Begin PC-bouw. Welke CPU?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-08 10:54
Mijn vraag
Welke CPU moet ik kiezen voor mijn behoeften?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil na 10 jaar een nieuwe PC bouwen in mATX formaat. Die moet bovenal de volgende taken vervullen:
  • Gaming - Civilization, World of Warships, Warthunder, C&C en soortgelijke games, Farming Simulator 2022 en Flight Simulator
  • Virtual Machines zoals Hyper-V en VirtualBox. Het gaat dan vooral om websites bouwen in Wordpress, testen ervan (dus 1 VM simuleert de server, de andere VM de client PC) en experimenteren met nieuwe software en concepten.
  • Fotobewerking in DxO en Lightroom
  • Het normale werk van webbrowsen en documenten bekijken en opmaken
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kwa prijs kom ik op drie kandidaten uit
Intel i5-13600K(F) & Z790 moederbord
Intel i7-13700(F) & B760 moederbord
AMD 7700X & B650 moederbord

De i5 heeft een prijsvoordeel, maar dat raak je volgens mij kwijt wanneer je een Z ipv een B moederbord pakt. Verder goede prestaties in games en met 20 threads volgens mij voldoende vCPUs om twee VMs naast elkaar te kunnen draaien.

De i7 is iets duurder, maar kun je gebruiken in een B moederbord. Nog meer threads, maar wel een lagere basisklok snelheid

De 7700X biedt het minste aantal threads en lijkt het in games minder te doen dan de i5. Maar bij bepaalde taken, zoals fotobewerking, gaat ie toch sneller. Ook lijken de B650 borden wat betaalbaarder te zijn, waardoor hij kwa prijs toch in de race blijft.

Let wel, ik woon niet in Nederland en moet bestellen in Duitsland bij bijvoorbeeld Caseking of Computer Universe. Doordat de tarieven voor versturing hoog zijn, het liefst alles bij 1 winkel.

Dankjewel voor je tijd en antwoord.

Beste antwoord (via pepsiblik op 07-03-2023 18:22)

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ga je overklokken? Zo nee, om welke reden wil je dan een Z790 moederbord?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
ocf81 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:17:
Waarschijnlijk niet. Dus overklokken is de enige rede voor een Z moederbord (en wat meer PCIe lanes e.d.)? Dan wordt de i5 een stuk aantrekkelijker dan de andere twee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Niet de enige, maar wel de belangrijkste. Op Z790 krijg je ook wat extra lanes, maar op een µATX bord weet ik niet of je die gaat gebruiken. Er zijn B760 moederborden met meerdere m.2 sloten, dus an sich is dat dan een detail dat niet per se op de chipset zelf rust. Dat was geen duidelijk onderdeel van je vraag.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
ocf81 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:30:
Niet de enige, maar wel de belangrijkste. Op Z790 krijg je ook wat extra lanes, maar op een µATX bord weet ik niet of je die gaat gebruiken. Er zijn B760 moederborden met meerdere m.2 sloten, dus an sich is dat dan een detail dat niet per se op de chipset zelf rust. Dat was geen duidelijk onderdeel van je vraag.
Moederborden wordt de volgende studie :-) Wat mij vooral opviel bij de zoektocht naar een CPU is hoe prijsverschillen in de CPU ineens (bijna) teniet gedaan worden doordat andere hardware navenant duurder of goedkoper is. Maar wanneer ik de i5 combineer met een B mobo, dan wordt dat systeem wel ineens zo'n 50-70 euro goedkoper dan een systeem op basis van i7 of 7700x.

Ik denk inderdaad niet dat ik alle PCIe lanes op een Z mobo ga gebruiken. De videokaart is tegenwoordig zo dik dat alle andere slots afgedekt worden. En waarschijnlijk ga ik voor één grote NVME SSD.

Dankjewel voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De CPU's verschillen natuurlijk wel van elkaar, maar dat zit hem dan vooral op punten zoals instructieset, aantal kernen, instructies per kloktik en hoe ze met geheugen omgaan. De rest komt neer op het moederbord. Je kan moederbord en CPU eigenlijk niet zo goed los van elkaar zien. Het processorvoetje dicteert min of meer wat je moederbord en de chipset met je CPU kan, maar als je dan naar de specs gaat kijken zal er veel van de implementatie afhangen. Ze gaan hand in hand.

Als je puur wil weten welke CPU het beste voor jouw use case is, dan zou ik gewoon de reviews erop naslaan. Zoals je al opmerkte is niet elke CPU hetzelfde. AMD gebruikt alleen maar snelle cores, al dan niet met extra cache in de X3D varianten. De E-cores van de intel CPU's zijn minder performant, maar je krijgt er wel een hele hoop van bij een i7.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mocht je nog een maandje kunnen wachten, dan is de 7800X3D ook interessant. Duurder dan de 7700X maar ik zie vooral strategy- en simulatie-games in je lijstje, daarin doet de 3D-cache het typisch zeer goed. Het verschilt erg per game, dus google naar benchmarks als je het zeker wil weten (maar voor flight simulator maakt het heel veel verschil). Voor zaken anders dan gaming verschilt de 7800X3D niet erg van de 7700X, behalve misschien in het iets lagere stroomverbruik van de 7800X3D.

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 06-03-2023 17:03 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1