Ventilatie ongeisoleerd schuurtje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:42
Een korte vraag;

Ik heb een vrijstaand schuurtje, 3x3m, gepotdekseld en niet geisoleerd. Mijn aanname was doordat het niet geisoleerd was en er vrij veel kieren en gaten zijn de boel voldoende zou ventileren. Niks bleek minder waar nu ik de schuur na de herfst/winter aan het opruimen ben. Veel schimmel.

Nu wil ik hier een oplossing voor en kwam uit bij ventilatieroosters, specifiek schoepenroosters.

Deze roosters zijn er in talloze afmetingen, kleuren en materialen. De planken zijn 10cm, dus leek mij het meest logische om dan ook roosters van 10cm te pakken, omdat je anders 2 planken aan elkaar gaat vastmaken en dat misschien niet goed zou zijn qua werking.

Volgens deze afbeelding worden er 2 roosters geplaatst (in dit voorbeeld een tuinhuisje), en dan tegen over elkaar. 1 laag en 1 hoog. Is dit daadwerkelijk voldoende of kun je beter op iedere hoek 1 plaatsen (oftewel 2 laag 2 hoog)? Daarnaast ooit eens gehoord dat je ze niet op een bepaalde kant (noord-oost-zuid-west) moet plaatsen, maar kan mijn niet herinneren wat dan wel/niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akV7n0-BTfmWkDus_CDknmia4EU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KCgWqcvloFGikJTpBRXeZn9o.webp?f=user_large

Hoor het graag _/-\o_

Edit: de roosters van 10cm hebben wel beduidend minder 'doorvoer' dan de 16cm roosters als je kijkt naar de breedte van de schoepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32Pl87tsADNQwhjjVAQR_q-tjjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1mEU71Xivc9mLcY7b3aYl48.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGE_QhKCgc3NfvtEuouEX_UhiaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHUQOv9YdNOMN2MXiqILQXFR.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door KoningPaulus op 07-03-2023 17:24 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
Je kan natuurlijk meer gaan ventileren, maar je blijft de vochtige buitenlucht binnen krijgen.
Vraag is of je daar uberhaubt wel iets mee opschiet.

Het is niet dat je met ventileren magisch de vochtigheid naar beneden krijgt in de herfst/winter/voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:24
Je kan beginnen met 1 rooster onderin en 1 bovenin. Dan gewoon met de 10cm. Ze mogen tegenover elkaar aangebracht worden. De overheersende windrichting in Nederland is Zuidwest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik zou eerder naar zoiets kijken, https://solarventi.nl zijn ook leuke diy projecten met een plexiglasplaat, computerventilatortje en wat lege colablikjes.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
als het schuurtje niet geïsoleerd is zal deze denk ik ook een betonvloer hebben die gewoon op de aarde is gestort OF zelfs gewoon 30x30 betontegels als vloer hebben, dan komt het vocht dus uit de vloer en daar kan je dan niet heel veel aan doen.

Ventileren helpt over het algemeen wel. Bij woningen is vocht meestal condens, warme en vochtige lucht condenseert op een koud oppervlakte en dan krijg je vocht dat je met ventileren weg krijgt. Bij een schuurtje is eigenlijk alles koud, dus zal het geen condens zijn denk ik.

Wat heb je als vloer in je schuurtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
De overheersende windrichting zuidwest. Dus de roosters ofwel op Zuid ofwel op West? En dan schuin er tegenover de ander?

Er ligt idd een betonnen tegelvloer in, 30*30. Dus veel optrekkend vocht.

Ventilatie leek me de snelste quick win maar dan wel op een juiste manier "opgesteld"

[ Voor 46% gewijzigd door KoningPaulus op 08-03-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
edit: zojuist 2x roosters besteld van 13x9 cm. Is het beste dan om 1 rooster hoog te plaatsen op het zuiden en 1 laag op het noorden? Allebei zonder obstakels in de schuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:53
KoningPaulus schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:18:

Er ligt idd een betonnen tegelvloer in, 30*30. Dus veel optrekkend vocht.
Tegels inspuiten met hydrablock pro https://www.hydrablock-pro.com/nl/.
Heb ik ook gedaan, geen vochtige tegels meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:27

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Interessant topic. Hier zelf een douglasschuur gebouwd. 12cm betonvloer laten storten. Geen optrekkend vocht, en een continue relatieve luchtvochtigheid van +- 80%. Vrij hoor, maar ja, ook niet geisoleerd.

Alles dubbelwandig uitgevoerd (potdeksl buitenkant, 18mm triplex binnenkant)

Nog geen ventilatie erin. Ik heb wel 2 van die roosters, maar die moeten nog een plekje krijgen. Hopelijk helpt dit topic.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:20
Interessant topic. Ik zit met exact dezelfde situatie. Bij mijn schuurtje zit er 1 ventilatierooster in aan de zijkant (ook zo'n klein 10x10 cm rooster). Ik heb het geprobeerd op te lossen door een dakdoorvoer van 150mm te plaatsen op het dak (gat laten boren, vervolgens zo'n unit erop). Haalde niets uit. Ik heb nu sinds een maand die zwarte plastic kap eraf gehaald en er een roterende schoorsteenkap op gezet (eentje via Marktplaats gescoord voor 50 euro). Als er een beetje een windje staat begint hij te draaien. Het lijkt wel een beetje te werken (schimmellucht is minder) maar heb het nog niet gemeten met een hygrometer. Kan ik binnenkort wel eens doen. Het kan ook toeval zijn doordat de weersomstandigheden/windrichting net gunstig is geweest de afgelopen maand. Er staat nog wel steeds condens op het raam van de schuurdeur na een flinke bui, maar dat hoeft opzicht niet erg te zijn als de luchtvochtigheid op de langere termijn maar laag genoeg blijft.

[ Voor 15% gewijzigd door Vossie94 op 09-03-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
KoningPaulus schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:27:
edit: zojuist 2x roosters besteld van 13x9 cm. Is het beste dan om 1 rooster hoog te plaatsen op het zuiden en 1 laag op het noorden? Allebei zonder obstakels in de schuur?
Dat lijkt me het beste ja, zo ver mogelijk uit elkaar, dan legt de lucht een grote afstand af en neemt het dan zo veel mogelijk vocht mee uit de hele ruimte.

Doe het lage rooster ook niet te laag, in geval met eventueel opspattend water bij regen wat dan naar binnen gaat, cm of 30 ofzo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
Ingelogd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:33:
[...]

Tegels inspuiten met hydrablock pro https://www.hydrablock-pro.com/nl/.
Heb ik ook gedaan, geen vochtige tegels meer.
Hoe zit dat dan met vocht dat tussen de tegels vandaan komt. Op de website lijkt dit meer voor massieve betonvloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
EU_RAZER schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:51:
[...]

Hoe zit dat dan met vocht dat tussen de tegels vandaan komt. Op de website lijkt dit meer voor massieve betonvloeren.
Beton(tegels) direct op zand functioneert als een spons, het trekt het vocht uit de grond. De kieren trekken niks omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:17
Zou een andere vloer dan ook helpen? En zo ja, wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
Ingelogd schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:21:
[...]

Beton(tegels) direct op zand functioneert als een spons, het trekt het vocht uit de grond. De kieren trekken niks omhoog.
Het punt is dat vocht nog steeds door de 'voegen' de ruimte in kan vanuit de aarde. Je zal een stuk tegenhouden, maar vocht gaat ook door die voegen lijkt me. Wellicht kan je die voegen eerst dichtmaken met iets van cement ofzo en dan dat spul er overheen smeren zodat het helemaal dicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 12:58
2 kleine roosters tegenover elkaar, de 1 onder en ander boven is voldoende om het probleem op te lossen, daarnaast een schuurtje zal altijd vochtig blijven omdat er niet gestookt wordt.

Met de roosters creeer je trek/luchtstroming in het schuurtje waardoor kans op schimmel fors wordt beperkt.
Alle andere oplossingen hier werken niet, dan zou je een dampremmende folie moeten aanbrengen als je serieuze stappen wil zetten.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2023 09:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:10
Zelf heb ik in mijn werkplaats/schuur ventilatiegaten onderin de houten openslaande deuren zitten en een roostertje van zo'n 5x30 bovenin een deur aan de andere kant van de ruimte, geen last van schimmel oid.

Voor het voorkomen van roest op alle spullen die er in staan heb ik tevens een klein electrisvh kacheltje staan die op vorstbeveiliging staat, die springt even aan als het onder de 5 graden dipt. Kost wel wat aan electra, maar de vochtige lucht slaat elders neer dan binnen in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Dank voor alle reacties. Ik zal op het zuiden het rooster hoog monteren en op het noorden het rooster laag (+- 30cm). Allebei vrij van obstakels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
mr_evil08 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:11:
Alle andere oplossingen hier werken niet
Het zijn gezamenlijke simpele middelen die tot een oplossing komen, niet dat de rest onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 15:20
grassmoon schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:57:
Zou een andere vloer dan ook helpen? En zo ja, wat dan?
Alles wat niet als een spons vocht uit de grond in de ruimte brengt helpt.
Goedkopie => tegels eruit => stevig stuk landbouw plastic erin => tegels voorzichtig terug. Dan heb je het meeste optrekkende vocht weg. Dan moet je wel zeker weten dat er geen regen/water IN je schuur valt, anders krijg je een water kuip (prik er tussen een paar voegen zeg 10 gaatjes in voor die situaties en je zit wel goed).

Tegels impregneren helpt ook, voegen helemaal dichtmaken werkt nog iets beter (gezien oppervlakte voeg niet heel veel). XPS op de bodem en dan tegels erop isoleert meteen, maar dat word wel een grotere klus.

[ Voor 6% gewijzigd door Taghorn op 11-03-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
KoningPaulus schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:04:
Dank voor alle reacties. Ik zal op het zuiden het rooster hoog monteren en op het noorden het rooster laag (+- 30cm). Allebei vrij van obstakels.
Vanwaar deze plaatsing? Vocht damp atijgt? Als de wind vaak uit het Zuid westen waait, zou je toch precies andersom plaatsen, dus zuiden laag? Zelf denk ik aan 4 rooster, beide kanten 1 hoog en laag. Is het altijd goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Containers en heggen die op het zuiden staan en dus in de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-04 22:48
Hoe staat het inmiddels met je schuur?

Ik zit namelijk met een soortgelijk vraagstuk en ben benieuwd hoe het nu in jouw schuur is (geplaatst in het Tuinhuis / Overkapping topic: Falqoon in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:19

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook een erg vochtige schuur gehad, hoe ik ook ventileerde. Alles ging roesten of schimmelen.
Ik heb het bij de bron aanpakt: Het meerendeel kwam via de vloer (=tegels in het zand).

Ik heb toen dampichte folie over een laagje EPS gelegd en 'zwevende' houten vloer tussen de muren gemaak met ventilatie tussen grond en houten vloer. Daarna had ik opeens een krukdroge schuur waar ik gerust alles bewaar. Zelfs een NAS draait er nu zodat de data nog heb als het huis affikt :P

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 11-06-2024 13:40 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-04 22:48
Wuursj schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:28:
Hier ook een erg vochtige schuur gehad, hoe ik ook ventileerde. Alles ging roesten of schimmelen.
Ik heb het bij de bron aanpakt: Het meerendeel kwam via de vloer (=tegels in het zand).

Ik heb toen dampichte folie over een laagje EPS gelegd en 'zwevende' houten vloer tussen de muren gemaak met ventilatie tussen grond en houten vloer. Daarna had ik opeens een krukdroge schuur waar ik gerust alles bewaar. Zelfs een NAS draait er nu zodat de data nog heb als het huis affikt :P
En hoe zijn de wanden en dak nu? En heb je nog verdere ventilatie? Weet je wat de luchtvochtigheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:19

Wuursj

want worst is al bezet

@Falqoon
Wanden zijn nu schimmelvrij, plafond kurkdroog. Ventilatie is via overstek dak, kier onder de deur en er zijn bij de bouw wat vogen open gelaten. Dat was eerst niet voldoende, nu wel.
Luchtvochtigheid zal ik eens meten.

[ Voor 31% gewijzigd door Wuursj op 11-06-2024 14:57 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:24
Falqoon schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:08:
Ik zit namelijk met een soortgelijk vraagstuk en ben benieuwd hoe het nu in jouw schuur is (geplaatst in het Tuinhuis / Overkapping topic: Falqoon in "Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout")
Zoals ook daar aangegeven: Zorg voor ventilatie. Met een ongestookte schuur (ruimte) blijf je vocht houden die ongeveer blijft hangen op het vochtpercentage buiten.

Ik heb hier een schuur die geïsoleerd is. Ik heb een eenvoudige luchtvochtigheidsmeter van ikea in gebruik om een beetje een idee te krijgen van het percentage. Ik stook om hem goed vorstvrij te houden. De ventilatie is aanwezig. De ramen staan open. Heb regelmatig afvoer van een machine. Door een lekkage van het winter liep het percentage op van 50 - 60% naar 80+ % Dat heeft een klein tijdje geduurd om het weer op het gewenste niveau van rond de 50 - 60% te krijgen. Dit is gedaan door te stoken. Normaal gesproken is in de zomer de relatieve luchtvochtigheid een stuk lager in de schuur. Nu met het regenachtige weer kan het nog wel eens iets oplopen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 12-06-2024 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb een verdiepte houten fietsenberging met rolluik. in de herfst/winter druipt het condens aan de wanden. in de winter bevriest het condens en gaat de rolluik niet meer open. de fietstassen waren beschimmeld.
Als het regent in de herfst was afgelopen jaar de vloer ondergelopen met ongeveer 5cm water.

ik heb afgelopen winter 2 ventilatie gaten a 15 cm gemaakt aan tegengestelde muren. Dit hielp niet, toen had ik een oude badkamerventilator aangesloten op een smartplug en in 1 van die ventilatiegaten geplaatst.
De esp sensor heeft niet een lagere vochtigheid gemeten, maar het condens is verdwenen.
ik laat de ventilator lopen als de rolluik is gesloten (na openen dus) voor 7 uurtjes.

Het regenwater wordt ook weggepompt als de regengoot vol is. waardoor de vloer droog biljft.

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 15-06-2024 19:53 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1