HP color laserjet pro mfp m282nw afdrukkwaliteit valt tegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:27
Mijn vraag:
Sinds vandaag ben ik de eigenaar geworden van een HP color laserjet pro mfp m282nw.
Ik heb deze 2dehands overgenomen.

Het punt is dat de afdrukkwaliteit veel te zacht/ vaal is.
Nou weet ik dat de afdrukkwaliteit bij een laserprinter minder is dan bij een inktjet maar dit verschil is wel erg groot. Ik heb dit probleem alleen als ik in kleur afdruk. In zwart is de print wel een harde kleur.
Print ik in kleur is ook het zwarte gedeelte veel te zacht/ vaal.

Als ik de demo afbeelding afdruk vanuit de printer zelf komt er toch een redelijk plaatje uit (in ieder geval een stuk beter dan de andere afdrukken). Maak ik vervolgens een kopie daarvan is de kopie echt heel veel minder. Om de scanner (boven invoer en glasplaat) uit te sluiten heb ik ook geprint vanaf de computer. Ook dan wordt een kleurenprint echt niet mooi.

Bij het afdrukken heb ik ook soms een donkere rand onder de print (wat nog wit hoort te zijn). Dit gebeurt de ene keer wel en de andere keer niet.

Een scan naar de pc geeft wel een goed resultaat.

Bij een testpagina afdrukken (vanuit de printer) of een demo afbeelding (vanuit de printer) is de kwaliteit dus zoals het (denk ik) moet zijn. Echter willen wij niet alleen demo's printen maar ook eigen dingen :)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Toners van 123inkt.nl

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Gekeken of ik ergens de afdrukkwaliteit kan instellen (hier lijkt geen optie voor aanwezig te zijn).
1 toner vervangen voor een nieuwe (ook van 123inkt.nl, die zat erbij) maar deze geeft hetzelfde effect.

Heeft iemand nog enig idee of, en zoja, wat ik hieraan kan doen?

[ Voor 12% gewijzigd door knorde op 07-03-2023 18:17 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:04
Zet er eens een originele HP kleuren toner in en baseer je tests niet op een kopie. Daarbij verlies je altijd wel kwaliteit.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36
Zit er een eco mode in die printer enzoja staat die aan

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:35

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een foto plaatsen kan nuttig zijn.

Het klinkt als een softwareprobleem, dat de printer bij een kleurenprint een verkeerd algoritme gebruikt. Voor foto's zijn andere algoritmen ideaal dan voor tekst en schema's. Als de printer bij zwartwit wel het juiste algoritme kiest en bij een kleurenafdruk het verkeerde, voila.

Ik ben niet direct geneigd de toners de schuld te geven.

Vragen:
  • Wat druk je af?
  • Met welk programma druk je dat af?
  • Print je via postscript of via PCL?
  • Welk besturingssysteem?

• knorde
Hierbij een update (en de oplossing).

Ik schaam me diep dat ik hiervoor een topic op tweakers heb aangemaakt nu ik weet wat het probleem was.
Het bleek dat alle toners op waren (of iig zo goed als leeg waardoor er nog maar vaag/ vaal geprint werd.

De verkoper van de printer gaf aan dat er nog inkt in de toners zat, daar ben ik blindelings vanuit gegaan.
Wel had hij er 3 nieuwe in de verpakking bijgeleverd (op 1 kleur na).

Na van alles geprobeerd te hebben toch maar de toners vervangen.
Het werd een stuk beter maar de kleuren klopte nog niet.
Gisterenavond een toner besteld welke nog niet vervangen was (en waar geen nieuwe van bij zat).

Vandaag erin gedaan en alles klopt nu!
Hij print nu helemaal goed, en de foto's komen er heel mooi uit!
Niet verwacht dat dit bij een laserprinter mogelijk zou zijn.

Nogmaals excuses, jullie reacties worden wel enorm gewaardeerd :)

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 08-03-2023 21:01 ]

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Fijn dat het opgelost is!

Je kunt zeker prima foto's printen met een laserprinter. Dat een inkjetprinter daarin beter is, is waar, maar zoals vaak bij dit soort kwesties zijn mensen geneigd in extremen te denken, in de perceptie wordt een laserprinter al snel ruk voor een dergelijke toepassing, terwijl de waarheid is dat hij er simpelweg wat minder goed in is.

Je zou eens moeten proberen foto's op glanspapier af te drukken, dat geeft de indruk van professioneel drukwerk. En glanspapier, daar houden inkjets weer niet van :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-11 23:40

Barrycade

Through the...

Glanspapier houden inktjets niet van?
Mooiste foto's komen er bij juist uit op ultra glossy fotopapier.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Fotopapier voor inkjets gaat prima, omdat daar een inktabsorptielaag op is aangebracht, maar zuiver glanspapier lukt niet, omdat de glanzende laag voorkomt dat het papier vocht absorbeert.

• knorde
Nog even een vraagje, ik lees in de handleiding van de printer dat je voor het plaatsen van een nieuwe toner de toner even heen en weer moet schudden.

Is dat echt noodzakelijk of is dat niet nodig?
Ik heb wel eens gehoord dat als die bijna leeg is dat je met schudden van de toner soms nog een beetje tijd kunt rekken maar ik heb nog nooit gehoord dat dit moet bij het plaatsen van een nieuwe toner.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Tja... noodzakelijk... wat je met het schudden feitelijk doet is het poeder even goed door de cassette verspreiden. Ik denk dat het in de meeste gevallen zonder schudden ook wel goed zal komen, doch het is een kleine moeite.

In de toner zit een soort "verfroller" die door de toner heen gaat, die "verfroller" zit daardoor vol met toner. De laserstraal zorgt dat de trommel elektrisch geladen wordt op de plaatsen waar afgedrukt moet worden en als de roller over de trommel gaat blijft toner daardoor plakken op de trommel. Zo ontstaat de afbeelding.

Je verbruikt horizontaal verspreid niet evenveel toner. Het kan dus zijn dat de roller links geen toner meer kan opnemen en rechts nog wel. Schudden verspreidt de resterende toner in de cassette, zodat je wellicht nog een aantal printjes uit de cassette kunt halen.
Pagina: 1