Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keuze/prijsverschil Enphase IQ7A danwel IQ8+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WendyPostel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2023
Hallo allemaal,

Een vraag met betrekking tot de zonnepanelen die 2 weken geleden zijn geïnstalleerd bij ons.
Bijna alles is niet gegaan zoals afgesproken waaronder dat er Enphase IQ8+ is geplaatst in plaats van de afgesproken IQ7A. Dit werd na de installatie aangegeven.

Achtergrond qua panelen: 16 panelen Jinko Solar N-Type 420 wp op zuid, met in de ochtend deels schaduw vanuit een boom/appartement.

Het bedrijf heeft het opgepakt en willen de installatie herstellen/installeren zoals afgesproken. Indien wij dat wensen gaan zij de IQ8+ vervangen voor de IQ7A.

Mijn vragen zijn als volgt:
1. Wat zouden jullie adviseren? Ik weet dat het piekvermogen hoger is voor de IQ7A, maar dat de IQ8+ ook een paar voordelen heeft (off grid, nieuwer model, verder geen voordelen).
2. Zijn alle waardes van de panelen compatibel met die van de IQ8+?
3. Wat zou het prijsverschil zijn voor deze 2, het betreft 16 stuks. Wij hebben nu dus nog de offerte met IQ7A, wat zou daar vanaf moeten qua bedrag wanneer wij IQ8+ accepteren?

Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door WendyPostel op 07-03-2023 12:33 ]

Beste antwoord (via WendyPostel op 09-03-2023 21:13)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
De IQ7A kan tot 365W per paneel ook echt halen.
IQ8+ is de vervanger van de IQ7+ - een lager model dus. Deze stopt bij 300W al.

Nu klinkt dit erger dan het is. Je mist hierdoor slechts 2% op jaarbasis (en post-salderen 'mis' je het op de minst erge momenten)

De panelen mogen van Enphase zo uit het hoofd wel op IQ8+

Echter IQ8+ is vors goedkoper. €35 ex btw bij solar bouwmarkt. Dus dat is sowieso al €560

De 2% over 20 jaar is bij een huidige realistisch teruglever tarief (Powerpeers, €0,21/kWh) nog eens €565 euro waard excl inflatie. (Opbrengst ~6.720kWh/j * 20 jaar * 2% * €0,21)

Het vervangen van de omvormers kost de installateur een paar uur, dus ook geld. In die tijd kan hij grotendeels een ander systeem leggen.

Dus mocht je inzetten op korting... je hebt een referentiekader.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 07-03-2023 18:14 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:04
WendyPostel schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:22:
Hallo allemaal,

Een vraag met betrekking tot de zonnepanelen die 2 weken geleden zijn geïnstalleerd bij ons.
Bijna alles is niet gegaan zoals afgesproken waaronder dat er Enphase IQ8+ is geplaatst in plaats van de afgesproken IQ7A. Dit werd na de installatie aangegeven.

Achtergrond qua panelen: 16 panelen Jinko Solar N-Type 420 wp op zuid, met in de ochtend deels schaduw vanuit een boom/appartement.

Het bedrijf heeft het opgepakt en willen de installatie herstellen/installeren zoals afgesproken. Indien wij dat wensen gaan zij de IQ8+ vervangen voor de IQ7A.

Mijn vragen zijn als volgt:
1. Wat zouden jullie adviseren? Ik weet dat het piekvermogen hoger is voor de IQ7A, maar dat de IQ8+ ook een paar voordelen heeft (off grid, nieuwer model, verder geen voordelen).
2. Zijn alle waardes van de panelen compatibel met die van de IQ8+?
3. Wat zou het prijsverschil zijn voor deze 2, het betreft 16 stuks. Wij hebben nu dus nog de offerte met IQ7A, wat zou daar vanaf moeten qua bedrag wanneer wij IQ8+ accepteren?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik zou helemaal happy zijn met de iq8+. Vooral laten zitten.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
De IQ7A kan tot 365W per paneel ook echt halen.
IQ8+ is de vervanger van de IQ7+ - een lager model dus. Deze stopt bij 300W al.

Nu klinkt dit erger dan het is. Je mist hierdoor slechts 2% op jaarbasis (en post-salderen 'mis' je het op de minst erge momenten)

De panelen mogen van Enphase zo uit het hoofd wel op IQ8+

Echter IQ8+ is vors goedkoper. €35 ex btw bij solar bouwmarkt. Dus dat is sowieso al €560

De 2% over 20 jaar is bij een huidige realistisch teruglever tarief (Powerpeers, €0,21/kWh) nog eens €565 euro waard excl inflatie. (Opbrengst ~6.720kWh/j * 20 jaar * 2% * €0,21)

Het vervangen van de omvormers kost de installateur een paar uur, dus ook geld. In die tijd kan hij grotendeels een ander systeem leggen.

Dus mocht je inzetten op korting... je hebt een referentiekader.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 07-03-2023 18:14 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-11 19:07
De IQ8+ is smartgrid ready. Mocht je daar in de toekomst wat mee willen dan kan dat. Mooi laten zo.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• WendyPostel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2023
Bedankt allemaal voor het meedenken, wordt vervolgd!