Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suchyy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-01 10:54
Hallo, ik heb een huis gekocht met een kleine tuinhuisje erin. Ik wil het gebruiken als kantoor of soms als extra slaapkamer. Het is ongeveer 12 vierkante meter groot en het is een beetje geïsoleerd, maar ik ken de details niet. Ik zie een isolatielaag van ongeveer 8 cm dikte in de muren. Het werd gebouwd in de jaren 80.

Ik zoek naar een moderne en duurzame manier om het te koelen in de zomer en te verwarmen in de andere seizoenen. Een oplossing is natuurlijk een draagbare airco voor de zomer en een elektrische kachel voor de andere maanden.

Maar idealiter zou ik een elegantere 2-in-1 oplossing willen die zowel kan koelen als verwarmen en er mooi uitziet. Ik heb wat gegoogeld en bijvoorbeeld deze gevonden: Daikin Perfera vloermodel FVXM25A + RXM25R 2,5kW.

Maar het blijkt behoorlijk duur te zijn, vooral met installatie, en ik denk dat zelfs het kleinste 2,5kW-model te veel is voor mijn gebruik. Zijn er andere goede oplossingen die ik niet heb gevonden? Misschien iets speciaals voor kleine ruimtes? Of voor caravans?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 18:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Misschien is een monoblock airco die ook kan verwarmen een optie? Ze zijn duurder dan een vergelijkbare split airco maar je mag ze wel zelf installeren.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
Als je tenminste 1 rechterhand hebt: een monoblock airco (bv. innova, zelf geen ervaring met het merk).

Die kun je zelf installeren en in een (houten?) Tuinhuis zal dat niet heel ingewikkeld zijn.

Edit: ik typ te langzaam ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 06-03-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:57
suchyy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:08:
Hallo, ik heb een huis gekocht met een kleine tuinhuisje erin. Ik wil het gebruiken als kantoor of soms als extra slaapkamer. Het is ongeveer 12 vierkante meter groot en het is een beetje geïsoleerd, maar ik ken de details niet. Ik zie een isolatielaag van ongeveer 8 cm dikte in de muren. Het werd gebouwd in de jaren 80.

Ik zoek naar een moderne en duurzame manier om het te koelen in de zomer en te verwarmen in de andere seizoenen. Een oplossing is natuurlijk een draagbare airco voor de zomer en een elektrische kachel voor de andere maanden.

Maar idealiter zou ik een elegantere 2-in-1 oplossing willen die zowel kan koelen als verwarmen en er mooi uitziet. Ik heb wat gegoogeld en bijvoorbeeld deze gevonden: Daikin Perfera vloermodel FVXM25A + RXM25R 2,5kW.

Maar het blijkt behoorlijk duur te zijn, vooral met installatie, en ik denk dat zelfs het kleinste 2,5kW-model te veel is voor mijn gebruik. Zijn er andere goede oplossingen die ik niet heb gevonden? Misschien iets speciaals voor kleine ruimtes? Of voor caravans?
.
Het belangrijkste is de hoeveelheid energie die je nodig hebt om het op de gewenste temperatuur te krijgen, dus staat je niet blind op de m2 die er bij geadverteerd wordt. Dus probeer te achterhalen wat de isolatiewaarde is van het dak, muur en vloer. Als je toch naar een vloermodel aan het kijken bent dan zou je ook een monoblock kunnen overwegen. Volgens mij loopt er hier ook een topic over innova monoblock units. Controleer ook of er voldoende verse lucht naar binnen kan komen, een werkdag in een slecht geventileerde ruimte lijkt me vervelend.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
Voor duurzaam ventileren, google decentrale WTW, kan prima samen met airco. Zul je gezien geringe muurdikte een klein koofje voor moeten klussen ergens maar dan heb je verse lucht met zeer weinig warmteverlies.

Kost allemaal wel wat.

Ook alleen relevant als het huisje niet sowieso al zo lek als een zeef is qua lucht, maar dan wordt verwarmen ook wel een uitdaging.

[ Voor 22% gewijzigd door Wilke op 06-03-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suchyy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-01 10:54
Gelukkig had ik hier gevraagd, monoblock lijkt erg veelbelovend. Op dit moment is er een ouderwetse gasverwarmer aan de muur bevestigd, min of meer dezelfde vorm als een monoblock. En voor zover ik me herinner, is er al een gat achter in de muur. Dus ik hoef alleen maar een ander gat toe te voegen en het op dezelfde plaats te monteren. Ik zal het onderwerp over monoblocks vinden.
Pagina: 1