Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Panelen liggen niet volgens legplan, verwaarloosbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Johannn_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:24

Mijn vraag

Begin januari hebben ze bij ons zonnepanelen neergelegd, net voor de monteur weggingen zeiden ze dat ze de panelen iets hebben moeten laten afwijken van het legplan, omdat er een paaltje in de weg stond. Nu heb ik vorige week pas eindelijk de gegevens ontvangen waarmee ik kan hoeveel de panelen daadwerkelijk opleveren. Mijn mening is dat wanneer ze zich wel aan het legplan zouden houden dat de opbrengst nu al hoger zou moeten zijn. De monteur is van mening dat het verschil verwaarloosbaar is.

We wisten van de voren dat ons huis niet de ideale liggen heeft, omdat de buren aan de zuidkant 1 etage meer hebben dan wij, in het legplan zijn dan ook in het schaduw gedeelte geen panelen geplaatst.
Het legplan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTJB8NGKlukjPXRdeUCfbXYGguk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZYt7woDPSMLwZRjSjaacOXN.jpg?f=user_large
Daadwerkelijk gelegd
Hierop kun je ook het schaduw gedeelte zien wat ze zouden vermijden.
Op onderstaande foto kijk je tegen de hogere muur aan, wat je ook ziet is dat ze de panelen verder van de rand hebben gelegd dan oorspronkelijk de bedoeling was. Je ziet 2 rijen stoeptegels liggen (afgaande dat de standaard maar 30x30 is) liggen ze dus minimaal 60 cm van de rand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8ISOf7WGTOXKsyKYAXbbrKnjJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5Pqp8HQd3PCeCXuw3b8IGd0.jpg?f=fotoalbum_large

Foto die van hun kreeg met betrekking tot het pijpje wat in de weg zit, het gaat denk ik om het grijze pijpje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtGtyJ1ujfN0D82jp-g_QQ4aJb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfrsA5TJx59PlTNIpLR9oM8z.jpg?f=fotoalbum_large

Op het legplan was er al naast dit pijpje gelegd, dus waarom hij nu ineens in de weg zit en waarom het dan zo ver opschoven is is mij een raadsel.
Contact met monteur
Ik heb contact opgenomen met de monteur maar die geven aan dat als ze hem meer richting de rand zouden leggen het verschil verwaarloosbaar zou zijn. Hieronder een foto van de opbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxsvTHWzvphaQPuOMBJxkGTDyp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdQNPCvczN9pqukmGUJmdNC4.jpg?f=fotoalbum_large

De onderste rij bevind zich bij de hogere verdieping van de buurman. De bovenste rij panelen levert netjes 1 Kwh uur op, de tweede rij al een stuk minder. Ik ben van mening wanneer ze de bovenste rij dichter tegen de dakrand aan hadden gelegd, ook de middelste rij meer opbrengst zou leveren. De onderste rij zou dan al eerder in het jaar, ook als de zon lager staat al iets moeten gaan opleveren.

Mijn schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0ng1pHGPRi1TLNsA3Qc2t1oZXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBtloqXzDv6ksRnRZLad1hFy.jpg?f=fotoalbum_large

Als ze alle panelen een stukje opschuiven, richting de lege ruimte (4) dan zou bij een zelfde stand van de zon meer opgewekt worden.

Reactie van de monteur:
Het originele legplan heeft in de winter dezelfde opbrengst als nu, dit is nu eenmaal jouw dak. ... In de winter staat de zon zo ontzettend laag bij zonopkomst dat alleen panelen die in een helling van 60 graden liggen wat opwekken. Op plat dak is dit 13 graden. Dit is de ideale hellingshoek als je alle factoren meeneemt.
Is het realistisch om te vragen/eisen dat ze de panelen meer richting de rand van de buren leggen, of is dat verschil echt verwaarloosbaar? In de screenshot van de opbrengst zou de 2e rij dan ongeveer 1-2 kwh in zijn geheel meer hebben opgebracht (mijn schatting) wat toch rond de 10% meer opbrengst zou zijn, wat best veel is, zeker in februari.

Als de salderingsregeling er uiteindelijk een keer af gaat, dan is elke Kwh meegenomen lijkt me.

Alle reacties

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:13
Ik zie geen ruimte om het geheel op te schuiven? Je wilt de rijen loshalen van elkaar om ze vervolgens een stukje op te kunnen schuiven?

• _Johannn_
Ja inderdaad alleen de 4 rijen die kunnen schuiven zouden moeten schuiven.

[ Voor 4% gewijzigd door _Johannn_ op 07-03-2023 09:41 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:30
Echt reëel is het niet: de stellage waarop de panelen zitten is één geheel en die verschuif je inderdaad niet zomaar naar de dakrand. Dan kom je inderdaad klem met de middelste zwarte pijp. De twee (of eigenlijk 4) rijen ervoor zouden wel kunnen, maar dan moet je dus liggende stellagebalken doorhalen...

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 07-03-2023 09:43 ]

• _Johannn_
Ja maar dat hebben ze aan de rechter kant ook gedaan, daar liggen ook een aantal panelen los van de rest

• Gramser
Ik zie het - het kán ook wel, maar vereist wel wat werk van de installateur. De vraag is in hoeverre dit echt verschil gaat maken. 10% van weinig opbrengst in februari is, nog steeds, weinig.

Er zal een inschatting gemaakt zijn van wat je op jaarbasis opwekt, mogelijk zelfs verdeeld over het jaar? Misschien kun je het een jaar aankijken en met je installateur de afspraak maken dat als je in de wintermaanden er meer dan 10% onder zit ofzo, hij ze alsnog verlegt...?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Dus het zou een tegeltje verplaatst kunnen worden?

Je hebt de gonio ook gedaan hoeveel dat scheelt?

Het scheelt iets in de richting van 2 dagen zonnestand… en levert een handje WattUur extra op… maar kost dus veel meer ballast om de onderconstructie te splitsen.

Mijn mening: #mierenneuken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _Johannn_
@Gramser
Het is niet enkel in februari maar ook in de rest van de maanden, omdat de zon tegengehouden wordt door het hogere dak van de buren, moet de zon hoger staan willen de panelen die daar in de buurt liggen ook in de zon vallen, wanneer ze meer naar boven verplaatsen komen ze ook eerder in de zon op alle andere dagen.

@Ronald

Het zou dan zeker een halve meter verplaatst worden. Ik weet niet wat je bedoeld met "gonio gedaan" dus ik denk van niet :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Staar je niet blind op de schaduw die je nu ziet in Maart. In de maanden waar het er echt toe doet staat de zon veel hoger en is je schaduw waarschijnlijk ook een stuk minder, procentueel op jaarbasis valt het dan allemaal wel mee. Wel goed dat je micro-omvormers hebt in elk geval, zodat de schaduw de opbrengst van de andere panelen niet negatief beïnvloed.

• Gramser
_Johannn_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:01:
@Gramser
Het is niet enkel in februari maar ook in de rest van de maanden, omdat de zon tegengehouden wordt door het hogere dak van de buren, moet de zon hoger staan willen de panelen die daar in de buurt liggen ook in de zon vallen, wanneer ze meer naar boven verplaatsen komen ze ook eerder in de zon op alle andere dagen.
Ik denk dat je de opwek in de vroege uurtjes van de dag overschat.

• _Johannn_
Ok, helder.

Dan zal het inderdaad wel een overschatting zijn van mijn eind. Dan zal ik het laten voor wat het is.

Ik ging er van uit dan wanneer de 2e rij panelen net zo goed zouden presteren als de 1 rij het op mijn screenshot van de opbrengt het daar al 2 Kwh meer zou opbrengen. 2 Khw per dag bij een opbrengst van 12.24 Kwh is natuurlijk wel behoorlijk.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:25
Eens met de bovenstaande commentaren. Het is veel werk en het gaat weinig opleveren. Zo hoog is dat dak niet. De opbrengst in de ochtend is weinig.

Nog een keer het dak op is ook weer opnieuw kans op schade. Ik zou het lekker zo laten.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Pagina: 1