Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-11 12:28

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 10 zonnepanelen 400wp in string op een Growatt omvormer. Het is een hybride omvormer met 2 groepen en de 10 panelen staan op 1 groep. Het is ook te zien, er zijn nog 2 connecties over van de 4 aan de onderkant van het apparaat.

Het werkt allemaal goed, gaat 's ochtends erg vroeg aan en 's avonds laat puur voor donker weer uit.

Nu wil ik graag op een andere helling dak nog een 4 panelen bijleggen. Volgens mij kan dat prima op die 2e groep die nog vrij is op de omvormer daar het verschillende windrichtingen zijn.

Nu zijn mijn vragen/kwesties:

1.) Als de hoofdgroep van 10 panelen aanslaat in de ochtend (op basis van frequencie en voltage), dan gaat de 2e groep ook meteen aan?

2.) 4 panelen op een string kan toch nooit te weinig zijn? Dat ik op die 2e groep ook wel 8 panelen oid moet plaatsen.

Hopelijk hebben mensen ervaringen met omvormers met meerdere groepen.

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het exacte typenummer van je omvormer even delen helpt om je vragen te beantwoorden.
Waarschijnlijk werkt het prima. Maar dat is nu niet te controleren.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Dat hangt van de opstartspanning en MPPT bereik van je omvormer af. Bij 4 panelen moet 4 x de MPP spanning van de panelen (liefst ruim) boven de opstartspanning en onderkant van je MPPT bereik liggen. Dan gaat het werken.
Beide MPPT's werken onafhankelijk, dus je hoeft geen rekening te houden met het opstarten van die 10 panelen. Voor het berekenen van de verwachte (maximale) opbrengst is er wel samenhang, maar dat valt even buiten je initiële vragen.

[ Voor 39% gewijzigd door schumacher op 06-03-2023 20:33 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Welk type omvormer? 1 fase of 3 fase?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Sorry voor het late antwoord maar ik was erg druk de laatste dagen, was de thread vergeten.

Het is een 1 fase, Growatt MIN 3000TL XH hybrid ready omvormer 3000W 2MPPT.
schumacher schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:31: Voor het berekenen van de verwachte (maximale) opbrengst is er wel samenhang, maar dat valt even buiten je initiële vragen.
De omvormer haalt alleen in de zomer zijn max, en dat is echt in juni, juli augustus. Rest van het jaar ruim onder de 3000w. In winter zelfs maar 100-500w. Voor toekomst is het belangrijker dat je meer opwekt op allerlei dagen in het jaar. Die zomer gaat wel goed (veel overschot bij iedereen). Daarom is die tweede groep gebruiken zo mooi. Hoef dan niet meteen aan nog een omvormer, terwijl het systeem compact blijft maar wel hoge opwek heeft door het hele jaar.

[ Voor 68% gewijzigd door kujinshi op 09-03-2023 09:19 ]

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
kujinshi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:13:
Sorry voor het late antwoord maar ik was erg druk de laatste dagen, was de thread vergeten.

Het is een 1 fase, Growatt MIN 3000TL XH hybrid ready omvormer 3000W 2MPPT.

[...]
Die start bij 100 volt en het MPPT bereik begint bij 70 volt per string. Dus met panelen die minimaal 25 volt per stuk maken (kies dus panelen/types die hier ruim boven zitten) zit je goed.
Qua efficiëntie is meer panelen beter, maar als 4 de max is, is het beter dan niets.

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
25 volt per stuk maken alle 400w-450w panelen toch wel tegenwoordig?

Ik dacht dat alles rond 35-40 volt zat?
Pagina: 1