Toon posts:

Problemo met IR ontvanger

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zelf een IR ontvanger gemaakt, deze werkt echter niet. IR Assistant detecteert helemaal niks..
mijn driver instellingen zijn:
General Burst IR Driver
COM1 (Com2 ook al geprobeerd, geen verschil)
snelheid 9600 Baud (ook al wat mee gespeeld)

Nu heb ik 'm gemaakt met de gegevens van deze http://www.ecommand.myweb.nl/infraroodAB.htm
Daar is de onderdelen lijst:
IC1 78L05
IC2 TSOP1738 (of TFMS5300)
D1 1N4148
C1 100uF
C2 100nF
R1 100kOhm

nadat het niet werkte ging ik zoeken naar wat meer info, en toen kwam ik deze pagina tegen:
http://www.tweakhardware.com/guide/remote/
Zelfde schema, andere onderdelen!!
Diode (D1) 1N4148
Resistor (R1) 4,7 kOhm
IR-receiver modul (IC1) TSOP1738 or SFH506-38
Voltageconverter (IC2) 78L05, 100 mA
Capacitor C1 10 µF, 16 V
Capacitor C2 100 nF

oftewel, mijn weerstand (R1) en Condensator (C1) zijn anders.. De beste man bij de electro zaak vertelde mij ook dat de IC2 die ik daar kocht 500mA was, maar dat dat niks uit maakte (kon alleen meer hebben, deed hetzelfde). kan dit de reden zijn dat het niet werkt? En waarom staat het dan verkeerd op die site..
Wie o wie helpt mij??

Verwijderd

tja...het tweakerdom strekt denk ik nie al te ver in de elektrotechnische hoek uit....

ik denk dat je hier es moet koekeloeren....
http://waldrock.tripod.com/home.htm

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46
tja ..

die waardes van de condensatoren boeien niet zo veel

maar dat weerstandje zou wel eens wat uit kunnen maken

maak van die 100K idd maar eens 4k7 (of 10 of zo )

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Die waarde van die condensator maakt niet uit, die dient alleen om de spanning wat te stabiliseren.

Die waarde van die weerstand moet wel 4.7KOhm zijn ipv 100KOhm. Dan werkt die weerstand wel als een goed 'pull-up' weerstand en als de receiver dus geen data stuurt dan zal het signaal hoog zijn. Het kan zijn dat er nu teveel storing op je datalijn zit doordat die 100k weerstand niet zo goed zal werken.

Probeer anders ook eens winlirc in combinatie met de ontvanger. Neem wel een afstandbediening waar al config file voor is want zelf laten leren werkte bij mij niet goed.

Zie anders ook
http://winlirc.sourceforge.net/
http://www.lirc.org/receivers.html

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de weerstand vervangen, maar weinig verschil :(
Ik weet niet wat ik fout doe, maar IR Assistant geeft geen kik als ik een toets indruk op de afstandsbediening (Van mij philips TV)

Verwijderd

Topicstarter
OK, ander programmatje geprobeerd, PC Remote Control. Werkt wel!! (geen idee of die ook werkt met de 100Kohm weerstand) Ik snap nog niks van het programma (alle knoppen doen nu hetzelfde) maar dat komt nog wel :)
Thnx voor de hulp hiero!!

Mzzls

Verwijderd

Topicstarter
Flink wat geklooid met de instellingen, maar alle knoppen doen het zelfde, of 1 knop doet nooit hetzelfde..
dus bijv. de play knop geeft niet 2x na elkaar dezelfde waarde af.. met verschillende AB's geprobeerd.. Als ik de tollerantie omhoog doe, ziet hij zelfs knop A van AB a, precies gelijk aan knop B van AB b.. errrug vaag dus.
ligt dit aan de IR ontvanger?? (dat denk ik haast wel, omdat hij niet werkt met IR Assistant) maar wat kan er dan mis mee zijn?? mischien toch die condensator?

Verwijderd

ach, vervang gewoon die ene condensator ook, dan heb je in ieder gevan zekerheid. Ze kosten toch niks.
En ik zou toch even WinLIRC proberen, als het daarmee niet lukt is er zeer waarschijnlijk iets mis in je schakeling.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

R1 boeit niet zo, C1 moet gewoon lekker groot zijn (10u is zat) maar je kan er nog een Ctje van 100nF parallel aan zetten. Je zou evt ook een spoeltje van 1uH in serie met D1 zetten.
Als je een 7805 ipv een 78L05 gekregen hebt dan zit deze niet alleen in een grotere behuizing, pootje 1 en 3 zitten dan ook nog eens precies omgekeerd. Verkeerd om aansluiten betekent meestal rook! :)
Verder helpt het ook om voor je aansluit kabel een afgeschermde variant te nemen en de schakeling in een metalen kastje te bouwen, dit tegen EM straling van OA tl-balken.
Maar dit had ik net ook al in een andere thread gepost :)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dat probleem heb ik dus ook met mijn sony remote, elke keer een ander signaal (is ook een heeeeeeeel lang signaal)

en alle knoppen lijken ook nog eens op elkaar.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Matroxcool
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 22:41
Kick,

Ik wil even weten of dit probleem opgelost is, aangezien ik het van dezelfde
onderdelen heb gemaakt en ook hetzelfde probleem heb.
Pagina: 1