Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 sets PV-panelen (aparte groepen) beide uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-07 22:41
Dag allemaal,

Ik heb een vraag waar ik niet snel het antwoord op kan vinden. Zal gelijk duidelijk maken wat ik bedoel:
- er is een reeds bestaande groep PV-panelen welke aangesloten zit in de meterkast op 1x16A automaat. Deze automaat hang achter een analoge kwh-meter welke ik uitlees met een analoge sensor.

- binnenkort komen er meer panelen bij, wat (voor zover ik weet) aangesloten zal worden op ook een 1x16A automaat in de meterkast. Uiteraard wil ik deze groep ook uitlezen.

Nu ben ik die analoge meter zat en wil ik voor een HomeWizard WiFi Kwh-meter gaan.

Mijn vraag; hoe zorg ik er voor dat die nieuwe Kwh meter het totaal van beide groepen uit kan lezen?
de 1-fase KWh meter heeft een max van 100 Ampere (x 230V = 23.000 Watt). Mijn zonnepanelen leveren per groep niet meer dan 3200 Watt. Kan ik dan een 1-fase Kwh meter gebruiken?

Overigens is mijn hoofdaansluiting 3 fase.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Het probleem is waarschijnlijk dat je de 2 omvormers niet op dezelfde fase hoort aan te sluiten - netcode vraagt je om onder de 5kW onbalans te blijven.

Dus over naar een 3F kWh meter en de omvormers verdelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Twee 1-fase kwh meters is goedkoper dan een 3-fase.

Kun je de omvormers niet gewoon zelf uitlezen?
Welke omvormers zijn (komen) er?
Modbus via rs485?

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2023 00:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• honda-noob
Hierbij een afbeelding om te verduidelijken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2ZYgEf43zazwoD88WESrjCpI74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SaNkf8R4RADa3ZRfKeMnxfJ.jpg?f=fotoalbum_large

A = 'oude' situatie zonnepanelen, omvormer van 3 KW: 16A automaat met 1-fase analoge KWh meter. Omvormer is niet uit te lezen.
B = nieuwe situatie zonnepanelen: omvormer van 3 KW: 20A alamat. Omvormer is wel uit te lezen (moet nog instellen)

rood omcirkcelde onder: aansluiting van nieuwe alamat op 3F hoofdzekering. Hier zet ik wel wat vraagtekens bij...

En nu ik toch bezig ben, even een vraag aan @JvS inzake deze post: jij geeft in jouw post aan dat automaten voor verbruikers en panelen niet achter 1 aardlekschakelaar mogen. Nu is dat in mijn geval (zie rood omcirkelde 'A') wel het geval. Hoezo eigenlijk? Ik kon hier zo snel online niets over terugvinden.

Zou ik dan voor het mooie die 16A automaat vervangen voor een 16A alamat? Zo ja, wordt het dan niet te krap met de inmiddels drie 1F aardlekschakelaars en vervolgens twee 1F alamats? Hoe krijg ik dat allemaal netjes op mijn hoofdzekering? Met aftakblokjes? Lijkt me ook niet de bedoeling

[ Voor 29% gewijzigd door honda-noob op 08-03-2023 15:53 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

honda-noob schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:18:

En nu ik toch bezig ben, even een vraag aan @JvS inzake deze post: jij geeft in jouw post aan dat automaten voor verbruikers en panelen niet achter 1 aardlekschakelaar mogen. Nu is dat in mijn geval (zie rood omcirkelde 'A') wel het geval. Hoezo eigenlijk? Ik kon hier zo snel online niets over terugvinden.
Er moet altijd tussen opwek en verbruik een aardlekdetectie zitten. Ik zit niet zo lekker in de NEN1010 details, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je een aardlek hebt op een van de verbruikersgroepen en dat die wordt opgevanen door elektra uit je hard producerende panelen. Dan kan die aardlek in stand blijven, zonder dat een aardlekschakelaar detekteerd dat de fase en nul stroomsterkte verschillen (want de stroom gaat nergens door een aardlek).

Je zou je automaat voor je panelen kunnen wisselen voor een aardlekautomaat. Dan heb je het in principe soort van gefixt (want dan tript de aardlek van je panelen wel als er scheef gebruik is). Maar ik weet niet zeker of je een aardlek achter een andere aardlek mag hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 08-03-2023 16:18 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• honda-noob
JvS schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:17:
[...]
Je zou je automaat voor je panelen kunnen wisselen voor een aardlekautomaat. Dan heb je het in principe soort van gefixt (want dan tript de aardlek van je panelen wel als er scheef gebruik is). Maar ik weet niet zeker of je een aardlek achter een andere aardlek mag hebben.
Net even gegoogled, paar hits gevonden op klusforum; aardlek achter aardlek heeft geen zin. En daarnaast is er nog de kwestie van selectiviteit. Zie oa hier en hier

Dus betekent de installatiegroep (in de afbeelding ; A) vervangen door een alamat, maar dan zou die wel rechtstreeks op de hoofdschakelaar moeten. Kan ik wel mooi beide alamats verdelen over twee verschillende fases (heb namelijk 3 x 25A). Maar mag dat dmv aftakblokjes op een hoofdschakelaar?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
De manier van aansluiten van B lijkt nergens op.... Voeding voor de hoofdschakelaar weg gehaald (en ook nog gewoon 2 draden onder 1 klem), en dan zonder bescherming met VD buitenlangs naar de 2e kast 8)7

Als dit een voorbode is voor de rest van installatie B beloofd het weinig goeds...

[ Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 08-03-2023 16:44 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

honda-noob schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:32:
[...]

Net even gegoogled, paar hits gevonden op klusforum; aardlek achter aardlek heeft geen zin.
Hih waarom heeft dat geen zin als je een extra aardlek bij een opwekker doet?

Aardlek achter aardlek bij alleen verbruikers heeft geen zin idd.
En daarnaast is er nog de kwestie van selectiviteit. Zie oa hier en hier
Dit gaat volgens mij ook alleen om verbruikers. Ze hebben het over dat het selectief "upstream" moet zijn (Daar kan ik me wel in vinden), maar de panelen zijn een bron van stroom, geen verbruikers. Dus dan is alles wel net een beetje anders.

Overigens zou ik het wel lelijk vinden, ik zou die aardlekautomaat gewoon van de hoofdaansluting aftakken. Als je daar de goeie materialen voor gebruikt geen enkel probleem

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• honda-noob
Ja ik heb dus totaal niet nagedacht over de verdeelklemmen /-blokken... :') dus ik trek een 6mm2 draad van twee vd drie fases vd hoofdschakelaar naar een verdeelblok en zorg dat daar de beide op een aparte fase een alamat vd panelen komt. Dan los ik alles netjes op die manier op. En dan zet ik achter beide alamats een WiFI KWh-meter. Denk dan dat het zo het meest netjes opgelost is.

Ter illustratie (expert paint skills):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOnwi96_nMTr8UGFrmoCvE81I1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugvtiqADirHiGEllE6r6qvX7.jpg?f=fotoalbum_large

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Hmm.. hoe ga je die aardlekschakelaars linksonder aansluiten, die zitten op een bus. Waarschijnlijk op 1 fase.

Zet de kwh en alamat in die extra box. En gebruik blokken van (uit) hoofdschakelaar naar de aardleks en alamat. Vier blokken nodig , een nul enndrie keer fase

• honda-noob
mbt de drie aardlekschakelaar links; alleen de nulfase zit op een bus/kamrails. De drie fase aders die uit de hoofdschakelaar komen gaan elk in een 'eigen' aardlekschakelaar. Dus daar veranderd in principe niets, behalve dat er een ader komt van verdeelblok naar aardlekschakelaar.
Je kan op de foto niet goed zien waar die zwarte aders uit de bovenkant vd hoofdschakelaar naartoe gaan, maar zo dus.
Pagina: 1