Hallo allen,
Ik heb een Bora Pure inductiekookplaat met recirculatie. Een model dat veel wordt geïnstalleerd in nieuwbouwwoningen zonder afvoer naar buiten.
Bij de Bora hoort een actief-koolfilter, waarvan de kookplaat automatisch na 150 draai-uren (of 'ongeveer 1 jaar'), aangeeft dat hij vervangen moet worden. Er wordt een "F" op de display getoond. Voor een goede luchtkwaliteit, wil je niet te lang doorgaan met een filter dat vervangen moet worden. Ik trek hem dan ook eruit en zie dat hij geel geworden is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WYngMji1YJLCkUNkWuVSCZqn.jpg?f=user_large)
Ik heb een Bora Pure inductiekookplaat met recirculatie. Een model dat veel wordt geïnstalleerd in nieuwbouwwoningen zonder afvoer naar buiten.
Bij de Bora hoort een actief-koolfilter, waarvan de kookplaat automatisch na 150 draai-uren (of 'ongeveer 1 jaar'), aangeeft dat hij vervangen moet worden. Er wordt een "F" op de display getoond. Voor een goede luchtkwaliteit, wil je niet te lang doorgaan met een filter dat vervangen moet worden. Ik trek hem dan ook eruit en zie dat hij geel geworden is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WYngMji1YJLCkUNkWuVSCZqn.jpg?f=user_large)
- Vervangende modellen kosten 100 euro per stuk.
- Omdat ik vaak kook, krijg ik de melding om de 5 a 6 maanden al
- Er zijn goedkopere (namaak) filters te krijgen a 40 euro per stuk, maar als je door de reviews gaat lees je dat deze toch meer geurtjes achterlaten
- Het risico met dit soort disposables, is dat deze Bora wellicht binnenkort uit de handel gaat, en de filters op den duur ook niet meer beschikbaar zijn. Ik heb dit eerder gehad met Mechanische ventilatie filters en Philips luchtbevochtigers.
- Ze bestaan uit de geribbelde mesh en een stof vilten omhulsel
- Ik vind het lastig erop te Googlen want ik vind eigenlijk alleen pagina's van keukenboeren die adviseren vooral vaak nieuwe te kopen of anders tips hoe je RVS koolstoffilters in 'traditionele' afzuiging reinigt: Vaatwasser of in de oven gooien
- Zitten de stoffen (bijv. VOCs etc) gevangen in het filter en kun je die eruit krijgen?
- Of heeft er een chemisch on-omkeerbaar proces plaatsgevonden en zijn ze écht niet meer te reinigen?