Mijn vraag
Begin januari hebben ze bij ons zonnepanelen neergelegd, net voor de monteur weggingen zeiden ze dat ze de panelen iets hebben moeten laten afwijken van het legplan, omdat er een paaltje in de weg stond. Nu heb ik vorige week pas eindelijk de gegevens ontvangen waarmee ik kan hoeveel de panelen daadwerkelijk opleveren. Mijn mening is dat wanneer ze zich wel aan het legplan zouden houden dat de opbrengst nu al hoger zou moeten zijn. De monteur is van mening dat het verschil verwaarloosbaar is.We wisten van de voren dat ons huis niet de ideale liggen heeft, omdat de buren aan de zuidkant 1 etage meer hebben dan wij, in het legplan zijn dan ook in het schaduw gedeelte geen panelen geplaatst.
Het legplan
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZYt7woDPSMLwZRjSjaacOXN.jpg?f=user_large)
Daadwerkelijk gelegd
Hierop kun je ook het schaduw gedeelte zien wat ze zouden vermijden.Op onderstaande foto kijk je tegen de hogere muur aan, wat je ook ziet is dat ze de panelen verder van de rand hebben gelegd dan oorspronkelijk de bedoeling was. Je ziet 2 rijen stoeptegels liggen (afgaande dat de standaard maar 30x30 is) liggen ze dus minimaal 60 cm van de rand.
:strip_exif()/f/image/y5Pqp8HQd3PCeCXuw3b8IGd0.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto die van hun kreeg met betrekking tot het pijpje wat in de weg zit, het gaat denk ik om het grijze pijpje:
:strip_exif()/f/image/vfrsA5TJx59PlTNIpLR9oM8z.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het legplan was er al naast dit pijpje gelegd, dus waarom hij nu ineens in de weg zit en waarom het dan zo ver opschoven is is mij een raadsel.
Contact met monteur
Ik heb contact opgenomen met de monteur maar die geven aan dat als ze hem meer richting de rand zouden leggen het verschil verwaarloosbaar zou zijn. Hieronder een foto van de opbrengst::strip_exif()/f/image/hdQNPCvczN9pqukmGUJmdNC4.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderste rij bevind zich bij de hogere verdieping van de buurman. De bovenste rij panelen levert netjes 1 Kwh uur op, de tweede rij al een stuk minder. Ik ben van mening wanneer ze de bovenste rij dichter tegen de dakrand aan hadden gelegd, ook de middelste rij meer opbrengst zou leveren. De onderste rij zou dan al eerder in het jaar, ook als de zon lager staat al iets moeten gaan opleveren.
Mijn schets:
:strip_exif()/f/image/HBtloqXzDv6ksRnRZLad1hFy.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ze alle panelen een stukje opschuiven, richting de lege ruimte (4) dan zou bij een zelfde stand van de zon meer opgewekt worden.
Reactie van de monteur:
Is het realistisch om te vragen/eisen dat ze de panelen meer richting de rand van de buren leggen, of is dat verschil echt verwaarloosbaar? In de screenshot van de opbrengst zou de 2e rij dan ongeveer 1-2 kwh in zijn geheel meer hebben opgebracht (mijn schatting) wat toch rond de 10% meer opbrengst zou zijn, wat best veel is, zeker in februari.Het originele legplan heeft in de winter dezelfde opbrengst als nu, dit is nu eenmaal jouw dak. ... In de winter staat de zon zo ontzettend laag bij zonopkomst dat alleen panelen die in een helling van 60 graden liggen wat opwekken. Op plat dak is dit 13 graden. Dit is de ideale hellingshoek als je alle factoren meeneemt.
Als de salderingsregeling er uiteindelijk een keer af gaat, dan is elke Kwh meegenomen lijkt me.