2e scherm macbook

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 22:35
Goedenavond,

Ik heb onlangs een macbook air 2022 aangeschaft en wil hier een ultrawide of 2 losse schermen op aansluiten. Deze ga ik gebruiken voor het beoordelen van röntgenfoto's. Dus vooral zwart/grijswaardes, contrast en helderheid zijn van belang. Nu doe ik dit op een iMac 5k retina en dat bevalt goed. Maar wil dit nu met de macbook gaan doen.
Zijn er suggesties voor schermen die jullie aanraden? Bij voorkeur in zilvergrijs. Zat te denken aan de LG 40wp95c-w. 2 x apple studio display is me net te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 15:32
Ik meen laatst gehoord te hebben dat een M1 chip maar 1 extra scherm aan kan. Volgens mij is de 2022 nog een M1, klopt dat?

De M2 chip zou wel aankunnen.
Met een dockingstation dat daar voor gecertificeerd is (Mac gecertificeerd), kun je wel 2 schermen aansturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Loft op 05-03-2023 21:21 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
Deze heeft een M2 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Loft schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:20:
Ik meen laatst gehoord te hebben dat een M1 chip maar 1 extra scherm aan kan. Volgens mij is de 2022 nog een M1, klopt dat?

Met een dockingstation dat daar voor gecertificeerd is (Mac gecertificeerd), kun je wel 2 schermen aansturen.
Dockingstation hoeft absoluut niet Mac gecertificeerd te zijn, dat heeft totaal geen invloed op of je wel of niet twee schermen kunt draaien.

Het enige dat bepalend is, is of je dock een DisplayLink chip heeft. Zo ja, dan werkt het prima, zo nee dan heb je pech. Nadeel is wel dat bij zo'n dock alles over CPU gaat, dus in zware grafische applicaties ga je dat wel merken.

Maar DisplayLink is inmiddels officiëel ondersteund op de silicon Macs (vanuit DisplayLink), dus dat werkt gewoon prima en gaat ook gewoon prima blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 15:32
Oon schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:24:
[...]

Dockingstation hoeft absoluut niet Mac gecertificeerd te zijn, dat heeft totaal geen invloed op of je wel of niet twee schermen kunt draaien.

Het enige dat bepalend is, is of je dock een DisplayLink chip heeft. Zo ja, dan werkt het prima, zo nee dan heb je pech. Nadeel is wel dat bij zo'n dock alles over CPU gaat, dus in zware grafische applicaties ga je dat wel merken.

Maar DisplayLink is inmiddels officiëel ondersteund op de silicon Macs (vanuit DisplayLink), dus dat werkt gewoon prima en gaat ook gewoon prima blijven werken.
TOP. Goede correctie/aanvulling

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 19:21
Loft schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:20:

De M2 heeft dezelfde beperking als M1.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:30
Als zwart/grijs, contrast en helderheid belangrijk zijn, is dan een OLED-scherm geen goed idee? Of doet grootte er ook toe? 40 inch is natuurlijk best fors.

Deze bijvoorbeeld. 34 inch, OLED en in het Zilver/Grijs. https://www.coolblue.nl/share-product/918587

[ Voor 25% gewijzigd door Dennisweb op 05-03-2023 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

vetter schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:09:
Goedenavond,

Ik heb onlangs een macbook air 2022 aangeschaft en wil hier een ultrawide of 2 losse schermen op aansluiten. Deze ga ik gebruiken voor het beoordelen van röntgenfoto's. Dus vooral zwart/grijswaardes, contrast en helderheid zijn van belang. Nu doe ik dit op een iMac 5k retina en dat bevalt goed. Maar wil dit nu met de macbook gaan doen.
Zijn er suggesties voor schermen die jullie aanraden? Bij voorkeur in zilvergrijs. Zat te denken aan de LG 40wp95c-w. 2 x apple studio display is me net te gek.
Zoals hier al wordt besproken is deze Mac officieel beperkt tot 1 extern scherm. Dus zelfs al zou je 2 studio displays willen dan werkt dat niet.

https://www.apple.com/nl/macbook-air-m2/specs/

Aangezien zaken als " zwart/grijswaardes, contrast en helderheid van belang zijn" betwijfel ik ten zeerste of een Dock met DisplayLink een verstandige keuze is.

Ik zou dus persoonlijk eerder kijken naar een 14" MacBook Pro of Mac Mini die wel gewoon native 2 schermen kunnen aansturen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 13:50

Maverick2001

Never look back

Misschien is de BenQ PD3205U ook een mooie optie. Deze bevat Daisy Chain en zo kan je 2 externe monitoren aan elkaar koppelen. Daarnaast bevat deze monitor een DICOM profiel welke specifiek gericht is op medisch gebruik.
Gebruik zelf ook de PD3205UA (met een ergo-arm), het zijn mooie monitoren.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-09 22:49
Ik ben misschien biased, maar na de 'luxe' van een 5K iMac scherm is een ultrawide (en zelfs een 4K scherm) zeker een stap terug.
Ik durf ook niet te beloven dat DisplayLink niets doet met je kleur/contrast en dat is juist bij beoordelen van beelden nogal belangrijk.
Ik zou zelf altijd kiezen voor een 5K panel met DisplayPort (thunderbolt) - daar zijn er helaas iet heel veel van, maar de LG of Apple eigen StudioDisplay werken goed. Kost iets meer, maar werkt écht goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Eens met bovenstaande commentaren.

De M2 (non-Pro, Max of Ultra, maar 'gewoon' M2) kan fabrieks-af twee schermen aansturen. In een laptop zit al een scherm, dus kan er maar één extern scherm bijgeprikt worden.

Met DisplayLink is daaromheen te werken, maar de compressie in het videosignaal die daarbij komt kijken zorgt voor verminderde beeldkwaliteit en een kleine vertraging in muisbewegingen. De kleurechtheid kan dus beïnvloed worden.

De M2 Air is dermate prijzig, zeker met de RAM/SSD-meerprijzen, dat je bijna beter voor een M1 Pro-gebaseerde Macbook Pro kunt gaan (zeker als je die tweedehands koopt). Die zijn sneller, hebben een beter en groter ingebouwd scherm en ondersteunen ook meerdere externe schermen.

Verkijk je niet op de M2. Een prima chip hoor, maar de M1 Pro is nog steeds sneller.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HetDraakje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:46
vetter schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:09:
... ultrawide of 2 losse schermen op aansluiten. Deze ga ik gebruiken voor het beoordelen van röntgenfoto's.
Foto's in het kader van patienten? Voor routinematig klinisch gebruik is een CE-medical gecertificeerde monitor noodzakelijk als je de verordening medische hulpmiddelen volgt (bron:https://www.rvo.nl/onderw...len/medische-hulpmiddelen. Je komt dan vanzelf bij EIZO/BARCO uit. Vooral de lineariteit van de grijswaarden zijn daarin belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsEsDee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

EsEsDee

The Certified Derailer

kijk eens naar de LG ultrafine 4K of 5K. Zelf recent aangeschaft. Prachtig beeld, en alles via 1 thunderboltkabel, inclusief randapparatuur en laden van je laptop. Geen gedoe met adapters, dongles of gezeur met scaling binnen MacOS.

Uncontrollable & Incompatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
Als ik deze verhalen zo hoor kan ik misschien beter een tweede scherm voor mijn iMac kopen. Dan heb ik 2x 27inch retina. Deze kunnen gekalibreerd worden voor dicom gebruik.
Dan gebruik ik de air voor onderweg en kan daar voor kantoorgebruik een goedkoper scherm bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Maverick2001 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:16:
Misschien is de BenQ PD3205U ook een mooie optie. Deze bevat Daisy Chain en zo kan je 2 externe monitoren aan elkaar koppelen. Daarnaast bevat deze monitor een DICOM profiel welke specifiek gericht is op medisch gebruik.
Gebruik zelf ook de PD3205UA (met een ergo-arm), het zijn mooie monitoren.
MST (daisy chain) werkt niet onder macOS. Met een reguliere M2 kun je alleen met een displaylink apparaat meer monitoren draaien. M2 Pro kan dan wel weer 3 monitoren totaal.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 13:50

Maverick2001

Never look back

nelizmastr schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:56:
[...]

MST (daisy chain) werkt niet onder macOS. Met een reguliere M2 kun je alleen met een displaylink apparaat meer monitoren draaien. M2 Pro kan dan wel weer 3 monitoren totaal.
Goed om te weten.. Ik wist niet dat het niet werkte op een M2 pro.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Maverick2001 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:11:
[...]

Goed om te weten.. Ik wist niet dat het niet werkte op een M2 pro.
MST werkt gewoonweg niet in macOS, ongeacht de versie of hardware eronder. Is helaas altijd al zo geweest.
Multi-monitor met aparte kabels verschilt qua support met de SOC die je hebt. De M1 is net als de M2 ietwat gecastreerd waardoor er maar één monitor buiten de interne display aangestuurd kan worden, daarvoor moet je upgraden naar een Pro of Max SOC.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonwitlof
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-03-2023
De schermen van Samsung zijn ook van een zeer hoge kwaliteit. Ook met de eye saver mode.
Pagina: 1