Vraag

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-03 15:59
Voor wat context:

Ik heb (zoals velen anderen zullen hebben) op zolder spotjes die aan gezet kunnen worden door zowel een knop op de overloop als door een knop op de zolderverdieping zelf. Ik denk dat dit een serieschakelaar heet, of heet het toch hotelschakelaar? Nu heb ik een stuk of 5 spotjes aan die knop hangen en die zou ik graag op basis van beweging aan willen laten gaan maar ik zou tegelijkertijd ook de bestaande schakelaar willen gebruiken. Door de rest van ons huis gebruiken we hue, maar om nou 5 hue spotjes aan te schaffen om alleen het licht aan en uit te laten gaan op basis van beweging, vind ik wat te duur. Nu dacht ik dat ik ook gewoon de schakelaar zelf slim kon maken door een Sonoff ZBMini Smart Switch te gebruiken.

Maar nu komt mijn vraag, moet ik beide schakelaars 'smart' maken om dit lekker te laten werken? Kan dit uberhaupt werken zoals het nu doet?

Ik heb sinds kort ook Home Assistant draaien dus ik kan ook nog creatief met andere producten aan de gang. Graag hoor ik jullie mening hierover.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:39
Een hotelschakelaar, een serieschakelaar zou betekenen dat je ze beiden aan moet zetten, bij een hotelschakeling is het de ene of de andere. Wat je het beste kan doen is een slimme schakelaar zoeken met een input voor fysieke ingangen. Dan schakelt de smart schakelaar de lamp en kan de bestaande schakelaars gebruiken als extra trigger voor het schakelen.

Edit:
Met een Shelly one kan je het bijvoorbeeld zo aansluiten:

De schakelaar is dan op de SW input aangesloten en niet meer direct op de lamp.

[Voor 28% gewijzigd door Invisible_man op 08-03-2023 10:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 11:45
Invisible_man schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:27:
Een hotelschakelaar, een serieschakelaar zou betekenen dat je ze beiden aan moet zetten, bij een hotelschakeling is het de ene of de andere. Wat je het beste kan doen is een slimme schakelaar zoeken met een input voor fysieke ingangen. Dan schakelt de smart schakelaar de lamp en kan de bestaande schakelaars gebruiken als extra trigger voor het schakelen.

Edit:
Met een Shelly one kan je het bijvoorbeeld zo aansluiten:
[Afbeelding]
De schakelaar is dan op de SW input aangesloten en niet meer direct op de lamp.
Dan moet je wel een nuldraad (blauw) hebben om aan de Shelly aan te sluiten:
https://kb.shelly.cloud/k...multiple-buttons-to-contr

2430Wp ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:33

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat jij wilt heet een wisselschakeling. Dit wordt door sommigen soms een hotelschakeling genoemd, maar dat is echt wat anders.
OmgItsKoen schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:24:
Nu dacht ik dat ik ook gewoon de schakelaar zelf slim kon maken door een Sonoff ZBMini Smart Switch te gebruiken.
Dat kan prima met een ZBmini, zie onderstaand schema:

De twee blokjes rechtsonder waar SPDT onder staan zijn de fysieke wisselschakelaars in je huis.

Mocht je geen 0-draad hebben en die niet willen/kunnen trekken, dan kun je de ZBmini-L overwegen.

[Voor 33% gewijzigd door Gizz op 08-03-2023 10:42]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Invisible_man
S0epkip schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Dan moet je wel een nuldraad (blauw) hebben om aan de Shelly aan te sluiten:
https://kb.shelly.cloud/k...multiple-buttons-to-contr
Je kan de input instellen dat hij de output status toggled wanneer de input op SW veranderd. Als je dan je bestaande hotelschakeling hierop aansluit gaat het dus gewoon werken en kan je zowel via software als via elke fysieke schakelaar je licht aan en en uit zetten. Voor de voeding van de switch module (en die Shelly is maar een voorbeeld, er zijn legio andere merken die soortgelijk werken) heb je inderdaad wel een nul nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Invisible_man
Gizz schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:39:
Wat jij wilt heet een wisselschakeling. Dit wordt door sommigen soms een hotelschakeling genoemd, maar dat is echt wat anders.

[...]

[Afbeelding]

De twee blokjes rechtsonder waar SPDT onder staan zijn de fysieke wisselschakelaars in je huis.
Ja, precies wat ik bedoel :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-03 09:33
Gizz schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:39:

[...]

[Afbeelding]

Mocht je geen 0-draad hebben en die niet willen/kunnen trekken, dan kun je de ZBmini-L overwegen.
Wat Gizz hier beschrijft werkt super. Afgelopen week heb ik ook 2 Sonoff ZBMINI's (hotelschakeling) geinstalleerd waarbij geen neutraal draad nodig is. Mijn grootste uitdaging zat hem toch in de afmetingen van deze aparaatjes. Uiteindelijk ben ik uitkomen op de laatste versie: Sonoff ZBMINI Extreme. Deze heb ik nog niet in NL webshops kunnen vinden, maar via Ali had ik deze binnen twee week in huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 11:45
De Shelly's zijn in de regel dunner dan de Sonoff's, ook dunner dan de Sonoff extreme.

2430Wp ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@S0epkip klopt, al scheelt het bij de extreme maar een milimeter: de extreme is 18mm dik, de Shelly's 17mm. Qua breedte is een extreme weer smaller dan een Shelly.

Veel maakt het dus niet uit, ik zou het vooral af laten hangen van het gewenste protocol. Als je al zigbee hebt is een zigbee-relais het meest voor de hand liggend, die versterkt je zigbee-mesh weer verder. Ook zijn zigbee-chips zuiniger dan de ESP8266/ESP32 van Shelly (komt vooral door de wifi) :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-03 18:36

hamsteg

Species 5618

Dit is ook mijn advies, let wel op de S1 / S2 hebben een eigen circuit, ik meende 1,2 of 3,6 V. De eerste keer aansluiten van de schakeldraden was ik één kant vergeten van de 230V af te halen (verkeerde draad los getrokken uit centrale doos). Dan zegt 'ie poef!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@hamsteg ik heb hetzelfde gehad, maar dan zonder poef. Hij schakelde gewoon niet. Daarna aangesloten zonder externe spanning en toen deed hij het wel, dus niks stuk gelukkig :)

De ZBmini-L en de extreme hebben deze beperking niet, die houden wel van 230V op de S-poorten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Regenbui
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-03 09:33
Ben/Was een enorme n00b toen ik met home automation / elektra begon, maar deze kerel hielp mij enorm om de diagrammen te snappen. Hij spreekt Spaans of Portugees, maar zonder dit te spreken weet je precies wat hij aan doen is ;)

Met Neutral:

Zonder Neutral (ZBMINI-L en ZBMINI Extreme)

Bij deze beide video's behandeld hij ook een hotelschakeling. Handig om te weten is dat deze op twee manieren kan worden aangesloten:
  1. Extra schakeldraad trekken
  2. Een schakelaar aansluiten of L

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Regenbui schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:03:
Bij deze beide video's behandeld hij ook een hotelwisselschakeling.
Laten we proberen het ding juist te benoemen :P Is ook makkelijker in de bouwmarkt, daar kom je wel wisselschakelaars tegen maar geen hotelschakelaars :)

• OmgItsKoen
Hartstikke bedankt voor alle reacties! Ik weet nu dat het een wisselschakeling is wat ik bedoel. Ik ben echt een complete noob op dit gebied, dus heb nog wel een vraag.

@Gizz In het diagram wat jij post zijn de fysieke schakelaars met elkaar verbonden via een draad, is dit sowieso het geval of kan het zijn dat dit niet zo is nu? Ik weet dit namelijk niet zeker en heb niet de mogelijkheid een extra draad naar de schakelaar te trekken.

@Regenbui ik zal die video's eens gaan bekijken, wellicht is dit genoeg. :)

[Voor 8% gewijzigd door OmgItsKoen op 10-03-2023 14:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

OmgItsKoen schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:47:
@Gizz In het diagram wat jij post zijn de fysieke schakelaars met elkaar verbonden via een draad, is dit sowieso het geval of kan het zijn dat dit niet zo is nu? Ik weet dit namelijk niet zeker en heb niet de mogelijkheid een extra draad naar de schakelaar te trekken.
Als je nu twee wisselschakelaars hebt zijn die inderdaad onderling verbonden. Als ze niet verbonden zijn zou je huidige situatie nu niet werken.

[Voor 6% gewijzigd door Gizz op 10-03-2023 15:13]

• OmgItsKoen
Heb de schakelaars open gemaakt, ik zag 2 zwarte draden en één zwarte draad met een witte lijn. Ik neem aan dat de zwarte draad met witte lijn de schakeldraad is, maar wat zijn de andere twee zwarte draden dan? Denk in ieder geval niet dat er een nul draad bij zit, dus wordt het sowieso de ZBMini-L.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:02
We kunnen niet 'op afstand' aangeven wat welke draad in jouw installatie is. Dat kan je het beste zelf nameten. Bij een wisselschakeling heb je bij beide schakelaars één inkomende, danwel uitgaande, draad en twee draden die de twee kanten van de schakelaars met verbinden, zie afbeelding in de post van Gizz hierboven (no.4 met de Sonoff ZBmini schakeling). Het zou logisch zijn als de zwarte draad met witte lijn inkomend danwel uitgaand is, maar dat weten wij zo niet. Strikt gesproken kan je alledrie deze draden schakeldraden noemen (om het even makkelijk te maken).

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@OmgItsKoen kijk even of je tekst op de schakelaar zelf ziet staan. Vaak is de 'reguliere' kant aangegeven met een L (dat is de fase). De andere hebben vaak L1 en L2 als tekst, die gaan van de ene naar de andere wisselschakelaar. Zie ook het schema in deze post: Gizz in "Serieschakelaar (?) smart maken"

Soms wordt L en 1 en 1' gebruikt, zoals bij Niko.

Welk systeem voor notatie er ook gebruikt wordt, er moet je iets opvallen qua verschil tussen de L en de twee andere poorten ;)
Denk in ieder geval niet dat er een nul draad bij zit,
Die zit soms wel bij je lamp, zeker als dat een centraaldoos is. Daar heb je soms ook meer plek voor het wegwerken van de module dan direct achter een schakelaar, als voor de schakelaar een erg ondiepe doos is gebruikt.

[Voor 50% gewijzigd door Gizz op 13-03-2023 11:15]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 20:38
Ik heb dit opgelost door de module (in mijn geval zwave) in de lasdoos van de lamp aan te sluiten. Alle bedrading blijft hierdoor intact.

• OmgItsKoen
Archer_VC10 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:08:
We kunnen niet 'op afstand' aangeven wat welke draad in jouw installatie is. Dat kan je het beste zelf nameten. Bij een wisselschakeling heb je bij beide schakelaars één inkomende, danwel uitgaande, draad en twee draden die de twee kanten van de schakelaars met verbinden, zie afbeelding in de post van Gizz hierboven (no.4 met de Sonoff ZBmini schakeling). Het zou logisch zijn als de zwarte draad met witte lijn inkomend danwel uitgaand is, maar dat weten wij zo niet. Strikt gesproken kan je alledrie deze draden schakeldraden noemen (om het even makkelijk te maken).
Dat begrijp ik, maar ik heb altijd begrepen dat elektriciens over het algemeen bepaalde kleur draden gebruiken om elektra te installeren. Ik had een zwarte én een bruine draad verwacht en niet twee zwarte draden. Vandaar dat ik de vraag stelde.
Gizz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:08:
@OmgItsKoen kijk even of je tekst op de schakelaar zelf ziet staan. Vaak is de 'reguliere' kant aangegeven met een L (dat is de fase). De andere hebben vaak L1 en L2 als tekst, die gaan van de ene naar de andere wisselschakelaar. Zie ook het schema in deze post: Gizz in "Serieschakelaar (?) smart maken"

Soms wordt L en 1 en 1' gebruikt, zoals bij Niko.

Welk systeem voor notatie er ook gebruikt wordt, er moet je iets opvallen qua verschil tussen de L en de twee andere poorten ;)

[...]

Die zit soms wel bij je lamp, zeker als dat een centraaldoos is. Daar heb je soms ook meer plek voor het wegwerken van de module dan direct achter een schakelaar, als voor de schakelaar een erg ondiepe doos is gebruikt.
Bedankt, ik zal straks nog eens kijken, ik kan niet goed bij de lamp want dat zijn spotjes in een heel krap verlaagd plafond. Heb denk ik wel genoeg ruimte over achter de schakelaar om een Sonoff module kwijt te kunnen.

• OmgItsKoen
Het is een wisselschakelaar van Jung, de 506EU. Heb een paar foto’s gemaakt:

Hoe ik het nu begrijp is de zwarte draad met witte lijn de L draad. De twee andere draden zijn de schakeldraden (SW en SW). Bij de L draad staat een W of een M. :+

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Boven is de L, onderaan de twee schakeluitgangen. Mits hij gemonteerd is met boven naar boven :P
Zie ook het schema van de 506EU

Edit: die aders zijn wel erg royaal gestript, dat mag wel wat korter. Eigenlijk wil je geen bloot koper meer zien als de draad in de schakelaar is gestoken.

[Voor 30% gewijzigd door Gizz op 13-03-2023 13:20]

• OmgItsKoen
Gizz schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:14:
Boven is de L, onderaan de twee schakeluitgangen. Mits hij gemonteerd is met boven naar boven :P
Zie ook het schema van de 506EU

Edit: die aders zijn wel erg royaal gestript, dat mag wel wat korter. Eigenlijk wil je geen bloot koper meer zien als de draad in de schakelaar is gestoken.
Ik zal die aders beter strippen zodra ik de Sonoff aansluit. En om deze aan te sluiten dus zwarte draad in SW1 andere zwarte draad in SW2 en de L in Lout van Sonoff?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, de L out is de draad die naar je lamp gaat.

Je wilt de situatie zoals rechtsboven of rechtsonder:

Laat je dus nog steeds 230V door je schakelaars gaan, dan voer je die in op S2. Alternatief is een apart circuitje maken met je schakelaars tussen S1 en S2, zonder 230V. Waarschijnlijk is de optie met 230V het eenvoudigst, hoef je minder aan je bedrading aan te passen.

[Voor 23% gewijzigd door Gizz op 13-03-2023 13:54]

• OmgItsKoen
Ah ik moet dus wel nog een extra draad trekken naar de lamp, ik hoopte dat ik het gewoon via de schakelaar kon aansluiten.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:45

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je bij de lamp niet gewoon ook een L/fase zitten en ruimte? Daar heb je namelijk in ieder geval een N en de schakeldraad. Of is het zo'n geweldig dichtgesmeerde centraaldoos vanaf waar de spotjes vertrekken...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee