Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam___D
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-05 20:31
Hoe kan ik mijn P1-poort over netwerk (bekabeld & wi-fi) doorsturen om aan de andere kant weer opnieuw een P1-poort ter beschikking te hebben?
Voor de duidelijkheid: ik wil geen kabels leggen of netwerkkabel gebruiken, ik wil mijn bestaande LAN-netwerk gebruiken om aan de kant van de meter het signaal van de P1-poort op te vangen en aan de andere kant weer te reproduceren naar een RJ11-aansluiting.

Graag on-topic, er zijn genoeg discussies over de vragen waarom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44
Volgens mij is daar geen kant en klare oplossing voor.

Misschien is dit eerdere topic interessant: P1 (DSMR) naar ethernet (TCP/IP) en weer terug naar P1 (DSMR

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
https://developers.nl/blo...ter-p1-poort-over-netwerk

Reverse zal dan niet moeilijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alleen is het daar nog altijd de vraag waarom het niet werkt :S , in theorie zou die opstelling met uart-ethernet module moeten werken....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Sam___D schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:38:
...reproduceren naar een RJ11-aansluiting.
Het eerste deel is eenvoudig:
P1 naar TCP/IP: Ik gebruik daar een standaard RS232 TTL - TCP/IP (USR-TCP232-T2) converter van een paar euro voor met een kleine voorschakeling met wat electronica om de P1 te inverteren en om te zetten naar TTL. Ik geloof dat hier ook kant en klare opties voor te vinden zijn. De rest is dan TCP/IP netwerk verkeer en gaat zo zonder andere wijzigingen Domoticz in (kan ook andere domotica zijn) zonder verdere tussenstappen.

Maar jij wilt ook weer terug naar P1. In theorie kan dat eveneens met eenzelfde RS232 TTL - TCP/IP converter. Die dingen werken namelijk bi-directioneel. Je zult dan ook hier het RS232 signaal weer moeten inverten om weer P1 te worden.
Dat is de theorie. Nu de praktijk nog. :)
Edit: ik geloof dat P1 niet op TTL (3,3v) nivo zit maar op 5v, dus daar moet je dan ook nog wat voor fixem.

Ik vraag me wel af waarom/waarvoor je naar P1 terug wilt?

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 05-03-2023 19:20 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
als je een meer kant en klaar apparatuur wil zou je dit via een moxa nport kunnen doen.
Deze modules naar elkaar laten verwijzen en je hebt een werkelijke 1op1 verbinding over IP
je hebt ze ook in rs485 varianten.
Maar goedkoop zijn ze niet maar werken wel echt top.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 16:04
Ik vraag me wel af waarom/waarvoor je naar P1 terug wilt?
ik kan er een bedenken, namelijk :

Mijn p1 meter zit helaas net te ver om via WiFi te overbruggen naar mijn Itho Daalderop boiler op zolder.
De p1 module van Itho Daalderop in kwestie: https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00762

De hoop is om dit alsnog via LAN op te lossen en het P1 signaal aan de andere kant weer te laten zijn zoals het was, zodat ik de Itho P1 module kan aansluiten en dus zonder storing kan verbinden met de boiler ...

Een alternatief voor iemand anders is wellicht de P1-VRL-UNV, alleen in mijn geval kan ik helaas geen UTP meer naar boven trekken ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik begrijp niet helemaal of je een concrete vraag stelt, of slechts een twee jaar oud topic kickt om mede te delen dat je het probleem begrijpt, maar ik bijt wel :+

Als je handig bent: ik heb jaren terug een ser2net-implementatie voor P1 gemaakt. Een ESP8266 slingert het telegram over wifi het netwerk op en vervolgens is de data breed beschikbaar.

De tweede helft voor jouw probleem, bestaat uit een ontvanger die precies het tegenovergestelde doet: over wifi verbinden met de eerste ESP8266 en de ontvangen bits weer uitspugen op de data-lijn. Mocht je daar hulp bij nodig hebben, dan kun je vast terecht @ Modding, mechanica en elektronica.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1