Lage temperatuur radiator: sneller of efficienter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_hz
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 23:23
Ik verwarm mijn hoekwoning met een hybride warmtepomp. Ik verwarm alleen de benedenverdieping, met ca 40% van het oppervlak vloerverwarming en 60% van het oppervlak twee radiatoren uit 1995 (geen echte LT-radiatoren).
De aanvoer temperatuur is maximaal 42 graden maar meestal blijft hij tussen 33 en 40 graden.
Ik haal in deze (niet zo koude) winter de gewenste temperatuur van 19 graden goed. Daarvoor is het nodig om een nachtverlaging van niet meer dan 2-3 graden te gebruiken, anders duurt de opwarming te lang.
Mijn gasverbruik is ca 200m3 per jaar inclusief warm water.

Nu overweeg ik om mijn radiatoren te vervangen door lage temperatuur radiatoren, bv Jaga Strada.
Wat kan ik hier precies van verwachten: snellere opwarming, minder gas/electra verbruik, of allebei?

Zou ik voor minder gasverbruik de aanvoertemperatuur nog verder moeten verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:14
Ik zelf een aanjager gebouwd. Dit is redelijk goedkoop en een leuk projectje om te proberen. Hiermee heb ik de aanvoer temperatuur kunnen verlagen en toch een redelijke opwarm tijd kunnen behalen.

Volgens mij is de theorie dat als je meer warmte afneem je retour temperatuur lager is, waardoor je ketel op een hoger rendement brand. Maar met hogere warmte afgifte zal je sneller op temperatuur zijn en dus minder gas verbruiken.

Je gasverbruik is per maand?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_hz
Nee, het is 200m3 per jaar. Ik pas het aan in mijn bericht. Vóór ik de warmtepomp had was het 900-1000m3 per jaar,
Dus het bovenstaande gaat voornamelijk over rendement van warmtepomp. En over opwarmtijd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:14
Hoeveel springt de ketel dan nu bij om te verwarmen? Of hoeveel van die 200 kuub is je warme water?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_hz
Op basis van gasverbruik in de zomer: ca 80 kuub per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarom gebruik je zon hoge aanvoertemperatuur als je vloerverwarming hebt? gebruik je nog een verdeler met pomp? zo ja, kan je al 20% energie besparen door die te vervangen voor een pomploze gesloten verdeler en met 25~30 graden te stoken.

een paar fancoils (jagas zijn pokkeduur) kan je relatief goedkoop uit italie of spanje vissen, daarvoor moet je even in het fancoil topic kijken

waarom heb je eigenlijk uberhaupt nog een ketel? heeft je warmtepomp geen SWW optie?

o ja, de truc is dan trouwens wel dat je geen of weinig nachtverlaging toepast. dus goede platte stooklijn.

aanvoertemperatuur is de enigste metriek voor efficientie. lager is beter. elke 10 graden die je eraf kan krijgen is 20% minder stroomverbruik.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 07-03-2023 20:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_hz
60% van mijn woonoppervlak wordt verwarmd met radiatoren, dus ik denk dat ik niet al te laag kan gaan, Ik ben nog aan het experimenteren met aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tom_hz schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:35:
60% van mijn woonoppervlak wordt verwarmd met radiatoren, dus ik denk dat ik niet al te laag kan gaan, Ik ben nog aan het experimenteren met aanvoertemperatuur.
je moet zo laag gaan tot je de temperatuur niet meer vast kan houden. dus even zonder nachtverlaging werken en de grenzen opzoeken zodat je een strakkere stooklijn kan krijgen. en natuurlijk zorgen dat je genoeg liters door je systeem jast.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 07-03-2023 20:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_hz
flippy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:37:
[...]

je moet zo laag gaan tot je de temperatuur niet meer vast kan houden. dus even zonder nachtverlaging werken en de grenzen opzoeken zodat je een strakkere stooklijn kan krijgen. en natuurlijk zorgen dat je genoeg liters door je systeem jast.
OK, dat ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 18:31
Tom_hz schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:58:
...
Nu overweeg ik om mijn radiatoren te vervangen door lage temperatuur radiatoren, bv Jaga Strada.
Wat kan ik hier precies van verwachten: snellere opwarming, minder gas/electra verbruik, of allebei?
Niks lijkt me?
stel dat het 10% efficiënter is dan nu, met een gas verbruik van 80 m³ voor heet water ga je dan nog op 120 m³ verwarming verbruik 12 m³ besparen per jaar.

Zelfs met de hoogste prijzen van afgelopen jaar rond de 3 €/m³ lijkt me dat niet niet reëel.

Kijk dan liever naar de optie om helemaal van het gas af te gaan, dat scheelt je voor een G4/G6 meter tegen de 50 € per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_hz
Gasverbruik verminderen zal inderdaad weinig euro's opleveren bij mij.

Maar als andere radiatoren het mogelijk maken om aanvoer temperatuur te verlagen zou ik misschien ook kunnen besparen op stroomverbruik van warmtepomp, zoals @flippy schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_hz
flippy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:31:

waarom heb je eigenlijk uberhaupt nog een ketel? heeft je warmtepomp geen SWW optie?
Inderdaad geen SWW bij de warmtepomp.
Pagina: 1