Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oostwest met schaduwvorming of minder panelen op zoo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• matthiashelder
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-11 09:02
Ik heb recentelijk verschillende offertes opgevraagd voor zonnepanelen op ons bijgebouw, maar het blijkt nogal een mixed bag te zijn...

De tuin is op het ZZO. Door de panelen die kant op te richten, zouden we er zo'n 8 à 9 kwijt kunnen (beetje afhankelijk van het type). Met een oostwest-opstelling zouden we op 12 uitkomen. Hier zou mijn voorkeur naar uitgaan ivm een wat grotere spreiding over de dag. Ook op papier lijkt dit gunstiger wat betreft verwachte opbrengst ec, maar ik maak me zorgen over de schaduwval, en of dat wellicht juist een reden is om toch voor een zuidachtige opstelling te gaan. Hieronder meer info! Ik hoor graag jullie gedachten, ipv al die verkooppraatjes van de verschillende aanbieders 8)7
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1z_c9UgfPFIClQWmrf2CFo9C7Y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqFIEfqIatjh1BGsUcae0jpF.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Een vlak dak met nettomaat van 770 x 410 cm.
Schaduw
  • Aan de oostzijde grenst ons dak aan dat van de buren, wat ongeveer 40-50 cm hoger is. Dit werpt wat schaduw aan het begin van de dag. Zie eerste foto hieronder.
  • Aan de westzijde staan twee bomen die later op de dag schaduw werpen. De precieze schaduw hangt van de tijd van het jaar af, en hoe recent de boom gesnoeid is :+ Over de boom in het verlengde van het dakvlak kan ik het gesprek met de buren wel opzoeken. De andere/grotere zal nergens heen gaan, ben ik bang. Zie tweede foto hieronder.
Ik had deze foto's nog liggen van tijdens de renovatie van het platte dak. Mocht het wenselijk zijn, dan kan ik morgen nog wel even betere maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_APfEdh5QsrGAe8ECGe-_q3BjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2D9cvZ3Ud5ICdeTP7GIzJJ10.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIVUHxAvCUJuDl1S5CVHppIuo3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUCweX7afUqg1ByPJqXjPO7P.jpg?f=fotoalbum_tile
Jaarverbruik
Momenteel zo'n 1600 kWh. Behalve wat standaard witgoed, heb ik momenteel geen grote energieverbruikers. Dat zal op termijn wel gaan veranderen: koken op inductie en - nog wat verder weg - een (hybride) warmtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 * 25A. Het bijgebouw waarop de panelen komen heeft een eigen zekeringenkast die in de woning op de 3-fase groep zit. Dit is ook de enige aansluiting daarop. De kabel is 5*2.5 mm².
Budget en doel
Doel is om het platte dak zo optimaal mogelijk vol te leggen. Kijkend naar m'n huidige verbruik reken ik in eerste instantie op een flinke overcapaciteit. In principe gaat m'n voorkeur gaat uit naar een oostwest-opstelling om zo ook aan het eind van de dag nog wat meer van de eigen stroom te profiteren. Zeker als salderen straks niet meer kan, lijkt me dat gunstig. Uiteraard moet deze opstelling wel 'hout snijden' (tov een zuid-opstelling), gezien de schaduwval.

Budget: het kost wat het kost, maar laten we €8000 aanhouden.
Wie gaat het project uitvoeren
Hoogstwaarschijnlijk ga ik het uitbesteden, tenzij iemand me op andere gedachten brengt :P
Bijhouden van data
Het standaard-inzicht in de prestaties van het systeem zijn voldoende voor mij. Alles meer is bonus.
Reeds verkregen offertes
Aanbieder 1: offerte voor zowel de zuid- als oostwest-opstelling.

Zuid:
- 8 x Sunpower performance 410 black
- SMA Sunny Boy 3.0
- € 1,59/Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptuZ7tfDYwFpFSy_ARtq5D5XePE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MaAT32iX4uxmEoWNrH8T0acO.png?f=user_large

Oostwest:
- 12 x Sunpower performance 410 black
- SMA Sunny Boy 4.0
- Montagesysteem onbekend
- € 1,42/Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh0ZJIGSPLBCcm2lhoaBtx5EIkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bjY8hYnHRbHs5NrpREo5qz8k.png?f=user_large

Aanbieder 2:

Oostwest:
- Trina Mono full black 415WP
- SolarEdge SE4K EUR
- 12 x SolarEdge S500B Power Optimizer
- Van der Valk Pro+
- € 1,62/Wp

Als meer duurzame optie werd me ook bovenstaande aangeboden met 12 x SoliTek Blackstar 370 WP (Glas/glas) aangeboden voor een meerprijs. Dat zou op € 1,98/Wp uitkomen.

(Geen situatieschets helaas...)

Aanbieder 3:

Zuid:
- 9 x CanadianSolar Mono Silver Frame HiKu CS3W-450MS
- Enphase Micro-omvormer IQ7A
- Q-Relay (1 fase) + Q-Term (1 fase)
- Blubase Connect montagesysteem
- € 1,91/Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0Dw9V0crdX4dv-gy4WCgRQfbQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuumRyFXierde9OoebExCXQA.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Bussum, Noord-Holland

Heel verschillende opties dus... Los van wat jullie van de voorstellen vinden is m'n voornaamste vraag of - met het oog op de schaduwvorming - een oostwest-opstelling nog steeds handig/rendabel is in mijn situatie? Of kan ik dat idee beter laten varen ten gunste van minder panelen op het zzo gericht? :?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
De 12 SunPower. Prijs is netjes voor sma+ SunPower, beide in het erg nette segment

Het solaredge systeem zou alleen correct werken als het de short string omvormer is: SE4K-RWB… Maar teveel duurder dan 1

3 te weinig panelen en te duur voor wat het is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
8x Zuid levert per jaar 3000 kWh op. https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.35&max2=0
6x West en 6x Oost levert (zonder schaduw) per jaar 4000 kWh op. https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.35&max2=0

Dus wanneer er dan inderdaad 12 ipv 8 op je dak passen en je budget is ruim genoeg, zou ik daarvoor gaan.
SolarEdge op oost-west beter niet doen.

En wanneer ze toch voor de deur staan, kunnen ze er ook nog wel een stuk of 10 op het schuine dak van je huis leggen toch? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door schumacher op 06-03-2023 21:37 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

matthiashelder schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:25:
Met een oostwest-opstelling zouden we op 12 uitkomen. Hier zou mijn voorkeur naar uitgaan ivm een wat grotere spreiding over de dag.

[...]

Heel verschillende opties dus... Los van wat jullie van de voorstellen vinden is m'n voornaamste vraag of - met het oog op de schaduwvorming - een oostwest-opstelling nog steeds handig/rendabel is in mijn situatie? Of kan ik dat idee beter laten varen ten gunste van minder panelen op het zzo gericht? :?
Oost-West zorgt op een plat dak amper voor meer spreiding over de dag, dat argument kan je laten varen :). Je legt OW en levert typisch 10% rendement in, omdat je typisch 20% meer panelen kwijt kunt (jij zelfs 30% meer). ZZO doet het in de winter op zich ook iets beter.

Zie JvS in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" voor simulatiegrafieken en onderbouwing.

Maar, dit verschil is zo enorm dat 12 panelen mij de no brainer oplossing lijkt. Ik snap ook niet helemaal waarom diezelfde bomen met een ZZO set ineens geen schaduw leveren of geen probleem is.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 06-03-2023 21:43 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:06
Hoe handig ben je zelf? Een plat dak is eenvoudig zelf te doen namelijk, zeker als het <3m hoog is en het is ook nog eens flink goedkoper. Je zal ruim onder de €1,-/Wp uit komen.

3 rijen van 4 op zuid lijken mij ook te passen. Panelen zijn ~175cm breed x4 = 7m

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Uszka schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:40:
3 rijen van 4 op zuid lijken mij ook te passen. Panelen zijn ~175cm breed x4 = 7m
En dan op 25cm afstand van elkaar leggen? Dat lijkt me niet ideal qua schaduw op de achterste twee rijen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Hoe handig ben je zelf? Een plat dak is eenvoudig zelf te doen namelijk, zeker als het <3m hoog is en het is ook nog eens flink goedkoper. Je zal ruim onder de €1,-/Wp uit komen.

Voor 3 rijen heb je denk ik minimaal 4,4 m nodig? En dan heb je geen loopruimte meer.
3* 1,10 voor ieder paneel en 2* 0,55 voor het solarstell koppelstuk? Anders krijg je rij op rij schaduw.

• matthiashelder
Ronald schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:31:
De 12 SunPower. Prijs is netjes voor sma+ SunPower, beide in het erg nette segment

Het solaredge systeem zou alleen correct werken als het de short string omvormer is: SE4K-RWB… Maar teveel duurder dan 1

3 te weinig panelen en te duur voor wat het is.
Duidelijk antwoord, thanks! Moet wel zeggen dat het precieze verschil tussen de omvormers me niet helemaal duidelijk is, maar als een SolerEdge systeem eigenlijk geen goede optie is, dan zijn dat details die ik kan missen.
schumacher schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:35:
8x Zuid levert per jaar 3000 kWh op. https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.35&max2=0
6x West en 6x Oost levert (zonder schaduw) per jaar 4000 kWh op. https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.35&max2=0

Dus wanneer er dan inderdaad 12 ipv 8 op je dak passen en je budget is ruim genoeg, zou ik daarvoor gaan.
SolarEdge op oost-west beter niet doen.
Helder! Het is de schaduwvorming waar ik me nog wat zorgen over maak, en of die er niet harder inhakt op en meer problemen veroorzaakt met een oost-west opstelling tov zzo?
schumacher schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:35:
En wanneer ze toch voor de deur staan, kunnen ze er ook nog wel een stuk of 10 op het schuine dak van je huis leggen toch? ;)
Ik had 'm al verwacht ;) Sinds kort wordt het grootste deel van het schuine dak echter ingenomen door een nokverhoging. Daarbovenop passen geen panelen, maar eronder, op het schuine stukje dak wat nog over is, mogelijk nog wel. Dat wil ik op termijn nog wel een keer gaan onderzoeken. Dat zal echter om een handjevol gaan, waardoor ik me voor nu even focus op het platte dak van het bijgebouw.
JvS schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Oost-West zorgt op een plat dak amper voor meer spreiding over de dag, dat argument kan je laten varen :). Je legt OW en levert typisch 10% rendement in, omdat je typisch 20% meer panelen kwijt kunt (jij zelfs 30% meer). ZZO doet het in de winter op zich ook iets beter.

Zie JvS in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" voor simulatiegrafieken en onderbouwing.

Maar, dit verschil is zo enorm dat 12 panelen mij de no brainer oplossing lijkt. Ik snap ook niet helemaal waarom diezelfde bomen met een ZZO set ineens geen schaduw leveren of geen probleem is.
Interessante link! Meer spreiding bij oost-west is dus een bekende misvatting? Die lijkt in ieder geval nog aardig te leven bij de verkopers/installateurs...

Dat 12 vs 8 panelen (met 10% rendement inleveren) gunstiger is, is wat ik al bedoelde met dat het op papier beter lijkt. Maar m'n zorgen zitten in je laatste punt: de schaduwvorming is er hoe dan ook, maar heeft die niet meer impact op een oost-west set tov zzo? De schaduw treedt bij zzo immers op wanneer er sprake is van een meer zijwaartse instraling, terwijl bij oost-west de panelen op het westen dan juist zouden moeten pieken maar dat van dus niet kunnen). Of gaat die vlieger niet op?

Daaraan gerelateerd: als een deel van de panelen in de schaduw komt, op welk moment gaat de installatie dan haperen/niet meer functioneren? Ik heb verschillende dingen gelezen over de minimale opstartspanning, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het rekensommetje van de omvormer icm de panelen tot stand komt. :?

Redelijk handig, maar elektrische installaties heb ik weinig kaas van gegeten. Een afweging zou nog kunnen zijn om de montage zelf te doen, maar de elektrische installatie uit te besteden. Of ik dat de moeite waard vind hangt een beetje af van de effort en het uiteindelijke prijsverschil. Zelf doen is dus nog niet afgeschreven, maar ik kijk wel eerst naar het laten doen.

Voor zover ik heb kunnen nagaan lijkt 3x4 rijen niet te gaan passen ivm de minimale tussenafstand van de rijen. Het dak is daar helaas net niet diep genoeg voor.

• Ronald
matthiashelder schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Duidelijk antwoord, thanks! Moet wel zeggen dat het precieze verschil tussen de omvormers me niet helemaal duidelijk is, maar als een SolerEdge systeem eigenlijk geen goede optie is, dan zijn dat details die ik kan missen.
Ik speel Pietje precies… zoals omschreven in je post voldoet het voorgestelde SE systeem niet aan de installatie richtlijnen.

Dus of installateur is slordig, of snapt geen drol van zijn werk, of jij hebt het niet volledig over getypt ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• matthiashelder
Ronald schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:32:
[...]
Dus of installateur is slordig, of snapt geen drol van zijn werk, of jij hebt het niet volledig over getypt ;)
Dit was copy-paste uit de offerte. :) Moet er wel bij vermelden dat dit alternatief werd aangereikt omdat men niet zeker was van de levertijd van een SMA-omvormer. Dus het zal waarschijnlijk ergens tussen slordigheid en onkunde zitten. En dan hopelijk meer het eerste, want dit komt van een van de grote jongens hier in de regio, die ook een aanbesteding van de gemeente heeft weten te winnen.

• Ronald
Echte kennis van PV systemen wil nog wel eens tegenvallen… Aap en kunstje gaat gelukkig vaak goed…
met name solaredge kan technisch heel erg uitdagend zijn om te begrijpen. String en micro is makkelijker op dat punt.

Als bij de eerste aanbieder de sma lastig leverbaar blijkt kun je een voordeligere GoodWe of growatt overwegen.

Verder kijken kan ook. Enkelfase solaredge is te overwegen met s500b optimizers vanwege de bomen.
Echter een string systeem van 12 panelen levert zeker meer op dan een solaredge met 9.

Pagina: 1