kunststof kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-06 10:40
Hallo Forumleden,

We laten een woning bouwen met een aannemer.
Nu is het zo dat we graag kunstofkozijnen zouden willen. De aannemer vraagt hier 9700euro extra voor als dit ipv hardhouten kozijnen is. Ik vroeg mij af wat een beetje normaal is. Dus zijn hardhouten kozijnen goedkoper dan kunststof? of zou je dan beter om een minderwerk factuur kunnen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier afgelopen zomer rondom hardhouten kozijnen geplaatst voor zo'n 30k (ex plaatsen), de goedkoopste offerte voor kunststof zat op 40+.

Mocht je voor de hoogste ISDE subsidie willen gaan let dan ook op dat veel kunststof daar niet in de buurt komt.

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 05-03-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:36
Ik zou toch altijd voor hardhout gaan. En al helemaal als je 10k extra moet betalen voor kunstof, dan is de keuze wat mij betreft snel gemaakt. Ook meerwaarde voor je woning, mooie hardhouten kozijnen.

Volgens mij is kunstof of hout normaliter wel redelijk vergelijkbaar met elkaar in prijs. Ik ben in ieder geval niet bekend met de prijsverschillen die hier genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15
pagani schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:42:
Hier afgelopen zomer rondom hardhouten kozijnen geplaatst voor zo'n 30k (ex plaatsen), de goedkoopste offerte voor kunststof zat op 40+.

Mocht je voor de hoogste ISDE subsidie willen gaan let dan ook op dat veel kunststof daar niet in de buurt komt.
ISDE is niet van toepassing op nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:32:
[...]

ISDE is niet van toepassing op nieuwbouw.
Had over het laten bouwen heengelezen :)

Maar de genoemde prijsverschillen zijn dus ook onze ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik zou echt niet weten waarom kunststof duurder moet zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Bij ons was schuifpui hardhout even duur als kunststof met houtwerk. Standaard schuco materiaal. Zou niet weten waarom het in jouw geval duurder moet zijn.
Onderhoud aan houten kozijnen is klote btw

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
het prijsverschil zit hem erin, dat de aannemer een eigen timmerfabriek bezit en de kunstofkozijnen zou moeten laten plaatsen. Dit is wat er aangegeven wordt tenminste. Ik dacht dat hout hartstikke duur was in vergelijking met kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:15
Provid3r schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:21:
het prijsverschil zit hem erin, dat de aannemer een eigen timmerfabriek bezit en de kunstofkozijnen zou moeten laten plaatsen. Dit is wat er aangegeven wordt tenminste. Ik dacht dat hout hartstikke duur was in vergelijking met kunststof.
Dit is op zich een plausibele uitleg.

In je afweging zou je overigens ook nog kunnen meenemen dat je die houten kozijnen waarschijnlijk in de grondlak opgeleverd krijgt. Dat betekend dat je nog een schilder moet laten komen om de kozijnen te laten aflakken. Deze kosten zou je in principe moeten aftrekken van de meerprijs van de kunststof kozijnen aangezien je dit werk met kunststof niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
En heb je al enkele ramenplaatsers gecontacteerd voor een offerte voor kunststof ramen? Dan kan je eerlijk vergelijken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:03
Gok dat de aannemer al winst heeft berekend o.b.v. zelfmaak houten kozijnen. Aangezien de kunstofkozijnen ingekocht moeten worden wordt dat doorgerekend.

Maar persoonlijk zou ik liever kunstof kozijnen hebben dan hout. ( maar dit is ieder voor zich )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Chalk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:31:
[...]

In je afweging zou je overigens ook nog kunnen meenemen dat je die houten kozijnen waarschijnlijk in de grondlak opgeleverd krijgt. Dat betekend dat je nog een schilder moet laten komen om de kozijnen te laten aflakken. Deze kosten zou je in principe moeten aftrekken van de meerprijs van de kunststof kozijnen aangezien je dit werk met kunststof niet hebt.
Plus het onderhoud aan je houten kozijnen in de komende jaren.

Ik heb nu sinds 4 jaar kunststof kozijnen. Belangrijkste driver: mijn buurman die 12k kwijt was aan het laten schilderen van al zijn houtwerk.

En het argument dat hout zo veel mooier is: tegenwoordig met HLV verbinding en houtnerfstructuur zie je het verschil gewoon niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
naftebakje schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:34:
En heb je al enkele ramenplaatsers gecontacteerd voor een offerte voor kunststof ramen? Dan kan je eerlijk vergelijken.
Hier heb ik nog niet aan gedacht.
Ik ga dit aankomende week even doen!
Qua schilders en verven, dit willen we zelf gaan doen. De kozijnen worden idd in gegrond geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 19:33
Zelf verven is ook niet gratis natuurlijk... goede verf is best duur, plus misschien een steiger nodig, de tijd die je meestal niet hebt, dus toch maar een vrije dag opnemen...
Tuurlijk is het goedkoper dan laten doen, maar als je alles door rekent (zeker voor de komende jaren) kost het toch echt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Provid3r schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:21:
Chalk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Dat klopt inderdaad. De prijs hoeft niet meer maatstavend te zijn om de kwaliteits verschillen te bespreken.
Eerder het inkoopproces en als de houten kozijn leverancier een fabriek is en de kunststof leverancier een handelaar, dan begrijp ik de meerkosten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
hfolkers schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:15:
Zelf verven is ook niet gratis natuurlijk... goede verf is best duur, plus misschien een steiger nodig, de tijd die je meestal niet hebt, dus toch maar een vrije dag opnemen...
Tuurlijk is het goedkoper dan laten doen, maar als je alles door rekent (zeker voor de komende jaren) kost het toch echt wel wat.
Dat klopt. We hadden zelf rekening gehouden met ongeveer 1000euro aan verf voor de buitenzijde. Het punt is een beetje dat we ons hebben verkeken met de kosten van de uiteindelijke bouw en het geld niet overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jeroenkb schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:37:
[...]

Plus het onderhoud aan je houten kozijnen in de komende jaren.

Ik heb nu sinds 4 jaar kunststof kozijnen. Belangrijkste driver: mijn buurman die 12k kwijt was aan het laten schilderen van al zijn houtwerk.

En het argument dat hout zo veel mooier is: tegenwoordig met HLV verbinding en houtnerfstructuur zie je het verschil gewoon niet meer.
Wel een belangrijk voordeel is dat je bij houten kozijnen makkelijker een rolgordijntje ofzo zonder permanente schade op kunt hangen.

Wij hebben hier houten kozijnen laten vervangen door kunstof, bleek dat de rolluiken dwars door de kozijnen geboord zaten en dus nu ook al meteen door de kunstof kozijnen geboord moesten worden, dus maar meteen nieuwe rolluiken die net iets breder zijn. Rolgordijntje gekocht dat precies over het raam past, maar die kun je natuurlijk niet aan het raam hangen, want dan moet je gaatjes boren in je nieuwe kunstof kozijn.
Gelukkig heb ik een 3D printer dus gewoon zelf wat klemmetjes ontworpen en geprint (zijn er ook bij de Gamma maar daar kosten ze 17,50 per set ipv 30 cent + een kwartiertje pongelen), maar bij een houten kozijn kun je toch makkelijker een paar kleine gaatjes boren en dan later weer opvullen, als ze dan opnieuw afgelakt zijn zie je daar niks meer van. Kunstof kozijnen gaat dat niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:51
Oon schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Wel een belangrijk voordeel is dat je bij houten kozijnen makkelijker een rolgordijntje ofzo zonder permanente schade op kunt hangen.

Wij hebben hier houten kozijnen laten vervangen door kunstof, bleek dat de rolluiken dwars door de kozijnen geboord zaten en dus nu ook al meteen door de kunstof kozijnen geboord moesten worden, dus maar meteen nieuwe rolluiken die net iets breder zijn. Rolgordijntje gekocht dat precies over het raam past, maar die kun je natuurlijk niet aan het raam hangen, want dan moet je gaatjes boren in je nieuwe kunstof kozijn.
Gelukkig heb ik een 3D printer dus gewoon zelf wat klemmetjes ontworpen en geprint (zijn er ook bij de Gamma maar daar kosten ze 17,50 per set ipv 30 cent + een kwartiertje pongelen), maar bij een houten kozijn kun je toch makkelijker een paar kleine gaatjes boren en dan later weer opvullen, als ze dan opnieuw afgelakt zijn zie je daar niks meer van. Kunstof kozijnen gaat dat niet mee.
En natuurlijk de kleur van de kozijnen. Zwarte kozijnen zijn tegenwoordig erg populair, maar mocht je dit na 10 jaar moe zijn heb je toch wel een groter probleem dan bij houten kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
zo zijn er toch wel dingen waar je niet zo snel bij stilstaat als ik dit zo lees. gaatjes boren, beschadigingen etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:07
Oon schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Rolgordijntje hang je dan gewoon op aan je binnenmuur, in de dag, een stelkozijn, etc. dat hoeft echt niet in je kozijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:07
emot schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:58:
[...]

En natuurlijk de kleur van de kozijnen. Zwarte kozijnen zijn tegenwoordig erg populair, maar mocht je dit na 10 jaar moe zijn heb je toch wel een groter probleem dan bij houten kozijnen.
Kunststof kozijnen kunnen ook gewoon geschilderd of gewrapt. Dat is allang geen enkel probleam meer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Provid3r schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:33:
zo zijn er toch wel dingen waar je niet zo snel bij stilstaat als ik dit zo lees. gaatjes boren, beschadigingen etc
Uiteindelijk is er geen reden om niet voor een kunststof kozijn te gaan, maar ook niet om het juist wel te doen.
Houten kozijnen isoleren beter dan ouderwetse kunststof kozijnen, maar moderne kozijnen zijn gewoon prima. Houten kozijnen hebben meer onderhoud nodig (iedere paar jaar een keer opnieuw schilderen en aflakken) maar kunnen bij lichte schade door jouzelf in-place gerepareerd worden.

Ik weet niet op welk totaalbedrag je een verschil van 9700 euro hebt, maar voor 10k heb je al voor een klein huis aan kozijnen incl montage, dat is echt wel een heel fors bedrag.

Ik zou eens beginnen met een offerte opvragen bij andere partijen ter vergelijking, en ook eens vragen naar de isolatiewaarde van beide opties, dan kun je berekenen wat de verschillen in prijs over 10-25 jaar tijd heen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou ook altijd voor kunstof gaan met het ook op onderhoud en kosten.

Maar kunstof heeft ook nadelen. Bij mijn broer hebben we met klemmen (voor een paar euro gekocht bij jysk) rolgordijnen op de kiep/draai ramen gemonteerd echter nu draaien ze dus niet meer geheel open, kiepen kan wel. Plaating op het plafond wilde hij niet (ivm lekken van licht) en monteren boven in de raam uitsparing ging ook niet, omdat het raam dan geheel niet open kon. Dus houd daar rekening mee (of kies een raam met een boven raam)

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:51
No Hands schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Kunststof kozijnen kunnen ook gewoon geschilderd of gewrapt. Dat is allang geen enkel probleam meer.
Dat klopt, maar daar heb ik laatst ook een offerte van gezien, het wrappen. Maar daar val je ook van achterover. En het schilderen van kunststof en aluminium kozijnen en/of rolluiken doet ook niet iedere schilder, weet ik uit ervaring.

Maar goed, dat is mijn eigen ervaring. Als er mensen zijn die er wel goede ervaringen mee hebben hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
Oon schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:54:
[...]

Uiteindelijk is er geen reden om niet voor een kunststof kozijn te gaan, maar ook niet om het juist wel te doen.
Houten kozijnen isoleren beter dan ouderwetse kunststof kozijnen, maar moderne kozijnen zijn gewoon prima. Houten kozijnen hebben meer onderhoud nodig (iedere paar jaar een keer opnieuw schilderen en aflakken) maar kunnen bij lichte schade door jouzelf in-place gerepareerd worden.

Ik weet niet op welk totaalbedrag je een verschil van 9700 euro hebt, maar voor 10k heb je al voor een klein huis aan kozijnen incl montage, dat is echt wel een heel fors bedrag.

Ik zou eens beginnen met een offerte opvragen bij andere partijen ter vergelijking, en ook eens vragen naar de isolatiewaarde van beide opties, dan kun je berekenen wat de verschillen in prijs over 10-25 jaar tijd heen zijn.
het totaal bedrag van de woning is 330.000
samen met de grond komt het op 510.000
helaas is het zo dat we redelijk aan de max zitten. De aannemer wil bijvoorbeeld al 30.000 extra omdat de vergunning termijn verstreken was (gemeente was lang bezig 6 week extra)
En er worden ineens extra bedragen gerekend voor aanvullende beng eisen en energietoeslagen. Er staat nog geen paal in de grond vandaar de vraag die 10k kunnen we niet zomaar bijleggen, met dit soort verhogingen.
De meterkast wordt afgeleverd met 4 groepen, er moet ineens bijbetaald worden als je afzuiging wil voor het fornuis, het toilet staat voor de badkamerdeur die verplaatsen kost extra geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jeanj schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:21:
Ik zou ook altijd voor kunstof gaan met het ook op onderhoud en kosten.

Maar kunstof heeft ook nadelen. Bij mijn broer hebben we met klemmen (voor een paar euro gekocht bij jysk) rolgordijnen op de kiep/draai ramen gemonteerd echter nu draaien ze dus niet meer geheel open, kiepen kan wel. Plaating op het plafond wilde hij niet (ivm lekken van licht) en monteren boven in de raam uitsparing ging ook niet, omdat het raam dan geheel niet open kon. Dus houd daar rekening mee (of kies een raam met een boven raam)
Dat is wat ik eerder ook al noemde, je kunt die klemmen kopen en die zijn er tot een mm of 2 dun, als je raamprofiel zo is dat je dan alleen maar in de tochtstrip zit dan is dat prima, maar anders wordt het lastig.

Ik ben op een zaterdagmiddag naar de Gamma gegaan voor rolgordijnen en daar hadden ze die klemmen (die bij de Gamma 17,50 per set kosten, had er twee nodig dus was 35 euro geweest) helemaal niet op voorraad dus thuis even de bevestiging van de rolluiken opgemeten en zelf wat gemaakt met m'n 3D printer; 35 cent aan plastic + electra, 15-20 minuten voor wat prototypes proberen en daarna de nacht laten printen, 's ochtends gordijntjes opgehangen en het past prima.
Je moet er wel op letten dat je de sluiting niet blokkeert, maar als je daar omheen kan dan moet het bij de meeste kunststof kozijnen ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Provid3r schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:41:
[...]

het totaal bedrag van de woning is 330.000
samen met de grond komt het op 510.000
helaas is het zo dat we redelijk aan de max zitten. De aannemer wil bijvoorbeeld al 30.000 extra omdat de vergunning termijn verstreken was (gemeente was lang bezig 6 week extra)
En er worden ineens extra bedragen gerekend voor aanvullende beng eisen en energietoeslagen. Er staat nog geen paal in de grond vandaar de vraag die 10k kunnen we niet zomaar bijleggen, met dit soort verhogingen.
De meterkast wordt afgeleverd met 4 groepen, er moet ineens bijbetaald worden als je afzuiging wil voor het fornuis, het toilet staat voor de badkamerdeur die verplaatsen kost extra geld.
Ik bedoelde voor alleen de kozijnen; als houten kozijnen 9700 euro kosten en kunststof kozijnen nog eens 9700 extra dan is dat dus 100% verschil, maar als houten kozijnen je 50k kosten dan is het misschien wel de moeite waard om voor die extra 10k naar kunststof te kijken.

Een huis kopen is op het moment niet goedkoop, maar juist nu het kan zonder alles weer open te breken zijn alle isolerende maatregelen mooi meegenomen. Als de isolatiewaarde van die houten kozijnen hetzelfde is dan is het een makkelijke keuze wat mij betreft, maar als het je 1000m3 gas per jaar gaat schelen dan zou je die kunststof kozijnen er op 10-15 jaar uit hebben gestookt, en dan gaan ze nog makkelijk 10-15 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provid3r
ik zal eens informeren naar de minderwerkprijs van houten kozijnen. lijkt me niet verkeerd om het eens te bekijken op deze manier
Pagina: 1