Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:01
Ik ben van plan om 15 jinko 420wp zonnepanelen aan te schaffen
Deze wil ik aansluiten op een sun-12k-sg04pl3
Ik twijfel of ik deze panelen in 1 string aan zal sluiten, of dat ik er 2 storingen van moet maken

Mijn voorkeur zou denk ik gaan naar 1 string, omdat de omvormer dan al heel snel opstart
Ivm 200v opstart spanning van de mppt
...

...

Voor zover ik kan hebben de panelen een VOC van 38.15 en een temperatuur coëfficiënt van -0.25
Bij een temperatuur van -10 kom ik op 622.3V

De mppt range van de omvormer is 200-650
Ook mag er max 15600W dus dat blijft ook onder de 6300W dus dat zou ook wel goed moeten zijn
...

Ik zou dus graag een bevestiging willen hebben dat mijn plannen goed zittenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klLKLmf2LQyhDmszWN2uM_PEUOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aM5IEWgVMbZ0rLfIh5d2Cn3g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_sjZytZ5XpqyPwYW-fSNkQTI2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBjzUO0FhkKxZTeDTIYuLDUr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcGJbS8HBGRfE5o4b02Z_OdMQ2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYekHU8JXw2lR4exmyYBcsbw.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via creon op 08-03-2023 12:19)

Ik voorzie geen probleem. (sterker nog, het is gewenst ivm ideale vmpp)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!
Ik voorzie geen probleem. (sterker nog, het is gewenst ivm ideale vmpp)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Waarom een 12kW omvormer voor 6,3kWp aan panelen?

Wat is de azimut en helling van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Uszka schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:20:
Waarom een 12kW omvormer voor 6,3kWp aan panelen?

Wat is de azimut en helling van de panelen?
230° en een helling van 10°
12kw zodat ik later ook het huis via de omvormer kan laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
creon schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:55:

12kw zodat ik later ook het huis via de omvormer kan laten lopen
Je weet dat die omvormer maar 2 MPPT heeft :-) ?

En weet je wat dat betekend?

En wat betaal je voor de omvormer? Als ik op die type code zoek schrik ik even best wel heel erg hard.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Ronald schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:36:
[...]

Je weet dat die omvormer maar 2 MPPT heeft :-) ?

En weet je wat dat betekend?

En wat betaal je voor de omvormer? Als ik op die type code zoek schrik ik even best wel heel erg hard.
Omvormer zal zo rond de 3000 gaan kosten
De bedoeling is om maar 1 mppt te gebruiken,
Mijn vraag was ook of ik iets over het hoofd gezien heb waardoor dat niet mogelijk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Dat het A+ merk hybride omvormer minder kost? https://www.solar-outlet....wer-100-smart-energy.html

En ja ik schat even in dat het niet gesimuleerd hebt hoeveel omvormer vermogen je met je huis daadwerkelijk nodig gaat hebben… je vraag is welkom, maar superbasis…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:55
Is het de bedoeling hier ook meteen een thuisbatterij op aan te sluiten en ook offgrid je panelen te kunnen gebruiken? Je laat veel aan de interpretatie over. Qua string, aantal panelen, en omvormervermogen is je vraag in ieder geval beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Accu ondersteuning en eiland bedrijf zijn absoluut niet hetzelfde…

Ik zou @creon aanraden om de wensen even op tafel te gooien… voor er duizenden over de balk gaan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
Ik heb een nieuwe schuur van 5,5 x 6,5 meter
Hier passen 15 panelen op
Deze panelen zullen aangesloten moeten worden op een omvormer

Met het oog op de afbouw van salderen wil ik deze stroom op kunnen slaan voor eigen gebruik
Ook wil ik in de toekomst deze opgeslagen stroom op dure momenten op het net kunnen zetten (in de zomer zal de stroomprijs op het midden van de dag een stuk lager liggen dan rond etenstijd, de panelen produceren het meeste op het midden van de dag)
Vandaar dat ik de mogelijkheid wil hebben om alle stroom in de accu's te stoppen en later op de dag de accu leeg maken op het net zodat de volgende dag zon weer in de accu past

In de winter wil ik de mogelijkheid hebben om op de goedkope momenten de accu te vullen zodat ik daar de hele dag op kan draaien

Kwa omvormers kom in dan uit op Victron sofar en deye (met deze omvormers kun je redelijk eenvoudig zelf de stroom sturen)
Met de deye heb ik 3fase genoeg capaciteit om het huis op te kunnen draaien en de prijs is te doen
Vandaar dat mijn keus is gevallen op de deye 12kw

Alleen twijfel ik nog of ik de panelen als 1 string aan zal sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:55
Ah, geen off grif dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
creon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:25:
Ik heb een nieuwe schuur van 5,5 x 6,5 meter
Hier passen 15 panelen op
Deze panelen zullen aangesloten moeten worden op een omvormer

Met het oog op de afbouw van salderen wil ik deze stroom op kunnen slaan voor eigen gebruik
Ook wil ik in de toekomst deze opgeslagen stroom op dure momenten op het net kunnen zetten (in de zomer zal de stroomprijs op het midden van de dag een stuk lager liggen dan rond etenstijd, de panelen produceren het meeste op het midden van de dag)
Vandaar dat ik de mogelijkheid wil hebben om alle stroom in de accu's te stoppen en later op de dag de accu leeg maken op het net zodat de volgende dag zon weer in de accu past

In de winter wil ik de mogelijkheid hebben om op de goedkope momenten de accu te vullen zodat ik daar de hele dag op kan draaien

Kwa omvormers kom in dan uit op Victron sofar en deye (met deze omvormers kun je redelijk eenvoudig zelf de stroom sturen)
Met de deye heb ik 3fase genoeg capaciteit om het huis op te kunnen draaien en de prijs is te doen
Vandaar dat mijn keus is gevallen op de deye 12kw

Alleen twijfel ik nog of ik de panelen als 1 string aan zal sluiten
Zoals het er nu uitziet gaat salderen vervangen worden door minimaal 80% vergoeding van het kale tarief. Dan blijft de business case voor een batterij nog altijd bijzonder negatief, de terugverdientijd is véél langer dan de levensduur van de accu. Ook met het slim handelen ten opzichte van de uurtarieven.

Daarnaast is een gemiddeld huisaccupakket 5-10kWh, 12kW+ piek aan zonnepanelen leveren straks in minder dan een uur een volle accu op en al de uren daarna ben je alsnog aan het terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@creon ik denk dat je teveel op piek verbruik aan het focussen bent.

Waarschijnlijk zit je voor 99% van je verbruik onder de 5kW… dus waarom 12 kW proberen af te dekken. Daar bespaar je echt heel weinig mee door die 7kW niet van het net te betrekken.

En dan vraag ik me af of je een relatief klein accu pakket wel met 190A kan laden of ontladen…
Een groot accu pakket kost linear meer… dus doe meer onderzoek…

Accu’s is erg weinig financieel mee te winnen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

Ronald schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:08:
@creon
...
Accu’s is erg weinig financieel mee te winnen…
...
Dit is wel heel stellig, iets meer dan een jaar geleden was de aandacht voor de energietransitie veel lager als dat 'ie sinds de oorlog in Oekraïne is. Gas van € 0,28 naar € 0,79 per kuub!

Het is een beetje als met de elektrificatie van auto's. Voor volledig elektrisch moet je nog in de file staan als je op wintersport gaat maar hybride haal ik met een benzine-auto 1:22 en kan ik gewoon normaal tanken (tegenover vroegen bijna gelijkende auto 1:16). Met de prijzen van afgelopen jaar is het de afschrijving van de extra prijs meer dan waard geweest.

Een kleine thuisaccu, 5kW waarbij je mid winter van 18:00-23:00 TV kunt kijken, elektrisch bijverwarmt, koken en een paar lampjes, is een mooie vorm van piek-shaving. Net zo als de hybride auto, ben je niet 100% zelfstandig maar wel in hoge mate efficiënt. Ik weet niet wat gas en elektra gaan doen, elektra gaat wel onbetrouwbaar worden, luister maar naar wat de netbeheerders roepen, dus de prijs gaat omhoog.

€3,5k investering over 20 jaar, bij een verbruik van 2500kW is €0,07 extra per kW ... dat is er afgelopen jaar al bijgekomen. Niet onrealistisch dat dit nog de komende jaren substantieel verhoogd gaat worden. Ik weet niet of er subsidies voor zijn, dan kunnen de kosten verder naar beneden per kW.

Het uitgangspunt om volledig (dag)autonoom te willen zijn, met hybride pompen en dergelijk, dat zou ik ook nog niet doen. Dan moet je kwa opslag naar misschien wel 15-20kW, dat zijn de de kosten nog niet waard. (pragmatisch krijg je met een normale set zonnepanelen in de winter meer dan 5kW waarschijnlijk niet opgewekt, op prijsverschil speculeren zul je hier geen echt rendement halen dat ben ik met @Ronald eens)

[ Voor 6% gewijzigd door hamsteg op 08-03-2023 13:08 . Reden: Afvullen accu toegevoegd ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@hamsteg graag de onderbouwing van het tegendeel dat het financieel geen zin heeft

Je mag linken naar posts op het forum ;)

Mensen hebben het keurig doorgerekend en zelfs met de hoge prijzen en bijbehorende hogere spread was accu niet binnen de verwachte levensduur terug te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

@Ronald, niet mee eens. De meeste berekeningen zijn op basis van de salderingsregeling. En dat klopt dat is op geen enkele manier rendabel. Effectief spaar je in de zomer en verbruik je in de winter en dan heeft de extra investering geen zin. (dag)autonoom willen zijn is ook niet rendabel, die berekeningen zijn inderdaad allemaal gemaakt en met name in de wintermaanden ga je onderuit. Maar na de salderings-era is er een nieuwe periode.

Als je nu gaat investeren doe je dat in groot deel dat er geen salderingsregeling meer is (er is wel een terugleververgoeding). Net zo als in een hybride auto die op bepaalde momenten bijschakelt als het verbruik het hoogste is, werkt dit ook met een thuis-accu. Een kleine thuisaccu van 5kW is commercieel te verkrijgen voor €3.350,00 en dat vertaalt zich voor een beetje huishouden richting de € 0,05 - € 0,07 per kW investering ten opzichte van huidige prijzen, in 20 jaar ga je dat zeker afdekken.
Tot en met 2024 mag je nog alle stroom die je opwekt salderen (100%), in 2025 en 2026 mag je nog maar 64% salderen. Daarna wordt de salderingsregeling jaarlijks met 9% afgebouwd tot en met 2030.
In combinatie met een dynamisch contract en bepaalde logica is er wel degelijk e.a. te besparen.
Commerciële online snelle berekening waarbij ik de accu te groot vind en de voorgestelde terugverdientijd te optimistisch omdat ik op een winterdag nooit die 10kW kan opleveren met zonnepanelen. Ik verwacht eerder
dat met een halve capaciteit, 5kW, dit rond de 15-17 jaar ligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln8K26qAl4KvzbCCIB0YhykKBq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XzAHtWRWZXlU9hD2znIfnndd.png?f=user_large

8/3: Update toevallig gevonden, actueel thuis accu:
https://www.ad.nl/wonen/p...om-goedkoop-is~acee57b74/
9/3: Update, waarschuwingen over stabiliteit net (wat deels kan worden opgevangen door thuis batterijen):
https://www.ad.nl/binnenl...lichting-thuis~ae94182b8/

[ Voor 13% gewijzigd door hamsteg op 09-03-2023 13:05 . Reden: 8/3: Actueel AD artikel toegevoegd, 9/3: onbetrouwbaar net ]

... gecensureerd ...

Pagina: 1