Thuisnetwerk 2.5GbE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 17:36
Ga binnenkort verhuizen en wil een beetje "futureproof" thuisnetwerk opzetten. Momenteel misschien wat teveel van het goede, maar hopelijk later erg handig.
Ik denk dan aan 2.5GbE (10GbE is duurder en veel erg veel).
De ethernetkabels zijn standaard al Cat7. Natuurlijk begint het met een router. Ik heb KPN en die hebben geen router die dit ondersteunt. Dus dan denk ik dat ik aan de normale router de TV koppel en misschien een camera voor in het huis (op 1GbE gewoon dus) en dan een (waarschijnlijk) unmanaged 2.5GbE switch die naar mijn computer en mijn NAS gaat. Mijn computer moet ik dan (nu of later) ook upgraden naar 2.5.GbE en dat geldt ook voor mijn NAS. Alles op WiFi komt met WiFi6 wel goed en met een nieuwe router wordt dat later wel WiFi6E of Wifi7 etc.
Klinkt bovenstaand verhaal een beetje logisch of mis ik iets hier? Verder is er natuurlijk ook een mogelijkheid om een niet KPN modem te kopen (dat schijnt tegenwoordig te mogen), is dat aan te raden? Beter? Slechter? Moeilijker? Wat komt dan in aanmerking? Dat scheelt een switch misschien, maar de router moet ik dan weer kopen.
Dan zijn er ook oplossingen met een switch en NAS (ik dacht van QNAP), is daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:37

lier

MikroTik nerd

Waar heb je deze snelheid (voor) nodig en/of waar je verwacht je hem nodig te hebben?
En wat wil je exact weten?

Ervaringen worden in de pricewatch gedeeld, daar kan je het beste even zoeken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
lier schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:06:
Waar heb je deze snelheid (voor) nodig en/of waar je verwacht je hem nodig te hebben?
En wat wil je exact weten?

Ervaringen worden in de pricewatch gedeeld, daar kan je het beste even zoeken.
Dank je wel.
Hogere snelheid: zoals aangegeven: klaar zijn voor de toekomst. En nu met name ook hogere snelheid tussen computer en NAS. Vragen staan in mijn post. Pricewatch hoort bij hardware en ik vraag ook wat de beste opzet is, als ik dat weet kom ik daar wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Cat 7 is volkomen overbodig en lastig te verwerken.
Cat 6 u/utp kan tot een lengte van 55m gewoon 10Gbps aan en is dus volkomen future proof, maar als het er al ligt kun je het natuurlijk gewoon gebruiken.

Eigen modem is voor hobbisten en normaal gesproken overbodig, de provider levert een modem/router die past bij je internet abbo en over het algemeen van betere kwaliteit is dan de meeste routers in het consumenten segment.

Als je een thuis netwerk wilt dat sneller is koop je een switch die dat aankan en sluit je de verschillende apparatuur die dat aankunnen daar op aan.

Zo te horen zou voor jouw dat enkel tussen de Nas en de Computer zijn, dus je kunt overwegen daar een directe kabel tussen te leggen want de meeste Nassen die zulke snelheden aankunnen hebben ook wel een 1Gbps poort die je dan op je switch of router aansluit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Laatst online: 01:43

ByteDelight

Retro computing is alive!

Je kunt gerust 2.5GbE switches aan de router van de ISP koppelen, dan draait alles daarachter op 2.5GbE.
[edit] Mits de devices 2.5GbE NICs hebben natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door ByteDelight op 07-03-2023 10:27 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@ErikJan2 De toekomst bepaal jij en voor thuisgebruik is het voorlopig echt zwaar overkill. Enige reden die ik kan bedenken en voor wie het handig en fijn is, is als je veel video bewerkt en eigen materiaal hebt wat je wil backuppen gebruiken vanaf je NAS. Voor al het andere hoef je helemaal niets van je NAS te kopieren en kan je het prima vanaf je NAS laden en doen. Zonde van je investering als je geen duidelijk doel hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

Het is leuk om je netwerk te futureproofen, maar de bekabeling is daar al naar. Als je nu geen baat hebt bij >1Gbit ethernet is het een vrij duur grapje om de boel naar 2.5Gbit of hoger te brengen, alleen al voor een 2.5Gbit switch lap je over de €100.

Leuk om een dikke snelheid naar je NAS te hebben, maar hoe vaak verplaats jij dikke bestanden van en naar dat beestje? Zelfs als poweruser kan ik het aantal keren dat ik langer dan een minuut moest wachten op de bestandsoverdracht de laatste paar jaren tellen op 1 hand.

Nog even buiten de vraag om of je NAS überhaupt aan 2.5Gbit doet. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 12:44
Ik heb een QNAP die een 2.5GB NIC heeft. Router is de Asus uitvoering: ASUS RT-AX86U

Externe NIC in de PCI slot in de PC en gaan.

CAT 7 is niet nodig, stugge *** kabels. CAT6 en zelfs CAT 5e kunnen tot 10GB...afhankelijk van de afstand, maar zal vast niet meer dan 80m1 zijn in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met @ByteDelight

Gewoon een 2,5GbE switch aan je Experiabox hangen, maakt echt niet uit. Zodra er >1Gbps internetlijnen mogelijk zijn heb je dan toch een andere ISP router nodig en dan knoop je hem daaraan.

Daarna kun je rustig gaan uitbreiden met 2,5GbE apparaten om de hogere snelheid te gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Dank voor de feedback! Ter informatie, CAT 7 ligt er al, aangesloten en al. Ik hoef niets zelf te doen of te manipuleren. Zeker, CAT7 is overkill en 6 of 6E zijn ruim voldoende, maar ik heb er niet specifiek om gevraagd, nogmaals, het ligt er al :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Experimenteer met Flow Control op aangesloten apparaten. Flow Control zorgt er voor dat jouw PC niet met 2.5Gbps dingen gaat versturen naar apparaten die nog op 1Gbps of lager aangesloten zijn.(niet helemaal, maar het komt er wel op neer) Hoe groter het theoretische verschil tussen zender en ontvanger, hoe meer nut Flow Control heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
jadjong schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:46:
Experimenteer met Flow Control op aangesloten apparaten. Flow Control zorgt er voor dat jouw PC niet met 2.5Gbps dingen gaat versturen naar apparaten die nog op 1Gbps of lager aangesloten zijn.(niet helemaal, maar het komt er wel op neer) Hoe groter het theoretische verschil tussen zender en ontvanger, hoe meer nut Flow Control heeft.
Klinkt logisch maar heb hier nog nooit van gehoord. Hoe doe je zoiets dan? Is dat software (instellingen) of hardware (en zo ja, heb je daar dan niet juist een managed switch voor nodig)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Flow control doet meer kwaad dan goed.
Er zit al een flow control mechanisme in tcp die het veel beter doet en juist met flow control kan clashen.
Dus over het algemeen is flow control uitzetten in de devices settings van een nic juist beter.

zie:
Wikipedia: Ethernet flow control

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 07-03-2023 12:09 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1