Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Photonman
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 14:51
Ik heb in 2019 een versterker gekocht, de Denon AVR X1500H, nieuw voor €279, en bevalt mij erg goed met tot nu toe een prima 2.0 setje (ik hou niet van harde bas) die ik later nog wel wil uitbreiden naar 5.0.

Ik kreeg een verzoekje van een vriend die recent is verhuisd naar Zwitserland - hij heeft een budget van 1000-1300 CHF (= Euro), maar heeft ook in Duitsland, Slowakije, en Tsjechië een postbus/postadres.
Hij wil geen soundbar omdat hij ook makkelijk wil kunnen switchen tussen TV, Bluray/Plex, PS5 (moet dus wel echt HDMI 2.1 hebben), en Nintendo Switch. Een AVR lijkt hier de enige geschikte optie, ook gezien hij graag wilt kunnen upgraden naar 'true' surround; niet het marketing-surround van soundbars.

De AVR moet dus HDMI 2.1 hebben voor de PS5 - tweedehands is niet echt optie gezien oudere interfaces...

Ik schrok alleen ENORM van de huidige prijzen van AVRs, holy sh!t! Een instap Denon X1700H kost gewoon €619, en een budget Denon AVR-S660H €549! Zijn prijzen voor AVRs in 4 jaar tijd verdubbeld..?? In Zwitserland kost de S660H zelf €699 euro, de X1700H €799. Ik weet nog dat ik voor mijn ouders het importmodel Denon X250BT heb gekocht voor €199 (nieuw) om hun verouderde (maar goeie) boxen "om te bouwen" voor bluetooth ipv een €200 matige bluetooth speaker. (Hun versterker was dan ook al wel 19 jaar oud)

Wat moet je nu als je een instapbudget hebt van €1000-1250? Gewoon diep slikken en €699 neerleggen voor de S660H? Heb je voor €550 nog wel een redelijk 2.0, 2.1, of 3.1 setje speakers? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Brood in de supermarkt is van 0,58 naar 1,09 gegaan voor een half brood.

Je let erg op nominale waarde (het getal) maar je kan ook niet meer voor 0,25 een film in de bioscoop kijken.
Valuta is erg gedevalueerd de afgelopen jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 13:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Metabool schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:30:
Brood in de supermarkt is van 0,58 naar 1,09 gegaan voor een half brood.

Je let erg op nominale waarde (het getal) maar je kan ook niet meer voor 0,25 een film in de bioscoop kijken.
Valuta is erg gedevalueerd de afgelopen jaren.
Daarnaast is met de opkomt van soundbars een surrround versterker steeds meer een niche product aan het worden, dus steeds kleinere productie en kleiner schaalvoordeel .

En vraag mij ook niet waarom, want bijna elke soundbar die ik tegenkom klinkt nog steeds super belabberd :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:02
Kan er nog wel 1 noemen. Auto's. Niet zolang geleden koste de Mitsubishi spacestar 7999 euro. Nu vanaf 15990. De goedkoopste UP!, vanaf 19240 helemaal de kale instapversie zonder opties.

Gaat nergens meer over :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 13:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

aljooge schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:36:
Kan er nog wel 1 noemen. Auto's. Niet zolang geleden koste de Mitsubishi spacestar 7999 euro. Nu vanaf 15990. De goedkoopste UP!, vanaf 19240 helemaal de kale instapversie zonder opties.

Wat is niet zo heel lang geleden in dit geval. ?
In 2000 koste die al 15.000

https://www.autoweek.nl/carbase/mitsubishi/space-star/

En zowiezo zijn die al niet te vergelijken, omdat auto's om een of andere reden bij elke uitgave wat breder luxer groter en duurder worden, en ze daarom om de zoveel tijd weer een nieuw model aan de onderkant er bij steken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Tweedehands X2400h een optie? Heb €250 voor de mijne betaald op Marktplaats. Top ding. Het enige dat hij mist is de "volwassen" versie van Audyssey. Setje tweedehands Q Acoustics 3010/3020/3050 (etc) erbij en je zit gebakken.

[ Voor 20% gewijzigd door Negakinu op 06-03-2023 17:52 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Je kan naar het getal kijken, maar feit is dat dit weinig zegt.

Valuta wordt altijd in rap tempo minder waard en de laatste jaren is het extra rap gegaan (dankjewel Amerika met hun "iedereen krijgt gratis geld" policy - wat we ook in de EU terugzagen op iets andere manier)

Wat reeel zou zijn is als je kijkt naar inkomen versus lasten.
En vervolgens je afvragen of je inkomsten misschien nog wel hetgeen waard is wat je ervoor doet.
Daarnaast hebben we best lange periode in erg veel luxe geleeft. Daar raak je snel aan gewend.

Veelal zal/kan je inkomen meestijgen met de inflatie, maar de valuta die je van voorgaande jaren hebt bewaard is daarmee niet ineens meer waard. 300 EUR in 2019 is 350 EUR in 2023 (sec inflatie over 4 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
heuveltje schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:42:
[...]

Wat is niet zo heel lang geleden in dit geval. ?
In 2000 koste die al 15.000

https://www.autoweek.nl/carbase/mitsubishi/space-star/

En zowiezo zijn die al niet te vergelijken, omdat auto's om een of andere reden bij elke uitgave wat breder luxer groter en duurder worden, en ze daarom om de zoveel tijd weer een nieuw model aan de onderkant er bij steken.
Die vorige Spacestar was een hogere segment. Die van tegenwoordig is a segment instapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:19
Photonman schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:24:
Ik heb in 2019 een versterker gekocht, de Denon AVR X1500H, nieuw voor €279, en bevalt mij erg goed met tot nu toe een prima 2.0 setje (ik hou niet van harde bas) die ik later nog wel wil uitbreiden naar 5.0.

Ik kreeg een verzoekje van een vriend die recent is verhuisd naar Zwitserland - hij heeft een budget van 1000-1300 CHF (= Euro), maar heeft ook in Duitsland, Slowakije, en Tsjechië een postbus/postadres.
Hij wil geen soundbar omdat hij ook makkelijk wil kunnen switchen tussen TV, Bluray/Plex, PS5 (moet dus wel echt HDMI 2.1 hebben), en Nintendo Switch. Een AVR lijkt hier de enige geschikte optie, ook gezien hij graag wilt kunnen upgraden naar 'true' surround; niet het marketing-surround van soundbars.

De AVR moet dus HDMI 2.1 hebben voor de PS5 - tweedehands is niet echt optie gezien oudere interfaces...

Ik schrok alleen ENORM van de huidige prijzen van AVRs, holy sh!t! Een instap Denon X1700H kost gewoon €619, en een budget Denon AVR-S660H €549! Zijn prijzen voor AVRs in 4 jaar tijd verdubbeld..?? In Zwitserland kost de S660H zelf €699 euro, de X1700H €799. Ik weet nog dat ik voor mijn ouders het importmodel Denon X250BT heb gekocht voor €199 (nieuw) om hun verouderde (maar goeie) boxen "om te bouwen" voor bluetooth ipv een €200 matige bluetooth speaker. (Hun versterker was dan ook al wel 19 jaar oud)

Wat moet je nu als je een instapbudget hebt van €1000-1250? Gewoon diep slikken en €699 neerleggen voor de S660H? Heb je voor €550 nog wel een redelijk 2.0, 2.1, of 3.1 setje speakers? :?
Ik denk dat de markt voor surround instappers verdampt is. Die mensen kopen een soundbar.

Echter goede stereo versterkers <600 zijn er nog zat en genoeg modellen die tegenwoordig een optische of HDMI ingang hebben dus heel bruikbaar als 2.0 versterker voor bij een TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je antwoord ligt in de chiptekorten en vraag en aanbod :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
aljooge schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:36:

Inderdaad, een tweedehands picanto is nu bijna duurder dan dat ie 8 jaar geleden nieuw kostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Photonman
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-05 14:51
Negakinu schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:50:
Tweedehands X2400h een optie? Heb €250 voor de mijne betaald op Marktplaats. Top ding. Het enige dat hij mist is de "volwassen" versie van Audyssey. Setje tweedehands Q Acoustics 3010/3020/3050 (etc) erbij en je zit gebakken.
Helaas heeft deze geen hdmi 2.1. gezien je een versterker vaak wel 10 jaar houd en hij nu al de ps5 veel gebruikt, is dat helaas wel een vereiste

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HDMI ARC is daar toch erg nuttig? Zeker als we het gewoon over stereo hebben?

Dat gezegd hebbende, geheel eens dat die prijzen wel echt heel duur zijn. Ik denk inderdaad dat de onderkant naar soundbars is gegaan, wat ik nog steeds niet begrijp want als je een beetje subtiele speakers neemt staat het imo vaak veel netter dan een lompe soundbar eronder, maar dat ben ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:01
Ik heb ook het idee dat in het verleden de nieuwe jaargangen elkaar sneller opvolgden, waardoor je makkelijker een model van een jaartje eerder op kon pikken in de uitverkoop. Heb zelf een X4000 gekocht voor 650€, wat achteraf gezien een fantastische deal is geweest destijds. De opvolger kwam ook gewoon voor 1600€ in de winkels te liggen.

Zou ik nu en nieuwe willen kopen, dan kom ik uit bij de X3800H die voor 1200€ weggaat. Dat is dus een lager serienummer dan destijds, hetgeen mogelijk gemaakt wordt omdat bepaalde features die destijds voor de high-end modellen gereserveerd waren nu ook op een lager model beschikbaar zijn (Audyssey MultEQ XT32 in dit geval).

De instap is dus wellicht iets hoger, maar er komen wellicht ook wat meer features voor terug? Voor een luxe apparaat wat 10 jaar of langer meegaat vind ik het nog wel te overzien. Goed geluid blijft altijd goed. Zelfs met mijn HDMI 1.4 versterker kom ik nog goed uit de voeten in deze HDMI 2.1 tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

Je hebt ook adapters die HDMI ARC kunnen pakken (van feintech) op die manier kun je nog een "oude" receiver gebruiken die je redelijk goedkoop op de kop kan tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:36
Alternatief zou je nog kunnen kijken naar een hdmi2.1 audio extractor alleen voor de ps5, audio naar optisch en de rest rechstreeks hdmi op een "ouderwetse" AVR zetten die hebben de hdmi2.1 spec (nog) niet nodig.

Ik heb onlangs een ezcoo 4k audio extractor aangeschaft, die gooit audio optisch of analoog er weer uit.
https://www.easycoolav.co...21-audio-extractor-48gbps
Ik heb hem van Amazon geplukt.

Maar ja mooiste is natuurlijk wel alles op de AVR en dan ontkom je niet aan aan de huidige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies topics doen we in Beeld en geluid koopadvies. Mocht je daar een nieuw topic willen starten, houdt het dan to the point. Qua reacties schiet het anders opnieuw alle kanten op behalve de goede zoals hier gebeurd is. Dit topic gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.