Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-09 10:09
Een poos geleden heb ik een Playstation 5 gekocht welke binnen de garantietermijn stuk gegaan is.
De console is inmiddels in handen van een reparateur in opdracht van een grote bekende verkoper vanuit de reparatieservice welke ze bieden.

Vandaag heb ik bericht gehad dat indien de reparateur de console niet kan repareren ik het aankoopbedrag terugkrijg.

Nu is het zo dat de prijzen voor de Playstation 5 gigantisch gestegen zijn. Terugkrijgen van het aankoopbedrag is dus absoluut niet wenselijk. Als ik opnieuw de Playstation moet kopen betaal ik er aanzienlijk meer voor dan ik eerder gedaan heb.

Wat zijn mijn rechten hierin? Kan ik teruggave van het aankoopbedrag weigeren en vervanging eisen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat je bij https://gathering.tweaker...rd=garantie+aankoopbedrag een boel inspiratie krijgt. :)

Kort samengevat: ja. Of het de moeite / tijd / kosten waard is, is aan jou.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:13
Net wat @F_J_K zegt. Hoever wil je gaan?

PS5 is tegenwoordig toch niet meer zo duur? Nu €550,00 bij BCC.

Weet niet wat je er destijds voor betaald hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je destijds dan betaald? Ik zie ze overal wel op voorraad voor 550-625 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@RobBrands Overdrijven is ook een vak, de PS5 is 50,- duurder geworden sinds introductie en dan heb je het natuurlijk over een nieuwe in plaats van gebruikte.

Als jij je volledige aankoopbedrag terugkrijgt kan je dus prima een tweedehandse voor dat bedrag kopen.

5 tientjes bijleggen voor een nieuwe met volledige garantie lijkt me dan ook een prima optie. De nieuwe is zelfs ook nog iets energiezuiniger geworden dus dat is mooi meegenomen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 07-03-2023 18:20 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Greatsword schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:19:
@RobBrands Overdrijven is ook een vak, de PS5 is 50,- duurder geworden sinds introductie en dan heb je het natuurlijk over een nieuwe in plaats van gebruikte.

Als jij je volledige aankoopbedrag terugkrijgt kan je dus prima een tweedehandse voor dat bedrag kopen.

5 tientjes bijleggen voor een nieuwe met volledige garantie lijkt me dan ook een prima optie.
Je bedoelt te zeggen: De PS5 is slechts 50,- duurder geworden (en is dus gewoon beschikbaar) dus er is geen reden voor de verkoper om niet zelf de moeite te nemen en gewoon een goed werkend product te leveren volgens de koopovereenkomst?

Zijn huidige PS5 heeft toch ook gewoon 'volledige garantie'? Waarom zou je daar nou extra geld voor moeten bijleggen..

[ Voor 7% gewijzigd door Yankovic op 07-03-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:13
Die 5 tientjes kun je nog wel besparen.

Koop via cashbackxl voor €550 BCC cadeaubonnen. Dat scheelt al 6%. Wel even afhankelijk of ze er zijn. Dan bonnen bij bcc even toevoegen aan account.

Daarna via cashbackxl bij bcc bestellen en betalen met je cadeaubonnen in je account. Dat scheelt je nog eens 4% op je order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

RobBrands schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:23:
Wat zijn mijn rechten hierin? Kan ik teruggave van het aankoopbedrag weigeren en vervanging eisen?
Je rechten staan in art. 7:21 BW. Merk op dat nergens staat dat de verkoper iets te kiezen heeft of ergens recht op heeft. Jij hebt de touwtjes in handen.
Tweedehands? TS heeft een nieuwe PS5 gekocht dus moet de verkoper een nieuwe PS5 leveren:
Ingeval de verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
Heb je ook de controller moeten opsturen? Of alleen de console?

Want als je de controller mag houden, hoeveel geld zou je dan terug krijgen? Als dat 50 euro minder is dan de nieuwprijs nu dan is dat misschien niet eens zo'n gek idee als je voor die 50 euro een nieuwe koopt waar ook nog een controller bij zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Prachtig al die tips om een tweedehandse te kopen of eentje met cashback, maar verkoper moet zich gewoon aan de wet houden, zoals @fopjurist al zegt. Probleem is wel dat je recht halen vaak een proces is dat een hele lange adem vergt en verkopers rekenen erop dat je niet zover zal gaan.
Helaas verergeren rechtsbijstandverzekeringen dit nog eens door jou meestal (bij kleinere schades) schadeloos te stellen en de verkoper er weer mee te laten wegkomen.

(Overigens is het omgekeerde vaak ook het geval, je krijgt je geld terug, maar het artikel is inmiddels een stuk goedkoper geworden)

Ik heb overigens hetzelfde meegemaakt, waarbij de reparateur van een grote webshop aangaf dat het artikel niet meer gerepareerd kon worden en ik het geld terug kreeg.
Artikel was middels duurder geworden en toen heb ik even gechat met de klantenservice en netjes een voucher gekregen voor het verschil zodat ik het item opnieuw kon bestellen.
(Volgens medewerker konden ze 'administratief' niet zelf een vervanging sturen, maar moest ik opnieuw bestellen. Voordeel daarvan is dat de volledige garantieperiode dan weer opnieuw ingaat en bij vervanging is dat niet het geval.)

[ Voor 33% gewijzigd door Medione1210 op 08-03-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:54
Heeft die grote verkoper PS5 op voorraad of nog te koop? Zo ja dan is het omruilen die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
corporalnl schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:19:
Heeft die grote verkoper PS5 op voorraad of nog te koop? Zo ja dan is het omruilen die handel.
Ook al is hij niet op voorraad. Dan kan TS wachten of kan de Winkel uit eigen zak er een kopen bij een winkel waar hij wel op voorraad is.
Pagina: 1