Dakdekken en objecten die in de weg staan (e.g. airco)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:56
Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dakdekkers en objecten op een plat dak die eigenlijk in de weg staan.

Ik kreeg namelijk van de aannemer te horen dat het niet bij het werk hoort van de dakdekker om airco units en de hybride warmtepomp unit te verplaatsen. Ik heb hier ook geen ervaring mee en volgens mij kan dat ook niet zomaar. Situatie is dat we een balkon hebben waar straks 3 units op staan.

Vragen die ik heb:
- Kunnen dakdekkers hier niet onderdoor werken door op 1 of andere manier die dingen een centimeter of 30 van de grond te lichten zonder te ontkoppelen?
- Als het eerste niet kan, moet je dan serieus de airco units laten los/aan koppelen door het airco bedrijf (2x 200 voorrijkosten)? Ik weet dat airco bedrijven nogal stellig zijn met service verlenen aan apparaten die door andere bedrijven beheert zijn, dus ik twijfel hier wel over.

Hoop eigenlijk dat de eerste oplossing mogelijk is of dat er een nog simpelere oplossing voor is

Beste antwoord (via Furion2000 op 06-03-2023 15:02)

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:02
Ik had precies het zelfde probleem toen mijn platte dak lekte. Verschillende dakdekkers uitgenodigd en de meeste wilden dat iemand eerst de buitenunit van de AC van het dak haalt en daarna pas nieuw dakleer erop branden.
Er was er echter 1 die dit niet nodig vond en hem zelf op de ladder zette om er onderdoor te branden. Dit ging prima.

[ Voor 55% gewijzigd door Paul!1987! op 11-11-2023 18:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:02
Ik had precies het zelfde probleem toen mijn platte dak lekte. Verschillende dakdekkers uitgenodigd en de meeste wilden dat iemand eerst de buitenunit van de AC van het dak haalt en daarna pas nieuw dakleer erop branden.
Er was er echter 1 die dit niet nodig vond en hem zelf op de ladder zette om er onderdoor te branden. Dit ging prima.

[ Voor 55% gewijzigd door Paul!1987! op 11-11-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De meeste willen het niet, een paar hebben er weinig problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:56
Bedankt, ik heb vanmiddag ook kort even met een kennis gebeld en hij zei eigenlijk hetzelfde. Mocht er iets verkeerd gaan met een aansluiting (alles staat op druk of is met bepaalde vloeistof gevuld in zo'n unit) dan ben je al snel verder van huis dan het geld voor het ontkoppelen van zo'n unit.

Denk dat ik toch even ga overleggen met de bedrijven.

@Paul!1987! Jou situatie ziet er ook iets gunstiger uit met de lange lengte buis nog over de muur, bij ons is de situatie dat je met geluk 30cm omhoog krijgt maar ik denk zelfs dat dat al niet gaat lukken door de korte vrije lengte buiten van die buizen. Fijn dat het bij jou toch zo gemakkelijk ging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:41
Ik heb in een situatie de dakbedekking laten vervangen voordat de airco geplaatst werd. Dan zit je op zich voor de levensduur van de dakbedekking wel goed.

Tevens zul je gewoon helder moeten zijn dat optillen voor je eigen rekening en risico is. Als het overhoopt misgaat (koppeling lek, knik in leiding, ...?) dan kun je dat daarna ook wel weer op laten lossen. Die 'verder van huis' lijkt me dus een extreem randgeval.

In gevallen waar alles te kort ligt om op te tillen zul je wel moeten laten weghalen en terugplaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:01
In mijn vorige huis moest er een dak onder airco worden gedaan en bij 2 offertes geen dakdekker die daar moeilijk over deed.

Was wel maar 1 unit en genoeg marge op de leidingen om een beetje te verplaatsen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shibal
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-03 16:43
Als iemand die veel warmtepompen en airconditioning aanlegt, zijn "wij" hier ook niet heel happig op dat dit door de dakdekkers gebeurt. Het gaat toch echt vaak mis. Leidingen knikken, installaties lek, isolatie/bekabeling gesmolten en andere beschadigingen.

Moet er wel bij zeggen dat de gevallen waar het wél goed gaat, ik er niet van op de hoogte ben. Want dan hoef ik niet naderhand de boel te fixen ;) Én als ik de fotos geplaatst door Paul!1987! zo zie, is dat wel netjes gedaan. Voordeel daar is wel dat de koelleidingen erg lang zijn, en de rek er dus wel in zit om de boel voorzichtig op te tillen.
Pagina: 1