Gebruikt deze inductie kookplaat daadwerkelijk 3 fasen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedenavond,

Wij krijgen binnenkort een nieuwe keuken binnen en daar zit deze kookplaat bij:
AEG ide74243ib

Ik heb de manual doorgelezen van deze kookplaat en het lijkt erop dat er gewoon 3 fasen aangesloten kunnen worden. De kookplaat daarentegen is max 7400W.

Nu vraag ik mij af, weet iemand of deze kookplaat ook daadwerkelijk gebruik zal maken van de aanwezige 3 fasen of word één fase voor spek en bonen aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:58

BrZ

Volgens de AEG website: https://www.aeg.nl/kitche...ombo-hob-hood/ide74243ib/

Ampère: 2x16

Klinkt als 2 fase ;) Wellicht dat de afzuiging op de 3e fase zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
BrZ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:44:
Volgens de AEG website: https://www.aeg.nl/kitche...ombo-hob-hood/ide74243ib/

Ampère: 2x16

Klinkt als 2 fase ;) Wellicht dat de afzuiging op de 3e fase zit.
Dat zie ik altijd bij die Bora dingen, zit fase 3 er alleen voor de ventilator :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 20:58
Ammo123 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:32:
word één fase voor spek en bonen aangesloten?
Onwaarschijnlijk omdat je dan hoogstwaarschijnlijk maar een brug had gezien.
- 1) Bij 4 pits is de verdeling meestal 2 pitten op L1 en 2 op L2. L3 is dan ongebruikt
- 2) Bij 5 pitten is de verdeling normaal 2 op L1, 2 op L2 en 1 op L3
- 3) Bij platen met afzuiging zoals 1 en zit de afzuigventilator idd normaal op L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Ammo123 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:32:
Goedenavond,

Wij krijgen binnenkort een nieuwe keuken binnen en daar zit deze kookplaat bij:
AEG ide74243ib

Ik heb de manual doorgelezen van deze kookplaat en het lijkt erop dat er gewoon 3 fasen aangesloten kunnen worden. De kookplaat daarentegen is max 7400W.

Nu vraag ik mij af, weet iemand of deze kookplaat ook daadwerkelijk gebruik zal maken van de aanwezige 3 fasen of word één fase voor spek en bonen aangesloten?
Ik heb een bora kookplaat deze kan op 3 manieren worden aangesloten..
1x 32a
2x16a ( hier wordt de afzuiging gekoppelt op 1 van de groepen.
3x18a hier is de afzuiging op een aparte groep aangesloten

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Consigliere schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:08:
3x18a hier is de afzuiging op een aparte groep aangesloten
Kan mij vergissen maar bij Bora hebben de afzuiging en de pitten een gemeenschappelijke nulklem. Ken de NL regelgeving niet echt maar het zou mij verbazen dat je de nullen van 2 groepen aan elkaar mag hangen. In BE mag dat iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Merion schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:20:
[...]
Kan mij vergissen maar bij Bora hebben de afzuiging en de pitten een gemeenschappelijke nulklem. Ken de NL regelgeving niet echt maar het zou mij verbazen dat je de nullen van 2 groepen aan elkaar mag hangen. In BE mag dat iig niet.
Zie een foutje het is 3x16a
Ik heb 3fases 1 nul en 1 aarde
waarmee ik de kookplaat aangesloten heb.:
https://www.bora.com/file...structions_nl_nl18022.pdf
bladzijde: 19
afb. 5.21

Maar hoe zou ik het dan moeten doen? volgens de BE norm?
Ik heb ook geen idee hoe het in NL geregeld is

[ Voor 8% gewijzigd door Consigliere op 08-03-2023 08:50 ]

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 00:21

CaDje

Framedrops for life

Consigliere schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:34:
[...]

Zie een foutje het is 3x16a
Ik heb 3fases 1 nul en 1 aarde
waarmee ik de kookplaat aangesloten heb.:
https://www.bora.com/file...structions_nl_nl18022.pdf
bladzijde: 19
afb. 5.21

Ik heb ook geen idee hoe het in NL geregeld is
Het gaat hier natuurlijk om een AEG kookplaat, echter heeft AEG zo te zien dezelfde aansluitschema's als BORA als het gaan om de 2N situatie.

Dit is wat ik op een ander forum gevonden heb:
Deze kookplaat heeft geen aansluitschema voor 2x230 V en ook geen twee nulklemmen. Strikt genomen is hij daarmee niet geschikt om aan te sluiten op een kookgroep en mag je dat ook niet doen.

Over het algemeen wordt er hier desondank geadviseerd om hem aan te sluiten zoals je beschrijft, dus met twee nuldraden onder één klem.

Je loopt dan het theoretische risico dat als er één van de twee nuldraden onderbroken wordt, de volle 32 A door één draad lopen, zonder dat de automaat afschakelt.

Gebruik in ieder geval een dubbele adereindhuls voor de nuldraden.
Bron

Om even op het onderwerp 3N terug te komen, bij AEG heb je dus kwa vermogen niet 3 fases nodig, maar het maakt de aansluiting wel makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]
Bii een echt 3 fase systeem wel, want door de faseverschuiving gaat er nooit meer dan 16a door de 0. Bij een 'kookgroep' op 1 fase aansluiting heb je inderdaad 2x een 0 nodig, anders gaat er 32A door de 0.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Ik ga het sowieso aansluiten met een krachtgroep, volgens mij is de aanname dat je dan twee fases hebt voor het koken en een aparte voor de afzuiging wel schappelijk.

Bedankt voor de informatie allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:47
[...]
Bij een 3-fase aansluiting mag je alle nullen aan elkaar knopen. De stroom door de nul-draad is vanwege de fase-verschuiving namelijk nooit groter dan de maximale stroom op één van de drie fasen.
Bij gelijktijdig belasten van meerdere fasen, wordt de stroom door de nul-draad lager. Wanneer je alle drie de fasen op precies 16A belast, is de stroom door de nul-draad zelfs 0A.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Ivow85 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:23: Bij een 3-fase aansluiting mag je alle nullen aan elkaar knopen. De stroom door de nul-draad is vanwege de fase-verschuiving namelijk nooit groter dan de maximale stroom op één van de drie fasen.
Als je die post goed leest gaat het hier over de nullen van 2 groepen aan elkaar hangen. 1 groep voor de kookpitten en 1 voor de afzuiging. Dat mag niet, toch niet in BE. Heeft niets te maken met stroom door N bij 3F.

[ Voor 9% gewijzigd door Merion op 09-03-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
Consigliere schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:34:
Hangt ervan af, 1F of 3F

1F: Via 6mm2 geleiders, 2-polige 32A automaat. De 3 fasen worden gewoon overbrugd op de plaat net zoals in de handleiding beschreven.

Zogenaamde 2F aansluiting via een kookgroep zoals in NL komt niet voor in BE. Is ook niet toegelaten tenzij je bepaalde regels in acht neemt.

3F: Op een 3 of 4 polige automaat, net zoals in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
2x16A is te doen met 4 of 3 draden. Dat is altijd verwarring bij dit soort topics.
4 draden met fornuisgroep. Nullen op de kookplaat apart.
3 draden met krachtgroep. Nullen op de kookplaat verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:47
Merion schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:21:
[...]
Als je die post goed leest gaat het hier over de nullen van 2 groepen aan elkaar hangen. 1 groep voor de kookpitten en 1 voor de afzuiging. Dat mag niet, toch niet in BE. Heeft niets te maken met stroom door N bij 3F.
Die door twee groepen gedeelde nul heeft alles te maken met de stroom door de N bij 3-fase.

De kookplaat heeft drie Fase contacten. Eén voor kookpit 1&2. Één voor kookpit 3&4 en één voor de afzuiging.

Als je de beschikking hebt over voldoende Fase-draden om de afzuiging van een eigen fasedraad te voorzien, dan is er per definitie een 3-fase aansluiting aanwezig. En mogen de nullen dus gekoppeld worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Waarom je steeds terugkomt op die stroom door de N is mij een raadsel.

Zoals als ik al zei, geen flauw idee wat in NL mag of niet, maar in BE mag je geen nullen van 2 verschillende automaten (groepen) aan elkaar hangen. Dat heeft niets met stroom door de N te maken maar met het feit dat
- de stroom door de N zich niet mag opsplitsen tussen die twee zekeringautomaten
- dat als je een automaat uitschakelt de kring van het net gescheiden moet zijn en niet nog ergens aan het net hangt via die andere automaat.

Ook in fora zoals Circuitsonline en Klusidee lees je hierover discussies en dat gaat wel degelijk over kookplaten in NL. Lijkt er dus op dat daar ook niet mag, wat logisch is.

[ Voor 15% gewijzigd door Merion op 10-03-2023 07:24 ]

Pagina: 1