Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NyteMyre
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 15:16
Ik heb afgelopen december mijn PC een GPU/CPU/Mobo upgrade gegeven, maar had de RAM nog even achterwegen gelaten. Nu zat ik toch even te kijken wat ik eventueel aan m'n RAM kan doen.

Ik heb op het moment 2x Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15R (dus 4 sticks)

Ik zat te kijken naar deze set: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, maar ik weet niet zeker of het uberhaubt iets zal doen.

Ik heb nu niet echt last van mijn RAM in de meeste games die ik speel. Met als uitzondering het spel ArmA 3, die volgens mij sinds mijn upgrade slechter is gaan draaien. Die hadden ook mij aangeraden mijn RAM te upgraden.

Mijn andere specs:

CPU: Ryzen 7 5700X
GPU: ASRock Radeon RX 6800 XT 16 GB Phantom Gaming D OC
Mobo: MSI B550 Tomahawk
PSU: Corsair RM750

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:36
Het gaat je wat opleveren maar niet veel. Ik zou het niet doen. Uit een test van de frontpage blijkt ook dat de AMD gpu's weinig last hebben van een langzamere cpu. Waarschijnlijk heeft je game prestatie ook niet zo gek veel te lijden onder iets langzamer geheugen. Het zou meer pijn doen als je een igpu zou gebruiken. - Daarbij is bekend dat geheugenbandbreedte veel invloed heeft op de performance.

Ik zou zeggen: zet control panel eens aan en monitor de processor tijdens wat gamen. Kijk of je je gpu op 100 procent hebt terwijl de cpu wat minder load heeft. Dan zit je goed. Uiteraard wel een veeleisend spel zonder framelimiet draaien. Zoek je bottleneck.

[ Voor 35% gewijzigd door WillemJanJansen op 06-03-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:17
Op welke snelheid draait je RAM precies? Daadwerkelijk 3000CL15 of iets anders? Met CPU-Z kun je dat makkelijk uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NyteMyre
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 15:16
Geen idee, ik heb XMP aangezet en daarbij gelaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:17
NyteMyre schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:58:
Geen idee, ik heb XMP aangezet en daarbij gelaten :P
En 3000CL15 als profiel aangevinkt?. Als dat het doet is het veranderen van RAM onzinnig. De prestatiewinst is marginaal.