• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:37
Hallo allemaal,

Ik heb mijn batterij vroegtijdig opgeladen, hij had nog 1 streepje batterijduur. Zou dit schade kunnen geven, waardoor de levensduur wordt verkort? Want ik laadt normaal gesproken altijd mijn batterij pas op wanneer hij volledig leeg is, en de camera dit dus ook aangeeft.

Weten jullie hier dus meer over?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:53
Volgens mij is het juist volledig leeg wat niet goed is. Zeker voor langere tijd leeg niet.
Maar ligt ook deels weer aan het soort accu.

Verwacht niet dat het echt uit zal maken. Laad zelf gewoon op wanneer het nodig is of wanneer we een camera langdurig nodig hebben. Zelfde met de mobiele telefoons.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 21:19

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik probeer ook te vermijden dat de accu's helemaal leeg raken. Ik heb mijn 5 accu's genummerd mbv stickertjes en pak iedere keer dat er een bijna leeg is het opvolgende nummertje (na 5 weer naar 1) zodat ze allemaal even vaak worden opgeladen. Halfvolle accu's laad ik alleen op als ik op vakantie of fototrip ga en denk ze misschien allemaal nodig te hebben zonder tussentijds te kunnen opladen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• BertusL
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-05 17:07
Accu helemaal leegtrekken is funest voor de levensduur; daar kunnen ze echt niet tegen. In tegenstelling tot vroeger kan tussentijds opladen geen kwaad meer. De huidige accu 's hebben green last meer van het zg "geheugeneffect" wat vroeger wel optrad en hgelemaal opladen niet meer mogelijk was. Geen zorgen dus.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik snap het probleem niet zo.

Gebruik zelf al jarenlang de li-ion accu's die bij mijn DSLRs zitten. En die gebruik ik totdat de camera aangeeft dat 'ie leeg is. Vervolgens stop ik de lege accu in de bijbehorende oplader.

Dat deed ik met de Nikon D100 (vanaf 2002), de D200 (vanaf 2006), de D700 (vanaf 2008) en nu nog steeds de D800E (vanaf 2012). Nooit problemen mee gehad. De 3 accu's van m'n D800E gaan dus nu al ruim 10 (!) jaar mee. En doen het nog prima. d:)b En daar zit zelfs een no-name EN-EL15 bij, die functioneert na al die jaren nog oké.

Mooie Plaatjes   

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13
Langere tijd leeg laten, is het slechtste voor Li-ion accu's. Dit is 90% van de gevallen de reden dat klanten bij ons komen met een defecte accu.
Niet helemaal leeg laten lopen, zorgt ook voor een hogere levensverwachting.
@ehtweak Maar weet je ook hoeveel je accu's aan capaciteit hebben verloren? Want dat is typisch iets wat je bij telefoonaccu's ziet gebeuren, die te vaak helemaal leeg getrokken worden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:34
Ik zou gewoon de camera, en daarmee ook de accu's, gebruiken zoals voor jou uitkomt/werkt. Met een originele accu ga je het verschil wat je kan creëren door een specifiek laadpatroon te gebruiken bijna niet merken. Ik heb wel eens een B-merk accu moeten vervangen omdat die terug was gelopen naar 50 shots max maar de originele accu die ik daarnaast gebruikte leek nog als nieuw qua capaciteit. Dezelfde leeftijd.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Universal Creations schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:19:

@ehtweak Maar weet je ook hoeveel je accu's aan capaciteit hebben verloren? Want dat is typisch iets wat je bij telefoonaccu's ziet gebeuren, die te vaak helemaal leeg getrokken worden.
't is me alleen opgevallen dat die no-name accu wat sneller leeg is, na al die jaren gebruik, dan de originele met het Nikon stickertje.
Maar dan nog haal ik daar minstens enige honderden opnames mee.
En, ook niet onbelangrijk, die no-name accu was destijds maar 1/3 (!) van de prijs van het 'origineel'. M.a.w. ook waar voor z'n geld. :)

En over het algemeen is de hoeveelheid shots per acculading sowieso heel erg afhankelijk van allerlei andere parameters. In de kou is 'ie veel sneller leeg. En als ik een hele dag door de Alpen aan het hiken ben, dan red ik niet eens één dagtrip per acculading. De GPS ontvanger trekt gewoon naar verhouding die accu snel leeg.

Nu laat ik wel ongebruikte accu's nooit ongeladen in m'n tas of in de kast liggen. Ik leg ze altijd volgeladen weg. Zodat wanneer ik ergens onverwachts naar toe ga om foto's te nemen, ik altijd een stel volle accu's kan meepakken.

Mooie Plaatjes   

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:34
ehtweak schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:23:
[...]
En, ook niet onbelangrijk, die no-name accu was destijds maar 1/3 (!) van de prijs van het 'origineel'. M.a.w. ook waar voor z'n geld. :)
Precies, dat dus.
ehtweak schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:23:
En als ik een hele dag door de Alpen aan het hiken ben, dan red ik niet eens één dagtrip per acculading. De GPS ontvanger trekt gewoon naar verhouding die accu snel leeg.
Is er een optie om de GPS alleen aan te zetten wanneer die nodig is? Gaat die uit met de camera of blijft die actief? Ik heb zelf geen GPS in mijn Nikon dus kan niet vergelijken, maar ik krijg zonder GPS dagen aan foto's uit één accu, met intensief gebruik.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Archer_VC10 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:52:

Is er een optie om de GPS alleen aan te zetten wanneer die nodig is? Gaat die uit met de camera of blijft die actief? Ik heb zelf geen GPS in mijn Nikon dus kan niet vergelijken, maar ik krijg zonder GPS dagen aan foto's uit één accu, met intensief gebruik.
Ik gebruik zo'n GPS unit, bovenop de D800E:

DIGPS1 by Erik Haak, on Flickr

En die kun je wel helemaal uitzetten, maar dan duurt de nieuwe GPS fix weer een paar minuten. En zeker in terrein waar je continu van hoogte wisselt en/of van een kloof naar een bos/open gedeelte gaat, wil ik wel een snelle GPS fix hebben.
Dus blijft 'ie aanstaan; dan heb ik weer instant de juiste locatie als ik dan een foto wil nemen en ik zit net halverwege een spannende berghelling...
en dat kost dus stroom uit de accu

Op dit soort trajecten heb ik dan geen zin (en puf) om nog te wachten totdat ik opnieuw een GPS fix heb. Dan pak ik voorzichtig m'n camera uit de rugzak en maak een foto terwijl ik half tegen de helling geplakt zit. 8)

PWiechenthalerHuette14 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@ehtweak Ik zou dan eerder een losse Garmin gebruiken voor een log van de route en later de GPS data aan de foto koppelen. Al is het omdat die GPS nog veel meer data vast kan leggen over je route etc. Maar dat is mijn gedachte.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee