Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybeard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-05 17:16
Beste Tweakers,

Helaas kan iemand door medische redenen haar Encrypted MacBook Pro 2016 A1707 Bookpassword niet meer onthouden.

Nu willen we graag de Encryption Key invoeren "deze was gelukkig buiten het brein bewaard" om de passwords te resetten. Helaas kan ik hem met geen enkele mogelijkheid in Safe Mode booten. Kan iemand ons hier helpen? De macbook gaat direct naar het Lock inlog scherm zonder Apple logo.

Geprobeerd:
Pijltje opzij naast inloggen werkt niet “want encrypted”
Command (⌘)-R met en zonder powerbutton ingedrukt
Command (⌘)-R bij shutdown
Control alt (option) shift 7 sec powerbutton
Powerbutton daarna D indrukken
Meerdere malen wachtwoorden fout invoeren werkt niet

Mocht touch ID erop zitten, deze is niet ingesteld.

Heel veel dank ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Greybeard op 07-03-2023 12:22 ]

Every battle is won before it is fought

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greybeard
Na nog wat zoekwerk Blijkt het over een Firmware lock te gaan die alles tegenhoud, deze gaan we bij een Apple Store proberen eraf te halen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Greybeard schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:54:
Na nog wat zoekwerk Blijkt het over een Firmware lock te gaan die alles tegenhoud, deze gaan we bij een Apple Store proberen eraf te halen
Let wel dat je hiervoor het aankoopbewijs of CC afschrift moet hebben, anders sturen ze je retour afzender.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsEsDee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

EsEsDee

The Certified Derailer

succes met deze kwestie. Laat ons vooral weten hoe dit verloopt bij Apple? Dit lijkt me nuttige info voor anderen die hier in de toekomst mee te maken krijgen.

Uncontrollable & Incompatible

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Angel 58
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 16:31

Dark Angel 58

Peace!!!

EsEsDee schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:23:
succes met deze kwestie. Laat ons vooral weten hoe dit verloopt bij Apple? Dit lijkt me nuttige info voor anderen die hier in de toekomst mee te maken krijgen.
Inderdaad, ik heb ook SSD drive versleuteld, extra informatie kan best handig zijn als het ontsluiten niet goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greybeard
EsEsDee schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:23:
Ik ben jullie nog niet vergeten, maar dingen duren eenmaal wat langer met zieke mensen. De bon hadden wij niet kunnen vinden, gelukkig had Apple deze in hun systeem.

Apple zelf haalde de lock in de store er niet af, ze namen hem aan en stuurde hem door.

Nu een critisch punt, bij afgifte moest er getekend worden voor mogelijke data loss, de laptop kwam dus ook zonder data terug. De lock is eraf en de laptop kan weer gebruikt worden wat enorm fijn is. Wel ben ik critisch op de wipe en data loss omdat ik dit vaker voorbij zie komen als easy solution... Ik vraag mij af of ze überhaupt wel proberen de data te behouden. Er mist hierin een laag transparantie.

We zijn wel erg blij dat ze de mac book pro weer kan gebruiken. De medewerkers waren vriendelijk en zeer behulpzaam. Bij afgifte bood de medewerker aan om extra hulp te geven bij het instellen van de nieuwe installatie en het heeft €0- gekost. Thanks Apple Den Haag!

[ Voor 6% gewijzigd door Greybeard op 02-06-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Greybeard schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Ik vraag mij af of ze überhaupt wel proberen de data te behouden.
Nee doen ze niet.

Stel dat er van data gebruik wordt gemaakt die afkomstig is uit iemands laptop.
(Id info, cryptowallet, bank data etcetc)

Veel makkelijker en minder gevoelig is gewoon wissen.

Tuurlijk zullen ze het wel kunnen, bv verzoek rechter in een zaak

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad. Wipe is standaardprocedure bij reparatie van computers. HP/Dell/Lenovo doen het ook allemaal.
Reparatie met behoud van data zul je zelden tot nooit tegenkomen, tenzij je het bij de computerboer om de hoek laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:26:
Inderdaad. Wipe is standaardprocedure bij reparatie van computers. HP/Dell/Lenovo doen het ook allemaal.
Reparatie met behoud van data zul je zelden tot nooit tegenkomen, tenzij je het bij de computerboer om de hoek laat doen.
Wat is je definitie van reparatie?

Recent bij mijn Lenovo laptop moederbord laten vervangen. Had daarna gewoon nog alles werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jeroenkb schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Recent bij mijn Lenovo laptop moederbord laten vervangen. Had daarna gewoon nog alles werkend.
Is dat on-site gebeurd of offsite? Hun beleid is bij offsite doorgaans ook alles te wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:33

Barrycade

Through the...

[...]

Hier met HP met scherm connector reparatie, kwam weer terug met intacte installatie en data.

Dat is natuurlijk wel anders dan een lock er af halen.
Als ze m omwisselen of ssd/HDD moeten vervangen is het ook weer anders.

Maar de stellige bewering dat je m leeg terugkrijgt is niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:15
[...]

Het ligt aan de situatie. Als jij bitlocker op je laptop actief had gehad, met de sleutel in de TPM chip op het moederbord en geen export/backup van de bitlocker sleutel dan was je data weggeweest.

En dat kan ook het geval zijn bij Apple: tegenwoordig wordt apparatuur ontworpen om daadwerkelijk informatie te beschermen zonder achterdeurtjes. 'Unlocken' bestaat dan bijvoorbeeld uit het resetten van de beveiligingschip met als consequentie dat sleutels gewist worden en daarmee het ontoegankelijk worden van alle opgeslagen data.

Er is ook een juridische reden: bedrijven willen geen aansprakelijkheidrisico lopen voor data loss bij apparatuur die bij hun in beheer is gegeven.

Het is typisch dus geen actieve wipe, maar verlies van gegevens door het niet meer beschikbaar zijn van sleutels.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 02-06-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25
Hier ook offsite reparatie door fabrikant, data gewoon intact (al had ik natuurlijk voordat ik hem opstuurde alles al gewiped en clean install voor testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Is dat on-site gebeurd of offsite? Hun beleid is bij offsite doorgaans ook alles te wissen.
Onsite.
Pagina: 1