Ik heb recentelijk verschillende offertes opgevraagd voor zonnepanelen op ons bijgebouw, maar het blijkt nogal een mixed bag te zijn...
De tuin is op het ZZO. Door de panelen die kant op te richten, zouden we er zo'n 8 à 9 kwijt kunnen (beetje afhankelijk van het type). Met een oostwest-opstelling zouden we op 12 uitkomen. Hier zou mijn voorkeur naar uitgaan ivm een wat grotere spreiding over de dag. Ook op papier lijkt dit gunstiger wat betreft verwachte opbrengst ec, maar ik maak me zorgen over de schaduwval, en of dat wellicht juist een reden is om toch voor een zuidachtige opstelling te gaan. Hieronder meer info! Ik hoor graag jullie gedachten, ipv al die verkooppraatjes van de verschillende aanbieders
:strip_exif()/f/image/rqFIEfqIatjh1BGsUcae0jpF.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget: het kost wat het kost, maar laten we €8000 aanhouden.
Zuid:
- 8 x Sunpower performance 410 black
- SMA Sunny Boy 3.0
- € 1,59/Wp
:fill(white):strip_exif()/f/image/MaAT32iX4uxmEoWNrH8T0acO.png?f=user_large)
Oostwest:
- 12 x Sunpower performance 410 black
- SMA Sunny Boy 4.0
- Montagesysteem onbekend
- € 1,42/Wp
:fill(white):strip_exif()/f/image/bjY8hYnHRbHs5NrpREo5qz8k.png?f=user_large)
Aanbieder 2:
Oostwest:
- Trina Mono full black 415WP
- SolarEdge SE4K EUR
- 12 x SolarEdge S500B Power Optimizer
- Van der Valk Pro+
- € 1,62/Wp
Als meer duurzame optie werd me ook bovenstaande aangeboden met 12 x SoliTek Blackstar 370 WP (Glas/glas) aangeboden voor een meerprijs. Dat zou op € 1,98/Wp uitkomen.
(Geen situatieschets helaas...)
Aanbieder 3:
Zuid:
- 9 x CanadianSolar Mono Silver Frame HiKu CS3W-450MS
- Enphase Micro-omvormer IQ7A
- Q-Relay (1 fase) + Q-Term (1 fase)
- Blubase Connect montagesysteem
- € 1,91/Wp
:strip_exif()/f/image/uuumRyFXierde9OoebExCXQA.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel verschillende opties dus... Los van wat jullie van de voorstellen vinden is m'n voornaamste vraag of - met het oog op de schaduwvorming - een oostwest-opstelling nog steeds handig/rendabel is in mijn situatie? Of kan ik dat idee beter laten varen ten gunste van minder panelen op het zzo gericht?
De tuin is op het ZZO. Door de panelen die kant op te richten, zouden we er zo'n 8 à 9 kwijt kunnen (beetje afhankelijk van het type). Met een oostwest-opstelling zouden we op 12 uitkomen. Hier zou mijn voorkeur naar uitgaan ivm een wat grotere spreiding over de dag. Ook op papier lijkt dit gunstiger wat betreft verwachte opbrengst ec, maar ik maak me zorgen over de schaduwval, en of dat wellicht juist een reden is om toch voor een zuidachtige opstelling te gaan. Hieronder meer info! Ik hoor graag jullie gedachten, ipv al die verkooppraatjes van de verschillende aanbieders
Foto's
:strip_exif()/f/image/rqFIEfqIatjh1BGsUcae0jpF.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Een vlak dak met nettomaat van 770 x 410 cm.Schaduw
- Aan de oostzijde grenst ons dak aan dat van de buren, wat ongeveer 40-50 cm hoger is. Dit werpt wat schaduw aan het begin van de dag. Zie eerste foto hieronder.
- Aan de westzijde staan twee bomen die later op de dag schaduw werpen. De precieze schaduw hangt van de tijd van het jaar af, en hoe recent de boom gesnoeid is
Over de boom in het verlengde van het dakvlak kan ik het gesprek met de buren wel opzoeken. De andere/grotere zal nergens heen gaan, ben ik bang. Zie tweede foto hieronder.
![]() | ![]() |
Jaarverbruik
Momenteel zo'n 1600 kWh. Behalve wat standaard witgoed, heb ik momenteel geen grote energieverbruikers. Dat zal op termijn wel gaan veranderen: koken op inductie en - nog wat verder weg - een (hybride) warmtepomp.Huidige elektriciteitsaansluiting
3 * 25A. Het bijgebouw waarop de panelen komen heeft een eigen zekeringenkast die in de woning op de 3-fase groep zit. Dit is ook de enige aansluiting daarop. De kabel is 5*2.5 mm².Budget en doel
Doel is om het platte dak zo optimaal mogelijk vol te leggen. Kijkend naar m'n huidige verbruik reken ik in eerste instantie op een flinke overcapaciteit. In principe gaat m'n voorkeur gaat uit naar een oostwest-opstelling om zo ook aan het eind van de dag nog wat meer van de eigen stroom te profiteren. Zeker als salderen straks niet meer kan, lijkt me dat gunstig. Uiteraard moet deze opstelling wel 'hout snijden' (tov een zuid-opstelling), gezien de schaduwval.Budget: het kost wat het kost, maar laten we €8000 aanhouden.
Wie gaat het project uitvoeren
Hoogstwaarschijnlijk ga ik het uitbesteden, tenzij iemand me op andere gedachten brengtBijhouden van data
Het standaard-inzicht in de prestaties van het systeem zijn voldoende voor mij. Alles meer is bonus.Reeds verkregen offertes
Aanbieder 1: offerte voor zowel de zuid- als oostwest-opstelling.Zuid:
- 8 x Sunpower performance 410 black
- SMA Sunny Boy 3.0
- € 1,59/Wp
:fill(white):strip_exif()/f/image/MaAT32iX4uxmEoWNrH8T0acO.png?f=user_large)
Oostwest:
- 12 x Sunpower performance 410 black
- SMA Sunny Boy 4.0
- Montagesysteem onbekend
- € 1,42/Wp
:fill(white):strip_exif()/f/image/bjY8hYnHRbHs5NrpREo5qz8k.png?f=user_large)
Aanbieder 2:
Oostwest:
- Trina Mono full black 415WP
- SolarEdge SE4K EUR
- 12 x SolarEdge S500B Power Optimizer
- Van der Valk Pro+
- € 1,62/Wp
Als meer duurzame optie werd me ook bovenstaande aangeboden met 12 x SoliTek Blackstar 370 WP (Glas/glas) aangeboden voor een meerprijs. Dat zou op € 1,98/Wp uitkomen.
(Geen situatieschets helaas...)
Aanbieder 3:
Zuid:
- 9 x CanadianSolar Mono Silver Frame HiKu CS3W-450MS
- Enphase Micro-omvormer IQ7A
- Q-Relay (1 fase) + Q-Term (1 fase)
- Blubase Connect montagesysteem
- € 1,91/Wp
:strip_exif()/f/image/uuumRyFXierde9OoebExCXQA.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio
Bussum, Noord-HollandHeel verschillende opties dus... Los van wat jullie van de voorstellen vinden is m'n voornaamste vraag of - met het oog op de schaduwvorming - een oostwest-opstelling nog steeds handig/rendabel is in mijn situatie? Of kan ik dat idee beter laten varen ten gunste van minder panelen op het zzo gericht?
:strip_exif()/f/image/2D9cvZ3Ud5ICdeTP7GIzJJ10.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zUCweX7afUqg1ByPJqXjPO7P.jpg?f=fotoalbum_tile)