Badkamerventilator zuigt onvoldoende

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:10
We hebben een badkamer waar na het douchen teveel vocht blijft hangen. Er is een ventilator, maar die doet volgens mij niet heel veel. De test met een velletje WC-papier doet in elk geval niet veel.

Dit weekend eens de boel op zolder opengesmeten om te kijken of er geen verstopping is. Niets gevonden, maar het viel me wel op dat de ventilator op een gekke plaats gestoken is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKlqfDUIMoNhjBHWKdv8qxj1mCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drW8mEv8IdtJ7HDsCAMKkuib.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet zit deze in de knik van waar de vierkante buis overgaat naar de ronde. Dat lijkt me toch nadelig voor de airflow, niet? Of maakt dit niet veel uit en moet ik het probleem elders zoeken...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo`n fannetje zuigt sowieso niet echt "veel" af
en elke bocht beperkt de flow een beetje..

zou zelf het fannetje vervangen door iets wat sowieso meer flow kan genereren!

en mag hopen dat er aan de uitblaas kant ook nog een buis naar buiten aanwezig is :o

[ Voor 20% gewijzigd door SMSfreakie op 05-03-2023 17:33 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kr7Br schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:25:
We hebben een badkamer waar na het douchen teveel vocht blijft hangen. Er is een ventilator, maar die doet volgens mij niet heel veel. De test met een velletje WC-papier doet in elk geval niet veel.

Dit weekend eens de boel op zolder opengesmeten om te kijken of er geen verstopping is. Niets gevonden, maar het viel me wel op dat de ventilator op een gekke plaats gestoken is:
[Afbeelding]

Zoals je ziet zit deze in de knik van waar de vierkante buis overgaat naar de ronde. Dat lijkt me toch nadelig voor de airflow, niet? Of maakt dit niet veel uit en moet ik het probleem elders zoeken...
na het douchen de boel droogtrekken en goed doorluchten. Niet alleen uitgaan van een fan of beluchtingsbuis

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
SMSfreakie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:32:
en mag hopen dat er aan de uitblaas kant ook nog een buis naar buiten aanwezig is :o
:D

Uiteraard, via een pijpje op het dak naar buiten. Maar die had ik dus weggenomen om te kijken of er geen verstopping is.

De vertilator is een TDM100, trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-05 10:41
Hackus schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:35:
[...]

na het douchen de boel droogtrekken en goed doorluchten. Niet alleen uitgaan van een fan of beluchtingsbuis
In de winter, dus bij lage temperaturen, kun je beter gebruik maken van een afzuiging dan een "raampje open" oplossing. Koude lucht binnenlaten als je van je vocht af wilt is een nogo.

Ontopic: ik ben ook wel benieuwd naar het minimale debiet per m3 badkamer dat je met een fan dient te kunnen afvoeren. Enige vorm van onderdruk moet je wel hebben i.i.g.

Als je het toch open hebt liggen, is een kleine wtw met bijbehorende extra dakdoorvoer dan een optie? Ik wil je niet op kosten jagen, maar wellicht een mooi moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Herrfunkel schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:53:
[...]

In de winter, dus bij lage temperaturen, kun je beter gebruik maken van een afzuiging dan een "raampje open" oplossing. Koude lucht binnenlaten als je van je vocht af wilt is een nogo.

Ontopic: ik ben ook wel benieuwd naar het minimale debiet per m3 badkamer dat je met een fan dient te kunnen afvoeren. Enige vorm van onderdruk moet je wel hebben i.i.g.

Als je het toch open hebt liggen, is een kleine wtw met bijbehorende extra dakdoorvoer dan een optie? Ik wil je niet op kosten jagen, maar wellicht een mooi moment?
Ja, dat was vroeger ook niet en nu ook niet. gewoon luchten. klapraam open en deur open !

enige wat werkt is 100/110mm rechte buis door dak omhoog en onder een doucheventilator plaatsen

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 05-03-2023 18:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Herrfunkel schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:53:
[...]

volgens mij minimaal 50m³/h..

als ik het specsheet van de TS zijn Fannetje bekijk zou dat 100m³/h zijn zonder obstructies... helaas zijn die er wel..

nu weten we niet hoe de badkamer van de TS gesitueerd is, raampje aanwezig of niet, kier onder de deur, ventilatie rooster in de deur etc etc etc :-)

idem voor het leidingwerk vanaf de badkamer via de ventilator naar het dak toe :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Dat soort ventilatoren is ook helemaal niet geschikt om in een buizenstelsel op te nemen. Zoiets zet je in een raam of direct door de muur.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
Ik heb deze ook gehad, koop je bij de gamma voor weinig.
Ik heb een maand geleden deze gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...akelaar/9300000001348010/

Die werkt al een stuk beter. Je houd natuurlijk altijd vocht en moet gewoon een tijdje na draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die vierkante pijpen zijn er op gemaakt om zo min mogelijk obstructie in de flow te geven, dus daar verwacht ik eigenlijk weinig van. Staat je ventiel in de badkamer wel ver genoeg open? Das dat ding in het plafond, daar kun je ook aan regelen namelijk ;)

Fan zelf kan inmiddels ook wel vuil hebben getrokken en niet goed ronddraaien, of met meer weerstand door vuil. Al eens echt helemaal schoongemaakt?

Verder zou ik verwachten dat het ding sowieso valse lucht trekt door het gat waar de voeding de buis in gaat. Die even afkitten is een goed idee lijkt mij.

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 05-03-2023 18:26 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Okay, wat extra info:
De badkamer is ongeveer 14m² groot.
De lucht moet na de ventilator nog door twee bochten in een PVC buis voordat het buiten is. Dat zal niet helpen.
Onder de deur is een serieuze kier, maar zoals al gezegd, er wordt amper wat gezogen bij de aanzuig (die helemaal open staat).

Raam open zetten doen we uiteraard ook, maar als het koud is buiten condenseert het vocht op de muren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een probleem met die badkamerventilator is dat de wisselstroom motor al een zeer groot oppervlakte van de buis vult, en er dus weinig ruimte is voor de bladen. En je wilt in een badkamer eigenlijk ook 24 uur per dag de vieze lucht afzuigen.

Voor 50 tot 100 euro heb je een tweedehands woonhuisventilator met zuinige en stille gelijkstroommotor (4 Watt laagste stand). Kan je die kwijt op zolder?

Mijn vochtproblemen waren over na het vervangen van zo'n badkamerventilator door een woonhuisventilator die alleen op de laagste stand draait (4 Watt). Die ik heb heeft een toerenregeling (0-10 Volt), maar staat altijd op de laagste stand (1V).

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 06-03-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah verroest,dat ding is nog 230v gevoed ook. Zuipt dus elektra als een malle. Dan +1 voor de suggestie om hem door een zuinige ventilatie box te vervangen. Die kan ook prima die bochten na de aansluiting richting buiten aan :)

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 05-03-2023 19:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik zou als der ruimte is hem ook door een MV box vervangen.. eventueel met vocht sensor :9

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Merci voor de tips allemaal. Ik denk dat ik zo'n buisventilator ga zoeken met wat meer body. Ik denk wel dat ik dat kwijt raak in de ruimte die ik heb.

Een Woonhuisventilator lijkt me overkill voor de beperkte ruimte, maar op langere termijn ga ik toch eens moeten kijken om zo iets te voorzien in de woning. Momenteel is er niets voorzien :(
Pagina: 1