Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn gtx 960 kan echt niet meer mee dus hoog tijd voor wat anders.
Game PC, uiteindelijk 4K of 1440p HFR. Systeem zal een midlife upgrade krijgen met een toekomstige X3D (einde van AM5 platform) en pci-e 5.0 nvme wanneer DirectStorage een ding wordt voor gaming.
Aangezien ik qua GPU toch niets bang/buck kan vinden op het moment en een huis kopen er ook niet inzit, leek het me een mooi moment om dan maar gelijk die ultieme game-pc te bouwen waar ik al sinds ik voor het eerst Quake speelde van droom. En de 4090 is vanuit technisch oogpunt damn sexy.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €4000, incl bezorg en btw monteer zelf. Minder zou leuk zijn maar wil weinig concessies doen.
Budget is niet voor randapparatuur of mid-life upgrade.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur upgrade komt later.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Top-end onderdelen, maar niet over de top. Zen 5 ready, DDR5, PCI-e 5.0
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus, Seasonic, Crucial. Sta open voor top-tier alternatieven. GEEN Corsair! Asus ROG 4090 is me te duur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De juiste balans tussen stil en compact.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan over te klokken, maar wil wel een full-featured mobo.
Wat verwacht je van ons?
Veel onderdelen heb ik al soort van definitief op elkaar afgestemd. De volgende onderdelen heb ik nog wat vraagjes over:
Mijn gtx 960 kan echt niet meer mee dus hoog tijd voor wat anders.
Game PC, uiteindelijk 4K of 1440p HFR. Systeem zal een midlife upgrade krijgen met een toekomstige X3D (einde van AM5 platform) en pci-e 5.0 nvme wanneer DirectStorage een ding wordt voor gaming.
Aangezien ik qua GPU toch niets bang/buck kan vinden op het moment en een huis kopen er ook niet inzit, leek het me een mooi moment om dan maar gelijk die ultieme game-pc te bouwen waar ik al sinds ik voor het eerst Quake speelde van droom. En de 4090 is vanuit technisch oogpunt damn sexy.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €4000, incl bezorg en btw monteer zelf. Minder zou leuk zijn maar wil weinig concessies doen.
Budget is niet voor randapparatuur of mid-life upgrade.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur upgrade komt later.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Top-end onderdelen, maar niet over de top. Zen 5 ready, DDR5, PCI-e 5.0
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus, Seasonic, Crucial. Sta open voor top-tier alternatieven. GEEN Corsair! Asus ROG 4090 is me te duur
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De juiste balans tussen stil en compact.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan over te klokken, maar wil wel een full-featured mobo.
Wat verwacht je van ons?
Veel onderdelen heb ik al soort van definitief op elkaar afgestemd. De volgende onderdelen heb ik nog wat vraagjes over:
- SSD
- Ik twijfel sterk of een snelle NVME relevant is voor mijn doel. Gamen. In de toekomst wil ik een supersnelle PCI-e 5.0 wanneer Direct Storage mainstream wordt, maar volgens mij maakt dat nu 0 uit? Ik twijfel tussen de samsung 990pro, 980pro, Crucial P5+ en P3+. Als de P3+ mij 100% van de user-experience* geeft van 990pro dan bespaar ik graag wat geld. *=de ervaring vanaf het moment dat de game een proces is in de task-manager. Grote files sneller uitpakken of games sneller installeren boeit me niet. Net als 2 seconden sneller windows opstarten :+. 2 seconden sneller laden in een game als TES/FO is WEL van belang, iedere miliseconde is daar winst.
- Voeding
- Zou liever een top-end titanium ATX 3.0 voeding hebben van seasonic maar die is er niet. Silverstones Hela lijkt me een redelijk alternatief met cybenetics rating. Ik hoor graag of er betere voedingen zijn.
- RAM
- Is RAM timings overclocken makkelijk en is daar ook nog enige headroom voor? Ik twijfel sterk tussen de CL32 halen en die hopen over te klokken naar CL30 voor nog lagere latency of te wachten tot de CL30 revisie van de flare uitkomt.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-E GAMING WIFI | € 355,- | € 355,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO 24G | € 1.979,- | € 1.979,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Zwart | € 139,95 | € 139,95 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 163,- | € 163,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic Vertex PX-850 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Silverstone HELA 850R Platinum | € 237,85 | € 237,85 |
| Totaal | € 3.273,70 | |||