Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:03
Op onze bovenverdieping (5 slaapkamers) zou ik graag zelf airco's willen plaatsen (voor zowel verkoelen, als verwarmen). Afpersen laat ik dan doen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Mitsubish Heavy Industries (SCM40) vanwege een hoge SEER (9,1) en SCOP (6,4), al vraag ik me af hoe reëel die getallen zijn (als ik deze vergelijk met andere airco's).

De kamers hebben de volgende oppervlaktes / volumes (de badkamer blijft voor nu nog even out-of-scope):
SlaapkamerBreedteLengteHoogteOppervlakteVolume
14,023,292,513,2 m233,1 m3
23,93,92,515,2 m238,0 m3
32,652,932,57,8 m219,4 m3
43,872,932,511,3 m228,3 m3
52,94,262,512,4 m230,9 m3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0VKs3X_ygcv8V-ixAvYWDw-GEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MtiO6NfuIeKQpDo00W1LwQk8.png?f=fotoalbum_large
Nu heb ik concreet de volgende vragen, waar ik zelf niet direct een goed antwoord op kan vinden:

Slaapkamer 5 lijkt een makkelijk verhaal qua buitenunit, daar moet ik gaan voor een single split. Maar voor de overige slaapkamers zou ik in theorie voor een zwaardere buitenunit (SCM71) kunnen gaan met daarop 4 binnenunits (1x SRK35ZS-WF voor de grootste kamer en 3x SRK20ZS-WF). De afstand tussen de de binnenunit van kamer 1 en 4 is (buitenom) +/- 14 meter.
Of zou het verstandiger zijn om 2 buitenunits (SCM40) te pakken en dan 4x de SRK20ZS-WF (ik neig naar deze oplossing).

Daarnaast is de kleinste kamer maar 19,4 m3 en de grootste 38 m3. Ik heb geen idee of de gekozen oplossingen niet veel te zwaar zijn voor de kamers en of er niet "gependeld" gaat worden.

Bij slaapkamer 3 en 4 zou ik de airco's rug-tegen-rug willen hangen en dan maar vanuit 1 kamer naar buiten boren, is dat common-practice of haal ik mezelf dan veel op de hals?

In hoeverre zou het plaatsen van airco's ook een definitieve vervanging kunnen zijn voor de huidige radiatoren die er hangen?

Audentia

Alle reacties

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
scop verwarmen is op papier 4,7 bij die unit.

Als hoofdverwarming dan kan je wel een multisplit doen, 2kw voor de kleine kamers en 2,5 voor de grote.
Zou ook op 1 buitenunit kunnen.

Rug tegen rug en dan de leidingen naar 1 kant halen dan haal je veel op je hals, je moet dan in de koker schuin een gat boren naar de andere unit toe (als je dit doet raad ik aan om de koker in kamer 3 te doen ivm met koppelingen)

• Exterazzo
IplugNplay schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:49:
scop verwarmen is op papier 4,7 bij die unit.

Als hoofdverwarming dan kan je wel een multisplit doen, 2kw voor de kleine kamers en 2,5 voor de grote.
Zou ook op 1 buitenunit kunnen.

Rug tegen rug en dan de leidingen naar 1 kant halen dan haal je veel op je hals, je moet dan in de koker schuin een gat boren naar de andere unit toe (als je dit doet raad ik aan om de koker in kamer 3 te doen ivm met koppelingen)
SCOP 4,7 is dan bij -10 graden, ik keek naar 2 graden, dan staat er wel 6,4. Ik weet niet wat eerlijker is om naar te kijken bij het vergelijken.

De units hoeven niet direct strak rug tegen rug, maar ze kunnen best een stukje t.o.v. elkaar verschoven worden, dat maakt het net iets makkelijker om de leidingen te leggen volgens mij.

Qua leidingen, denk ik steeds meer, dat het toch het meest praktisch is om voor 1 t/m 4 uit te gaan van 2 losse duosplits (https://www.airco-webwink...40-srk20-2x-totaalpakket/) te gaan, ik zat dan te denken aan de volgende plek voor de buitenunits (in blauw):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97tJ2loKV-iHMTKvScCc4ssQXx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4HfThinm4y99CZAQEfLuGyWD.png?f=fotoalbum_large
De plaatsing van de buitenunits is zo gekozen omdat het zitgedeelte van de tuin achter slaapkamers 2 t/m 4 zit. Dus dan zitten ze niet in het zicht en hebben we er qua geluid ook het minste last van.

Voor slaapkamer 5, zat ik dan aan deze te denken: https://www.airco-webwink...rco-2-5-kw-totaal-pakket/

Audentia

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:57
SCOP is een gemiddelde waarde over een seizoen in de regio, 6.4 bij 2 graden heb ik nog nergens gezien met r32

• Exterazzo
IplugNplay schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:50:
SCOP is een gemiddelde waarde over een seizoen in de regio, 6.4 bij 2 graden heb ik nog nergens gezien met r32
Hier staat bij de "technische specificaties" het volgende: https://www.airco-webwink...40-srk20-2x-totaalpakket/

KOELEN S.E.E.R. / ENERGIELABEL9,10 / A+++
VERWARMEN S.C.O.P. / ENERGIELABEL (2℃)6,40 / A+++
VERWARMEN S.C.O.P. / ENERGIELABEL (-10℃)4,70 / A++

Ik heb geen idee of ik die data met een kleine korrel zout moet nemen. Maar zijn er anders betere alternatieven of zijn deze units alsnog zuinig?

Audentia

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:02
COP = momentopname
SCOP is Seasonal COP en is over een langere periode gerekend. Je kunt het beste de SCOPs van de verschillende machines vergelijken.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

2 buitenunits en zo klein mogelijke binnenunits. absoluut niet meer dan 4kW buitenunit pakken.

verdeel de binnendelen dat de belasting zoveel mogelijk verdeelt is in nachtbedrijf. dus 1 kamer met veel behoefte combineren met eentje die veel minder nodig heeft.

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 09-03-2023 11:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Exterazzo
flippy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:19:
2 buitenunits en zo klein mogelijke binnenunits. absoluut niet meer dan 4kW buitenunit pakken.

verdeel de binnendelen dat de belasting zoveel mogelijk verdeelt is in nachtbedrijf. dus 1 kamer met veel behoefte combineren met eentje die veel minder nodig heeft.
Ok helder, bedankt. Ga ik eens rondshoppen voor wat moois. En dan de komende zomer genieten van een goede nachtrust en in de winter van heerlijk verwarmde kamers :)

Audentia

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Exterazzo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:37:
[...]

Ok helder, bedankt. Ga ik eens rondshoppen voor wat moois. En dan de komende zomer genieten van een goede nachtrust en in de winter van heerlijk verwarmde kamers :)
kijk even naar de staande/vloermodellen die je zoals de naam al zegt gewoon tegen de muur schroeft... :F
die kan je ophangen op de plek van een radiator. deze zijn VEEL comfortabeler in gebruik dan die lelijke puisten die men normaal aan de muur hangt en altijd koude lucht in je nek staan de blazen. de vloermodellen zijn ook stiller.

goede combi is de 2x een FVXM25 binnendeel met een 2MXM50M9 buitendeel. eentje kan dan een FVXM35 zijn voor de grotere slaapkamer. de kleintjes krijgen dan de 25 uitvoering.
de units zijn niet veel verschillend in geluid maar het is zonde van geld om geld uit te geven voor te grote units.
voor de unit waar je alleen 2.5kw units aanhangt pak je dan de 2MXM40 versie. die extra kw is dan hoofdzakelijk voor wat marge tijdens verwarmen.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 09-03-2023 19:47 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1