Dakpannen vervangen, hoe hergebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05 12:22
Komende zomer ga ik de dakpannen van ons huis vervangen. Ik voer de werkzaamheden zelf uit.
edit:Rond het huis komt een steiger en ik gebruik een pannenlift om de nieuwe pannen boven te krijgen.

Zouden jullie willen meedenken over hoe ik de oude pannen het beste een tweede leven kan geven?
Het is niet de bedoeling om er een slaatje uit te slaan, maar om op een manier die mij niet teveel werk kost iemand er blij mee te maken.

Pannen zijn uit 1957 en gezien de leeftijd nog in prima staat.
Maar omdat ik ook ga isoleren van binnenuit moet het dampdichte bitumen papier, dat op het dakbeschot ligt, er toch af en vervang ik gelijk de pannen voor nieuwe. Daarna PV erop en kunnen we er weer 25 jaar tegen ;)

De vraag is nu, wat kan ik het beste met de oude pannen doen?
Het gaat hierbij om ca. 90m2 pannen met nokvorsten en gevelpannen, best een mooie set dus.

De makkelijkste & snelste optie met het laagste risico voor mij is om vanaf de steiger alles in een container te smijten en af te voeren.
Dat is natuurlijk niet erg duurzaam dus liever zou ik zien dat de pannen hergebruikt worden. Zoals gezegd zijn ze nog in goede staat en perfect voor een schuur/garage ergens.

Nu heb ik al rondgebeld naar een paar pannenboeren die ook pannen inkopen en die tonen op zich wel interesse. De deal is dan dat je de pannen daar aflevert en dan een paar honderd euro vangt. Eentje toonde zich wel bereid ze op te komen halen. Maar het grote werk zit hem uiteraard in de pannen stuk voor stuk heel van het dak af te halen. Dat zie ik, in mijn eentje + hulp van wat vrienden, niet echt zitten.

Nu zou ik de pannen best op Marktplaats willen zetten, waarbij in ruil voor hulp bij het eraf halen iemand ze gratis mag hebben.
Risico daarbij is natuurlijk dat dit soort afspraken via Marktplaats altijd lastig vast te leggen zijn (iemand bedenkt zich, of komt niet opdagen).
Bovendien kan het dak natuurlijk geen weken open liggen en is het dus vrij tijd-kritisch.

Mijn vraag aan jullie daarom, heeft iemand hier ervaring mee? Opties die ik nog over het hoofd heb gezien?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Beste antwoord (via kaasmakert op 07-03-2023 11:48)

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Heb afgelopen zomer de pannen op mijn dak vervangen. De oude pannen hebben we met een verhuislift naar beneden gehaald en netjes op pallets gestapeld. Ze waren niet in de beste staat maar tot mijn verbazing was ik ze binnen enkele dagen kwijt op marktplaats. Geen wereldbedrag voor gekregen (500 euro ongeveer), maar wel de moeite om ze er netjes af te halen. En inderdaad, weggooien is zonde, nu krijgen ze nog een volgend leven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7fzGIGluyTEo15fdPM2KEeQSJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrFfCCwIldP7Xb3nR9dyL67u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dat je een dak normaal gesproken naar 1 kant toe dicht legt, maar hoogtevrees/nieuw lood rond de schoorsteen icm mensen die eerder weg moesten maakte dit voor mij een prima oplossing 🙂

Mijn oude pannen waren vlakke mulden van ca. 60 jaar oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ipj2plUl3Z8ima5pZ7qq8V9LkSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2znocIuyDy1yOlcQfIS7eI8I.jpg?f=fotoalbum_large

Ladder is trouwens handig voor erbij, maar ik zou sowieso voor een steiger zorgen, daar ga je blij mee zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:41

timovd

Voorsprong door techniek

In plaats van een steiger huren, kun je een pannenlift huren en een ladder tegen het dak aan zetten.
Nieuwe pannen naar boven en oude pannen naar beneden met de lift.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
timovd schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:21:
In plaats van een steiger huren, kun je een pannenlift huren en een ladder tegen het dak aan zetten.
Nieuwe pannen naar boven en oude pannen naar beneden met de lift.
Een pannenlift komt er sowieso, naast de steiger. Ik moet ook een paar reparaties aan het dakbeschot doen en wil wel veilig kunnen werken. Bedankt voor de tip!

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:27
Wat voor pannen zijn het? Ik neem aan keramische / gebakken pannen en geen betonpannen? Die laatste zou ik namelijk meteen in de puinbak gooien.

Ken je niemand in je omgeving met een shovel of verreiker? Een pallet op de lepels en de pannen meteen vanaf het dak op de pallet stapelen. Scheelt je ook een keer aanpakken.
Dak moet dan rondom natuurlijk wel goed bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Denk niet dat er in 1957 betonpannen gebruikt werden.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waarom zie je het niet zitten om de pannen zelf heel van het dak te halen? Zelf ook in het verleden bij een maat van mij gedaan met een paar man. Wij gebruikten een liftje, pallet erop. Pallet vullen, lift naar beneden en daar stonden dan een paar man die de pallet weer overtasten op een andere pallet. En mijn maat had ze inderdaad ook weer verkocht aan een pannenboer die ze op kwam halen. Al met al was het iets een ochtendje werk, valt reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik had een aanbod van de panneboer waar ik de nieuwe kocht , maar de oude waren zo slecht dat ik daar vanaf heb gezien en ze toch in de container zijn verdwenen. minus wat buren wilde hebben als reserve voor hun dak.
Pannen van het dak halen is trouwens niet zo heel moeilijk ik had een glijbaan gemaakt, de aannemer bij de buren heeft laatst matrassen gebruikt. maar als de goothoogte hoger is kan je ook gewoon een liftje pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:31
Zou zo'n stortslurf de pannen niet voldoende afremmen dat ze heel beneden komen? De slurf een beetje schuin afspannen en onderaan nog een oud matras leggen. Iemand boven die ze erin gooit en iemand onder die ze steeds van het matras pakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Thy... op 06-03-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:45
IK heb dat ook met een glijbaantje gedaan van twee lange planken in een V vorm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:10
Een dagje werken met zo'n pannenlift en je bent klaar. Je vergeet dat als je ze verkoopt, je ook geen container nodig hebt. Waarschijnlijk brengt dat meer op dan de verkoop zelf.

Daarnaast zou ik NOOIT een markplaats koper op mijn dak laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quacktech
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 13:06
Ik heb een paar jaar terug precies hetzelfde gedaan, ook om dezelfde reden.
Hiervoor heb ik een houten glijbaan in elkaar getimmerd, die op de dakgoot rustte. Er stond iemand onderaan om de pannen op te vangen, die gaf ze weer aan iemand die ze opstapelde.
Uiteraard zijn enkele pannen gesneuveld, maar het grootste gedeelte was nog prima. Ik heb alleen de pannen vernieuwd aan de kant van de PV-panelen. Op de andere kant van het dak de oude pannen weer teruggelegd. De oude pannen heb ik laten ophalen door een opkoper, die gaf er een paar honderd voor. Bij mij is de situatie wel zo dat hij met zijn auto tot naast de pannen kon komen en niet nog een hele steeg door hoefde oid.

The Duck did it again

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Heb afgelopen zomer de pannen op mijn dak vervangen. De oude pannen hebben we met een verhuislift naar beneden gehaald en netjes op pallets gestapeld. Ze waren niet in de beste staat maar tot mijn verbazing was ik ze binnen enkele dagen kwijt op marktplaats. Geen wereldbedrag voor gekregen (500 euro ongeveer), maar wel de moeite om ze er netjes af te halen. En inderdaad, weggooien is zonde, nu krijgen ze nog een volgend leven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7fzGIGluyTEo15fdPM2KEeQSJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrFfCCwIldP7Xb3nR9dyL67u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dat je een dak normaal gesproken naar 1 kant toe dicht legt, maar hoogtevrees/nieuw lood rond de schoorsteen icm mensen die eerder weg moesten maakte dit voor mij een prima oplossing 🙂

Mijn oude pannen waren vlakke mulden van ca. 60 jaar oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ipj2plUl3Z8ima5pZ7qq8V9LkSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2znocIuyDy1yOlcQfIS7eI8I.jpg?f=fotoalbum_large

Ladder is trouwens handig voor erbij, maar ik zou sowieso voor een steiger zorgen, daar ga je blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Bedankt allemaal voor de goede reacties! Zo te lezen zijn er al genoeg postieve ervaringen met het heel eraf halen van de pannen.
Het dak is niet al te hoog, dus een glijbaan is zeker een optie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willem1509
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 10:43
Ik heb jarenlang dakpannen van het dak gehaald als bijbaantje. Wij gebruikten altijd lange steigerplanken waar we aan beide lange zijden rachels (rechtopstaand) schroefden, zodat er een U-vorm ontstond waarin de dakpan naar beneden gleed.

Het uiteinde van de plank steek je dan in een kruiwagen gevuld met zand (beter dan matrassen, want dat veert). Bovendien altijd met de nok naar boven laten glijden. Als deze eraf gaat tijdens het glijden, heb je er namelijk niets meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
BugBoy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:20:
Denk niet dat er in 1957 betonpannen gebruikt werden.
Betonpannen worden al sinds ~1910 gebruikt. ;)

Maar die zijn weinig populair, keramische pannen zijn veelal nog goed bruikbaar en gaan vrij makkelijk een eeuw mee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:26:
[...]

Betonpannen worden al sinds ~1910 gebruikt. ;)

Maar die zijn weinig populair, keramische pannen zijn veelal nog goed bruikbaar en gaan vrij makkelijk een eeuw mee.
Nee klopt, het zijn inderdaad kermasische VHV pannen, vandaar de redelijke staat na ~70 jaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-05 16:43
Plaatsers van een dakkapel hadden een houten goot, een smalle sjoelbak zegmaar die beneden op een matras uit kwam. Dat werkte prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 19:42
kaasmakert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:01:
[...]

Nee klopt, het zijn inderdaad kermasische VHV pannen, vandaar de redelijke staat na ~70 jaar!
Vintage, en dat is gewild tegenwoordig. Genoeg bouwstijlen en monumentale panden waarvoor het precies de goede look is. Ben je zo kwijt.
Pagina: 1