Stoney3K schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:43:
[...]
Met 'zichtbaar maken' gaat het vooral om zorgen dat sekswerkers zich niet alleen kunnen inschrijven bij de KvK, maar ook wettelijke bescherming genieten en ze bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheids- of ziekteverzekering af kunnen sluiten. Of wánneer ze voor een organisatie werken, dat ze daarbij alle rechten krijgen van iedereen die in loondienst is: Opbouw verlof, pensioen, ziektewet. Dat is nu niet het geval.
Dat verbaast mij, en wist ik niet, mij leek dat deze al onder het huidige model kon. Ik wist niet dat de wetgever ruimte had gelaten aan banken ed om mensen op basis van het beroep te weigeren.
Het model in Nederland is meer een gedoogbeleid (sekswerk wordt niet vervolgd) dan een model waarin sekswerk als legitiem werk gezien wordt - dat laatste is namelijk decriminalisatie, wat betekent dat de hele wet rondom 'sekswerk' in het strafrecht wordt opgedoekt, en sekswerkers dezelfde status krijgen als alle andere dienstverlenende beroepen.
Het lijkt flink naar het gedogen rondom drugs, een praktijk die door haar halfslachtigheid volgens met name buitenlandse observers (waarom, daar komen we nog op terug) ons in een defacto narcostaat hebben veranderd. We kiezen massaal voor het verband niet te zien tussen 1. het gedogen (en dus niet reguleren), 2. de Rotterdamse haven en de vrijhandelszone die de EU heet, en 3. het soort mensen die hiertoe wordt aangetrokken. De overheid weet het wel, maar niemand lijkt zich er heel druk om te maken: https://www.rijksoverheid...dermijnende-criminaliteit
Op die manier kunnen de legitieme sekswerkers hun handel in het daglicht doen, en zullen ze ook mee werken aan het opsporen van mensenhandel, in plaats van zelf by default verdachte te zijn.
En dat staat nog los van ethische bezwaren in het Scandinavische model. Feministen hebben er bijvoorbeeld moeite mee dat in het Scandinavische model, de sekswerker die het voor haar plezier doet eigenlijk niet bestaat, en sekswerkers altijd beschouwd worden als willoze slachtoffers, of ze er nu voor kiezen of niet. Dat heeft een heel hoog 'sekswerker-redden' gehalte.
Je spreekt jezelf nu tegen. Ik dacht dat het om het laatste ging?
Daarnaast, er zijn, zoals ik al aangaf, verschillende soorten sekswerkers. Een significante groep, wellicht de meerderheid, heeft absoluut behoefte aan 'sekswerker-redden'. Immers, en ook dat krijgt weer vreemd weinig aandacht, is de aanzuigende werking, gegeven de context van vrij verkeer van mensen, een onomstotelijk verband en het werk onder dwang helaas ook. Deze twee soorten op 1 hoop gooien en vanuit hetzelfde frame bekijken (mensen die een eerlijke boterham willen verdienen met werk wat ze leuk vinden) leidt enkel tot het verergeren van het andere (omgekeerd ook: alles dicht gooien drijft iedereen tot illegaliteit).
Het is een progressief idee dat elk mens handelingsbekwaam, bewust en zelfredzaam is. Daar zijn de gedoog-/legaliseringsconstructies op gebaseerd. Voor het soorten groepen als de typische progressieve politici werkt dat dus heel goed, en lijkt er een oplossing: je kunt aan je seks (of drugs) komen zonder je, aan de voorkant, in de illegaliteit te begeven. Er zit een 'net' frontje op. Maar, het is laks niet verder dan dat te kijken, alleen maar je eigen dagelijks leven net in te richten. Het is een onomstotelijk feit dat de wijze waarop het in Nederland in elk geval gedoogd/gelegaliseerd wordt, voor alle andere groepen dan de nette klant niet genoeg is. En, zoals ik al zei, je kunt die andere groepen niet over een kam scheren. Je hebt gewone Nederlanders die sekswerk leuk vinden om te doen, je hebt gewone growers die eerlijk wiet verbouwen (ook al mag dat niet helemaal). We weten echter dat dit maar de helft van het verhaal is. En misschien niet eens het grootste deel.