Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen900
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-01 13:06
Beste tweakers,

Ik sta op het punt om voor het eerst zelf aan mijn pc te knutselen en heb het lijstje met nieuw te plaatsen componenten grotendeels compleet. Ik gebruik de pc hoofdzakelijk om te gamen. Mijn huidige systeem heb ik hieronder opgesomd, met erachter de gewenste wijzigingen:

Moederbord: MSI B450M PRO-VDH MAX
GPU: Radeon RX 5700 XT >>> Radeon RX 7900 XT
CPU: Ryzen 5 3600 >>> twijfel ik nog over: Ryzen 5 5600 of Ryzen 7 5800X3D
RAM: 1x 16 GB Corsair Vengeance LPX DDR 4 3000 MHz >>> ???????
Voeding: Corsair 650 Watt >>> Kolink 850 Watt
Opslag: Kingston Technology A2000 1TB

Mijn vraag gaat over het aan te schaffen RAM-geheugen. Ik wil in ieder geval naar 32 GB en wil een kostenefficiënte oplossing qua prestaties (gekleurde lichtjes e.d. interesseren mij helemaal niets). Het liefst zou ik de Corsair LPX 2x 16 GB 3600 MHz aanschaffen. Echter lees ik in de handleiding van mijn moederbord dat er slechts geheugensnelheden worden ondersteund tot 3466 MHz. Geheugen van exact 3466 MHz is echter veel duurder dan de 3600 MHz die ik op het oog heb. Het snelste alternatief van Corsair is de 3200 MHz, maar die is dus weer een stuk langzamer dan ik graag zou willen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: kan het kwaad om geheugensticks van 3600 MHz op mijn moederbord te plaatsen, terwijl die snelheid officieel niet wordt ondersteund? Ik lees hierover elders op het web tegenstrijdige antwoorden: de een zegt dat het gewoon werkt maar dat de snelheid wordt beperkt tot het maximaal ondersteunde. De ander zegt dat het niet werkt en dat de pc mogelijk niet meer opstart. Weer een ander zegt dat de kans groot is dat ik het geheugen gewoon op de maximale snelheid kan gebruiken.

Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie kennis en/of eventuele ervaringen hiermee. Bij voorbaat hartelijk dank voor eventuele feedback!

Jeroen

Beste antwoord (via Jeroen900 op 07-03-2023 16:07)

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:56
Ik heb dat moederbord toevallig eens gebruikt voor een PC build. Ram was 3600cl16, dat werkte perfect. Dacht zelfs dat ik het op 3733cl16 had draaien.

Uiteraard is dit geen garantie voor jou, maar de kans is wel groot dat 3600 gaat werken. En anders kan je het zelf instellen op 3466. Je moet alleszins niet speciaal 3466 ram gaan kopen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarom vervang je de psu? En dan al helemaal met iets van een B merk met verschrikkelijke hold up times en transient respons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als ik deze link bekijk word zefls 4400 geheugen ondersteund. Selecteer wel even de optie Memory by RX-3X00.
Mijn advies zou zijn om 3600 te nemen dat loopt 1 op 1 met de CPU. Lage timings zijn voor amd platform te adviseren. En de 5x00 lijn van amd doet dat prima :)

Of je koopt een zelfde reep geheugen er bij als wat je nu hebt en plaatst die er bij. Dan heb je dual channel wat meer preformance opleverd dan de stap van 3000 naar 3600.

Met betrekking tot de voeding: Neem een goeie voeding van een merk dat bekend staat om goeie kwaliteit. Je zal niet de eerste zijn met een PC die random crashed in games omdat de voediing het gewoon niet trekt ondanks dat hij "850" watt zou moeten kunnen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door geforce5_guy op 07-03-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:28
Wat denk je te bereiken met 3600MT/s t.o.v. 3200MT/s (geen MHz)? Het gaat om latency. Korter dan 10ns is leuk, maar is de meerprijs niet waard. Dual channel is wel belangrijk en dat heb je nu niet.
Neem uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS of DDR5 zie hieronder.

Een 5600X3D zou ik niet doen op een mobo met gebrekkige VRM. De 5600 kan wel.

Welke Corsair voeding heb je?

Een RX7900XT gaat een stukje sneller op een moederbord die PCIe 4.0 accepteert. Dat gaat niet met een B450 chipset. Ik zou voor next gen (7600X ofzo) gaan met DDR5.

[ Voor 13% gewijzigd door Djarune op 07-03-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:45
Als jij op het AM4 platform blijft dan raad ik een Ryzen7 5700X aan !
Why ; Acht cores....en maar 65 watt...en nu onder de €199

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Djarune schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:32:
Een RX7900XT gaat een stukje sneller op een moederbord die PCIe 4.0 accepteert.
Op zich heeft dit nauwelijks effect op de performance. Ik las laatst ergens een review, die had een RTX 4090 op een PCIe 2.0 slot aangesloten, de impact daarvan was echt minimaal. Ik heb echter geen linkje en concrete cijfers. Was wellicht review: Welke gpu leunt het minst op je cpu? Een nieuwe videokaart in je oude pc, maar niet zeker meer. Was hiero: https://www.techpowerup.c...4090-pci-express-scaling/ Marginaal minder werd het pas met PCIE 2.0 en pas echt een groot verschil met PCIE 1.1. Er was geen verschil tussen PCIE 3.0 en PCIE 4.0. ;) Ik kan mij niet voorstellen dat er een groter verschil zal zijn met een AMD GPU.

EDIT:
PCIE 3 vs PCIE 4 en de RX7900XT in video: YouTube: PCIe 4.0 vs PCIe 3.0 (RX 7900 XTX 24GB) | Is There Any Difference at..., ook hier is het verschil dus gigantisch klein.

[ Voor 51% gewijzigd door CH4OS op 07-03-2023 15:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:56
Ik heb dat moederbord toevallig eens gebruikt voor een PC build. Ram was 3600cl16, dat werkte perfect. Dacht zelfs dat ik het op 3733cl16 had draaien.

Uiteraard is dit geen garantie voor jou, maar de kans is wel groot dat 3600 gaat werken. En anders kan je het zelf instellen op 3466. Je moet alleszins niet speciaal 3466 ram gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen900
Hallo allemaal,

Dank voor alle reacties! Zoals gezegd doe ik dit voor het eerst, dus alle feedback op mijn plannen is welkom. Ik lees ook wat reacties die niet direct over het RAM gaan, dus hier even kort wat meer toelichting op mijn keuzes.

Het moederbord
Ik ben inderdaad van plan om voorlopig mijn AM4 platform te blijven gebruiken. Ik wist niet dat een nieuwer moederbord de prestaties van de GPU bevordert, zoals @Djarune aangeeft. Ik zal me hier nog eens in verdiepen, om te kijken of ik misschien toch niet ook het moederbord moet vervangen. De prijs van een nieuw moederbord is het probleem niet zo, het gaat me er vooral om dat het dan meteen wel veel meer werk wordt en ik het voor mijn eerste bouwproject niet te moeilijk wil maken.

De voeding
@Umbrah : ik vervang de voeding omdat ik voor de RX 7900 XT een zwaardere voeding nodig heb dan de 650 W die er nu in zit. Ik heb nu deze: Corsair CV650 power supply unit 650 W 20+4 pin ATX ATX Zwart > https://azerty.nl/product/corsair-cv650-voeding/4342229. Ik heb inderdaad de goedkoopste 850 Watt voeding gekozen die ik kon vinden. Ik kon er nauwelijks recensies over vinden, maar deze Duitsers leken er toch wel positief over: https://www.gamezoom.net/..._C850_Test_Review-42204-1. Maar zoals @geforce5_guy zegt, het moet natuurlijk wel stabiel zijn. Ik zal daarom toch maar gewoon weer een Corsair voeding kiezen.

De processor
Zoals @WiLLoW_TieN aangeeft heb ik ook de Ryzen 7 5700X overwogen. Maar wat mij betreft valt die een beetje tussen wal en schip. Enerzijds is er de goedkope Ryzen 5 5600, die single core ongeveer hetzelfde presteert. Anderzijds is er de Ryzen 7 5700X3D die bij het gaming wel betere prestaties schijnt te leveren dan de eenvoudigere variant en zo'n 110 euro duurder is. Dat heb ik er wel voor over als het echt tot wezenlijk betere prestaties leidt. Maar uit de benchmarks die ik heb bekeken, maak ik op dat verschil tussen de 5600 en eigenlijk alle duurdere processors die op mijn moederbord passen te verwaarlozen is. Ik neig er daarom naar om maar gewoon voor de goedkoopste oplossing te kiezen, ook omdat ik mijn hoofd dan niet hoef te breken over de juiste processorkoeler.

Het geheugen
Hartelijk dank @Anton.net voor het delen van je ervaring met dit moederbord, dat was precies waar ik naar op zoek was! Ik zou het dus kunnen proberen met 3600 ram. Maar ik zie ook dat @geforce5_guy zegt dat een extra stick van de 3000 die ik al heb tot betere prestaties zal leiden ivm dual channel. Ik heb dit ook overwogen, omdat het natuurlijk goedkoper is en ik mijn oude stick niet weg hoef te doen. Maar leiden twee sticks van 16 GB @ 3600 dan niet tot hetzelfde resultaat met een sneller geheugen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot gisteren nooit van de term dual channel had gehoord en nog steeds niet goed begrijp wat het betekent...

Nogmaals dank voor al jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Jeroen900 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:06:
Hallo allemaal,

Dank voor alle reacties! Zoals gezegd doe ik dit voor het eerst, dus alle feedback op mijn plannen is welkom. Ik lees ook wat reacties die niet direct over het RAM gaan, dus hier even kort wat meer toelichting op mijn keuzes.

Het geheugen
Hartelijk dank @Anton.net voor het delen van je ervaring met dit moederbord, dat was precies waar ik naar op zoek was! Ik zou het dus kunnen proberen met 3600 ram. Maar ik zie ook dat @geforce5_guy zegt dat een extra stick van de 3000 die ik al heb tot betere prestaties zal leiden ivm dual channel. Ik heb dit ook overwogen, omdat het natuurlijk goedkoper is en ik mijn oude stick niet weg hoef te doen. Maar leiden twee sticks van 16 GB @ 3600 dan niet tot hetzelfde resultaat met een sneller geheugen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot gisteren nooit van de term dual channel had gehoord en nog steeds niet goed begrijp wat het betekent...

Nogmaals dank voor al jullie reacties!
Je hebt nu een enkele weg (single channel) naar het geheugen toe. Met dual channel 2. Dus het verkeer wat er over kan verdubbeld op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen900
geforce5_guy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Je hebt nu een enkele weg (single channel) naar het geheugen toe. Met dual channel 2. Dus het verkeer wat er over kan verdubbeld op dat moment.
En is dat dan anders wanneer ik twee sticks gebruik van het model dat ik al heb, dan wanneer ik twee nieuwe gebruik van 3600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Jeroen900 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:20:
[...]

En is dat dan anders wanneer ik twee sticks gebruik van het model dat ik al heb, dan wanneer ik twee nieuwe gebruik van 3600?
Nee dat is niet anders bij welk geheugen je pakt.

Je hebt twee dingen bij geheugen in jouw geval
- Single of dual channel
- Snelheid van het geheugen ( en latency )
- Hoe meer mhz hoe meer er over die single en/of dual channel heen kan. Nu het latency er ook weer mee
te maken maar dat is de ingewikkeld om even uit te leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door geforce5_guy op 07-03-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
Jeroen900 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:06:

De voeding
@Umbrah : ik vervang de voeding omdat ik voor de RX 7900 XT een zwaardere voeding nodig heb dan de 650 W die er nu in zit.
Duidelijk, maar dat los je niet op met de eerste de beste waardeloze voeding met groepsregulatie.
Ik heb nu deze: Corsair CV650 power supply unit 650 W 20+4 pin ATX ATX Zwart > https://azerty.nl/product/corsair-cv650-voeding/4342229.
Die is 10x beter dan de Kolink
maar deze Duitsers leken er toch wel positief over: https://www.gamezoom.net/..._C850_Test_Review-42204-1.
Ze zijn positief omdat ze er de ballen verstand van hebben.
Maar zoals @geforce5_guy zegt, het moet natuurlijk wel stabiel zijn. Ik zal daarom toch maar gewoon weer een Corsair voeding kiezen.
Het gaat niet om het merk dat erop staat. Het gaat erom hoe de voeding vanbinnen is. Je huidige Corsair mag dan 10x beter zijn dan de Kolink, voor een RX 7900 XT is het nog steeds niks. Komt omdat het gebruikte platform redelijk verouderd is. Hier is een lijst waar alle recente voedingen onderverdeeld zijn in een gradatie. Tier A is het beste, Tier F het slechtste. Voor een 7900 XT wil je niets anders dan een Tier A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen900
Uszka schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:28:
[...]

Duidelijk, maar dat los je niet op met de eerste de beste waardeloze voeding met groepsregulatie.

[...]

Die is 10x beter dan de Kolink

[...]

Ze zijn positief omdat ze er de ballen verstand van hebben.

[...]

Het gaat niet om het merk dat erop staat. Het gaat erom hoe de voeding vanbinnen is. Je huidige Corsair mag dan 10x beter zijn dan de Kolink, voor een RX 7900 XT is het nog steeds niks. Komt omdat het gebruikte platform redelijk verouderd is. Hier is een lijst waar alle recente voedingen onderverdeeld zijn in een gradatie. Tier A is het beste, Tier F het slechtste. Voor een 7900 XT wil je niets anders dan een Tier A.
Hartelijk dank, ik ga vanavond deze lijst met voedingen eens bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Jeroen900 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:42:
[...]

Hartelijk dank, ik ga vanavond deze lijst met voedingen eens bestuderen.
Ik heb zelf een Silverstone HELA 1200 en dat ding is erg stil onder belasting en de 850W versie staat ook on A-tier. Wel een prijzige voeding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen900
Anoniem: 63072 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Ik heb zelf een Silverstone HELA 1200 en dat ding is erg stil onder belasting en de 850W versie staat ook on A-tier. Wel een prijzige voeding!
Voor mij is het de Be quiet! Straight Power 11 850W Platinum geworden. Het geheugen is uiteindelijk Kingston DDR4 FURY Renegade 2x16GB 3600 CL16 geworden. De cpu heb ik voor nu laten zitten. Ik kon niet goed kiezen en kijk voorlopig hoever mijn R5 3600 me nog brengt.

Nogmaals dank voor alle feedback!
Pagina: 1