Waarom toch Elektrische VloerVerwarming in badkamer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Onze badkamer en het hele huis (vrijstaand uit 1980) gaan verbouwd worden.
Beneden komt vloerverwarming, aangesloten op een Warmtepomp.

Mijn gedachte was om dit eerst ook op de badkamer op de 1ste etage te doen.

Maar daarvoor moet er ergens een slang naar boven.
Dat is nog te doen.

Maar het brengt veel kosten met zich mee.
Want ik wil de badkamer-zone apart kunnen sturen.
Dus niet dat deze afhankelijk is van de thermostaat beneden.
Dat betekent aparte verdeler en wellicht pomp.

Daarnaast meer diepte nodig dus er moet aardig wat gebroken of gefreesd worden.

Ook moet er ergens een ontluchting komen, en die heb ik liever niet in de badkamer.

Nu overweeg ik om Elektrische Vloer Verwarming te nemen.

Er komt triple glas en hopelijk kan er nog extra muurisolatie bijkomen.
De badkamer ligt op de Zuid-Oosteljke hoek.

Volgens berekeningen die ik zie, zou ik dan voor onze kamer iets van 1.500 / 1.600 Watt aan vloerverwarming nodig hebben.
Dat vreet aardig wat stroom als het aanstaat, maar ik wil het dan alleen vol aanzetten in de koude dagen een uur voordat we gaan douchen.

Een reden waarom ik ook denk dat EVV voor ons een goede beslissing is, is omdat we iets van 12.000 Wattpiek op ons dak hebben.
We zijn met z'n 2-en en het huis wordt gasloos.

Ik realiseer me dat op den duur Water VV waarschijnlijk voordeliger is.
Maar op de korte duur goedkoper en met de zonnepanelen wellicht ook voor de middellange duur.

Kloppen mijn gedachten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dat is leuk zolang je nog kunt salderen, maar daarna zou ik niet blij zijn met EVV.
Ik snap je afweging wel. De boel openbreken en flink investeren is ook niet fijn, maar dat verdien je sowieso terug.

Het gaat steeds meer richting uur- of kwartiertarieven en juist als jij wilt douchen zul je piektarieven hebben voor de stroom.

Ik denk dat de zonnepanelen hier geen argument zijn omdat salderen waarschijnlijk verdwijnt, en ook vanuit milieuoogpunt is verwarmen met COP 1 natuurlijk niet best.

Lastig is het wel, ik zou zelf het liefst een soort airco op de badkamer willen, maar die schijn je daar niet te kunnen plaatsen ivm het vocht helaas. Zou ideaal zijn want dan heb je geen breekwerk en je kunt eventueel ook nog eens ontvochtigen. Misschien een soort kanaal-airco ofzo. waarbij de unit zelf in een andere ruimte staat maar de warme lucht de badkamer in wordt geblazen. dat zou ik graag willen.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 06-03-2023 11:41 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:01

Reptile209

- gers -

Hoe groot is je badkamer ongeveer? Dat helpt om een beter beeld van de situatie te krijgen. Een "hok" van 1,5x2,5 meter dat voor de helft uit een douchekabine bestaat heeft misschien andere eisen dan een zaal van 4x4m.

En neem in je overwegingen ook een kleine (elektrische) handdoekradiator aan de muur mee, zodat je handdoeken ook nog een keer droog kunnen worden. Die zorgt dan bovendien voor wat basisverwarming van de ruimte. Zorg wel dat de EVV en radiator een slimme thermostaat hebben, zodat je inderdaad slim aan/uit kunt instellen voor de vaste tijden dat je de badkamer gebruikt.

offtopic:
Je hoeft trouwens niet na iedere punt op enter te drukken, dat leest nogal irritant ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:01
Ik zou denk ik eerst kijken naar een infrarood paneel, anders gewoon de traditionele radiator.
Het idee van een elektrisch verwarmde vloer klinkt mij in meerdere opzichten niet fijn en als ik voor een huis zou kijken zou het een dik minpunt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:00
Ik heb electrische vloerverwarming in mijn badkamer van 3 x 2.25 mtr laten leggen en daar ligt een mat in met max 850 watt vermogen. Sowieso is het handig om het uit te tekenen, onder je douchebak en wasmeubel etc hoeft er geen vloerverarming te komen.

Verbruik valt mij enorm mee, omdat het niet de hele dag aan hoeft, laagste temperatuur is 17.5 graad. Prima te doen en smorgens tijdens spitsuur staat ie op 22.5. Heerlijk warme ruimte en warme voeten. Ik denk maximaal 1.5 KWh per dag dat ik kwijt ben aan de verwarming

Maar ik zou inderdaad een IR paneel overwegen, persoonlijk zou ik hem bij mij voor "erbij" nemen, vloerverwarming duurt nu eenmaal lang om op temperatuur te komen.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:38:
Dat is leuk zolang je nog kunt salderen, maar daarna zou ik niet blij zijn met EVV.
Ik snap je afweging wel. De boel openbreken en flink investeren is ook niet fijn, maar dat verdien je sowieso terug.
Ik las eerst 'salderen' als 'solderen'. :)

Als de saldering ophoudt, komt daar waarschijnlijk (hopelijk) een systeem waar je 80% van de stroom-verkoopprijs van je leverancier vergoedt krijgt.
En ik zal in de zomer sowieso een overschot hebben.
Natuurlijk kan ik met dat overschot ook geld sparen voor andere zaken.
Maar snap je punt. Vraag me alleen af waar en wanneer dat break-even punt gaat zitten.
Na 2 jaar al? Na 5 jaar? 10 jaar?
Reptile209 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:39:
Hoe groot is je badkamer ongeveer? Dat helpt om een beter beeld van de situatie te krijgen. Een "hok" van 1,5x2,5 meter dat voor de helft uit een douchekabine bestaat heeft misschien andere eisen dan een zaal van 4x4m.

En neem in je overwegingen ook een kleine (elektrische) handdoekradiator aan de muur mee, zodat je handdoeken ook nog een keer droog kunnen worden. Die zorgt dan bovendien voor wat basisverwarming van de ruimte. Zorg wel dat de EVV en radiator een slimme thermostaat hebben, zodat je inderdaad slim aan/uit kunt instellen voor de vaste tijden dat je de badkamer gebruikt.
De badkamer is 420 x 270 en 260 hoog.
Oftewel 11,5 m² minus 1,5 m² douche is 10 m²
En ± 28 m³ (klein deel schuin dak)

Thermosstaten neem ik sowieso mee.
Die ook met een app bestuurt kunnen worden (alvast vanuit de auto aanzetten, of vanuit bed in de winter)
Handdoekradiatortje ben ik nog naar aan het zoeken (een mooie is niet makkelijk)
Reptile209 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:39:
Je hoeft trouwens niet na iedere punt op enter te drukken, dat leest nogal irritant ;)
Ik de dit juist met opzet om het leesbaarder te houden en zaken te bundelen.
Maar zal het wat minder doen.
basjuh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:50:
Ik heb electrische vloerverwarming in mijn badkamer van 3 x 2.25 mtr laten leggen en daar ligt een mat in met max 850 watt vermogen. Sowieso is het handig om het uit te tekenen, onder je douchebak en wasmeubel etc hoeft er geen vloerverarming te komen.
Ik begreep dat als je EVV aanzet, je de ruimte in 45 minuten op temperatuur hebt.
Begrijp je gedachte over niet onder de douche en wastafel leggen.
Maar ik dacht dat als je EVV als hoofdverwarming wilt dat je dan uit moet gaan van 50-60 Watt per kuub inhoud.
Dus dat ligt bij mij rond de 1.400 - 1.600 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:22:
[...]

Ik las eerst 'salderen' als 'solderen'. :)

Als de saldering ophoudt, komt daar waarschijnlijk (hopelijk) een systeem waar je 80% van de stroom-verkoopprijs van je leverancier vergoedt krijgt.
En ik zal in de zomer sowieso een overschot hebben.
Natuurlijk kan ik met dat overschot ook geld sparen voor andere zaken.
Dat is eigenlijk wat ik bedoel ja. Je PV opbrengst wordt een leuk spaarpotje maar heeft niet direct iets meer te maken met je vloerverwarming. Je kunt er ook leuk van uit eten gaan, stookhout kopen, of benzine. Het hebben van zonnepanelen speelt daarom niet echt een grote rol hier.
Maar snap je punt. Vraag me alleen af waar en wanneer dat break-even punt gaat zitten.
Na 2 jaar al? Na 5 jaar? 10 jaar?
Ja lastig te zeggen, hangt natuurlijk van het verschil in kosten af van EVV versus warmtepomp+vloerverwarming en ook van de energiecontracten die je afsluit, en het stookgedrag + isolatie.
Neem aan dat je voor EVV ook nog wel de nodige kosten gaat maken om dat geinstalleerd te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 06-03-2023 13:55 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik denk dat er gauw een € 1.000 verschil zal zijn.
Moet de goede berekening nog maken.

Het zou ook beter uitkomen met het schema.
De onderverdieping wordt pas als laatste gedaan.
Ik kan natuurlijk wel een Water VV slang aanleggen in de badkamer en het begin van de slang (zo'n 25 meter) opgerold aan het plafond van de woonkamer laten hangen tijdelijk.
En wellicht kan ik de ontluchter ook op zolder laten uitkomen via een bestaande koof in de badkamer.

Voordeel van aansluiten op de WP is dat ik gewoon altijd de verwarming aan kan laten staan. Dus altijd lekkere warme voeten.
Maar de vraag is wel als beneden al geen VV meer wordt gebruikt, maar op de badkamer wel, of de WP dan niet gaat pendelen. Komt een Panasonic Monoblock.

Maar het blijft volgens mij een gegeven dat ik voor de badkamer een aparte verdeler nodig heb een pomp.
Maar daar ga ik nog eens goed over lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 06-03-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Als je losse kabel legt kan je wellicht twee kabels leggen, dan kan je bijvoorbeeld 1000 + 400/600 leggen.
Dan valt er later nog wat aan te passen.

Het mag dan hoofdverwarming in die ruimte zijn je krijgt ook warmte vanuit de andere kamers eromheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:19

Wuursj

want worst is al bezet

Als je badkamer altijd mee draait met je beneden verdieping, is een losse verdeler en pomp niet nodig. Een groep op je verdeler beneden voor je badkamer is voldoende. Dat kost weinig: een 1 groep grotere verdeler beneden, wat vloerverwarming slang en een ontluchter die prima op zolder oid kan. Iig geen eigen pomp oid.

Dat kan je (als 'slave') ook 'slim' maken met een thermostaat en een servo die die groep dicht knijpt bij een bepaalde temperatuur. Maar een badkamer is niet snel te warm, dus heb ik die weggelaten en de badkamer pruttelt de hele dag mee met de woonkamer.

Andersom (badkamer verwarmen als beneden de boel uit staat) wordt wel lastig, de WP kan niet alleen draaien voor de badkamer. Dan gaat ie enorm pendelen. Maar grote kans dat dit ook niet hoeft.

Hier heb ik 'gewoon' water vloerverwarming gelegd die met de woonkamer thermostaat aan gaat maar dan met iets kortere HoH afstanden (~7cm ipc 10cm) voor iets meer capaciteit. En een kabeltje in het plafond voor een IR paneel mocht dit toch niet genoeg blijken te zijn die nog even aan kan als het toch even te koud is. De toekomst zal leren of dat nodig is.

Een COP=1 elektrisch systeem kan imho prima zijn als het korstondig gebruikt wordt (IR paneel) maar in langdurige settings is iets koppelen aan je WP die je notabene al hebt, al snel zuiniger en comfortabeler.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 06-03-2023 15:06 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wuursj schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:02:

Andersom (badkamer verwarmen als beneden de boel uit staat) wordt wel lastig, de WP kan niet alleen draaien voor de badkamer. Dan gaat ie enorm pendelen. Maar grote kans dat dit ook niet hoeft.
Hoe zou je dit aanpakken met alleen VV als het voorjaar is en je beneden de thermostaat al uit hebt staan, maar boven, op de koude tegels en in je niksie staat?
Dan moet je haast wel Elektrisch bijverwamen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 20:29

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb ook elektrische vloerverwarming in de keuken, en de badkamer. Beide kleine ruimtes van c.a. 6m2, er ligt in beide 700W, dus 1400 totaal.

Het is oneindig veel eenvoudiger om te installeren, en scheelt inderdaad een hoop ruimte en kosten in installatie.

Ik zet het misschien in totaal 60 dagen in het jaar aan, dus dat is 60*24*1.4 = 2000kWh per jaar. Bij mij kost dat dus 2000 Euro per jaar. Als je al een warmtepomp hebt, zou het een factor 4 schelen.

Je moet gewoon voor jezelf de getallen invullen van prijs/kWh, en hoeveel tijd je het denkt aan te willen hebben. En wat het aan extra installatie werk met zich mee brengt. Kunnen we ook wel uitrekenen voor je.

Op het moment, is het nog steeds zo dat de combinatie resistieve/infrarood/COP1 verwarming weg compenseren met zonnepanelen de makkelijkste oplossing is.

En volgend jaar ook, en het jaar daarna ook. En het jaar daarna ook.

En daarna verandert het misschien... heel langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Infant schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:06:
Ik heb ook elektrische vloerverwarming in de keuken, en de badkamer. Beide kleine ruimtes van c.a. 6m2, er ligt in beide 700W, dus 1400 totaal.

Het is oneindig veel eenvoudiger om te installeren, en scheelt inderdaad een hoop ruimte en kosten in installatie.

Ik zet het misschien in totaal 60 dagen in het jaar aan, dus dat is 60*24*1.4 = 2000kWh per jaar. Bij mij kost dat dus 2000 Euro per jaar. Als je al een warmtepomp hebt, zou het een factor 4 schelen.
Maar je hebt het dus 24/7 aan als het koud is?
Wat is daar de reden van?

Maar op een gegeven moment is je badkamer en je betonvloer en alles op temperatuur.
Dan zorgt de thermosstaat toch dat de EVV afslaat?
Je zult toch niet altijd op vol vermogen draaien in je badkamer in de winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Hoe zou je dit aanpakken met alleen VV als het voorjaar is en je beneden de thermostaat al uit hebt staan, maar boven, op de koude tegels en in je niksie staat?
Dan moet je haast wel Elektrisch bijverwamen toch?
Als het beneden warm genoeg is voor thermostaat uit, is het boven ook niet koud. Ik heb er iig geen last van. Na het douchen is de badkamer toch wel warm door de douche damp.
Mocht het een probleem worden, hang ik toch dat IR paneel op. Dat warmt iig sneller op dan een elektrische vloerverwarming.

Mijn vriendin wil een kleedje voor de koude voeten bij tandenpoetsen maar ik niet omdat het capaciteit op eet van de vloerverwarming. Maar in voor/najaar misschien wel handig :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Infant schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:06:
dus dat is 60*24*1.4 = 2000kWh per jaar.
Ter vergelijk: de warmteverliesberekening van mijn huis na verbouwing geeft ~1000 kWh voor de warmtepomp. Per jaar. Voor het complete huis :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:16:
[...]
Maar je hebt het dus 24/7 aan als het koud is?
Wat is daar de reden van?

Maar op een gegeven moment is je badkamer en je betonvloer en alles op temperatuur.
Dan zorgt de thermosstaat toch dat de EVV afslaat?
Je zult toch niet altijd op vol vermogen draaien in je badkamer in de winter?
Als het buiten vriest, staat het 24/7 aan. En daarboven inderdaad gaat de thermostaat hem aan/uit zetten. Van de 6 koude maanden staat hij ongeveer 1/3e van de tijd aan, als ik de thermostaat mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Wuursj schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:28:
[...]
Ter vergelijk: de warmteverliesberekening van mijn huis na verbouwing geeft ~1000 kWh voor de warmtepomp. Per jaar. Voor het complete huis :o
Ja! Want dan heb ik nog geen warm water. Alleen een lauwe vloer. Dat is nog veel erger.
Ik wil ook wel een warmtepomp.

Maar dan is 1000kWh voor het hele huis wel echt heel weinig. Is of een klein appartement, of er zit 30cm eps-achtig spul aan alle kanten?

[ Voor 15% gewijzigd door Infant op 06-03-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wuursj schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Als het beneden warm genoeg is voor thermostaat uit, is het boven ook niet koud. Ik heb er iig geen last van. Na het douchen is de badkamer toch wel warm door de douche damp.
Mocht het een probleem worden, hang ik toch dat IR paneel op. Dat warmt iig sneller op dan een elektrische vloerverwarming.

Mijn vriendin wil een kleedje voor de koude voeten bij tandenpoetsen maar ik niet omdat het capaciteit op eet van de vloerverwarming. Maar in voor/najaar misschien wel handig :)
Zo te lezen heb je dus ook tijdens de koude dagen van de afgelopen maanden niet echt koud gehad.

Maar je vriendin heeft wel koude voeten soms. Terwijl je zou verwachten dat de tegels altijd wel warm genoeg zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Infant schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:31:
[...
Maar dan is 1000kWh voor het hele huis wel echt heel weinig. Is of een klein appartement, of er zit 30cm eps-achtig spul aan alle kanten?
neu valt wel mee: tussenwoning uit 1913 van 135m2. WP deed afgelopen jaren ~2100 kwh per jaar met nauwelijks isolatie op BG en 1e, behalve de bovenste verdieping die wel goed geisoleerd is (met daarin de badkamer in kwestie). Was dus even veel verbruik voor hele huis als een badkamer met elektrische vloerverwarming :P

Die 1000 kwh/jr is uitkomst van de warmteverliesberekening van situatie na verbouwing als alles op ongeveer nieuwbouw-bouwbesluit-waarden zit en dat moet dus nog bewezen worden. Weinig verbruik maar heel uitzonderlijk is het niet. Elke tussenwoning van de afgelopen ~8 jaar (EPC=0,4?) zou dat wel moeten kunnen halen.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 06-03-2023 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Zo te lezen heb je dus ook tijdens de koude dagen van de afgelopen maanden niet echt koud gehad.

Maar je vriendin heeft wel koude voeten soms. Terwijl je zou verwachten dat de tegels altijd wel warm genoeg zouden zijn.
Les 1: een vrouw kan altijd koude voeten. Ik ga er nog eens patent op aanvragen: volgens mij zijn vrouwenvoeten kouder dan hun omgeving en zit er ook een soort warmtepomp in.

Anyway, op dit moment zitten we nog in verbouwing en is die badkamer nog niet helemaal af en is die vloerververwarming niet altijd operationeel. Dan komt het kleedje-argument weer uit de kast. ik verwacht dat het straks geen issue meer is.

Maar als je wel 'problemen' verwacht in voor- en na seizoen: je kunt ook een beetje spelen. Door bijvoorbeeld met een kleine nachtverlaging te werken en de boel te laten aanspringen half uurtje voor de badkamer gebruikt wordt oid. Misschien niet helemaal optimaal voor de COP van de WP maar imho nog altijd beter dan elektrische vloerverwarming. De hele WP kost immers minder stroom dan die elektrische vloerverwarming...

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 06-03-2023 16:41 ]

Pagina: 1