Nieuwe pc upgrade of Xbox Series X?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik game momenteel voornamelijk op de pc met deze setup:

GTX 1080
Ryzen 5 3600
Asus PRIME B450M-A
16GB DDR4 3200 Mhz
Cooler Master MWE 650 White V2
Phanteks P400

Nu twijfel ik of ik deze setup wil gaan upgraden, of ik een Xbox Series X wil gaan aanschaffen. Eén van de redenen is dat ik Hogwarts Legacy graag wil spelen. Voor de rest speel ik haast alleen Skyrim (met mods), en zou dit soepel op 1440p 60fps willen draaien, lukt met deze setup niet.

Ik gok dat ik een flinke pc upgrade moet doen om Hogwarts Legacy te kunnen draaien op high 1440p? Een Series X kan je al vinden rond de 400 euro (2e hands). Geen idee hoe duur een upgrade zou kunnen worden. Mijn budget is dan ook zo goedkoop mogelijk, ook wellicht rond de 400, met het idee dat ik mijn huidige kaart etc nog kwijt kan voor een leuk bedrag.

Graag advies en hoe duur wellicht zo'n pc upgrade zou kunnen worden :) mijn pc kennis is minimaal.

Beste antwoord (via Westland1940 op 07-03-2023 07:29)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:25

Thomg

Aww yiss

Tsja dat is erg aan wat je zelf wilt.
Als je even hier kijkt
https://en.gamegpu.com/rp...warts-legacy-test-gpu-cpu
Zie je dat een 3600 max 100 fps doet.
Als je 1440p target is een CPU upgrade dus (nog?) niet nodig.
Om je target te halen heb je ongeveer een 6700XT nodig.
uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 6700XT

Zal je ongeveer 300 kosten als ik de 1080 aftrek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:01
Die game is bedoeld voor een controller, ik zou voor die game eerder een xbox serires x aanschaffen.
Omdat je voor die game,zeker op 1440p en zowel een andere gpu als cpu nodig bent om het echt goed te kunnen spelen

Ik zou dus naar een xbox kijken in jouw geval

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 05-03-2023 21:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je even hier kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Game is erg slecht geoptimaliseerd je zit zowel met de RAM gebruik,maar ook gpu gebruik en cpu gebruik in die game.

16gb ram is te weinig,gezien de RAM die de game gebruikt:

https://www.reddit.com/r/...ues_with_hogwarts_legacy/

Performance problemen:

https://www.pcgamer.com/h...m&utm_campaign=socialflow

Herkenbaar op mijn legion pro 5 kan deze game niet normaal spelen,alleen maar stutter

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 05-03-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:58
Grootste verschil waar je rekening mee moet houden is de bediening. Ben je bereid om van muis en toetsenbord naar controller te gaan? (er van uitgaande dat hogwarts geen keyboard/mouse support heeft op de xbox).

Verder, tja, voor mij een beetje shocking dat zo een pc geen moderne games meer zou kunnen spelen en kan het dan ook moeilijk geloven. Heb je het al geprobeerd en wat kwam er uit je tests? En ben je bereid om de instellingen lager te zetten of is dat out of the question? Ik bedoel; op de xbox bepaalt de developer de instellingen voor jou, daar is niet gezegd dat het dezelfde kwaliteit is als alles op high op de PC.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:26
Ramon schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:22:
Grootste verschil waar je rekening mee moet houden is de bediening. Ben je bereid om van muis en toetsenbord naar controller te gaan? (er van uitgaande dat hogwarts geen keyboard/mouse support heeft op de xbox).

Verder, tja, voor mij een beetje shocking dat zo een pc geen moderne games meer zou kunnen spelen en kan het dan ook moeilijk geloven. Heb je het al geprobeerd en wat kwam er uit je tests? En ben je bereid om de instellingen lager te zetten of is dat out of the question? Ik bedoel; op de xbox bepaalt de developer de instellingen voor jou, daar is niet gezegd dat het dezelfde kwaliteit is als alles op high op de PC.
Je tweede stuk zou ts het spel moeten aanschaffen voor de pc. Dan ben je al een deel van het budget kwijt zeg maar om alleen te proberen. Lijkt me niet handig.
Ben het wel met je eens dat het schokkend is dat zijn pc het niet zo kunnen draaien. We zijn dus weer in een tijd aangekomen dat er weinig aan optimalisatie gedaan wordt. En dat is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Nu online
Thomg schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:04:
Als je even hier kijkt

Mijn huidige setup kan prima een 6700XT aan? Dan is dit wel de makkelijkste oplossing als dit voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Westland1940 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:05:
[...]

Mijn huidige setup kan prima een 6700XT aan? Dan is dit wel de makkelijkste oplossing als dit voldoende is.
Voeding is erg matig, maar het zou wel moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 10:09
Upgrade je videokaart naar de 6700xt.dat is een prima match met de 3600 zoals je in de test op de frontpage van vandaag ziet.

De 3600 is best nog een potente cpu.

Ik heb 'm op de xbox series S en dan speelt best prima maar hou er rekening mee dat de xbox controllers een enorme deadzone hebben waar ik me wel wat aan erger. De eerste beweging van de sticks doet helemaal niks.

Dan kun je bijna nog beter een controller aan je pc koppelen als je toch graag met controller speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Nu online
Thanks vooor alle reacties. Mij lijkt de 6700 XT dan een prima oplossing, hoef ik verder geen nieuwe upgrades te doen en (nog) geen Series X aan te schaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 22:46
Hogwarts Legacy draait hier prima high/1440p 50-60fps(vsync 60hz) op een 5600x icm een RX6600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:12
Je zou natuurlijk ook eens kunnen testen op medium? *rent weg*

Ben het overigens wel eens met Thomg, maar als je budget 400 is, je verkoopt je 1080 en shopt een beetje rond voor die 6700XT dan zou je wellicht nog wat andere upgrades kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 11:18
Dagion schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:48:
Je zou natuurlijk ook eens kunnen testen op medium? *rent weg*
Waarom wegrennen? Als het spel goed draait op medium instellingen en er daarbij nog goed uitziet, is er toch niks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Nu online
Het is een 6700 XT geworden. Ben benieuwd hoe o.a. Hogwarts Legacy draait hierop, en Skyrim (met mods!) op 1440p ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Westland1940 op 08-03-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Nu online
Verbazingwekkend, in Skyrim haal ik niet eens steady 60 fps op 1440p met wat mods! Is Skyrim gewoon ruk geoptimaliseerd? Maken de mods het net te zwaar? (al zijn die al juist afgestemd op performance) of is de rest van mijn build ook wellicht een oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ik was er al een beetje bang voor,is het alleen met Skyrim of ook met hogwarts?

En wat doet het systeem met alleen de orginele game,mods zorgen er helaas vaak er voor dat het er niet beter op word.

[ Voor 50% gewijzigd door freaky35 op 10-03-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Nu online
@freaky35 Ik heb Hogwarts gelukkig nog niet gekocht, daar wacht ik even mee.

Ik kon Skyrim al zonder mods op 1440p 60fps high settings spelen op mijn 1080 GTX, dus ik had nu wel meer verwacht eerlijk gezegd. En ik gebruik al één van de lichtste grafische mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Heb je de drivers wel goed verwijdert eerst met DDU? voordat je de nieuwe drivers geinstaleerd hebt?
Pagina: 1