Leeftijd tweedehands videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archioak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:12
Mijn vraag
Hallo,

Ik heb een vraag over de leeftijd van een tweedehands videokaart. Maakt het veel uit of een kaart 3,5 of bijvoorbeeld 7 jaar oud is? Slijten de chips op een videokaart of werkt dat niet zo?
Ik zit zelf nu naar een kaart van ongeveer 4-5 jaar oud te kijken, ik gebruik voornamelijk de CUDA cores, gamen doe ik zelden. Maar ik vraag me af of het misschien niet verstandiger is om een wat jongere kaart met minder CUDA cores te kopen of niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kan geen duidelijk antwoord vinden, behalve dat de koelpasta kan verouderen volgens mij.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 10:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Chips slijten niet echt. de fans wel, maar die zijn meestal prima vervangbaar.
In principe als een gpu na een paar jaar werkt dan blijft hij ook wel jaren werken.

Maar je kunt altijd pech hebben, en net die ene op de 10.000 (random getal) treffen die wel stuk gaat.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

heuveltje schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:28:
Chips slijten niet echt. de fans wel, maar die zijn meestal prima vervangbaar.
In principe als een gpu na een paar jaar werkt dan blijft hij ook wel jaren werken.

Maar je kunt altijd pech hebben, en net die ene op de 10.000 (random getal) treffen die wel stuk gaat.
Chips slijten weldegelijk. Vraag me niet naar de exacte details, maar inwendig gebeurt er iets wat electronenmigratie heet. Effectief skippen sommige deeltjes van de transistoren naar andere plekken waardoor de transistoren minder effectief werken en uiteindelijk helemaal niet meer werken.
De snelheid waarmee ze slijten is sterk onderhevig aan omgevingsomstandigheden. Temperatuur, stabiliteit van de stroomvoorziening, klokfrequentie, etc.

Een goed gekoelde videokaart (en goed onderhouden, stofvrij en nieuwe koelpasta wanneer nodig), aangesloten op een goede stabiele voeding en niet overclocked (of zelfs lightly used, want boostclocks tegenwoordig) zal het langer volhouden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als de videokaart niet (extreem) overklokt is geweest en voldoende gekoeld werd, dan verouderen videochips niet echt snel.
Bij hoge temps en voltages e.d. (overklokken) zou er wel bijv. elektromigratie kunnen optreden.

Wel kan inderdaad de koelpasta verouderen en (de lagers van) de ventilatoren kunnen slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archioak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:12
Bedankt voor de antwoorden, dan ga ik toch maar voor iets meer zekerheid en een wat jongere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-09 16:25
Heb hier videokaarten van 25 jaar oud die nog prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Los van elektromigratie kan ik me ook nog wel wat videokaarten herinneren waarvan de soldering na verloop van tijd los begint te laten, vooral bij NVidia (ronde de Geforce 8000 / 9000 series). Dat was op zich ook gewoon een faal van NVidia, dus best kans dat dat specifieke probleem op moderne kaarten niet meer speelt, maar in zijn algemeenheid kan een videokaart wel degelijk de geest geven. En dan heb je nog de algemene hardware-problemen zoals ploffende caps, al zou ik niet verwachten dat ze op een videokaart (toch vaak honderden euro's) die paar cent op goede caps gaan besparen.

Ik zou dan ook huiveriger zijn bij kaarten waarbij de temperaturen hoger oplopen (slechte koeling en/of high-end). Maar doorgaans zou een kaart wel lang mee moeten kunnen gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 07-03-2023 18:43 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-09 16:25
bwerg schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:41:
Los van elektromigratie kan ik me ook nog wel wat videokaarten herinneren waarvan de soldering na verloop van tijd los begint te laten, vooral bij NVidia (ronde de Geforce 8000 / 9000 series). Dat was op zich ook gewoon een faal van NVidia, dus best kans dat dat specifieke probleem op moderne kaarten niet meer speelt, maar in zijn algemeenheid kan een videokaart wel degelijk de geest geven. En dan heb je nog de algemene hardware-problemen zoals ploffende caps, al zou ik niet verwachten dat ze op een videokaart (toch vaak honderden euro's) die paar cent op goede caps gaan besparen.

Ik zou dan ook huiveriger zijn bij kaarten waarbij de temperaturen hoger oplopen (slechte koeling en/of high-end). Maar doorgaans zou een kaart wel lang mee moeten kunnen gaan.
Slechte caps heb ik veel gezien bij de geforce2/3/4 series en daarna nauwelijks meer. Meest voorkomende is denk ik defect geheugen, vooral bij de highend kaarten. Toch gaan ze vaak erg lang mee. Heb hier bijvoorbeeld een lang en veel gebruikte r9 290 4gb die best wel een heethoofd is maar nog steeds perfect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 10:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

McKaamos schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Chips slijten weldegelijk. Vraag me niet naar de exacte details, maar inwendig gebeurt er iets wat electronenmigratie heet. Effectief skippen sommige deeltjes van de transistoren naar andere plekken waardoor de transistoren minder effectief werken en uiteindelijk helemaal niet meer werken.
De snelheid waarmee ze slijten is sterk onderhevig aan omgevingsomstandigheden. Temperatuur, stabiliteit van de stroomvoorziening, klokfrequentie, etc.

Een goed gekoelde videokaart (en goed onderhouden, stofvrij en nieuwe koelpasta wanneer nodig), aangesloten op een goede stabiele voeding en niet overclocked (of zelfs lightly used, want boostclocks tegenwoordig) zal het langer volhouden.
Technisch gezien heb je gelijk, maar bij normaal gebruik hebben we het dan echt over tientallen jaren.
op het tijdspanne waar de TS het over heeft is dat vziw niet echt relevant.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn GTX 760 heeft tot Black Friday 2022 moeten dienen en werkt nu nog altijd. Dat is 10 jaren later.

Een aantal gekende zwaktepunten dat je weleens tegen kan komen.
  • Bad caps gingen lekken of veel minder capaciteit dan de nominale waarde.
  • Loslatende solderingen dat tot het bakken van grafische kaarten in ovens geleid heeft.
  • Kaarten met HBM geheugen. De miners zagen de geheugencontrollers sneuvelen.
  • Kaarten met GDDR6X kunnen niet tegen 24/7 lezen en schrijven zoals mining. Zie het als een fabrieksoverklok dat te warm moet draaien om RTX 30 series een voorsprong op Radeon RX 6000 series te geven. Who cares dat het na 2 jaren garantie kapot gaat.
  • Ventilator is een slijtage-onderdeel dat je kan vervangen.
Buildzoid heeft de tweedehandse grafische kaarten besproken.

En een reactie:
TL:DR;
1. avoid HBM memory GPUs like Radeon 7, Vega, etc.
2. avoid GDDR6X memory GPUs like 3080, 3090, etc.
3. consider GPU fan can break due to running at 100%, can replace.
4. consider deep cleaning the GPU, and replacing thermal paste. warning: thermal pads, try to keep them.
5. cards got weird mining BIOSes, try to find BIOS for your model. warning: avoid high clock BIOS or wrong memory brand BIOS.
Pagina: 1