Blauw scherm bij inpluggen ethernet kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 10:30

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Topicstarter
Momenteel ben ik veel computers van mijzelf en van anderen aan het herinstalleren naar Windows 11. Dit gaat eigenlijk vrijwel altijd probleemloos. Ik doe de installatie zoveel mogelijk offline.Pas bij het activeren stop ik even de ethernet kabel in de computer. Dit kan niet telefonisch maar alleen online bij upgrade versies (digitale licenties). Nu heb ik bij drie (van de honderden) computers gehad, dat er dan direct een blauw scherm komt (irql not less or equal), en de computer gaat herstarten (zodra ik de kabel erin doe). Als ik dan de kabel erin laat, blijft hij steeds opnieuw herstarten. Zodra ik de kabel eruit trek, werkt alles weer normaal. Tot nu toe heb ik dat opgelost door tijdelijk een usb lan kaart aan te sluiten (wat wel werkt), gezien ik weet dat de betreffende computer uiteindelijk via wifi gebruikt gaat worden. Maar vandaag ging het om een computer die bedraad op internet gebruikt gaat worden. Via Google heb ik een antwoord gevonden, en dacht. laat ik het hier melden, wellicht dat ik anderen daarmee kan helpen, want op dit forum zie ik geen enkel topic hierover. De oplossing is: Gebruik een oud stuurprogramma van bijvoorbeeld Windows 7 64 bit. In mijn geval gaat het om een onboard Realtek PCIe GBE Family Controller (verschillende merken computers) welke het wel goed doet met het stuurprogramma rt64win7.inf en rt64win7.sys van de website van de computer fabrikant.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:18
Ik kwam dit probleem inderdaad ook tegen met een laptop bij installeren van Windows 11.
Direct een BSOD bij aangesloten ethernet kabel.
Installeren van de laatste (Win10) drivers van de website van Realtek loste het in dit geval op:

Realtek PCI GBE Ethernet Family Controller Software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44
Ik heb het probleem ook gehad zei het bij installatie van een Insider build.

Ik kwam er toevallig achter wat het probleem was toen ik een keer probeerde te installeren zonder de netwerkkabel aangesloten te hebben. Direct na aansluiten kreeg ik een blauw scherm. Ik heb toen een meer recente Realtek driver geïnstalleerd en dat loste het op.