Kookplaat koolstoffilter reinigen of regenereren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeikoe
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-06 21:21
Hallo allen,

Ik heb een Bora Pure inductiekookplaat met recirculatie. Een model dat veel wordt geïnstalleerd in nieuwbouwwoningen zonder afvoer naar buiten.
Bij de Bora hoort een actief-koolfilter, waarvan de kookplaat automatisch na 150 draai-uren (of 'ongeveer 1 jaar'), aangeeft dat hij vervangen moet worden. Er wordt een "F" op de display getoond. Voor een goede luchtkwaliteit, wil je niet te lang doorgaan met een filter dat vervangen moet worden. Ik trek hem dan ook eruit en zie dat hij geel geworden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/np_RyIho6rPWcPvp1RjTinRWmQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WYngMji1YJLCkUNkWuVSCZqn.jpg?f=user_large
  • Vervangende modellen kosten 100 euro per stuk.
  • Omdat ik vaak kook, krijg ik de melding om de 5 a 6 maanden al
  • Er zijn goedkopere (namaak) filters te krijgen a 40 euro per stuk, maar als je door de reviews gaat lees je dat deze toch meer geurtjes achterlaten
  • Het risico met dit soort disposables, is dat deze Bora wellicht binnenkort uit de handel gaat, en de filters op den duur ook niet meer beschikbaar zijn. Ik heb dit eerder gehad met Mechanische ventilatie filters en Philips luchtbevochtigers.
  • Ze bestaan uit de geribbelde mesh en een stof vilten omhulsel
Weet er iemand of er een proces is om de filters te reinigen/regenereren/hergebruiken? Dat is zowel goedkoper, als toekomstbestendiger.
  • Ik vind het lastig erop te Googlen want ik vind eigenlijk alleen pagina's van keukenboeren die adviseren vooral vaak nieuwe te kopen of anders tips hoe je RVS koolstoffilters in 'traditionele' afzuiging reinigt: Vaatwasser of in de oven gooien
  • Zitten de stoffen (bijv. VOCs etc) gevangen in het filter en kun je die eruit krijgen?
  • Of heeft er een chemisch on-omkeerbaar proces plaatsgevonden en zijn ze écht niet meer te reinigen?
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Het plaatsen van een plasmafilter overwogen? Een heel stuk duurder, maar gaat veel langer mee.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeikoe
Interessant idee. Even over gelezen.
Bora recirculatie kookplaten ondersteunen echter geen plasmafilters: alleen actiefkoolstof.
Als ik Google, zijn er schijnbaar wel doe-het-zelf oplossingen waarbij je een plasmafilter er achter hangt maar dan verlies je de garantie van Bora. Bora als fabrikant geeft zelf aan dat het niet veilig is namelijk ('ozon en brandlucht').

[ Voor 6% gewijzigd door Snoeikoe op 06-03-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:43
Waarom probeer je niet eens zo'n 3rd party? Het gaat er niet om wat een review zegt, maar wat jij er van vindt.

Zelfde om zelf een keer een koolstoffilters op maat te knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 10:19
Blijft interessant maar ook ik kan niet veel vinden. Het binden van 'geurtjes' gebeurt door adsorptie aan geactiveerde koolstof. Dat zou in principe omkeerbaar moeten zijn. Probleem is dat daar hoge temperaturen voor nodig zijn (ik weet niet hoe hoog, maar lees 800+ en dat lijkt niet onwaarschijnlijk).
Nu heb ik ook een oven met een pyrolyse-functie die tot -ik dacht- 500 graden gaat. Het is te proberen evt.. Eerst filter met water en zeep schoonmaken en goed laten drogen en dan de oven in.
De vraag is dan:
(1) kan het 'support materiaal' (lees: het filter waar de koolstof in / aan zit) hier tegen en
(2) hoe weet ik dan of het gewerkt heeft? Dat zou je bij twee kookplaten (1 met een nieuw filter en 1 met een geregenereerd filter) moeten meten achter het filter als je allebei hetzelfde bakt. Maar zo'n meting is complex omdat veel verschillende componenten vrijkomen en ook de meetapparatuur (bijvoorbeeld een gaschromatograaf) niet iets is wat in een huishouden aanwezig is. ;)
Als al aangegeven is het commercieel natuurlijk veel beter om het hier niet over te hebben en mensen gewoon nieuwe filters te laten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeboP
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-05 12:03
*knip*
Dit lijkt teveel op spam.

[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 05-05-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeikoe
@SeboP heb het gelezen maar ik neem hier niet veel van aan. Het is een website vol ads en seo tekst die het liefst bezoekers trekt lijkt het. Het advies is vervolgens 'wassen met zeep'
Dat werkt dus 100% niet bij active carbon.
Eerdere reactie van @ErikJan2 klopt meer.
Ook als je verder googled op 'can I clean active carbon filters' zie je dat dat nagenoeg onmogelijk is voor normale consumenten.
Ik heb me er dus bij neergelegd.
Pagina: 1