Home automation voor verhuur en eigen gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-04 14:59
Ik ben een woning aan het bouwen dat deels dienst doet als vakantieverblijf en deels door vrienden en vreemden kan gehuurd worden. De bouw zou klaar zijn in 2024 maar ik moet nu al nadenken over home automation.

Omdat er zowel eigenaars als gasten zullen in vertoeven wil ik alles zo simpel mogelijk houden. Dus ik vermoed dat ik gewoon ouderwets lichtschakelaars ga voorzien om lampen aan en uit te zetten. Je moet alles kunnen bedienen zonder complexe handelingen. (of denk ik verkeerd?)

Ik ben van zin om her en der een Unifi light te plaatsen voor wifi. Ik weet dat Unify door acces oplossingen heeft maar die zijn zover ik weet niet compatibel voor gasten en je kan ook geen digitale NFC sleutel geven op Iphones.

Nuki deursloten hebben dan weer ntegraties met Airbnb en consoorten maar ik ga ook (vooral) verhuren via via en dan zit er geen platform tussen. Valt dat te organiseren?

Mijn vraag is vooral, hoe kan ik me het beste voorbereiden? Er komt een moment dat ik beslissingen ga moeten maken tijdens de bouw en wil het me later niet beklagen.

-Hoe kan ik de voorzieningen op dit moment zo goed mogelijk inplannen? Moet ik bijv. POE voorzien aan de voordeur? 1 ingang voorzien van stroom? Of gewoon via Nuki (of iets anders) alles draadloos inrichten?

- Ik zou graag toegang verlenen aan mijzelf, famille en mensen die er een week willen in vertoeven. Graag wil ik af van de sleutelwissel.

- Moet ik klassieke schakelaars voorzien of als iets meer digitaal? Met enkel signaalkabels en schakelaars in een kast?

- Nog andere tips om het huis future proof te maken?

Het budget is niet gigantisch. Ik wil mee zijn met de tijd en future proof denken. Wie weet is er in 2024 weer iets nieuw (matter?) maar wil me al voorbereiden want voor wat kabels betreft heb je vaak maar 1 kans ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Coolstart op 06-03-2023 23:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zou sowieso alles met handmatige backup maken, schakel dus parallel digitaal en niet enkel digitaal ivm robuustheid.

Qua sleutelwissel, houd goed in de gaten dat de batterylife niet oneindig is van bijvoorbeeld een Nuki + je wilt niet te veel gedoe met betrekking tot het uitleggen/helpen met het gebruik van allerlei apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 12:30

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik zou voor momentschakelaars kiezen icm. met een smart oplossing. Op die manier kan je drukschakelaars gebruiken om lichten aan en uit te doen. En ergens lokaal een handmatige schakelaar in geval van problemen. Heb je nooit de issue dat schakelaars worden omgegooid en apparaten offline gaan. Terwijl je wel in geval van storing, alles handmatig aan kan zetten.

Ik wil iets soortgelijks gaan doen. Waar ik per etage de bedrading van de momentknoppen terug leidt naar een centrale esp32 die via de home assistant de verlichting bediend. Kan je met wat slimmigheid zelfs kleur veranderen en dimmen met de momentknoppen met kort drukken, lang drukken, 2x drukken, etc..

Ik zou sowieso een loze leiding voorzien, of een leiding met ethernetkabel. Later aansluiten of trekken kan altijd. Later een buis inbouwen is wat minder..

[ Voor 10% gewijzigd door Point.Flare op 07-03-2023 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
Ik denk vooral dat accepteren dat je naderhand tot andere inzichten komt key is hier. Dus creëer voor jezelf de mogelijkheid om lampen slim te bedienen zodat bijvoorbeeld als de huurders het huisje hebben verlaten, je de lampen en/of verwarming etc. remote (automatisch) kan uitschakelen. Maar zorg vooral ook dat je zaken "dom" kunt bedienen.

Je kan gaanderweg dus altijd beslissen of je dingen in het huisje wilt automatiseren of laten als het is. Qua smartlocks is er veel te verkrijgen maar ik zou ook hier wel een backup behouden. En misschien van constante voeding voorzien.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-04 14:59
Ondertussen is er op de frontpage een mooi artikel verschenen over Sonoff. Deze bieden ook meer fysieke schakelaars die je ok digitaal kan bedienen.

Dit lijkt al meer op de richting dat ik wil uitgaan. Zo kunnen gasten makkelijk de lichtknoppen bedienen en heb ik het gemak van home automation. Beste van twee werelden.

Ik zie dat @Loqed ook functionaliteiten bied om mensen op afstand toegang te geven. Ze spreken op hun site van gasten, vrienden, poetsvrouw. Via hun app zou je acces codes kan beheren voor uw gasten. (ik vermoed dat je op het display een code kan ingeven). het systeem werkt op batterijen maar je kan oplaadbare versie kopen met adaptor.

Loqed lijk geen retrofit opmlossing maar een 100% sleutelloos ontwerp. Als Fail safe hebben ze een oplossing om langs de buiten een 9volt batterij aan te sluiten moest de batterij het begeven. Goed dat deze optie er is maar ik had veel liever gehad dat het gewoon een 12volt aansluiting had dan vervalt het gedoe van opladen. Al moet je dan wel een kabel in uw deur kunnen verwerken.

Ik zie dat Loqed ook een bridge heeft maar ik zie nergens dat ze Matter gaan ondersteunen zodat het direct aangesloten is op het Matter IP netwerk IPV wia een Bluetooth/Wifi bridge die dan via mijn router verbinding kan maken met het internet.

Ik zie wel één groot isue en dat is dat Loqet niet compatibel lijkt met Apple Homekit.

Een alternatief: Voor de bekabeling gebruikt Loxone een tree kabel. Je lust gewoon alles door, zowel stroom als data. In de tree kabel zitten dikke en dunnen draden en elk lichtpunt heeft een relay in zich zodat je alles kan dimmen en schakelen. https://www.youtube.com/watch?v=NGRE5L8EqYE + YouTube: Tijdelijke verlichting met Loxone smarthome - Zelf Een Huis Bouwen

Zo bespaar je wel heel veel kabel. Enige grote nadeel lijkt me de vendor lock in. Ik heb niet het idee dat schakelaars of lampen van andere merken kunnen aangestuurd worden. Het zou kunnen maar niet native. (zover ik kan lezen)

Wat wel kan is via een Nano dimmer een gewone lamp aansturen. https://www.lencom.eu/web.../112/nano-dimmer-air.html

Een ander nadeel is de prijs. Er bestaat geen goedkope of simpele schakelaar. Voor een simpel lichtpunt in de berging ben je ook al snel €100 kwijt. Er zitten dan 5 touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:59
je kan ook met shelly werken ,kan de bestaande schakelaars blijven zitten.
Thuis ook verschillende schakelaars slim gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
Inderdaad. Of zelf gebruik ik dimmers en switches van Fibaro. Die laatste heeft wel een nuldraad nodig en de Shelly volgens mij ook.

Dus een hele waardevolle tip is denk ik om naar elke schakelaar een nuldraad te trekken. Geen extra werk en ook weinig extra kosten. En zorg voor diepe inbouwdozen.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Pagina: 1