Mijn vraag
Welke CPU moet ik kiezen voor mijn behoeften?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil na 10 jaar een nieuwe PC bouwen in mATX formaat. Die moet bovenal de volgende taken vervullen:
Kwa prijs kom ik op drie kandidaten uit
Intel i5-13600K(F) & Z790 moederbord
Intel i7-13700(F) & B760 moederbord
AMD 7700X & B650 moederbord
De i5 heeft een prijsvoordeel, maar dat raak je volgens mij kwijt wanneer je een Z ipv een B moederbord pakt. Verder goede prestaties in games en met 20 threads volgens mij voldoende vCPUs om twee VMs naast elkaar te kunnen draaien.
De i7 is iets duurder, maar kun je gebruiken in een B moederbord. Nog meer threads, maar wel een lagere basisklok snelheid
De 7700X biedt het minste aantal threads en lijkt het in games minder te doen dan de i5. Maar bij bepaalde taken, zoals fotobewerking, gaat ie toch sneller. Ook lijken de B650 borden wat betaalbaarder te zijn, waardoor hij kwa prijs toch in de race blijft.
Let wel, ik woon niet in Nederland en moet bestellen in Duitsland bij bijvoorbeeld Caseking of Computer Universe. Doordat de tarieven voor versturing hoog zijn, het liefst alles bij 1 winkel.
Dankjewel voor je tijd en antwoord.
Welke CPU moet ik kiezen voor mijn behoeften?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil na 10 jaar een nieuwe PC bouwen in mATX formaat. Die moet bovenal de volgende taken vervullen:
- Gaming - Civilization, World of Warships, Warthunder, C&C en soortgelijke games, Farming Simulator 2022 en Flight Simulator
- Virtual Machines zoals Hyper-V en VirtualBox. Het gaat dan vooral om websites bouwen in Wordpress, testen ervan (dus 1 VM simuleert de server, de andere VM de client PC) en experimenteren met nieuwe software en concepten.
- Fotobewerking in DxO en Lightroom
- Het normale werk van webbrowsen en documenten bekijken en opmaken
Kwa prijs kom ik op drie kandidaten uit
Intel i5-13600K(F) & Z790 moederbord
Intel i7-13700(F) & B760 moederbord
AMD 7700X & B650 moederbord
De i5 heeft een prijsvoordeel, maar dat raak je volgens mij kwijt wanneer je een Z ipv een B moederbord pakt. Verder goede prestaties in games en met 20 threads volgens mij voldoende vCPUs om twee VMs naast elkaar te kunnen draaien.
De i7 is iets duurder, maar kun je gebruiken in een B moederbord. Nog meer threads, maar wel een lagere basisklok snelheid
De 7700X biedt het minste aantal threads en lijkt het in games minder te doen dan de i5. Maar bij bepaalde taken, zoals fotobewerking, gaat ie toch sneller. Ook lijken de B650 borden wat betaalbaarder te zijn, waardoor hij kwa prijs toch in de race blijft.
Let wel, ik woon niet in Nederland en moet bestellen in Duitsland bij bijvoorbeeld Caseking of Computer Universe. Doordat de tarieven voor versturing hoog zijn, het liefst alles bij 1 winkel.
Dankjewel voor je tijd en antwoord.