PIR Voorzetwanden, dagkanten kozijnen ook isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaashoekstra94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 12:11
Goedenavond allemaal,

Wij willen binnenkort de gevels van ons huis extra isoleren. Huis is van 89 en heeft wel een spouw met 7cm glaswol erin. Volgens het energierapport dat we bij de koop kregen, hebben de gevels nu een Rd waarde van 2. Het plan is om aan de binnenkant voorzetwanden te maken met PIR platen met verlijmd OSB.

Nu zit ik alleen nog te twijfelen of het ook nuttig is om de dagkanten van de raamkozijnen extra te isoleren met een strookje van 2cm PIR. Er zitten houten kozijnen in, dus het zal vast helpen om wel te isoleren, maar ik vroeg me even af of het wel genoeg zin heeft of dat het een doelloos is. Zie hieronder een snelle situatieschets met hoe de opbouw volgens mij is en de twee mogelijkheden. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWGl21TIRlhfYp1Y52DpOAVjpQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4mG90WgX8xQ4Ws2xurHqnNcR.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt geen echte koude brug dus finacieel wordt het een lastig verhaal , maar dat is bijna al het naisoleren
Ik zou het gewoon doen, kleine moeite, en je moet toch stucen verfen etc.

doelloos is het zeker niet, maar heel erg zinvol zal het financieel ook niet zijn :D

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-03-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaashoekstra94
Bedankt voor de reactie!
Het gaat me ook niet per se om het financiële plaatje, want wat je zegt, daarvoor zal het niet erg zinvol zijn. Misschien beter om het gewoon gelijk te doen, als we toch bezig zijn. Al zal er dan ook wel nieuwe raambekleding moeten komen, gezien de rolluiken er dan niet meer tussen passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 07:33
In principe blijft de dagkant het ' koudste stukje' van de gevel naar binnen toe.
Of het echt zin heeft vraag ik mij af maar ik zou het zelf wel doen.

Ik heb zelf afgelopen zomer een steens muur aan de binnenkant geisoleerd met op pir verlijmde gipsplaten en dan vastschroeven met lange gipsschroeven van 150mm op vullatten.
zo heb ik geen onderbrekingen in de isolatie waar je normaal gesproken de houten regels maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaashoekstra94
Ik was van plan om de PIR/OSB platen gewoon rechtstreeks op de binnenmuur te lijmen en hier en daar schroeven voor extra stevigheid, maar dus geen latten er tussen, dat zou toch ook moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-04 08:53
Wat mij opviel aan de tekening is het stelkozijn. Normaliter valt het kozijn toch over het stelkozijn, of is dat een keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaashoekstra94
Misschien is stelkozijn niet de juiste term, maar aan de binnenkant zie je dus nog een extra lat zitten, dacht dat dat een stelkozijn is: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FL4LQ7yZCzPQBTG2GqR1z_6yvhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc39qASdu63PsXtOY5q7bvT7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-05 15:17
Dat is gewoon een afwerklat zodat de kozijn netjes afgewerkt tegen de muur zit.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaashoekstra94
Aah bedankt voor de info, die zou er dus gewoon af kunnen als we hier een strookje PIR op plakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-05 15:17
Ik zal dan wel de lat er afhalen zodat je makkelijker het pir er tegen aan kan zetten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
BlueSS50 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:46:
Ik heb zelf afgelopen zomer een steens muur aan de binnenkant geisoleerd met op pir verlijmde gipsplaten en dan vastschroeven met lange gipsschroeven van 150mm op vullatten.
zo heb ik geen onderbrekingen in de isolatie waar je normaal gesproken de houten regels maakt.
Verschil met TS is dat jij verder geen isolatie had. Dan wordt de dagkant van de steensmuur natuurlijk ijskoud en loont elke plakje isolatie wat je er tegenaan zet. Als er al wat isolatie in de spouw zit doet dat dunne stukje volgens mjn niet zoveel extra. Ik heb tenminste geleerd dat de eerste centimeters het meeste opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaashoekstra94
Ik heb even een nieuwe versie gemaakt van hoe het volgens mij zit. De afwerklat kan ik dus weghalen en dan het gips helemaal tot het kozijn laten lopen. De isolatie in de spouw isoleert dus ook de dagkant van de kozijnen al, als ik het goed begrijp. Dus zal die paar extra centimeter PIR daar niet veel verschil maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXlFEvSLsmlHqCfRKOlskxm-mco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LqlqGJmCiv0SrGzEvC2CCwpT.png?f=user_large
Pagina: 1