Constant Current LED driver vervangen (80W)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een mooie lamp gekocht uit Duitsland, maar daar zit een 'te slimme' Chinese LED driver in. Met zo'n goedkoop zappertje dat je op afstand je lamp kan dimmen en kleurtemperatuur kan veranderen.

Ik heb dat allemaal niet nodig en wil die driver vervangen door een eenvoudige driver met TRIAC dimming, zodat ik het zelf met de lichtknop kan doen.

De huidige driver is een JZ-25-670-1200 (zie foto below) wat natuurlijk naamloze Chinese makelij is.
Belangrijke info is dat het 1.2A CC is, met een voltage tussen de 50 en 67V, totaal vermogen piekt op 80W.

Ik ben nu een beetje aan het rond-googlen, maar vind niet direct een TRIAC CC driver met dezelfde specificaties. Vooral omdat het om 80W gaat, is het nogal een uitdaging. Ik heb wel deze van Meanwell gevonden. CC, TRIAC dimmable maar het amperage gaat maar tot 1.05A en het voltage tot 34-57Vdc (60W).

Ik denk dat het amperage wel voldoende is om de LEDs aan te krijgen, die 150mA verwacht ik niet dat het op gaat hangen. Het enige wat ik niet weet is wat de gevolgen zijn voor het lage voltage.

De lamp staat eigenlijk nooit vol aan, omdat deze dan teveel licht geeft, dus ik hoeft die 80W eigenlijk niet te hebben. Kan ik de huidige driver zonder al te veel problemen door die 60W driver vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_pB9HrA4Lt1uAQCsfxjKAszD2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rfqi09dTmUnEO8478uHJJLB8.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:33
Het is een beetje moeilijk te voorspellen hoe goed dit gaat werken. Die driver past automatisch het voltage aan aan wat de lamp nodig heeft. Je huidige driver levert tussen de 50 en 67 V, dus die lamp werkt ergens op een voltage dat in die range zit. We weten alleen niet precies op welk voltage en hoe helder die lamp bij ieder voltage is. Het zou kunnen zijn dat die lamp op rond de 50 V werkt, maar het kan dus ook op rond de 67 V zijn. In dat laatste geval gaat die nieuwe driver niet werken.

De maximale output van de vervangende driver is 57 V en zit dus (met zijn maximum) in het midden van de range van de oude driver. Alles is mogelijk; het zou perfect kunnen werken, of de helderheid zou heel erg begrensd kunnen zijn, of er komt gewoon geen licht uit.

Je zou (als je voorzichtig bent) de lamp eens kunnen aanzetten op halve helderheid en dan meten welk voltage de driver levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zet de oude lamp aan, en meet de spanningsval over de LED. Dan heb je eigenlijk je antwoord al. Mits die spanning constant is en niet geschakeld op een hoge frequentie, want dan kan de meter er waarschijnlijk niet goed mee overweg.

Halve of hele helderheid maakt overigens niet uit, de spanningsval blijft nagenoeg hetzelfde, en op halve helderheid zit je mogelijk met PWM gedoe waardoor het dus niet goed te meten is.

Of kijk even of je de specs van de led of een vergelijkbare kunt vinden. Waarschijnlijk staan er een heel stel leds intern in serie. Als je dat aantal maal 3,2V doet, kom je waarschijnlijk ook op het voltage uit. Zolang de voeding meer dan dat kan leveren verwacht ik er geen problemen mee.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 05-03-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepenzo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-03-2024
Hoi @JackBol ,

Ik heb toevallig eenzelfde soort lamp gekocht en ben ook van plan de driver te vervangen.
Is het gelukt met de driver die je noemde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
joepenzo schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:47:
Hoi @JackBol ,

Ik heb toevallig eenzelfde soort lamp gekocht en ben ook van plan de driver te vervangen.
Is het gelukt met de driver die je noemde?
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om het te testen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt