Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Mijn vraag
Ik heb nog een aantal vhs banden die ik graag wil converteren naar digitaal (externe harde disk). Ik heb van mijn pa die is overleden nog een Silver Crest videograbber pakket.
Echter hier zit een cd rom bij en ik heb geen cdrom drive meer op mn pc.

Is er een manier om met de spullen van deze kit alsnog eea te digitaliseren zonde cd rom?? Ik heb dus alle benodigde kabels en er zit ook een soort usb stick bij..
Is er software te downloaden hiervoor of gaat dat niet en moet ik
1. Een ander videograbber pakket kopen die zo der cd werkt? En welke is dan aan te raden?
Of
2. Kan ik dan beter een draagbare cdrom drive kopen?

Via google kom ik er tot nu toe niet uit.
Ik ben verder niet super goed digitaal onderlegd. Beschik wel over enige basiskennis :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:07
Voor welk OS was die videograbber? Het is maar de vraag of die software nog gaat werken op een moderne Windows 10 of 11 installatie.

Voor de gestelde vraag: probeer even een draagbare CD/DVD lezer te lenen ergens. Of inderdaad voor 3 tientjes een optische drive met USB kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
Ja goede vraag ik weet het niet. Mijn vader heeft dat ding ergens in 2015-2016 aangeschaft vermoed ik.

Lenen heb ik al gevraagd maar helaas heeft niemand in mn omgeving een draagbare cd rom drive.
Mn schoonvader heeft een vaste pc maar daar mag ik niets op installeren 😑

Is ook beetje de vraag of ik dan de moeite ga doen of de vhs banden gewoon ergens inlever en het een bedrijf laat doen (12€ per band. Heb ongeveer 7 stuks liggen die sowieso overgezet moeten worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
Rukapul schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:46:
Voor welk OS was die videograbber? Het is maar de vraag of die software nog gaat werken op een moderne Windows 10 of 11 installatie.

Voor de gestelde vraag: probeer even een draagbare CD/DVD lezer te lenen ergens. Of inderdaad voor 3 tientjes een optische drive met USB kopen.
Ja goede vraag ik weet het niet. Mijn vader heeft dat ding ergens in 2015-2016 aangeschaft vermoed ik.

Lenen heb ik al gevraagd maar helaas heeft niemand in mn omgeving een draagbare cd rom drive.

Is ook beetje de vraag of ik dan de moeite ga doen of de vhs banden gewoon ergens inlever en het een bedrijf laat doen (12€ per band. Heb ongeveer 7 stuks liggen die sowieso overgezet moeten worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:15
Sannietje1985 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:52:

Is ook beetje de vraag of ik dan de moeite ga doen of de vhs banden gewoon ergens inlever en het een bedrijf laat doen (12€ per band. Heb ongeveer 7 stuks liggen die sowieso overgezet moeten worden)
Je kunt de inhoud van de CDROM toch wel naar een USB-sticker copieren bij iemand? Zo hoef je helemaal geen software op de PC van je schoonvader te installeren.

Of download hier de ISO en mount 'm.
https://archive.org/details/silvercrest-usb-video-grabber

[ Voor 6% gewijzigd door vj_slof op 06-03-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:29
Sannietje1985 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:42:Ik ben verder niet super goed digitaal onderlegd. Beschik wel over enige basiskennis :)
Ik heb het zelf nooit zelf via de computer gedaan, maar ik begrijp dat er nog best wat stappen benodigd zijn als je VHS naar digitaal gaat omzetten. Die USB grabbers zijn niet altijd fantastisch qua kwaliteit, maar voor VHS ga je daar natuurlijk niet heel veel op verliezen. Verwacht niet dat zo'n stuk software een kwestie van twee keer klikken wordt, het draaiend krijgen is uitdaging één, er mee werken is weer een volgende.

Een Google actie met 'silvercrest video grabber tutorial' leverde een Scandinavisch filmpje op en een Franse versie. Het leek gebruik te maken van Cyberlink Power Director, je kan daar ook eens naar Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Er zijn genoeg partijen die het eventueel voor je kunnen doen, biedt de HEMA dit ook niet aan? Voor een tientje per band ben je al klaar, mocht je er niet uitkomen met de spullen die je hebt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:05
Je kunt ook goed een oude dvd/harddisk recorder gebruiken om de vhs-banden te kopiëren. Voor weinig geld zijn die wel te vinden op markplaats. Vanaf een gebrande dvd kun je ze dan prima 'grabben' naar een harddisk. Maar moet je alsnog wel een dvd speler in je pc hebben. Niemand in je omgeving waarvan je een laptop met dvd kan lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt die software niet nodig als je ergens anders de driver voor de usb-stick kunt vinden. Er is een redelijk grote kans dat Windows de driver automatisch installeert. Je kunt eens kijken of de gratis software VirtualDub2 of OBS de usb-stick herkent.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

fopjurist schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:02:
Je hebt die software niet nodig als je ergens anders de driver voor de usb-stick kunt vinden. Er is een redelijk grote kans dat Windows de driver automatisch installeert. Je kunt eens kijken of de gratis software VirtualDub2 of OBS de usb-stick herkent.
dat! En 2015 is oud en jong genoeg dat die kans best groot is.

En er zijn O+ mensen die dat soort dingen archiveren :)
https://archive.org/details/silvercrest-usb-video-grabber

maar voor de zekerheid. Die kit heeft waarschijnlijk wel een fysike VHS recorder nodig met svhs uitgang, die heb je wel ?
vj_slof schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:55:
[...]

Je kunt de inhoud van de CDROM toch wel naar een USB-sticker copieren bij iemand? Zo hoef je helemaal geen software op de PC van je schoonvader te installeren.
Ik heb hier nog 1 oude laptop met dvd drive. Zodra die vervangen is, zou ik ook niet meer weten waar/bij wie ik nog een cd/dvd kan insteken. Ik ken echt niemand meer die die nog heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door heuveltje op 06-03-2023 17:19 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

heuveltje schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:17:
[...]

Ik heb hier nog 1 oude laptop met dvd drive. Zodra die vervangen is, zou ik ook niet meer weten waar/bij wie ik nog een cd/dvd kan insteken. Ik ken echt niemand meer die die nog heeft.
Voor 15 euro kun je van aliexpress een externe dvd-speler kopen die je via usb kunt aansluiten.

Beschermheer van het consumentenrecht

• t4600c
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-06 22:04
Als het apparaat wordt gezien in device manager zou je het beeld kunnen zien met OBS of VirtualDUB capture.

Zo niet zijn drivers online te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door t4600c op 30-11-2023 15:46 ]

Ondersteun mijn projecten op:Patreon

Pagina: 1