Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:49
Wij hebben net een offerte ontvangen voor een split unit airco installatie van Daikin. Het gaat om:

1x Daikin buitenunit multi 5.0kW R32 2MXM50A
1x Daikin binnenunit Perfera 4.2kW R32 FTXM42R (woonkamer)
1x Daikin binnenunit Perfera 2.5kW R32 FTXM25R (slaapkamer)

Totaal 4400 inc. installatie.

De woonkamer is ongeveer 150m3 groot en de slaapkamer 36m3.

Installatie is vrij simpel, buitenunit komt op de uitbouw te staan achter het huis (rijtjeshuis). Daaronder de binnenunit voor de woonkamer en de slaapkamer kijkt uit over de uitbouw. Veel meer als 5/6 meter leiding is dus voor beide units niet nodig.

Wij willen er voornamelijk mee gaan verwarmen om zo het gasverbruik naar beneden te brengen. Ook het snelle opwarmen als we maar kort thuis zijn is fijn. Met vloerverwarming kost het zo'n 3 uur en dan is het huis ook de hele dag warm, wat vaak niet nodig is.

Is de prijs goed/marktconform voor deze tijd?

Ik lees vaak dat Mitsubishi wordt aangeraden vanwege het betere vermogen bij lage temperaturen, wat zou dan een goede combinatie zijn van Mitsubishi?

Ik heb al een hoop topics doorgelezen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Destynx op 08-03-2023 17:41 ]

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Beste antwoord (via Destynx op 29-04-2023 22:28)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Destynx schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:02:
Ondertussen ook een offerte binnen waarin ze aangeven dat een 4,2kW binnenunit te klein zou zijn voor een woonkamer van 150m3 uit 1979. Deze partij raad het volgende aan:

1x Daikin buitenunit multi 6.8kW R32 2MXM68A
1x Daikin binnenunit Perfera 5kW R32 FTXM50R (woonkamer)

Prijs hiervoor is 4540.

Wat zou beter geschikt zijn?
Ik heb bijna dezelfde installatie maar dan in triplesplit variant ( 3MXM68 ). Ik zou voor de grotere buitenunit gaan, dan kan de buitenunit langer in laaglast draaien en dat scheelt aanzienlijk in geluid.

De prijs is heel erg netjes. Ik was voor de triplesplit 6400,- kwijt. Hier zat overigens wel een design binnenunit bij voor in de woonkamer. Die is een paar honderd euro duurder dan de standaard Perfera.

Je bent trouwens welkom om hier te komen kijken en luisteren ( Lelystad ).

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 11-03-2023 19:18 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Ondertussen ook een offerte binnen waarin ze aangeven dat een 4,2kW binnenunit te klein zou zijn voor een woonkamer van 150m3 uit 1979. Deze partij raad het volgende aan:

Prijs hiervoor is 4540.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Is dat inclusief aanleg stroomvoorziening?

Verder prijs niet extreem hoog, ook niet laag. Gewoon redelijk lijkt mij.
Een hoop kosten voor wat gas besparen. (Niet dat ik daartegen ben)

Ik ben benieuwd of je beiden binnendelen veel gelijktijdig gaat gebruiken op vol vermogen.
Een 5kw buiten kan ook met 5 en 2.5 binnen.
Maar zo te zien zit er weinig prijsverschil in dan

[ Voor 7% gewijzigd door IplugNplay op 09-03-2023 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
De woonkamer is neem ik aan iets van 60m2? Kan je dan niet beter 2x2,5kW ophangen beneden voor een betere verdeling. Ik weet niet hoe goed je huis is geisoleerd maar meer 5kW zal je beneden toch niet nodig hebben?
Voor een slaapkamer heb je nooit 2,5kW nodig, deze zal dus bijna altijd minimaal draaien, ga daar ook van uit in de berekening. Hoeveel doet de 5.0 bij -7?

Heb je ook aan vloermodellen gedacht? Deze zien er uit als radiatoren en kunnen naar beneden blazen als een soort vloerverwarming. Deze zou boven wel kunnen want het leidingwerk daar komt van onderen vandaan. Misschien zelfs ook 2 stuks beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:24:
De woonkamer is neem ik aan iets van 60m2? Kan je dan niet beter 2x2,5kW ophangen beneden voor een betere verdeling. Ik weet niet hoe goed je huis is geisoleerd maar meer 5kW zal je beneden toch niet nodig hebben?
Voor een slaapkamer heb je nooit 2,5kW nodig, deze zal dus bijna altijd minimaal draaien, ga daar ook van uit in de berekening. Hoeveel doet de 5.0 bij -7?

Heb je ook aan vloermodellen gedacht? Deze zien er uit als radiatoren en kunnen naar beneden blazen als een soort vloerverwarming. Deze zou boven wel kunnen want het leidingwerk daar komt van onderen vandaan. Misschien zelfs ook 2 stuks beneden.
Heb ik zelf niet over nagedacht, maar dat zal wel wat meer werk zijn denk ik, ook met condensafvoer. Waar zou dan het voordeel zijn, 2 die op laag vermogen blazen?

Het is lastig het vermogen te vinden bij specifieke temperaturen, op de site van Daikin wordt dit helaas niet getoond.

Aangezien wij al vloerverwarming hebben en over een paar jaar naar een warmtepomp willen is dit meer bedoeld als bijverwarming dan en tussenstap voor nu. Plaats voor vloermodellen is er ook eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
IplugNplay schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:38:
Is dat inclusief aanleg stroomvoorziening?

Verder prijs niet extreem hoog, ook niet laag. Gewoon redelijk lijkt mij.
Een hoop kosten voor wat gas besparen. (Niet dat ik daartegen ben)

Ik ben benieuwd of je beiden binnendelen veel gelijktijdig gaat gebruiken op vol vermogen.
Een 5kw buiten kan ook met 5 en 2.5 binnen.
Maar zo te zien zit er weinig prijsverschil in dan
Qua stroomvoorziening willen ze van een bestaande groep pakken. Aangezien ik via de zolder al een loze leiding naar de meterkast heb liggen wil ik daar alvast een kabel klaarleggen en zelf in de meterkast op een losse automaat aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Dan kan je ook die 5k in je zak houden en dan straks de vvw op de wp. Anders wordt het zo'n allegaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:34:
Dan kan je ook die 5k in je zak houden en dan straks de vvw op de wp. Anders wordt het zo'n allegaartje.
Boven hebben we geen vloerverwarming en willen ook de mogelijkheid hebben om te koelen. Vandaar het idee van bijverwarming. Daarnaast vind ik het even kort verwarmen wel lekker, wij zijn vaak alleen ‘s avonds thuis en nu moet de vloerverwarming al uren lang stoken, dat zal met een warmtepomp wel continue zijn. Boven het friespunt moet een airco het wel afkunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Destynx schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:43:
[...]

Daarnaast vind ik het even kort verwarmen wel lekker, wij zijn vaak alleen ‘s avonds thuis en nu moet de vloerverwarming al uren lang stoken, dat zal met een warmtepomp wel continue zijn. Boven het friespunt moet een airco het wel afkunnen denk ik.
Dat verwarmen duurt met een airco een paar minuten ook als het vriest. Probeer de airco zo zwaar te maken dat die ook als hoofdverwarming functioneert. Qua energiekosten is verwarmen met airco's goedkoper dan een warmtepomp.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

digifun schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Dat verwarmen duurt met een airco een paar minuten ook als het vriest. Probeer de airco zo zwaar te maken dat die ook als hoofdverwarming functioneert. Qua energiekosten is verwarmen met airco's goedkoper dan een warmtepomp.
Ehm. Een airco IS een warmtepomp }:O

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Destynx schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:02:

Prijs hiervoor is 4540.

Ik heb bijna dezelfde installatie maar dan in triplesplit variant ( 3MXM68 ). Ik zou voor de grotere buitenunit gaan, dan kan de buitenunit langer in laaglast draaien en dat scheelt aanzienlijk in geluid.

De prijs is heel erg netjes. Ik was voor de triplesplit 6400,- kwijt. Hier zat overigens wel een design binnenunit bij voor in de woonkamer. Die is een paar honderd euro duurder dan de standaard Perfera.

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 11-03-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mkleinman schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:15:
[...]

Ehm. Een airco IS een warmtepomp }:O
Niet in de algemeen dagelijkse spreektaal.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
mkleinman schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Klinkt goed! Ik neig naar de Daikin 2MXM68A oplossing, maar ik heb als alternatief ook nog van MHI een offerte gekregen die wat goedkoper is.
Ik vind de Daikin units wat mooier maar is er ook nog wat voor de MHI oplossing te zeggen?

1x Mitusbishi heavy industries SRK 25-ZSW
1x Mitsubishi heavy industries SRK 50-ZSW
1x Mitsubishi heavy industries SCM 50- ZSW
2x Wifi module
3900 inc. installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
De installatie hangt nu anderhalve week.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor:
1x Daikin binnenunit Perfera 2.0kW R32 FTXM20R (slaapkamer)
1x Daikin binnenunit Perfera 2.5kW R32 FTXM25R (Home Theater)

Dit kostte bij elkaar 5465,00 inclusief installatie.

Nog niet veel gebruik van gemaakt met de huidige temperaturen maar een paar keer de slaapkamer en woonkamer van 18 naar 21 graden gebracht. Dat duurt ongeveer 20 minuten en de airco kan zelf prima moduleren.

Het enige waar we nog mee bezig zijn is de trilling die de buitenunit genereerd. Hij staat op een houten dak van de uitbouw en dat geeft nogal wat vibraties door.
Stroomverbruik is ongeveer 800 watt als hij de woonkamer op temperatuur houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Destynx schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:28:

Het enige waar we nog mee bezig zijn is de trilling die de buitenunit genereerd. Hij staat op een houten dak van de uitbouw en dat geeft nogal wat vibraties door.
Stroomverbruik is ongeveer 800 watt als hij de woonkamer op temperatuur houdt.
Enige wat je kunt doen is de massa onder de buitenunit verzwaren dmv beton, je zou een paar kantenbanden/betontegels op elkaar kunnen leggen en de buitenunit daarop met bigfoots anders ga je er echt last van krijgen in de winter periode als je die nu al hoort met deze belasting.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• morse75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09-2024
Heb deze week ook een offerte mogen ontvangen voor een Daikin Perfera vloermodel
Buitenunit en binnenunit model 5kW komt op 3650 euro exclusief BTW
Leidingen zijn zeer kort aangezien de buitenunit praktisch pal tegenover de binnenunt komt te staan

Is dit niet wat aan de hoge kant?

Mvg
Pagina: 1