CPU en SSD update waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2024
Hi,

Een ruim jaar geleden heb ik voor het eerst mijn eigen pc samengesteld (met advies) en in elkaar gezet.

Onderstaand de componenten:
- Moederbord: MSI Pro B660M-A WIFI DDR4
- RAM: 2x 8 GB Corsair CMK16GX4M2B3200C16
- CPU: i5-12400
- GPU: AMD Radeon RX 6700 XT
- SSD's: PNY XLR8 CS3030 M.2 NVMe Internal 500GB SSD & Crucial P2 CT500P2SSD8 500 GB SSD

Nu heb ik twee vragen over mijn huidige componenten:

Mijn PNY SSD is bijna vol (Windows draait hier op) en op de Crucial heb ik nog 400 GB over.
Is het het waard om de Crucial te upgraden naar een Samsung 970 EVO Plus 1 TB (voor €64,-), niet alleen qua ruimte, maar ook qua snelheid t.o.v. mijn huidige SSD('s)?

Loont het zich om voor €120,- de upgrade te maken van mijn i5-12400 naar een i5-13600kf?

Op dit moment speel ik geen hele zware spellen, maar wil dit wel gaan doen.
Mocht er nog meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Hoe wil je voor €120 gaan upgraden naar de i5 13600KF? Als je dat denkt te doen door je 12400 te verkopen, dan zal het sowieso meer gaan kosten dan €120, tenzij je de 13600KF ook tweedehands kunt kopen.

Verschil in snelheid qua SSD's zal je denk ik bijzonder weinig tot helemaal niks van merken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
Hahn schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:37:
Hoe wil je voor €120 gaan upgraden naar de i5 13600KF? Als je dat denkt te doen door je 12400 te verkopen, dan zal het sowieso meer gaan kosten dan €120, tenzij je de 13600KF ook tweedehands kunt kopen.

Verschil in snelheid qua SSD's zal je denk ik bijzonder weinig tot helemaal niks van merken.
Thx voor de snelle reactie.
Even los van hoe ik het doe voor die €120, is de upgrade het wel waard dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 16:38
Upgraden van de 12400 naar de 13500kf lijkt me niet te kunnen voor jouw budget. Daarmee zou ik sowieso eerst kijken of het nodig is met wat je gaat spelen.

De SSD upgraden naar een 1TB of wellicht 2TB variant moet lukken. Qua snelheid zou ik me daar niet blind op staren. Dat ga je nauwelijks merken. Zeker niet met spellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Uhmazing34 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:41:
[...]

Thx voor de snelle reactie.
Even los van hoe ik het doe voor die €120, is de upgrade het wel waard dan?
Prijs en of het het waard is staat niet los van elkaar. Voor €120 is het misschien wel interessant, maar ga je het daadwerkelijk voor die prijs kunnen regelen?

Maar lees wat reviews en bekijk wat benchmarks over de snelheidsverschillen tussen die 2 processors, zou ik zeggen :)
Arunia schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:42:
Upgraden van de 12400 naar de 13500kf lijkt me niet te kunnen voor jouw budget. Daarmee zou ik sowieso eerst kijken of het nodig is met wat je gaat spelen.
13600KF, niet 13500KF ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 05-03-2023 18:47 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrutgers
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-06 14:52
De SSD upgrade voor die prijs is wel ok. al is die wel €75 met bezorging.

Vind alleen de volle C: drive en bijna lege D: drive een beetje raar en misschien zorgelijk.
Windows alleen kan geen 500gb zijn. dus staan er ook een hoop andere dingen op.
Ik zou na de upgrade wel zorgen dat een groot deel van de niet os dingen naar de andere map gaan.

Ook kan je als je ruimte hebt een PCI-e M.2 insteek kaart gebruiken voor de oude kaart en zo nog 500gb extra er bij plaatsen. Anders als externe USB 3 of C drive gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je Steam of andere game launcher gebruikt, zet dat volledig op de andere schijf, dat hoort niet op de OS schijf.

Downloads e.d. zet je op op je 2de schijf. Mijn OS is momenteel voor 122GB gevuld (van de 1TB) en daar horen ook vaste programma's bij (Visual studio/Libre office/solid works). Gewoon goed leren omgaan met waar je je data zet ;) veel jeugd kan dit niet want die weten niet meer wat het was om maar een paar MB/GB aan schijf ruimte te hebben :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 20:22
Die SSD... waarom precies vervangen? Ik snap dat je M.2 slots waarschijnlijk vol zullen zitten, maar je kunt er ook heel simpel nog een 1 of 2TB SATA SSD bij proppen voor massa-opslag en games. Of inderdaad een PCIe riser zodat je daar nog een plek voor een NVMe creëert.

Beiden zijn niet zo snel als een NVMe in een daarvoor bedoelde ingang (althans, SATA sowieso niet en die tweede optie is een beetje afhankelijk van de snelheid van het PCIe slot dat je omtovert), maar dat merk je in de praktijk toch nauwelijks tot niet.

Verder denk ik dat je met die videokaart niet bijzonder veel gaat terugzien van een upgrade van een 12400 naar een 13600. Al op resoluties vanaf 2560x1440 zal de beperkende factor in veel gevallen je 6700 XT zijn, niet deze CPU. En speel je op 1080p dan is er überhaupt geen reden om te upgraden omdat je setup dat gewoon prima aankan. Op dit moment is zo'n switch dus zeker niet het geld waard.

[ Voor 48% gewijzigd door SunsetSundae op 05-03-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 10:09
Het laden van games is nog steeds processor gelimiteerd. Je gaat geen verschil merken tussen een snelle m2 ssd of een langzame sata versie. Dit gaat op den duur wel veranderen met de komst van het direct storage principe.

Je cpu upgraden is kapitaalvernietiging. Die cpu is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
jrutgers schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:58:
De SSD upgrade voor die prijs is wel ok. al is die wel €75 met bezorging.

Vind alleen de volle C: drive en bijna lege D: drive een beetje raar en misschien zorgelijk.
Windows alleen kan geen 500gb zijn. dus staan er ook een hoop andere dingen op.
Ik zou na de upgrade wel zorgen dat een groot deel van de niet os dingen naar de andere map gaan.

Ook kan je als je ruimte hebt een PCI-e M.2 insteek kaart gebruiken voor de oude kaart en zo nog 500gb extra er bij plaatsen. Anders als externe USB 3 of C drive gebruiken.
SunsetSundae schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:27:
Die SSD... waarom precies vervangen? Ik snap dat je M.2 slots waarschijnlijk vol zullen zitten, maar je kunt er ook heel simpel nog een 1 of 2TB SATA SSD bij proppen voor massa-opslag en games. Of inderdaad een PCIe riser zodat je daar nog een plek voor een NVMe creëert.

Beiden zijn niet zo snel als een NVMe in een daarvoor bedoelde ingang (althans, SATA sowieso niet en die tweede optie is een beetje afhankelijk van de snelheid van het PCIe slot dat je omtovert), maar dat merk je in de praktijk toch nauwelijks tot niet.

Verder denk ik dat je met die videokaart niet bijzonder veel gaat terugzien van een upgrade van een 12400 naar een 13600. Al op resoluties vanaf 2560x1440 zal de beperkende factor in veel gevallen je 6700 XT zijn, niet deze CPU. En speel je op 1080p dan is er überhaupt geen reden om te upgraden omdat je setup dat gewoon prima aankan. Op dit moment is zo'n switch dus zeker niet het geld waard.
Hebben jullie een idee/voorbeeld welke PCIe riser ik het beste kan kopen die compatibel is met mijn componenten (als er sprake is van compatibiliteit)?

En op welk PCIe slot dien ik deze dan het beste aan te sluiten?
Over mijn moederbord vond ik onderstaande slots:

- 2x PCIe x16 slots:
PCI_E1 (From CPU) - Support PCIe 4.0 x16
PCI_E3 (From B660 chipset) - Support PCIe 3.0 x4
- 1x PCIe 3.0 x1 slot (Fom B660 chipset)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunsetSundae
Uhmazing34 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:12:
[...]
- 2x PCIe x16 slots:
PCI_E1 (From CPU) - Support PCIe 4.0 x16
PCI_E3 (From B660 chipset) - Support PCIe 3.0 x4
- 1x PCIe 3.0 x1 slot (Fom B660 chipset)
Heb zelf nooit zo'n ding nodig gehad dus ben misschien niet de aangewezen persoon hiervoor, maar ik zou zelf neigen naar E3 om zeker te zijn dat je nergens lanes van je videokaart leent door bifurcatie.

Oh wacht! Ik zie nu dat E1 bij jouw mobo ook echt het primaire slot is. Allang bezet door de 6700 XT dus. En die 3.0 x1 is leuker om te gebruiken voor een ander soort uitbreidingskaart die minder afhankelijk is van hoge snelheden.

Ja, inderdaad E3 doen en i.c.m. een 3.0 NVMe. (y) Een 4.0 kan ook maar levert niets extra's op.

Welke riser het dan moet worden is een beetje een crapshoot, er zijn er veel en ze zijn in principe zo'n beetje allemaal wel compatibel. Kwaliteit wisselt natuurlijk. Deze ziet er OK uit.

In principe heeft een 3.0 niet per definitie een heatsink nodig als je niet constant aan het schrijven bent, dus je zou nog goedkoper kunnen gaan. Maar goed, dit is al niet duur.

Ik zie daarnaast betaalbare modellen met ruimte voor twee kaartjes, maar dan is het tweede slot wel vaak voor een SATA M.2, dus in dat geval goed opletten dat je je NVMe op de juiste plek installeert. Ik zag ergens op Amazon een gast de mist ingaan met zo'n ding en die kreeg blijkbaar rook uit z'n kaart en schade. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunsetSundae
Oh, en doe jezelf een lol en neem alsnog minstens een 1 TB erbij, anders krijg je binnenkort alweer spijt.

De 970 EVO 1TB is inmiddels alweer zo'n twintig euro duurder geworden zo te zien, maar ik denk dat je met een WD SN570 ook al prima uit de voeten kan. Bestel 'm daar tegelijk met die riser en het scheelt weer wat verzendkosten. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhmazing34
SunsetSundae schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:16:
Oh, en doe jezelf een lol en neem alsnog minstens een 1 TB erbij, anders krijg je binnenkort alweer spijt.

De 970 EVO 1TB is inmiddels alweer zo'n twintig euro duurder geworden zo te zien, maar ik denk dat je met een WD SN570 ook al prima uit de voeten kan. Bestel 'm daar tegelijk met die riser en het scheelt weer wat verzendkosten. d:)b
Thanks voor je uitgebreide reactie! Heb de 970 EVO 1TB al hier liggen, heb deze recent gekocht voor €64 bij Amazon.
Heb echter ook de WD_BLACK SN770 1 TB voor €69.
Ik ben er nog niet uit welke ik ga gebruiken, in ieder geval zal ik 1 van beide gaan gebruiken en de andere retourneren.
Pagina: 1