Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik doe vooral gaming en huis/tuin/keuken werk met de pc. Daarnaast speel ik ook graag met servers/domotica/..., maar dit is allemaal via putty en andere remote desktop toestanden
Games hoeven voor mij geen 144Hz of hoger te zijn. Ik speel voornamelijk story games en World of Warcraft.
Deze PC komt er voornamelijk ter voorbereiding van Starfield.
Daarnaast "stream" ik vaak ook games via steamlink naar een Raspberry Pi aan de TV.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2000
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al. Dual monitor setup 1440p 75Hz. Scherm zou ook freeSync ondersteunen.
Ik neem nog een andere interne M.2 SSD mee, maar dat is geen probleem.
Ik heb nu een retail windows 10 home licentie. Ik denk deze mee te nemen en windows 11 onmiddellijk te activeren. Ik was windows 11 pro aan het overwegen, maar kan enkel OEM vinden en weet niet zeker of dit een toegevoegde waarde is op dit moment. Ik kan later nog altijd upgraden geloof ik.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kijk vooral uit naar Starfield, mass effect 4/5 (hoe je het ook noemt) en TES6 (hoelang dit ook nog kan gaan duren). Mijn vorige pc is 8+ jaar meegegaan (onderweg mini upgrade gekregen) en ik hoop met deze pc weer enkele jaren mee te gaan. Eventueel ook bepaalde componenten voor nog langer (case, PSU, RAM, ...)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk dat AMD een leuke keuze is nu, zowel voor CPU als GPU. Lijkt me meer "toekomst gericht"(AM5 zal nog enkele jaren ondersteuning krijgen) en minder "geld hebberigheid" ten opzichte van NVIDIA.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en relatief koel (vandaar dat ik ook de non-X CPU voorstel)
Bios flashback just in case.
Ga je overklokken?
Niet echt, waarscijnlijk wel EXPO/DPO zaken aanzetten, maar ik wil eigenlijk niet teveel prutsen in de BIOS.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben op zoek naar een 'game' pc die enkele jaren zal meegaan en makkelijk onderweg te upgraden is indien nodig. Feedback op alle componenten zeker welkom, maar ik denk vooral over het onderstaande:
Ik doe vooral gaming en huis/tuin/keuken werk met de pc. Daarnaast speel ik ook graag met servers/domotica/..., maar dit is allemaal via putty en andere remote desktop toestanden
Games hoeven voor mij geen 144Hz of hoger te zijn. Ik speel voornamelijk story games en World of Warcraft.
Deze PC komt er voornamelijk ter voorbereiding van Starfield.
Daarnaast "stream" ik vaak ook games via steamlink naar een Raspberry Pi aan de TV.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2000
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al. Dual monitor setup 1440p 75Hz. Scherm zou ook freeSync ondersteunen.
Ik neem nog een andere interne M.2 SSD mee, maar dat is geen probleem.
Ik heb nu een retail windows 10 home licentie. Ik denk deze mee te nemen en windows 11 onmiddellijk te activeren. Ik was windows 11 pro aan het overwegen, maar kan enkel OEM vinden en weet niet zeker of dit een toegevoegde waarde is op dit moment. Ik kan later nog altijd upgraden geloof ik.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kijk vooral uit naar Starfield, mass effect 4/5 (hoe je het ook noemt) en TES6 (hoelang dit ook nog kan gaan duren). Mijn vorige pc is 8+ jaar meegegaan (onderweg mini upgrade gekregen) en ik hoop met deze pc weer enkele jaren mee te gaan. Eventueel ook bepaalde componenten voor nog langer (case, PSU, RAM, ...)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk dat AMD een leuke keuze is nu, zowel voor CPU als GPU. Lijkt me meer "toekomst gericht"(AM5 zal nog enkele jaren ondersteuning krijgen) en minder "geld hebberigheid" ten opzichte van NVIDIA.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en relatief koel (vandaar dat ik ook de non-X CPU voorstel)
Bios flashback just in case.
Ga je overklokken?
Niet echt, waarscijnlijk wel EXPO/DPO zaken aanzetten, maar ik wil eigenlijk niet teveel prutsen in de BIOS.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben op zoek naar een 'game' pc die enkele jaren zal meegaan en makkelijk onderweg te upgraden is indien nodig. Feedback op alle componenten zeker welkom, maar ik denk vooral over het onderstaande:
- Is deze PSU slim te kopen nu dat er ATX3.0 bestaat(maar veel duurder is). Kies ik toch best 1000W voor de toekomst of zou 850 moeten volstaan?
- Ik heb tot nu toe nooit RGB spul gehad. Ik wil wel wat licht in de case en heb hier en daar dus wat RGB gekocht (doel is wel een stabiele kleur te kiezen, maar dat is mijn job
). Is Corsair (ICUE)hiervoor beter, of kies ik toch beter voor NZXT/... Ik zou graag al het RGB spul met dezelfde tool aansturen. Dus niet de helft NZXT, helft corsair, ...
- In combinatie met bovenstaande. Is corsair een slimme keuze voor cooling/fans? Ik heb vooral corsair gekozen omdat de RAM ook van hen is en ik niet 100% begrijp hoedat ik NZXT RGB kan combineren met RAM kleurtjes van een andere vendor.
- Processor: de 7800X3D lijkt me wel interessant, maar er komt ook weer snel 100 euro bij. De vraag is ook hoe goed deze in België te verkrijgen zal zijn voordat Starfield uitkomt (maar dat spel moet ook al een half jaar uit zijn
)
- GPU: hier hetzelfde, ik denk idealieter te wachten op de 7800/7700/... ? Al vrees ik dat deze niet super snel beschikbaar zullen zijn en al zeker niet voor juni/juli.
- GPU: 6750 XT of 6800 ? ook hier is prijs wel redelijk verschillend tussen beperkte improvements geloof ik.
- Memory: is 6000 transfer CL30 goed. Ik lees dat sneller geheugen en AM5 geen goede vriendjes zijn.
- De prijs van een AIO cooler lijkt me redelijk hoog, zeker het verschil tussen 2 fans en 3 fans versie (240 vs 360mm) dat bijna €100 is. Mijn probleem zit hem in het "zicht". Gaat het mooi zijn om een 240mm radiator en een fan ernaast op te hangen?
- Is luchtcooling mss toch beter? Alleen zie ik niet zo goed in hoe ik daar ietwat mooi het kleurenschema kan volgen, zeker omdat corsair geen (recente)luchtcooler heeft.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Boxed | € 350,05 | € 350,05 |
1 | Moederborden | Gigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0) | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Videokaarten | XFX Speedster QICK 319 AMD Radeon RX 6750 XT Ultra | € 474,- | € 474,- |
1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart/Wit | € 139,- | € 139,- |
1 | Waterkoeling | Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT Zwart | € 239,90 | € 239,90 |
1 | Ventilatoren | Corsair iCUE AF120 RGB ELITE PWM Fan (triple pack) with Lighting Node CORE, 120mm | € 98,71 | € 98,71 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 199,90 | € 199,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM1000x (2021) Zwart | € 190,25 | € 190,25 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 97,90 | € 97,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.999,61 |
[ Voor 0% gewijzigd door Triplus op 05-03-2023 17:03 . Reden: update X3D naar 7000 series ipv 5000 series :) ]