C246, 2 verschillende mobo's A2 code (IDE fout)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Nou, op chronische volgorde:

Een Gigabyte C246-WU4 draait afgelopen 6 maanden stabiel t.b.v. een unraid server. Draait samen met I3-9100T en 16gb DDR4, ECC non-buffered.

Besloten om extra geheugen en de Appdrive te vervangen voor groter exemplaar. Dus spullen besteld en geheugen erbij gezet en Appdata drive gebackupped, om vervolgens te vervangen voor grotere NVME.

Echter na vervangen producten blijft mobo vastlopen, zonder beeld, zonder door te starten naar Unraid en met code A2 op de Q-code display.

Alles nagelopen, alle IDE (SATA), maar niets helpt. Alles los getrokken, mobo op werkbank met minimale aangesloten (1 reep geheugen, verschillende banken), CPU opnieuw in socket gestoken, maar ik kom zelfs de bios niet meer in. Geen beeld mogelijk.

Uit frustratie een nieuw C246 mobo gekocht, ditmaal een Asus C246-WS PRO.

Oude configuratie overgezet; alles werkt, mooi!

Extra geheugen erbij gezet, testen; werkt, mooi!
Appdata drive vervangen voor nieuwe, testen, werkt mooi!

Mobo inbouwen, USB poorten aansluiten, mobo werkt niet meer (stanoff's gecontrolleerd op de juiste plaats). Ik kom wederom de bios niet meer in en Q-code A2 op display. Precies dezelfde fout :( .

De asus mobo heeft een Q-flash knop, maar die geeft 5maal knipper = bios update fout. Dus ook dat wil niet lukken.

Spreekt voor zich dat ik CMOS heb gereset, met en zonder batterij erin, de jumper kortgesloten voor 10seconde, maar ik krijg met geen mogelijkheig geen beeld meer en doorstarten werkt natuurlijk niet meer.

Ik heb een extra GPU aangesloten om uit te sluiten dat onboard video niet werkt, ook dat werkt niet.

Wat mis ik? De USB poorten hebben altijd gewerkt, maar nooit gebruikt, ook niet onlangs. Kan CPU dit veroorzaken?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Mezelf omhoogschoppen om antwoord te geven op mijn eigen vraag;

uit wanhoop een VGA monitor van stal gehaald en aangesloten; die werkt wel. Mobo blijft blijkbaar hangen tijdens booten en dus even de bios doorlopen 8)7. Dat zal wel aangereopen worden omdat er e.e.a. aangesloten is na vorige boot.

Nu is dat op de asus dus geen probleem omdat die een VGA poort heeft. Maar de gigabyte heeft alleen maar 2x displaypoort. Hoe is dat op te lossen? Een vga-Kaartje erin?

Tot overmaat van ramp wou ik de pin-beveiliger van de CPU socket op de Gigabyte erop doen; 3 pinnen verbogen. Zucht........maar goed, de asus doet het!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:50
Klinkt herkenbaar, ik heb dat met diezelfde Gigabyte gehad met een i3 8300. Processor vervangen, zelfde code, geheugen vervangen, nog steeds zelfde code. Uiteindelijk toch een keer beeld gehad via DVI denk ik, daarna probleemloos gedraaid. Vreemd.

Ik had toen toevallig een videokaartje liggen, maar dat lijkt me wel een betere optie dan adapters/converters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ja ik had het nog gep[robeerd met een DVI kaartje, maar geen VGA erop. Wazig en erg onhandig moet ik zeggen want je kunt verder niets doen.

Achteraf met deze kennis zou je 'blindelings' op F1 en dan F10 kunnen doen; setup in en dan save en exit. En dan hopen dat displaypoort weer werkt.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je geheugen wisselt wordt vaak een melding gegeven bij POST om eea in te stellen. Is vrij normaal :)

I reject your reality and substitute my own