44 jaar geleden introduceerde Philips de Compact Disc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04 08:10
"Op 8 maart 1979 onthulde Philips een revolutionair nieuw medium dat de manier waarop we naar muziek luisteren voorgoed zou veranderen. Het evenement vond plaats in Eindhoven en werd bijgewoond door internationale pers uit heel Europa..."

https://www.dutchaudiocla...Disc-System-to-the-world/

Ik ben geboren in 1974 en heb de ontwikkeling van het compact disc systeem niet meegemaakt (hoewel ik me als 10-jarig kind vergaapte over de prachtige CD880 en CD960 CD spelers van Philips), maar wat een spannende periode moet dat zijn geweest. Al je LP's die je moest vervangen voor die zilveren schijfjes. ;)

Zijn er hier mensen die de introductie hebben meegemaakt? Wat vonden jullie van het nieuwe systeem? Hebben jullie het met open armen ontvangen of waren jullie sceptisch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BillyMilano
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-04 11:43
Ik heb de intro meegemaakt en dat was het beste wat mij wat audio toentertijd overkomen was.
Nu nog steeds draai ik ceedees tot volle tevredenheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
Ik weet nog dat ik het voor het eerst op de firato heb gezien, dacht in 81 of 82. Daar werden demo's gegeven en lieten ze zien dat de cd zelfs vol met krassen en geheel dof nog steeds werkte, Hoef je nu niet meer te proberen. mooie tijd trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben van 76. In de jaren 80 had volgens mij nog bijna iedereen bandjes. Liedjes nam je op van de radio ;)

Ik heb ook nog LP's gehad, een paar maar. Begin jaren 90 had ik pas een cd speler.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 06:43
Jammer dat Philips tegenwoordig zich nagenoeg niet meer met de ontwikkeling van consumentenelectronica bezig houdt. Het was toch wel een innovatieve club. Watskeburt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

PHiXioN schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:21:
Jammer dat Philips tegenwoordig zich nagenoeg niet meer met de ontwikkeling van consumentenelectronica bezig houdt. Het was toch wel een innovatieve club. Watskeburt?
Ze zijn medische apparaten gaan maken om beter te slapen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:17

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Marzman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:16:
Ik ben van 76. In de jaren 80 had volgens mij nog bijna iedereen bandjes. Liedjes nam je op van de radio ;)

Ik heb ook nog LP's gehad, een paar maar. Begin jaren 90 had ik pas een cd speler.
Ik van '75. Idd bandjes. Ik had ergens rond 85 mijn eerste Audiosonic walkman mét luidsprekertjes die ik nog steeds heb. (en eind jaren 80 een zut Elvis LP's) en ik heb daarna heel wat Sony Walkmen versleten. En natuurlijk een 'boombox' met dubbel casstte deck. Ik weet nog dat ik in de begintijd met de cassette recorder van mijn moeder vanaf de radio (dus zonder kabeltje en mono) opnames deed, de klikken van de stopknop en geneuzel vd dj (heb nu nog een hekel aan de radio) stonden ook op het bandje. Rond 1990 de eerste cd speler en toen nam ik de cd's ook nog jaren op op bandjes. Rond 96 de eerste diskman en ergens eind jaren 90 tot begin jaren 2000 minidisk gehad. In die tijd veel muziek uitgewisseld met een neef van me. En toen kwam de Sony walkman mobiele telefoon en was het nog even wachten tot de telefoons fatsoenlijk ruimte hadden voor meer muziek. Nu staat al mijn muziek op mijn telefoon (en op de nas). Ik zou niet meer anders willen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 20-03-2023 07:57 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PHiXioN schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:21:
Decennia aan slecht management helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat inderdaad. Zag laatst deze video voorbij komen waarbij dit uitgelicht werd. Philips stond aan de wieg van diverse miljarden bedrijven maar maakte doorlopend het besluit om ze af te stoten.
YouTube: The Death of Europe's Last Electronics Giant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
S1NN3D schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:25:
Dat inderdaad. Zag laatst deze video voorbij komen waarbij dit uitgelicht werd. Philips stond aan de wieg van diverse miljarden bedrijven maar maakte doorlopend het besluit om ze af te stoten.
YouTube: The Death of Europe's Last Electronics Giant
Het verkopen hoeft nog niet eens zo’n probleem te zijn. Het idee is natuurlijk dat je met de opbrengsten investeringen doet die het beter doen dan het verkochte bedrijf.

Alleen de verkochte bedrijven doen het juist zelfstandig goed! Waarom deden ze dat niet toen ze nog onderdeel van Philips waren? En wat heeft Philips nu precies bereikt met al het geld dat ze hebben opgehaald?

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 20-03-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Wel toevallig, op wikipedia staat dat introductiedatum van CD-spelers op 1 maart 1983 was. = 40 jaar geleden.

Ontopic: ik ben van '94. De platenspeler was al weggehaald door mijn ouders ivm kinderen die tere platenspeler zouden kunnen slopen.
Zelf heb ik een cd-collectie opgebouwd van ambient music.
Oudste CD-speler die ik heb, is een Sony Discman D-11 vermoedelijk uit 1991.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sethro schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Het verkopen hoeft nog niet eens zo’n probleem te zijn. Het idee is natuurlijk dat je met de opbrengsten investeringen doet die het beter doen dan het verkochte bedrijf.
Dus ze vinden slaapmachines beter dan ASML? :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 12:46
[...]

Alleen de verkochte bedrijven doen het juist zelfstandig goed! Waarom deden ze dat niet toen ze nog onderdeel van Philips waren? En wat heeft Philips nu precies bereikt met al het geld dat ze hebben opgehaald?
Over welke bedrijven heb je het?

LG en ASML waren geen eigendom van Philips als je die 2 bedoelt.

Zelf heb ik die periode niet mee gemaakt gezien ik uit 88 kom. Maar wel de Cassette en de overgang naar CD meegemaakt. ( dat de CD main is geworden )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-04 13:48

Tijntje

Hello?!

Ze hebben NXP en ASML opgericht en ze hebben geïnvesteerd in TSMC

Wikipedia: Koninklijke Philips

1984:
ASML oprichting, joint venture tussen ASM International en Philips

2006:
Philips verkoopt divisie Semiconducters met behoud van een belang van 19,9%, de nieuwe onderneming gaat verder als NXP Semiconductors, founded by Philips, omzet 4,6 miljard euro, aantal medewerkers 37.000

2009:
Verkoopt laatste aandelen in LG Display, de joint venture tussen Philips en LG om lcd-displays te maken
Verkoopt laatste aandelen in chipsfabrikant TSMC

[ Voor 80% gewijzigd door Tijntje op 20-03-2023 09:46 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Korte termijn denken, focus op aandeelhouderswaarde. Alle kippen met gouden eieren verkocht en alle resterende eieren in een mandje (Medical Systems). Hoe sloop je een bedrijf 101. Fuck Timmer, Fuck Boonstra en Fuck Kleisterlee. Met een balk vol roestige spijkers graag.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcX_hwO9i5YNU3t03loDvKKpgN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obqJdx1ftYGJitoZgzZALFqI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit apparaat nog ergens op de vliering staan. Gekocht in 1987 door een half jaar lang om 05:15 op te staan en de Telegraaf te bezorgen.

Met als eerste CD die van Tracy Chapman.

Ik heb een jaar of drie geleden voor het eerst in mijn leven een langspeelplaat gekocht, omdat een nichtje de platenspeler had ontdekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
corporalnl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Over welke bedrijven heb je het?

LG en ASML waren geen eigendom van Philips als je die 2 bedoelt.

Zelf heb ik die periode niet mee gemaakt gezien ik uit 88 kom. Maar wel de Cassette en de overgang naar CD meegemaakt. ( dat de CD main is geworden )
Signify, TP Vision, ASML, NXP, etc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik kan mij nog goed herinneren dat we thuis de eerste CD speler kregen. Ik ben van 83, dus ik denk dat het in 88 of 89 geweest moest zijn. Uiteraard duurde het nog wat jaren na de uitvinding voordat het op de markt kwam.

Nog wel wat offtopic, maar even een stapje verder. Ik herinner mij een artikel in de KijK over de ontwikkeling van de DVD en kan mij herinneren dat ik dacht dat we snel ook films gingen kijken op een rond schijfje, maar dat het in werkelijkheid nog jaren duurde voordat dat gemeengoed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
deBennie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:05:
Zijn er hier mensen die de introductie hebben meegemaakt? Wat vonden jullie van het nieuwe systeem? Hebben jullie het met open armen ontvangen of waren jullie sceptisch?
Ik weet niet welk jaar het was, ergens 1988 ofzo, maar ik kan me nog goed herinneren dat ik bij de buren was en die hadden een discman. Dat maakte diepe indruk. Dat je de plaat niet meer om hoefde te draaien, shuffle en hoe makkelijk je naar een andere track kon.

LP's heb ik eigenlijk nooit veel gekocht, alleen af en toe tweedehands. Ik leende wel LP's van de bieb en die ging ik dan op bandjes opnemen. Dus ik ging van bandjes naar CD's, af en toe draai ik ze nog. Eerste CD speler van de krantenwijk gekocht, 1 of ander Sony setje met platenspeler, dubbel cassettedeck en CD speler.

CD's waren best wel duur, 40 gulden, terwijl LP's rond de 20 gulden zaten. Met mijn krantenwijkje van 150 gulden per maand kon ik niet veel CD's kopen. Maar toch had ik ze liever dan LP's

[ Voor 14% gewijzigd door Kalentum op 20-03-2023 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

CD is volgens mij alweer enkele decennia "retro". Enige wat ik nu nog met CD's doe, is ze rippen omdat bijna niemand die dingen meer kan afspelen.

Toevallig zat ik me een paar weken geleden af te vragen, hoe lang het geleden was dat ik een spindeltje CD-R's gekocht heb. Conlcusie was: zo lang dat ik me dat al niet meer kan bedenken.

Maar ik luisterde heel veel onderweg, dus bij mij was de overstap naar MD heel snel gemaakt. MD was voor onderweg destijds echt de bom. Zo werd de CD voor mij toch al vrij snel "opslag" in plaats van "gebruik". Thuis had je'm niet nodig, want MP3. Onderweg had je'm niet nodig want MD. Ik kocht (of leende) een CD en deed er eigenlijk niets anders mee dan rippen naar MP3 en kopieren naar MD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Marzman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Dus ze vinden slaapmachines beter dan ASML? :p
ASML was natuurlijk niet zo succesvol toen het werd afgestoten en je kunt je afvragen of ASML net zo’n succes was geweest als onderdeel van Philips. Ik denk van niet…

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 20-03-2023 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
evilution schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Korte termijn denken, focus op aandeelhouderswaarde. Alle kippen met gouden eieren verkocht en alle resterende eieren in een mandje (Medical Systems). Hoe sloop je een bedrijf 101. Fuck Timmer, Fuck Boonstra en Fuck Kleisterlee. Met een balk vol roestige spijkers graag.
Lekker makkelijk populistisch gezwets

Al die onderdelen waren binnen Philips op sterven na dood. Dus niets geen gouden eieren. Ze mochten blij zijn dat er iemand voor kwam en er nog iets voor over had.

Kijk bijvoorbeeld naar NXP en Signify. Dat had onder de Philips vlag geen schijn van kans. Er was al meerdere keren geprobeerd dat weer levensvatbaar te maken en Philips kreeg dat niet voor elkaar.

Als zelfstandige organisatie, zonder bureaucratie, met de juiste focus en investeringsmogelijkheden lukt dat beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 20-03-2023 10:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:22:
[...]

Lekker makkelijk populistisch gezwets

Al die onderdelen waren binnen Philips op sterven na dood. Dus niets geen gouden eieren. Ze mochten blij zijn dat er iemand voor kwam en er nog iets voor over had.

Kijk bijvoorbeeld naar NXP en Signify. Dat had onder de Philips vlag geen schijn van kans. Er was al meerdere keren geprobeerd dat weer levensvatbaar te maken en Philips kreeg dat niet voor elkaar.

Als zelfstandige organisatie, zonder bureaucratie, met de juiste focus en investeringsmogelijkheden lukt dat beter.
Wat is daar dan populistisch aan? Natuurlijk kan je je afvragen of ze succesvol waren geweest als ze onderdeel van Philips waren gebleven, maar dat toont alleen maar meer aan hoe slecht er daar gemanaged werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 19:40

DaWaN

'r you wicked ??

Sethro schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:22:
[...]

Voor NXP en ASML is het logisch dat deze beter kunnen opereren als zelfstandige organisatie. Die kunnen veel meer klanten bedienen dan alleen Philips zelf. Dat zag je bijvoorbeeld ook bij AMD / Global Foundries.

Dat Signify zelfstandig door moest kan ik niet zo goed begrijpen. Waarom kon dat niet functioneren onder Philips?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaWaN schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Voor NXP en ASML is het logisch dat deze beter kunnen opereren als zelfstandige organisatie. Die kunnen veel meer klanten bedienen dan alleen Philips zelf. Dat zag je bijvoorbeeld ook bij AMD / Global Foundries.

Dat Signify zelfstandig door moest kan ik niet zo goed begrijpen. Waarom kon dat niet functioneren onder Philips?
Ook Philips semiconductors (voor het NXP was dus) verkocht chips rechtstreeks. Net als dat Samsung semiconductor tak ook aan iedereen chips verkoopt.

Philips had onder goed management gewoon het Samsung van Europa kunnen zijn, helaas is het anders gelopen :|

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 20-03-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sethro schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:12:
[...]

ASML was natuurlijk niet zo succesvol toen het werd afgestoten en je kunt je afvragen of ASML net zo’n succes was geweest als onderdeel van Philips. Ik denk van niet…
Ik weet wel zeker van niet. Men kreeg bij Philips aanvankelijk geen poot aan de grond om chipmachines te maken. ASML is eigenlijk ontstaan uit de instrumentenfabriek van Philips. Ze maakte al hun tooling zelf - alleen ze geloofden nog niet echt in de chips, zaten nog vol op de buizen.
Wat dat betreft zijn de interviews met Martin van den Brink (CTO ASML en man van het eerste uur) erg leuk om te lezen.
Zie review: Cto Martin van den Brink over de aanloop naar ASML's hegemonie met euv

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-04 19:28
Om even naar de vraag terug te gaan van OP :)
Cd's begonnen naar mijn idee vanaf '86 een beetje te lopen, daarvoor de spelers en de schijfjes te duur.
Ik heb in '87 een Philips CD160 gekocht als eerste. Daarmee begon het audiovirus. :P

Kan best dat daar goed materiaal inzat (de CD160) maar ik vond hem te veel mechanisch lawaai maken tijdens afspelen. Vervangen door een Denon DCD-920.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:27
Wij hadden heel lang een platenspeler. Wat veel denk ik niet meer weten is dat hetzelfde album op cd in die tijd een stuk duurder was dan op plaat. Als ik het goed heb moest je 5 gulden meer betalen. Bovendien had de de cd in de begintijd de reputatie dat deze minder goed klonk dan de plaat. Daarbij deed de platenspeler het nog gewoon dus was de motivatie en het geld om dit te "upgraden" naar een cd speler er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:33
Jazeker en vanaf het aller begin meegemaakt vanwege mijn broer, werkzaam bij Philips welke al heel vroeg een speler mijn kant op deed komen.

Schijfjes zelf bleven lang onbetaalbaar voor mij maar ook die werden als promo regelmatig mijn kant opgeworpen. Sindsdien geen LP of tape meer gekocht.

Op een gegeven moment kwam de Philips Sony Discman uit welke ik geschikt had gemaakt voor in de auto.
Deze heb ik nu nog steeds, in originele hoes als nieuw. Of deze nog werkt............geen idee :-)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron-62
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 13:00
Highland schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:50:
[Afbeelding]

Ik heb dit apparaat nog ergens op de vliering staan. Gekocht in 1987 door een half jaar lang om 05:15 op te staan en de Telegraaf te bezorgen.

Met als eerste CD die van Tracy Chapman.

Ik heb een jaar of drie geleden voor het eerst in mijn leven een langspeelplaat gekocht, omdat een nichtje de platenspeler had ontdekt...
Onze eerste was ook zoiets, maar dan de CD473 van Philips:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7P7yt2uamWFp2taQ4LbGvOPTy3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87Ji0qpz0DWRpi81HJQtTRPy.jpg?f=fotoalbum_large

Gekocht in 1988 en de eerste cd die ik kocht was volgens mij Appetite for Destruction van Guns & Roses.....ik had toen inmiddels al meer dan 500 LP's, die ik later(in 2008 ongeveer) allemaal verkocht heb, daar heb ik nu nog spijt van. :S
De cd speler heeft trouwens jaren hier op zolder gestaan en toevallig heb ik die, met nog een oude Technics versterker en tuner, een paar weken geleden verkocht.

Sony A7III + Sony 12-24mm F/4 + Sony 24-105mm F/4 + Sony 70-200mm F/4 + Sony 200-600mm F/5.6/6.3 en 1.4x teleconverter + Samyang 35mm F/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-04 06:29
deBennie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:05:
Ik ben van '59 en heb het zeer bewust meegemaakt. Ik had al een paar demonstraties gehoord en vond de dynamiek van CD's indrukwekkend.

Er was een officiele introductiedatum vastgesteld door Philips en Sony (ik meen voorjaar '82 of '83), en vóór die datum mocht niets geleverd worden.
Ik ben maanden voor de introductie wel naar mijn plaatselijke HiFi dealer gegaan om de Sony al vast te bestellen. Tot mijn verbazing werd ik een week later al door de dealer gebeld dat hij de speler binnen had gekregen en dat ik 'm al vast mocht ophalen als ik er verder geen ruchtbaarheid aan zou geven - het was immers maanden voor de officiele introductiedatum.
Ik sprong gelijk op mijn fiets om dat ding te halen. De dealer kon mij een 5-tal CD's erbij leveren, veel keuze was er niet omdat CD's nog niet in de handel waren. Heb ze alle vijf maar gekocht, een paar klassieke CD's en eentje van Abba (waar ik eigenlijk niks mee heb).

Thuis gelijk van genieten, wat een dynamiek! Vrienden en kennissen kwamen langs voor demonstraties en waren onder de indruk. Veel leuke avonden beleefd.

Veel platenzaken hadden al wel CD's op voorraad, maar verdomden het mij iets te verkopen. Het mocht nog niet, en niemand geloofde trouwens dat ik een CD speler in huis had. Het was dus nog een paar maanden wachten tot ik echt dingen kon kopen die bij mijn smaak pasten.

Achteraf best spijt van die Sony. Die CDP-101 maakte een veel betere indruk dan het destijds "knullige" spelertje van Philips, maar achteraf gezien was die Philips veel betrouwbaarder. Ik heb voor de Sony hfl. 2500 betaald, de Philips was ook nog eens een stuk goedkoper volgens mij.

Anyway, ik heb het als een erg leuke tijd ervaren.

[ Voor 3% gewijzigd door ReneK op 21-03-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik ben van '94 en ik las dat in de jaren 90 dat Philips met DCC en Sony met MD kwamen.
Om heel eerlijk te zijn, deze opslagformaten zag ik in mijn jeugd amper.
Iedereen had LP, CD en compact cassette.
En trouwens op de rommelmarkt zag ik ook nooit MD of DCC liggen. Maar de 5, 7 en 11 reels kom je bijv. tegen in de kringloopwinkel

[ Voor 24% gewijzigd door MedionAkoya op 21-03-2023 08:38 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04-2024
Ooit verkocht ik al mijn LP's voor de eerste Sony Cd-speler, nooit zoveel spijt gehad van deze switch tot ik de kans op een Thorens draaitafel kreeg en het geluk voor een fles port een platencollectie over te nemen van iemand die ging emigreren. Voor 80% zaten daar de LP's in die ik verkocht had, nu heb ik nog een oude Technics cd-speler staan om af en toe een cd op de achtergrond af te spelen. De Thorens is veruild voor een Pioneer PL 570 draaitafel, niet dat plastic model maar met de houten kast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hann1BaL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:54:
Ik kan mij nog goed herinneren dat we thuis de eerste CD speler kregen. Ik ben van 83, dus ik denk dat het in 88 of 89 geweest moest zijn. Uiteraard duurde het nog wat jaren na de uitvinding voordat het op de markt kwam.
De CD-spelers waren (in Europa) in '83 verkrijgbaar. Sony (CDP-101) en Philips (CD-100, kort daarna nog meer modellen) waren uiteraard als eerste, maar ook andere merken kwamen al snel (waaronder de merken die onder Sony en Philips vielen natuurlijk).

De meeste Nederlanders kochten pas veel later een CD-speler. In het begin waren ze namelijk behoorlijk aan de prijs. Sony vroeg een kleine 2500 gulden (gelijk aan nu € 2.680,16 volgens inflatiecalculator.nl) voor hun model. De Philips CD-100 was ongeveer 2000 gulden (ongeveer 2000 euro in today-money). En de meeste Nederlanders hadden ook niet bepaald de beste kwaliteit speakers en versterkers in huis om zo'n ding aan te sluiten.

Eind jaren 80 waren de prijzen van CD-spelers al tot onder de 500 gulden gedaald. Hierdoor kwam een ware HiFi-boom op gang (althans in Nederland) - men ging opeens nieuwe stereosets kopen, uiteraard met CD-speler, en Philips en Sony brachten hele sloten modellen uit (die vooral in uiterlijk en afmeting verschilden). Dit was, in Philips-termen, de tijd waarin de beroemde betaalbare 600-serie (en later 300-serie) zijn intrede deed en de 800-serie werd geïntroduceerd om de bestaande topmodellen te vervangen.

Het hielp natuurlijk ook dat de recessie waar we in de jaren 80 mee te maken hadden, voorbij was. Mensen konden weer geld uitgeven.
Nog wel wat offtopic, maar even een stapje verder. Ik herinner mij een artikel in de KijK over de ontwikkeling van de DVD en kan mij herinneren dat ik dacht dat we snel ook films gingen kijken op een rond schijfje, maar dat het in werkelijkheid nog jaren duurde voordat dat gemeengoed was.
Films kijken op een rond schijfje kon zelfs al ver voor de introductie van CD. Sterker nog, de lasertechniek van CD is gebaseerd op de techniek van zo'n filmschijfje.

Philips kocht in 1974 het Amerikaanse bedrijf Magnavox. Dat was redelijk succesvol met hun beeldplatensysteem Video Long Play (VLP): een optische schijf met een doorsnee van 30 cm waarop aan beide zijden een uur aan video met stereogeluid kon worden geperst (zelf opnemen kon niet).

Philips bedacht een nieuwe naam voor VLP ("LaserVision") en bracht het buiten de VS uit. Onder andere in Japan sloeg het aan, waar Pioneer het onder de naam LaserDisc uitbracht.

In 1988 breidde Philips de LaserVision-standaard uit met digitaal stereogeluid; de LaserVision-spelers vanaf dat moment konden daardoor ook CD's afspelen. Het hele systeem werd omgedoopt tot CD Video (niet te verwarren met VideoCD; dat kwam veel later en was ook op beeldvlak digitaal).

CD Video was niet het succes waar Philips op hoopte. Pioneer bleef wel actief op de Europese markt en introduceerde hier ook de naam "LaserDisc" (waaronder het systeem wereldwijd inmiddels bekend was). Maar ook LaserDisc flopte op de Europese markt.

Philips probeerde het in 1992 opnieuw met Video on CD-i: een MPEG1 bestand met 74 minuten "VHS-kwaliteit" video op een CD-i schijfje. Werd geen succes, maar leidde een jaarl ater wel tot VideoCD: ook een CD-ROM met 74 minuten aan MPEG1 video, maar nu zonder het CD-i-stuk. Hierdoor konden veel meer fabrikanten spelers maken die met de schijfjes overweg konden.

DVD kwam in 1997 (1998 in Europa).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Ron-62 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 01:40:
[...]

Onze eerste was ook zoiets, maar dan de CD473 van Philips:

[Afbeelding]

Gekocht in 1988 en de eerste cd die ik kocht was volgens mij Appetite for Destruction van Guns & Roses.....ik had toen inmiddels al meer dan 500 LP's, die ik later(in 2008 ongeveer) allemaal verkocht heb, daar heb ik nu nog spijt van. :S
De cd speler heeft trouwens jaren hier op zolder gestaan en toevallig heb ik die, met nog een oude Technics versterker en tuner, een paar weken geleden verkocht.
Wat erg... nu ik jouw foto zie realiseer ik me dat ik dít model heb. Ik vond de foto die ik zelf poste al wat raar uitzien. De CD473 was natuurlijk veel cooler, want die had FTS (File Tracking System). Een systeem waarmee je voor een x-aantal CD's de afspeelvolgorde kon programmeren, inclusief stickervellen met nummertjes zodat je op je CD-hoesje het bijbehorende nummer kon plakken. Zulke techniek maken ze tegenwoordig niet meer!

Ook mooi: de Denon-test CD. Inclusief een frequentie-whoop van superlaag tot superhoog. Kon je bij het laag mooi je luidspreker zien bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Highland schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:32:
[...]

Wat erg... nu ik jouw foto zie realiseer ik me dat ik dít model heb. Ik vond de foto die ik zelf poste al wat raar uitzien. De CD473 was natuurlijk veel cooler, want die had FTS (File Tracking System). Een systeem waarmee je voor een x-aantal CD's de afspeelvolgorde kon programmeren, inclusief stickervellen met nummertjes zodat je op je CD-hoesje het bijbehorende nummer kon plakken. Zulke techniek maken ze tegenwoordig niet meer!

Ook mooi: de Denon-test CD. Inclusief een frequentie-whoop van superlaag tot superhoog. Kon je bij het laag mooi je luidspreker zien bewegen.
Mijn Philips CD950 heeft ook FTS (hier heet het nu Favourite Track Selection. Die Denon-CD heb ik ook!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Mijn Philips CD950 heeft ook FTS (hier heet het nu Favourite Track Selection. Die Denon-CD heb ik ook!
8)7 Zou ik dan met het oplopen van de jaren toch minder scherp worden?

Hoe lang blijft een CD eigenlijk goed? Zijn er al voorbeelden bekend van CD's die niet meer speelbaar zijn door veroudering van het materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
Highland schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Hoe lang blijft een CD eigenlijk goed? Zijn er al voorbeelden bekend van CD's die niet meer speelbaar zijn door veroudering van het materiaal?
CD's blijven niet oneindig goed. Zie: Wikipedia: Disc rot

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]
MIjn CD's van de jaren 90 waren allemaal nog afspeelbaar toen alles naar FLAC is omgezet.

Ik dacht dat ik er vroeg bij was maar dat viel tegen een arme jeugd gehad. Mijn eerste speler was een Sony CDP M77 omdat mijn zus Bossanova van de Pixies had gekocht. Die blijkt uit 1990 te zijn of wiki is stuk of mijn geheugen :)
Draaide wel altijd LP's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peponline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-04 14:24
Leuk feitje dat je kunt herkennen dat de CD een Nederlandse uitvinding is: Het gat van de CD is precies even groot als een dubbeltje (10 guldencent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-11-2024

VHS

Voor wat het waard is, een paar slachtoffers van discrot in mijn collectie:

Frankie Goes To Hollywood - Liverpool
Sting - Bring On The Night

Beide uit 1986, dus 37 jaar oud alweer. Maar dit zijn uitzonderingen. Veruit de meeste commercieel gefabriceerde CD's (dus geen CD-r) halen met gemak een levensduur van 20 tot 30 jaar.

"afspeelbaar" zegt ook niet alles, wat meldt Exact Audio Copy als je de CD ript? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-04 11:40
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Philips probeerde het in 1992 opnieuw met Video on CD-i: een MPEG1 bestand met 74 minuten "VHS-kwaliteit" video op een CD-i schijfje. Werd geen succes, maar leidde een jaarl ater wel tot VideoCD: ook een CD-ROM met 74 minuten aan MPEG1 video, maar nu zonder het CD-i-stuk. Hierdoor konden veel meer fabrikanten spelers maken die met de schijfjes overweg konden.
Denk dat we van de weinigen waren die zo'n toestel hebben gehad. Hadden er zelfs twee maar technisch gezien waren het eigenlijk onze toestellen niet.

Mijn vader had een bedrijfje dat in vakantieparken en hotels films ging afspelen op groot scherm. Eén van de toppers toen, was "de drie tenoren". Was opeens een enorm sprong in kwaliteit, vond ik toen. De toestellen, versterkers, beamer en schijfjes waren toen gesponsord van Philips, in ruil voor het tien minuten tonen van hun logo voor en na de vertoning. Nog een andere topper (en volgens mij veel beter dan de drie tenoren) was Jurassic Park.
Was toch een vooruitgang vergeleken met de technologie die er tot dan was, zowel qua beeld- als geluidskwaliteit. Als de T-Rex toen brulde, dan schrokken de mensen toch wel efkes.

Er waren plannen om meer toestellen op meer locaties in te zetten maar ja, ze hebben redelijk snel de stekker uit CD-I getrokken maar heeft nog meer dan tien jaar dienst gedaan als cd-speler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Kenhas schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:12:
[...]

Denk dat we van de weinigen waren die zo'n toestel hebben gehad. Hadden er zelfs twee maar technisch gezien waren het eigenlijk onze toestellen niet.

Mijn vader had een bedrijfje dat in vakantieparken en hotels films ging afspelen op groot scherm. Eén van de toppers toen, was "de drie tenoren". Was opeens een enorm sprong in kwaliteit, vond ik toen. De toestellen, versterkers, beamer en schijfjes waren toen gesponsord van Philips, in ruil voor het tien minuten tonen van hun logo voor en na de vertoning. Nog een andere topper (en volgens mij veel beter dan de drie tenoren) was Jurassic Park.
Was toch een vooruitgang vergeleken met de technologie die er tot dan was, zowel qua beeld- als geluidskwaliteit. Als de T-Rex toen brulde, dan schrokken de mensen toch wel efkes.

Er waren plannen om meer toestellen op meer locaties in te zetten maar ja, ze hebben redelijk snel de stekker uit CD-I getrokken maar heeft nog meer dan tien jaar dienst gedaan als cd-speler
Het is wat offtopic, maar:

CD-i is om een aantal redenen gefaald.

1. CD-i was te laat.
Als Philips vaart had gemaakt en het systeem in 1988 had gelanceerd in plaats van 1991, zoals het plan was, had het wel een kans gehad.

CD-i was iets heel nieuws; er was nog nooit zoiets op de markt geweest voor consumenten. Dus moest men er aan wennen. Die wenperiode lukte op zich aardig en er werden mondjesmaat steeds meer CD-i-spelers verkocht.

Maar omdat het pas in 1991 werd gelanceerd, duurde die wenperiode al tot ver in 1994. En dat betekende dat mensen al voorzichtig over het internet begonnen te horen.

2. Het internet.
De eerste internetabonnementen voor particulieren kwamen dus op de markt toen CD-i nog in opmars was. En het WWW was niet weg te slaan uit de traditionele media; je kon je kont niet keren of men had het over "het wereldwijde web".

Voor "wereldwijde web" kochten mensen nieuwe computers. Die computers konden voor een (relatief tot CD-i) zacht prijsje ook van een MPC-set (CD-ROM-drive, geluidskaart, microfoon en speakertjes) worden voorzien. Ik werkte in die tijd bij Vobis (kent u die nog?) en de multimedia-PCs (en in mindere mate Macjes) vlogen letterlijk de deur uit.

3. PC-priveprojecten.
Philips had het op zich niet verkeerd: een CD-i-speler was in guldens de helft tot een derde van een PC. Maar mensen wilde die PC toch al hebben voor het internet ("en het huiswerk van de kinderen").

PC-priveprojecten zorgden er voor dat half Nederland voordelig een PC kon krijgen via de werkgever. De eigen bijdrage beperkte zich tot zaken waarvan de Belastingdienst vond dat het niet tot kantoorwerk hoorde. Dat vertaalde zich in de praktijk tot multimedia, dus werden CD-ROM-drives en speakers onder een andere noemer op facturen vermeld of als speciale aanbieding verkocht (fictief duurdere PC, lager prijskaartje voor de multimediaset).

In de praktijk had je voor 250 gulden een complete multimedia-PC met alles erop en eraan. Een CD-i-speler kostte miniaal het dubbele tot drievoudige.

4. Software.
Philips had te laat door waar het om draaide voor de consument. De doelgroep voor "virtueel door het Louvre banjeren" en "Het leven van Bach in schilderijen, op muziek gezet" was nu eenmaal niet zo groot. Toen 7th Guest, Escape from Cyber City en Burn:Cycle uit het niets de best verkopende CD-i-titels bleken, zag Philips pas in dat spellen de killer-app waren. Maar toen was het al te laat: CD-i had niet de support van developers achter zich en mistte wat cruciale hardwarefeatures die de concurrenten wel hadden. Dus de games liepen al snel achter.

5. Killed-by-Philips syndroom.
We klagen weleens over Google, maar Philips had er ook een handje van: introduceer met een hoop bombarie een nieuw format en schrijf het af als het niet goed genoeg loopt. CD Video was al genoemd, maar ook de Video Compact Cassette (VCC), hun eigen P2000-computers en de VideoPAC consoles en DCC.

Investeren in een duur apparaat waarbij je afhankelijk blijft van Philips voor de software was overduidelijk geen goed idee. Dus waren mensen voorzichtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

BertV

Handgemaakt

Mijn ouders waren laat, zo begin jaren 90 kochten ze een cd-speler.
Philips CD 604.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Nk1q1Ooff15MKicXDOvnO5SPuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJHPdpzJhZcTibYAIaCQpasp.jpg?f=fotoalbum_large

Kan me die sterke nieuwe-electronica-geur nog herinneren... zachtjes slissen van die cd.
Extreem goed geluid kwam daar uit.

Niet veel later kocht ik als basisscholier een Sony D33.

Afbeeldingslocatie: https://www.retrotechprops.com/uploads/product/big/IMG_0248.JPG

Een raadsel hoe ik toestemming heb gekregen. Volgens mij kosten die dingen toen fl 400,- :?
Uit pure nostalgie heb ik 'm teruggekocht via markplaats. Compleet in doos.
Die dingen zullen voor mij altijd high-tech blijven.

[ Voor 24% gewijzigd door BertV op 21-03-2023 16:15 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Ik heb één CD (uit ruim 1200 discs) met disc rot: een CD-single van The KLF (Last train to trancentral uit 1991. Kleine bruine vlekjes verspreid over het oppervlak van de disc zorgen ervoor dat de CD-speler zich verslikt in de errorcorrectie en fouten maakt.

Het is exemplarisch, want een tweede exemplaar uit hetzelfde jaar heeft nergens last van.

In mijn (inmiddels al lang verkochte) LaserDisc-verzameling had ik vier films waarvan de eerste minuten van iedere "kant" onspeelbaar waren door disc rot (o.a. Lethal Weapon 2 en WarGames).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

BertV schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:52:
Mijn ouders waren laat, zo begin jaren 90 kochten ze een cd-speler.
Philips CD 604.

[Afbeelding]

Kan me die sterke nieuwe-electronica-geur nog herinneren... zachtjes slissen van die cd.
Extreem goed geluid kwam daar uit.
Ik heb hier een CD604 op kantoor staan... klinkt heerlijk! In de huiskamer staat dan weer een CD950... klinkt nog heerlijker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:37

-tom-562

Oliesjeik

Grappig topic. Mijn ouders kochten ergens rond '84/'85 een nieuwe stereoset. Ze waren toen aan het twijfelen of ze er eentje wilde met CD-speler (of een losse CD-speler). Volgens de verkoper ging de CD-speler floppen en was het zonde van het geld om een CD-speler te kopen :') LP's en cassettes waren nog steeds te toekomst :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-04 11:40
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Het is wat offtopic, maar:

CD-i is om een aantal redenen gefaald.

1. CD-i was te laat.
Als Philips vaart had gemaakt en het systeem in 1988 had gelanceerd in plaats van 1991, zoals het plan was, had het wel een kans gehad.

CD-i was iets heel nieuws; er was nog nooit zoiets op de markt geweest voor consumenten. Dus moest men er aan wennen. Die wenperiode lukte op zich aardig en er werden mondjesmaat steeds meer CD-i-spelers verkocht.

Maar omdat het pas in 1991 werd gelanceerd, duurde die wenperiode al tot ver in 1994. En dat betekende dat mensen al voorzichtig over het internet begonnen te horen.

2. Het internet.
De eerste internetabonnementen voor particulieren kwamen dus op de markt toen CD-i nog in opmars was. En het WWW was niet weg te slaan uit de traditionele media; je kon je kont niet keren of men had het over "het wereldwijde web".

Voor "wereldwijde web" kochten mensen nieuwe computers. Die computers konden voor een (relatief tot CD-i) zacht prijsje ook van een MPC-set (CD-ROM-drive, geluidskaart, microfoon en speakertjes) worden voorzien. Ik werkte in die tijd bij Vobis (kent u die nog?) en de multimedia-PCs (en in mindere mate Macjes) vlogen letterlijk de deur uit.

3. PC-priveprojecten.
Philips had het op zich niet verkeerd: een CD-i-speler was in guldens de helft tot een derde van een PC. Maar mensen wilde die PC toch al hebben voor het internet ("en het huiswerk van de kinderen").

PC-priveprojecten zorgden er voor dat half Nederland voordelig een PC kon krijgen via de werkgever. De eigen bijdrage beperkte zich tot zaken waarvan de Belastingdienst vond dat het niet tot kantoorwerk hoorde. Dat vertaalde zich in de praktijk tot multimedia, dus werden CD-ROM-drives en speakers onder een andere noemer op facturen vermeld of als speciale aanbieding verkocht (fictief duurdere PC, lager prijskaartje voor de multimediaset).

In de praktijk had je voor 250 gulden een complete multimedia-PC met alles erop en eraan. Een CD-i-speler kostte miniaal het dubbele tot drievoudige.

4. Software.
Philips had te laat door waar het om draaide voor de consument. De doelgroep voor "virtueel door het Louvre banjeren" en "Het leven van Bach in schilderijen, op muziek gezet" was nu eenmaal niet zo groot. Toen 7th Guest, Escape from Cyber City en Burn:Cycle uit het niets de best verkopende CD-i-titels bleken, zag Philips pas in dat spellen de killer-app waren. Maar toen was het al te laat: CD-i had niet de support van developers achter zich en mistte wat cruciale hardwarefeatures die de concurrenten wel hadden. Dus de games liepen al snel achter.

5. Killed-by-Philips syndroom.
We klagen weleens over Google, maar Philips had er ook een handje van: introduceer met een hoop bombarie een nieuw format en schrijf het af als het niet goed genoeg loopt. CD Video was al genoemd, maar ook de Video Compact Cassette (VCC), hun eigen P2000-computers en de VideoPAC consoles en DCC.

Investeren in een duur apparaat waarbij je afhankelijk blijft van Philips voor de software was overduidelijk geen goed idee. Dus waren mensen voorzichtig.
Het was misschien wel een beetje off topic maar toch interessant ;) En zo enorm off topic ook niet want het zag er toch nog altijd uit als een cd'tje

Uit mijn eigen ervaringen van toen, denk ik vooral aan argument 4 en 5. Er waren een paar games en Philips had toen ook gevraagd om de mensen (vooral jongeren) de kans te geven een game te spelen een uurtje ervoor en uurtje erna. Dat begon zeer goed maar na enkele maanden waren de games niet zo interessant meer omdat ze ingehaald werden door andere games.
Vooral oudere mensen hadden wel interesse in zo'n toestel, net door die drie tenoren. Vond het altijd verbazend hoeveel volk daarop afkwam. In de zomermaanden (het was aan de belgische kust) was er zelfs een standje van Philips zelf om informatie te geven. Maar dan komen we bij puntje 5. Denk dat we twee jaar met die toestellen gewerkt hebben. Maar herinnering zit beetje ver. Er is al iets teveel Duvel en aperitief gepasseerd ondertussen ;) Misschien dat het in Nederland langer geduurd heeft maar dacht dat we 93 en 94 gedaan hebben om dan te horen dat Philips er de stekker er trok. Maar zoals gezegd, helemaal exact weet ik het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik ben van 1980.

Mijn ouders waren toen niet echt mensen die meegingen in iedere nieuwe technologie.

Maar we hadden toen wel relatief welgestelde buren waar ik dikwijls ging spelen.
En daar zag ik zo rond het jaar 87 mijn eerste cd-speler in de woonkamer. de cd-lade kon je openen en sluiten met de afstandsbediening.

En ik herinner mij ook eens dat de buurman een nieuwe auto gekocht had en die had een cd-speler in de kofferbak waar je tot 8 cd’s kon instoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron-62
  • Laatst online: 21-04 13:00
-tom-562 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:19:
en was het zonde van het geld om een CD-speler te kopen :') LP's en cassettes waren nog steeds te toekomst :P
Als je kijkt vanaf ongeveer 2018 dan heeft die man gelijk gehad. :+
Wozmro schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:15:
En ik herinner mij ook eens dat de buurman een nieuwe auto gekocht had en die had een cd-speler in de kofferbak waar je tot 8 cd’s kon instoppen.
Een cd-wisselaar, die heb ik ook nog gehad in één van m'n auto's. :)

Sony A7III + Sony 12-24mm F/4 + Sony 24-105mm F/4 + Sony 70-200mm F/4 + Sony 200-600mm F/5.6/6.3 en 1.4x teleconverter + Samyang 35mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 17:59

LithoMan

Toemaar

Op de Firato 1982 gezien de Philips CD spelers. Je kon ze nog niet kopen in de winkel. Heb in 1984 een Akai cd speler aangeschaft voor 1000 gulden. Heeft het een jaar of 3 gedaan. Intussen is de Compact Disc nostalgie geworden.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

CD200, mijn eerste CD speler, als gebruikt exemplaar gekocht van een vriend, die er nieuw bij introductie Hfl2000,- voor betaald heeft, ik nog zo'n Hfl1000,- (meen ik), een half jaar later. Ik had daarna mijn gehele LP collectie en stereo installatie in een keer aan een kennis verkocht en ben overgestapt naar CD only.
Ben toen overgegaan naar de Philips audio lijn die overeenkwam met met het uiterlijk van de CD200.

(toen nog) degelijk Philips apparaat. Staat nog ergens bij mij op de zolder (helaas defect dacht ik), maar er staat nog meer audio en video "antiek" ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2iw0GarMLay1na6WZNZO_ut5C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLjQI3lE0KWVbqxx6WPrbyEf.jpg?f=fotoalbum_large

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-03 19:49
VHS schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:52:
Voor wat het waard is, een paar slachtoffers van discrot in mijn collectie:

Frankie Goes To Hollywood - Liverpool
Sting - Bring On The Night

Beide uit 1986, dus 37 jaar oud alweer. Maar dit zijn uitzonderingen. Veruit de meeste commercieel gefabriceerde CD's (dus geen CD-r) halen met gemak een levensduur van 20 tot 30 jaar.

"afspeelbaar" zegt ook niet alles, wat meldt Exact Audio Copy als je de CD ript? :)
Zie je er ook wat van op de schijf zelf? Ik heb het wel eens gezien bij een gekopieerde cd dat je de laagjes folie letterlijk ziet rotten.

Mn vader heeft een Foreigner cd die er nog redelijk netjes uitzag maar op geen enkele speler wilt spelen. (ook een cd rom speler kan er niks mee) En je ziet niks aan de folie laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
Bij LD's en aanverwant (waarbij 2 schijven op elkaar geplakt zijn om 2 speelkanten te hebben) is discrot een bekend fenomeen.
Bij CD waren het vooral producten uit 1 fabriek (ik dacht uit Engeland) die problemen hadden.

Ik dacht overigens dat CD's altijd tenminste 15 gulden duurder waren dan LP's (we dezelfde natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:08
Marzman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:16:

Ik ben van '77. Ik herinner me nog dat ze bij een klasgenootje thuis een CD-speler hadden, dat moet in de tweede helft van de jaren 80 zijn geweest. Zijn vader had een bruin-/witgoed zaak. Het zal zeker pas tegen het einde van de jaren 80 zijn geweest dat cd-spelers mainstream werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Marcel Br schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:27:
Bij LD's en aanverwant (waarbij 2 schijven op elkaar geplakt zijn om 2 speelkanten te hebben) is discrot een bekend fenomeen.
Bij CD waren het vooral producten uit 1 fabriek (ik dacht uit Engeland) die problemen hadden.

Ik dacht overigens dat CD's altijd tenminste 15 gulden duurder waren dan LP's (we dezelfde natuurlijk)
Soms kreeg je wel bonustracks voor dat geld!

LP's waren 19,99, CD's 39,99 toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 31-03-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joris748 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:32:
[...]

Ik ben van '77. Ik herinner me nog dat ze bij een klasgenootje thuis een CD-speler hadden, dat moet in de tweede helft van de jaren 80 zijn geweest. Zijn vader had een bruin-/witgoed zaak. Het zal zeker pas tegen het einde van de jaren 80 zijn geweest dat cd-spelers mainstream werden.
Mijn vader was ook altijd vrij snel, zo heeft hij heel snel betamax gehad, dcc en een autotelefoon met een hele grote schoudertas voor de accu. Het was altijd dat merk dat het niet werd ;) Ik kan moeilijk pijlen of hij een cd speler eind jaren 80 of midden jaren 80 had, maar het was een vrij duur ding toen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Voor mij was Philips dat merk (gedurende de 90s) wat altijd net de verkeerde technology uitkoos (dcc, cd-I) en qua design altijd achterbleef bij Sony.
Kalentum schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Soms kreeg je wel bonustracks voor dat geld!

LP's waren 19,99, CD's 39,99 toch?
Ik betaalde voor mijn hiphop cd's (nieuwe releases) meestal meer dan 40.volgens mij 42,99 maar kan ook 41,99 zijn. Soms nog meer als het (niet zo heel vreemd) import cd's waren.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V
  • Laatst online: 01:51

D_V

Dwarlorf schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:08:
Voor mij was Philips dat merk (gedurende de 90s) wat altijd net de verkeerde technology uitkoos (dcc, cd-I) en qua design altijd achterbleef bij Sony.

[...]

Ik betaalde voor mijn hiphop cd's (nieuwe releases) meestal meer dan 40.volgens mij 42,99 maar kan ook 41,99 zijn. Soms nog meer als het (niet zo heel vreemd) import cd's waren.
Mijn eerste cd's (ergens in 1988 waren ook 42,99 gulden. Geen idee hoeveel m'n cd speler kostte maar ik heb 'm nog steeds. Een Philips CD471.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/64271e8be7e52/64271e8be3d2e-8b92-DSC_4117-0-1-1200x800.thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
@Dwarlorf N.W.A. met Straight outta Compton betaalde ik 59 gulden voor middels import.

@D_V Dat model is via meerdere partners van Philips verspreid geweest. De Aristona cd1471 is een goed voorbeeld: https://hifi.jouwweb.nl/cd-spelers/cd1471

Onze eerste cd speler thuis was een (niet lachen)....... Schneider. Gekocht bij kwaliteits toko Foto Quelle (wie kent het nog?).

De speler werkte prima zolang de cd's schoon waren. Het jaartal zal 1986 zijn geweest.

Aangesloten op een mooie Philips receiver (dat betekende toen nog tuner / versterker) met een paar goedklinkende no-name speakers. De receiver en speakers kwamen via een oom, die kon naar de Philips personeelswinkel toe.

[ Voor 47% gewijzigd door j-phone op 31-03-2023 23:43 ]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Laatst online: 01:51

D_V

j-phone schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:31:

@D_V Dat model is via meerdere partners van Philips verspreid geweest. De Aristona cd1471 is een goed voorbeeld: https://hifi.jouwweb.nl/cd-spelers/cd1471
Ik heb nog niet zolang geleden een zwarte versie van dat model gekocht maar het naamplaatje is er vanaf. Ik dacht dat het een Philips moest zijn, maar dat zou dus weleens een Aristona kunnen zijn. Zou er op de achterkant een merknaam staan? Toch eens kijken.

Overigens kan ik me ook nog herinneren dat de Free Record Shop ergens in 87 of 88 import videobanden verkocht van Dirty Dancing à 199 guldens per stuk.

:o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
D_V schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:42:
[...]

Ik heb nog niet zolang geleden een zwarte versie van dat model gekocht maar het naamplaatje is er vanaf. Ik dacht dat het een Philips moest zijn, maar dat zou dus weleens een Aristona kunnen zijn. Zou er op de achterkant een merknaam staan? Toch eens kijken.

Overigens kan ik me ook nog herinneren dat de Free Record Shop ergens in 87 of 88 import videobanden verkocht van Dirty Dancing à 199 guldens per stuk.

:o
Damn, vind je het het gek dat ze failliet zijn :+

Wij huurden altijd bij de videotheek en de leesmap man. Die had een prive videotheekje in zijn garage en sleepte iedere 2 weken een koffer met banden mee. De kwaliteit was vaak niet best, maar we hadden dus toen al early releases en cam opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

j-phone schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:31:
@Dwarlorf N.W.A. met Straight outta Compton betaalde ik 59 gulden voor middels import.

Onze eerste cd speler thuis was een (niet lachen)....... Schneider. Gekocht bij kwaliteits toko Foto Quelle (wie kent het nog?).

De speler werkte prima zolang de cd's schoon waren. Het jaartal zal 1986 zijn geweest.

Aangesloten op een mooie Philips receiver (dat betekende toen nog tuner / versterker) met een paar goedklinkende no-name speakers. De receiver en speakers kwamen via een oom, die kon naar de Philips personeelswinkel toe.
Was je waarschijnlijk een paar jaar eerder dan ik met cd's kopen? Ik heb mijn eerste hiphop cd (Erik B. & Rakim's Follow the leader) volgens mij in 1990 gekocht en die was al in de aanbieding. Ik denk dat de max dat ik betaald heb voor import rond de 50 is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Dwarlorf schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:47:
[...]

Was je waarschijnlijk een paar jaar eerder dan ik met cd's kopen? Ik heb mijn eerste hiphop cd (Erik B. & Rakim's Follow the leader) volgens mij in 1990 gekocht en die was al in de aanbieding. Ik denk dat de max dat ik betaald heb voor import rond de 50 is geweest.
De Soul show op woensdagmiddag had aardig wat moderne Amerikaanse HipHop wat niet in de NL top 40 ging komen. Dus daar kon ik NWA van. 1988 denk ik?

Erik B & Rakim heb ik op plaat gekocht en die heb ik denk ik nog, evenals al mijn oude cassettebandjes.

@Dwarlorf even een vraag aan jou, bij mij gingen hiphop (nwa, too short en vele andere niet commercielen) hand in hand met reggae. Was dat bij jou ook zo?

[ Voor 11% gewijzigd door j-phone op 01-04-2023 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

j-phone schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:15:
[...]

De Soul show op woensdagmiddag had aardig wat moderne Amerikaanse HipHop wat niet in de NL top 40 ging komen. Dus daar kon ik NWA van. 1988 denk ik?

Erik B & Rakim heb ik op plaat gekocht en die heb ik denk ik nog, evenals al mijn oude cassettebandjes.

@Dwarlorf even een vraag aan jou, bij mij gingen hiphop (nwa, too short en vele andere niet commercielen) hand in hand met reggae. Was dat bij jou ook zo?
Ja, Reggae ook vooral de eerste helft jaren 90..Begon er zelfs min of meer mee eind jaren 80. Huurde met een vriend eerst enkele CD's met reggae maar gedurende de jaren ging het toch steeds meer richting hiphop. Als ik naar de cds kijk van toen is denk ik wel 70% hiphop 20% reggae en verder nog wat andere genres. Ik denk toch omdat ik reggae (nu ik het zo achteraf analyseer) toch een beetje een beperkt genre vind, Vaak teveel van hetzelfde. Luister het tegenwoordig eigenlijk zelden

Soul Show ken ik alleen van naam. Ik luisterde altijd Villa 65. Eerst met MC Sranang dus toen kreeg je naast Hiphop ook Reggae en Dancehall te horen. Later met Kees de Koning werd het eigenlijk bijna alleen maar Hiphop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:23
Mijn eerste CD speler in waarschijnlijk 86 was de Philips CD650, met FTS, uitklapbaar nummeriek toetsenbord, afstandsbediening en een 2e analoge uitgang met additionele (analoge) filtering op de TDA 1541 DAC. Was een rib uit mijn lijf, maar jaren plezier van gehad. Fantastische speler was dat. Later nog een losse DAC met 20-bit burrbrown DA-converters (uit de elektuur!) zelfgebouwd, en die klonk nog weer beter.
Dire Straits, Level 42, Genesis, van alles gedraaid. Toen nooit een platenspeler gehad.
Later in 92 nog 6 maanden stage gelopen op de ontwikkelingsafdeling van CDi bij Philips in Eindhoven, op Strijp terrein van Philips, dat lag naast het PSV stadion. Mooie tijd, nog wat geprogrammeerd aan de eerste mpeg encoder, waarmee gedigitaliseerd beeld naar een mpeg stream kon worden omgezet. Functioneel ontwerp van de codec? Ik kreeg gewoon een stapel papier van 10cm hoog toegeschoven, dat was de uitgedraaide code (in C), en daar moest ik het gewoon mee doen. Dat was ook in de tijd dat er 6 uur nodig waren om 1 uur aan 320*200 pixels beeldmateriaal door de mpeg encoder te jagen op een Sun workstation. Kan je je nu niet meer voorstellen. Echt een andere tijd, daar hadden ze zelfs nog koffiedames die de koffie rondbrachten op de kamers. Daarna nooit meer ergens nog gezien. Maar wel heel mooi om nog bij Philips te hebben rondgelopen en dat meegemaakt te hebben, toen het nog echt Philips was.

Mijn vader had in de vroege 60-er jaren ook bij Philips gewerkt, dus dat maakte het voor mij nog wat specialer.

[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 01-04-2023 01:15 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:03
Philips vond de CD speler uit.
Nederlanders hebben jarenlang de hoofdprijs betaald voor een Nederlandse uitvinding.

F#ck Philips

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
@Bad Brains als we de F#ck Philips mentaliteit in tegenwoordige apparatuur zouden volhouden valt er wereldwijd heel veel uit elkaar. Het patentportfolio is waanzinnig.

Maar, leg eens uit waarom Nederlanders de hoofdprijs hebben betaald en waarom je sexuele handelingen met ze wilt verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:03
Wij betaalde 40+ gulden voor een CD, waar de rest van de wereld de helft betaalde.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Dat mag je de entertainment industrie verwijten, het was immers niet Phillips die alle cd's uitbracht. Big movie / Big content / Big ... Je kent ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
In Duitsland was de cd goedkoper maar zag ik ze vooral met veel minder keus (vrijwel alleen nieuw aanwezig) bij warenhuizen zoals Karstadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 17:56
Heb zelf bij Philips gewerkt, de managementcultuur is byzar.

De cd heeft ze geen windeieren gelegd, elke cd-speler ter wereld moest naar eindhoven om getest en gecertificeerd te worden en ging erna in de blauwe bak. Daar mocht je dan uithalen wat je wilde.

Zelf DCC gehad, want die bandjes waren goedkoper als cd’s en zodoende spaarde ik geld uit. 2 jaar geleden voor €180 verkocht(defect)
De cd604 van mijn vader staat hier nog met een kleine cd-stapel… mijn zwager gaf zijn cd’s weg… vond ik toen zo raar! Nu wil ik zelfs mijn lp’s wegdoen… alleen nog maar tape.(camperlife)

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:53
Dwarlorf schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:08:

[...]

Ik kan me herinneren dat de prijs ook te maken hoe ie opgenomen / gemastered was. Zo was er AAD, ADD en DDD. Mijn duurste (DDD) die ik nog steeds wel eens afspeel, was 92 gulden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

flyingdutchboy schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:58:
[...]

Ik kan me herinneren dat de prijs ook te maken hoe ie opgenomen / gemastered was. Zo was er AAD, ADD en DDD. Mijn duurste (DDD) die ik nog steeds wel eens afspeel, was 92 gulden
Zou goed kunnen. Ik denk vooral in de begindagen. Ik heb net ff een aantal van mijn CD's uit die tijd gecheckt, die van Eric B & Rakim (1988) is AAD maar ik heb daarnaast ff snel een stuk of 5 cds gecheckt 1990-1994 en daar staat het al niet meer op vermeld.

Wel interessant trouwens. Heb tot op vandaag altijd gedacht dat het te maken had met de fysieke kwaliteit van CD's. Maar heeft idd met opname en mastering te maken: Wikipedia: SPARS code

Weer wat geleerd.

Pagina: 1