Philips 65oled856 + gehoorapparaat + atmos vraagje/probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 19:57
Wij hebben hier een Philips 65oled856 TV met een samsung dolby atmos soundbar, dit is aangesloten via de eARC aansluiting. Als TV bron gebruiken wij een satteliet ontvanger die direct op de TV zit aangesloten en natuurlijk de ingebouwde apps zoals netflix, disney etc

Met de bestaande setup is niets mis, dit werkt prima, het doet exact wat ik ervan verwacht.

Het probleem of te wel de vraag is dat mijn huisgenoot sinds dit weekend nieuwe gehoor apparaten heeft, bij de set zit een kastje wat je kunt aansluiten op de TV om zo het geluid van de TV direct te streamen naar de gehoor apparaten.
Dit apparaat kan je op 2 manieren aansluiten, de geadviseerde manier is via een toslink kabel of via de RCA aansluiting.
Nu heb ik de toslink aangesloten en dit werkte direct, geluid via de ingebouwde dvb-c tuner en via de hdmi ingang (sattelliet) worden netjes gestreamd naar de hoorapparaten.

Het probleem treedt echter op als je een APP start, bv netflix.
Dan ineens springt dat apparaat uit en heb je geen geluid via de gehoorapparaten, via de soundbar wel.
Een andere app gestart (Disney) en hier hetzelfde probleem....
Start je de normale TV weer op dan springt die weer aan en is er weer geluid op de gehoorapparaten.

Nu duurde het even voordat ik er achterkwam dat mijn TV de toslink uitschakelt als je bron dolby atmos uitzend... Start je een oudere film op netflix onder atmos dan werkt het wel.

Nu de vraag/probleem:
Hoe krijg ik nu toch geluid van de TV in dat kastje van netflix / disney als er dolby atmos is?
Het signaal in de gehoortoestellen hoeven natuurlijk geen atmos te zijn, maar de sounbbar moet dit wel blijven doorgeven (daar hebben we dit ding immers ook voor gekocht).

Als je de rca kabel aansluit op de hoofdtelefoon uitgang (met bijgeleverde verloop steker) dan heb je wel geluid van atmos maar dan is er geen geluid meer van de hdmi bron, daarnaast kun je geen geluid meer regelen op de TV zelf..

Zelf dacht ik aan een hdmi audio extractor, heeft iemand hier ervaring mee en zou dit werken in mijn setup?
Mijn TV heeft 2 ARC aansluitingen, 1 eARC(hier zit nu de soundbar aan) en 1 ARC aansluiting (deze is nu nog vrij), kun je zo'n kastje aan die arc poort hangen en dan de audio extracten en dan via toslink (of rca) in dat kastje sturen voor de gehoorapparaten?

Iemand een idee of ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 19:53

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het probleem is waarschijnlijk dat de bandbreedte van het Dolby-geluid te hoog is voor de toslink-aansluiting. Soms is de oplossing heel eenvoudig door de televisie geen surroundsound te laten doorgeven, maar het geluid zelf in PCM om te laten zetten. Dan gaat er gewoon stereo over de kabel en probleem opgelost. Veel televisies hebben een dergelijke instelling, kijk eens goed in de geluidsinstellingen van de televisie.

Als dat geen optie is, dan is een HDMI-audioextractor waarschijnlijk de oplossing. Een audio-extractor die eARC kan zal het zeker weten oplossen, omdat eARC voldoende hoge bandbreedte heeft om alle audio-signalen door te geven. Maar ook gewoon ARC is al beter dan Toslink.

Deze begrijp ik niet:
Als je de rca kabel aansluit op de hoofdtelefoon uitgang (met bijgeleverde verloop steker) dan heb je wel geluid van atmos maar dan is er geen geluid meer van de hdmi bron, daarnaast kun je geen geluid meer regelen op de TV zelf..
Ik snap niet wat je met HDMI-bron bedoeld en me dunkt dat een koptelefoonaansluiting altijd een regelbaar volume moet hebben, anders kan iemand die daadwerkelijk een koptelefoon gebruikt er gehoorschade aan overhouden. Dus het wil er bij mij niet in dat een televisie het onmogelijk maakt om het geluid bij te regelen via de koptelefoonaansluiting. Er zijn wel televisies waarbij de aansluiting met een instelling tussen line-out en koptelefoon gewisseld kan worden, alleen in het laatste geval heb je dan volumeregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvv
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 23:37
In de handleiding kun je informatie vinden. Zo staat er bij toslink (spdif) het volgende:
- SPDIF-uitvoer (DIGITAL AUDIO OUT) wordt
geblokkeerd tijdens het streamen van Dolby Digital Plus-content.

Dit heeft te maken met beperkte bandbreedte wat ook eerder in een reactie vermeld is.

Koptelefoon:
U kunt een hoofdtelefoon aansluiten op de
-aansluiting aan de achterkant van de TV. Dit is een mini-aansluiting van 3,5 mm. Het volume van de hoofdtelefoon kunt u afzonderlijk aanpassen.
Het volume aanpassen…
1 - Druk op  Volume en selecteer het pictogram
met de hoofdtelefoon door op  (links) of  (rechts) te drukken.
2 - Druk op de pijlen  (omhoog)
of  (omlaag) om het volume aan te passen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. De pictogrammen werken helaas niet in de tweakers reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
@dmantione
hdmi bron is een extern apparaat (schotel) wat zit aangesloten, daarmee kijken wij dus (lineare) TV. Dit geluid wordt niet door gegeven aan de hoofdtelefoon uitgang, maar de netflix/disney apps met atmos werken dan weer wel via deze hoofdtelefoon aansluiting.
Zoals ik al aangaf, terug zetten van geluids kwaliteit of bandbreedte is geen optie, want dan werkt de dolby atmos niet meer van de soundbar. De rest van het gezin wil natuurlijk gewoon op de zelfde manier blijven genieten van het atmos geluid...

Wat de hdmi audio extractor betreft, de vraag is dus of je dus ook het signaal/geluid kan 'extracten' bij dolby atmos en dan via toslink (of rca) naar het gehoorapparaat kastje/zender (gewoon in stereo) kan sturen.
En de 2de vraag is of de TV dit wel kan doorgeven op de 2de hdmi aansluiting, de eerste hdmi (=eARC) zit namelijk aan de soundbar, de 2de hdmi is enkel ARC en hier zou dan deze extractor kunnen hangen. (hdmi3 en 4 hangen externe hdmi bronnen zoals sat. onvanger en spelcomputer).

@roelvv
De hoofdtelefoon aansluiting werkt dus niet goed, je hebt wel geluid van de APPS en ingebouwde tuner maar niet van eventuele externe apparaten zoals hdmi bronnen.
Naast dat zit er ook een dikke 'bug' in de software van de tv, als je met die icoontjes de hoofd telefoon selecteert en het volume probeert te wijzigen dan treedt de bug in werking.
De bug is dat je vervolgens niet meer het geluid van de TV zelf kunt bedienen, je hebt geluid op de stand waarop die stond maar je kan niet meer harder/zachter zetten met de volume knoppen. Deze staan op hoofdtelefoon regeling, de bug is dat er dus geen optie meer is om dit weer terug te zetten naar de speakers.... Enige om dat weer voor elkaar te krijgen is de TV te herstarten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat de hdmi audio extractor betreft, de vraag is dus of je dus ook het signaal/geluid kan 'extracten' bij dolby atmos en dan via toslink (of rca) naar het gehoorapparaat kastje/zender (gewoon in stereo) kan sturen.
"extract" = "extraheren" in het Nederlands.

Ja, dat kan. Het geëxtraheerde geluid van een HDMI Audio Extractor is analoog en moet dus via de tulpstekkers aan het gehoorapparaat gevoerd worden.
En de 2de vraag is of de TV dit wel kan doorgeven op de 2de hdmi aansluiting, de eerste hdmi (=eARC) zit namelijk aan de soundbar, de 2de hdmi is enkel ARC en hier zou dan deze extractor kunnen hangen.
Waarschijnlijk niet, de meeste televisies kunnen maar 1 HDMI-aansluiting als ARC-poort gebruiken. Een HDMI-audioextractor heeft normaliter evenwel een doorlusaansluiting voor HDMI, je zet hem dus tussen de televisie en de geluidsbalk in en dan hoeft de televisie niets extra's te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat externe apparaten niet op de hoofdtelefoonaansluiting worden weergegeven is overigens ook bizar, mogelijk is dit ook een kwestie van codecondersteuning en te ondervangen door de satellietontvanger PCM te laten doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
Ik heb nog een beetje zitten googlen, maar een extractor lijkt toch niet zo te werken als dat ik hoopte..

Het schijnt deze haalt dus het audio signaal eruit maar decodeerd deze dus niet, dit moet alsnog worden gedaan door een versterker (dit doet nu dus mijn soundbar).
Gezien dat gehoorapparaat streamer apparaat dit dus niet ondersteund kan deze dit dus ook niet decoderen, dus heb ik nog steeds geen geluid.

Ook RCA out op een extractor heeft hetzelfde probleem..
Pagina: 1