Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 13:28
Hallo Tweakers,

Na jaren als elektrisch engineer gewerkt, daarop uitgevallen door burn-out en in de WIA terechtgekomen, ben ik me nu aan het orienteren op ICT-gebied. Mijn doel is omscholen in de richting software-ontwikkelaar door zelfstudie/online cursussen. Qua studies heb ik kort Technische Natuurkunde gedaan en een jaar Technische Informatica (universiteit/HBO half jaar) toen uitgevallen en als engineer begonnen na het volgen van een bedrijfsopleiding/cursus. Ik wil uiteindelijk graag de cybersecurity-kant op vooral vanwege het afwisselende werk, of misschien PLC / embedded programmeren, cybersecurity misschien lastiger gezien leeftijd, 37 jaar. Ik ben in mijn vrije tijd omvat vaak het klooien met oude hardware, uitvogelen hoe een bepaalde software tool werkt etc., ben bekend met UNIX-systemen en tot zover gaat het werken met een low-level taal als C goed af.

Mijn vraag hierbij, is het in mijn geval de moeite een verkorte HBO-opleiding Software Development van max. 1 jaar (b.v. bij NHA) te doen, of is het beter door te gaan met online cursussen en certificaten die van waarde zijn? Ik maak me zorgen met name wat betreft het vinden van eerste baan, met mijn leeftijd en gebrek aan werkervaring. Momenteel doe ik de CS50x - Introduction to Computer Science cursus op edX en Python Crash Course, en op deze manier studeren bevalt goed. Als bijkomende vraag, is het van enigzins waarde om b.v. een basis LPI-certificaat te behalen om UNIX skills aan te tonen? (qua werk en financieel te overzien).

[Voor 0% gewijzigd door Merik op 05-03-2023 19:08. Reden: fouten]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:16
@Merik
Wellicht een hele andere optie, eerst een bedrijf zoeken die graag in je wil investeren. Ze schreeuwen momenteel om personeel en zijn bereid om een recruiter 20/30K te betalen voor een geschikte kandidaat. Dus iemand in dienst nemen en zelf opleiden kan dan al snel uit.
Als je bereid bent om een laag salaris te accepteren is dit wellicht een betere optie dan om eerst een opleiding te gaan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merik
chrisborst schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:32:
@Merik
Wellicht een hele andere optie, eerst een bedrijf zoeken die graag in je wil investeren. Ze schreeuwen momenteel om personeel en zijn bereid om een recruiter 20/30K te betalen voor een geschikte kandidaat. Dus iemand in dienst nemen en zelf opleiden kan dan al snel uit.
Als je bereid bent om een laag salaris te accepteren is dit wellicht een betere optie dan om eerst een opleiding te gaan doen.
Oke, dat maakt een verschil. iets over gelezen maar dacht niet dat dat zo erg was. Dus eigenlijk, misschien al op dit moment (met beperkte kennis) actief gaan solliciteren?

Lager salaris had ik ingecalculeerd inderdaad voor nu, al zal dat dan misschien nog nadelig zijn voor een potentiele werkgever afgezet tegenover een MBO-student.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:16
Met een paar van die IQ/EQ testen durven veel bedrijven al het risico te nemen. De grote misschien niet, maar die kleinere kun je vast ook wel vinden doormiddel van LinkedIn/Google. Traineeships dus, maar er zijn ook bepaalde bedrijven al zover dat ze mensen met een goede motivatie een kans willen gunnen. Je zit dus in een goede tijd.

37 is ook maar een getal en met een goede drive en inzet moet dat wel lukken. Als in je moet nog steeds de uren erin gaan proppen om het te leren en kennis op te doen. Sommigen leren het gewoon tijdens het werk en doen niet veel naast het werk, maar ik merkte met mijn niet IT HBO dat ik die achterstand de eerste jaren wilde inhalen en dus redelijk wat uurtjes in de boeken en code heb doorgebracht. Geen probleem als je het net zo leuk gaat vinden als ik. Voor de lol op vakantie de pragmatic programmer lezen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merik
@Furion2000
Ja dat herken ik wel. Vooral met CS50 voor een introductieklas wordt er een een bak met ook niet-standaard onderwerpen over je uitgestrooid, maar is best fun om te doen (goed opgezette klas ook). Qua drive zit dat wel goed, heb er wel een poos uitgelegen maar nu volop aan het opbouwen met studie-uren. Ik ga rondkijken en beter orienteren. Bedankt voor de leestip.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik lees vooral dat je steeds uitgevallen bent. In het werk, maar blijkbaar ook tijdens een studie Technische Informatica. Kun je voor jezelf ook bepalen waarom dit gebeurd is? En heb je een idee hoe je dit in de toekomst voorkomen kunt?

Kortom: wat zou je nu anders doen?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:26
Merik schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:28:Ik ben in mijn vrije tijd omvat vaak het klooien met oude hardware, uitvogelen hoe een bepaalde software tool werkt etc., ben bekend met UNIX-systemen en tot zover gaat het werken met een low-level taal als C goed af.
Wat me bij electrotechnici vaak opvalt is dat ze uitstekend kunnen programmeren, maar niet programmeren 'zoals het hoort'. Afhankelijk van het bedrijf waar je terecht komt heb je daar geen enkele last van, of je krijgt continue kritiek op basis van vrij arbitraire regeltjes over wat "goed programmeren" is.

Ik kan je aanraden om inderdaad de "zedenmeesters" van software development te bestuderen. Pragmatic Programmer is een goede, Clean Code van Robert Martin, en eventueel Design Patterns zodat je de terminologie kent. Vooral niets lezen dat na 2005 geschreven is, want juist de mensen die het allemaal zo goed denken te weten doen dat ook niet.

Verder heb je zoals gezegd al een prima profiel voor software development. Die LPI helpt misschien wel wat met hoger instromen; ik heb het idee dat men in de admin-wereld iets meer waarde aan certificaten hecht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Lethalis schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:12:
Ik lees vooral dat je steeds uitgevallen bent. In het werk, maar blijkbaar ook tijdens een studie Technische Informatica. Kun je voor jezelf ook bepalen waarom dit gebeurd is? En heb je een idee hoe je dit in de toekomst voorkomen kunt?

Exact. Dat lees ik ook vooral, dus dan wordt de vraag vooral wat kun je doen om dit te voorkomen? Is/was druk een probleem? Is een traineeship dan wel handig? Was niveau een probleem? Ik zou je ook aanraden om eens kritisch te kijken naar de achterliggende reden(en?) achter het uitvallen en naar wat je kunt doen om dit te voorkomen in de toekomst. Niets zo zonde als weer een hoop tijd en moeite te steken in een potentieel problematisch traject.

Succes!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merik
Lethalis schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:12:

@Hillie
Dat is een terechte vraag. Vooral door problemen met executieve disfunctie denk ik, autisme/ADHD (inattentief, niet bevestigd maar op de wachtlijst voor diagnose) en perfectionistische trekken, bij mijn studie zaken slecht aangepakt en slechte planning, en alles in eigen hand willen houden / geen hulp vragen etc. , proberen een tand bij te schakelen en door te gaan en logischerwijs vastlopen. Waarschijnlijk daarna te snel ingestapt in de volgende studie. Mijn uitval als engineer kwam meer door opstapeling andere redenen; werkstress, totaal ongeschikte werkplek en teveel prikkels en een nare situatie in de prive-sfeer met burnout tot gevolg. Achteraf gezien beter een korte break kunnen pakken en resetten, beide situaties toch wel door gemis aan zelfreflectie en problemen slecht inschatten.

Sinds deze zomer en probeer ik met name meer gezonde gewoontes/schema op te bouwen omdat dat nogal ontbrak, inlezen over ADHD vanwege het tegen praktische problemen aanlopen, name met name wat betreft studeren en constant afgeleid zijn. op zijn tijd sporten en gereguleerde koffie intake (wat vaker/kleinere dosis), werkomgeving aanpassen, minimum aan afleiding zoals telefoon-notificaties, pomodoro timers voor studeren en pauzes/off-screen time, alles opschrijven in lijstjes (dagplanning tool / tijd afblokken, time tracking tool, mind map, to-do lijst, simpele kalender app), etc. Voor mijn gevoel gaat dit een behoorlijk goed (qua gespendeerde studietijd ook). Recent ook enkele oude informaticaboeken afgestoft en doorgenomen en 't kriebelt wel. Geen idee hoe dat in de toekomst zal lopen met een stukje extra druk van de combinatie werk & studie, maar voor nu kijk ik ernaar uit om de stap te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merik
CVTTPD2DQ schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:25:
[...]
Wat me bij electrotechnici vaak opvalt is dat ze uitstekend kunnen programmeren, maar niet programmeren 'zoals het hoort'. Afhankelijk van het bedrijf waar je terecht komt heb je daar geen enkele last van, of je krijgt continue kritiek op basis van vrij arbitraire regeltjes over wat "goed programmeren" is.

Ik kan je aanraden om inderdaad de "zedenmeesters" van software development te bestuderen. Pragmatic Programmer is een goede, Clean Code van Robert Martin, en eventueel Design Patterns zodat je de terminologie kent. Vooral niets lezen dat na 2005 geschreven is, want juist de mensen die het allemaal zo goed denken te weten doen dat ook niet.

Verder heb je zoals gezegd al een prima profiel voor software development. Die LPI helpt misschien wel wat met hoger instromen; ik heb het idee dat men in de admin-wereld iets meer waarde aan certificaten hecht.
Heh, dat klopt denk ik wel. Als het maar werkt. Mijn code denk ik wel oke (voor mijn niveau), redelijk geoptimaliseerd, maar soms niet erg leesbaar. Clean Code had ik ook ergens langs zien komen, staat op de lijst.

Heb je misschien andere tips wat betreft certificaten die van nut zouden kunnen zijn? Dat bevestigd mijn indruk, maar als dit enigzins de kansen vergroot misschien toch de moeite. Ik heb begrepen dat deze hoger worden ingeschat dan de Comptia Linux+.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:56
Als je nu bezig bent met je allerlei (positieve) gewoontes aan te leren én nog druk bezig bent met de mallemolen (voor een diagnose), met ook alle mentale belasting die daarbij komt kijken, zou ik je willen aanraden om nu niet teveel hooi op je vork te nemen.
Nu direct een baan willen zoeken én ernaast willen studeren (of überhaupt willen studeren, met tentamens en daardoor allerlei druk), klinkt als van 0 naar 100 willen, terwijl de motorkap nog omhoog stond omdat je olie aan het verversen was. Juist als je vermoedt dat er ADHD meespeelt, is dat een valkuil om op te letten.

Ik snap dat je je wat focust op je leeftijd en dat het urgent kan voelen om nú te handelen. Maar als bijv. een jaartje (of wat) extra je helpt om eerst de basis afdoende op orde te hebben en daarmee je belastbaarheid te vergroten, dan zou ik daarvoor opteren.

• Merik
Mijre schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:36:
Als je nu bezig bent met je allerlei (positieve) gewoontes aan te leren én nog druk bezig bent met de mallemolen (voor een diagnose), met ook alle mentale belasting die daarbij komt kijken, zou ik je willen aanraden om nu niet teveel hooi op je vork te nemen.
Nu direct een baan willen zoeken én ernaast willen studeren (of überhaupt willen studeren, met tentamens en daardoor allerlei druk), klinkt als van 0 naar 100 willen, terwijl de motorkap nog omhoog stond omdat je olie aan het verversen was. Juist als je vermoedt dat er ADHD meespeelt, is dat een valkuil om op te letten.

Ik snap dat je je wat focust op je leeftijd en dat het urgent kan voelen om nú te handelen. Maar als bijv. een jaartje (of wat) extra je helpt om eerst de basis afdoende op orde te hebben en daarmee je belastbaarheid te vergroten, dan zou ik daarvoor opteren.
Bedankt voor je reactie. Misschien was mijn laatste reactie een beetje all over the place, stressvolle herinneringen. Om te backtracken, Ik denk wel dat het de moeite is om te orienteren qua werk, zou ook niet zomaar voor elke baan gaan (zoals voltijds of 3 uur forenzen per dag). Qua studie en (grotendeels) qua structuur staat voor mijn gevoel toch redelijk op de rails nu (3h+ studie per dag), en qua focus om vooruit te komen met studie en al dan niet met werk, wat ook enorm helpt (vandaar ook de initiele vraag).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Cyphax

Moderator LNX
Merik schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Heb je misschien andere tips wat betreft certificaten die van nut zouden kunnen zijn?
Misschien is Make IT Work een interessante optie? Dat wordt door hogescholen aangeboden, is op hbo-niveau en een deel ervan speelt zich af bij een werkgever. Een van de programma's die ze aanbieden is cyber security. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Merik
@Cyphax
Qua opzet van de opleiding en stage ziet dat er interessant uit. Hoewel als het om een opleiding van 5 maanden gaat, dat erg pittig klinkt gezien de materie.

Bedankt iedereen voor het meedenken en alle praktische adviezen/tips. Ik ga denk ik nog even door met huidige cursus/cursussen nu en verder opbouwen, en daarna verder orienteren.

[Voor 3% gewijzigd door Merik op 06-03-2023 21:23]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Merik schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:58:
Mijn uitval als engineer kwam meer door opstapeling andere redenen; werkstress, totaal ongeschikte werkplek en teveel prikkels en een nare situatie in de prive-sfeer met burnout tot gevolg.
Van de 4 dingen die je noemt hem je zeker weer grote kans op 2 of 3. De laatste zal je hopelijk bespaard blijven, maar reken maar op werkstress en een forse dosis nieuwe prikkels. Als dat aanleidingen zijn om een werkplek als minder geschikt te classificeren, dan komt de derde ook al gauw om de hoek kijken.

Als ik zo lees dat je met allerlei zaken tegelijk aan de slag gaat (lijstjes, mind map, pauze apps, etc), dan zou ik zelf al helemaal gestoord worden. Maar goed, ik heb misschien het geluk dat ik m'n werkplekken redelijk kan vormen naar mijn wensen en ik misschien ook redelijk flexibel ben, maar dat kan ik niet echt goed vergelijken. Ik zou vooral goed naar jezelf gaan luisteren en op stabiliteit gaan richten. Om de een of andere reden lijkt me dat redelijk bij je passen, maar ook daar kan ik de plank natuurlijk final misslaan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-06 14:19
Dapper dat je, jezelf durft te diagnosticeren met "executieve disfunctie denk ik, autisme/ADHD".
Het valt mij op dat er her en der een specifiek advies geschreven wordt van Tweakers om jouw loopbaan met pad A of B te vervolgen. Ondanks dat er nog niet officieel duidelijk is hoe jezelf functioneert. Wat uiteraard wel zeer bepalend kan zijn voor je functioneren.

Mijn advies is zorg dat je eerst duidelijk krijgt of je autistisch bent. Dat lijkt mij absoluut het belangrijkste.
Met een officiële diagnose kun je zoveel meer aan extra's krijgen.

Bijvoorbeeld specifiek bij een opleiding; extra tijd bij tentamens of indien overprikkeld het tentamen afnemen op een later moment. Maar ook later bepaalde subsidies vanuit de overheid om na de studie bij bepaalde werkgevers aan de slag te gaan. Er is immers vanuit de rijksoverheid zeer veel mogelijk om met een "beperking", vervelend woord. Toch aan de slag te gaan.

Alhoewel ik zelf geen autisme heb, geeft de "telefoon-notificaties" zoals je noemt mij wel een herkenbaar beeld bij een klasgenootje van mij toentertijd. Klasgenootje, "autistisch" heeft er erg veel voordeel bij gehad en met wat kleine aanpassingen, de opleiding 'gewoon' afgerond net als de rest.

Mijn advies. Neem contact op met de decaan van de potentiële opleiding of de manager van je huidige werk. Ze kunnen vaak de procedure dito wachtlijst naar een diagnose versnellen. Alhoewel ik mijn opleiding al een behoorlijke tijd geleden heb afgerond. Ze zijn er voor jouw. Doe er je voordeel mee. Je verdient het!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:54

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je zou ook kunnen starten als Tester/QA Engineer, hierdoor op een relatief laag niveau bekend raken met IT opleverprocessen die ondersteund worden door bijv. Scrumframework en DevOps gedachtegoed/cultuur.

Code monkey’s zijn er genoeg (en worden al soms ingehaald door AI), maar juist alle stappen hierin helpen jou in de structuur.

Uiteindelijk is code implementeren maar een heel klein gedeelte van het opleverproces.

Zeker in een cross-functional Team die hun projecten cloud-native/cloud-hosted draaien, kan je grote stappen maken.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@kelly.hipolito Grappig, ik heb jaren geleden een diagnose ASS gekregen, maar daar eigenlijk nooit iets aan gehad. Nu ik weer een opleiding volg, kan ik het misschien weleens melden.

Vooral tentamens in een grote ruimte met veel anderen vind ik altijd lastig qua prikkels. Ik voel me dan erg gespannen. Tot nu toe heb ik mezelf dan altijd wel gered, maar was ik er daarna dagen moe van.

Ik zou eens kunnen vragen of ik een tentamen in een kleinere ruimte mag maken met minder mensen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Lethalis schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 06:48:
@kelly.hipolito Grappig, ik heb jaren geleden een diagnose ASS gekregen, maar daar eigenlijk nooit iets aan gehad. Nu ik weer een opleiding volg, kan ik het misschien weleens melden.

Vooral tentamens in een grote ruimte met veel anderen vind ik altijd lastig qua prikkels. Ik voel me dan erg gespannen. Tot nu toe heb ik mezelf dan altijd wel gered, maar was ik er daarna dagen moe van.

Ik zou eens kunnen vragen of ik een tentamen in een kleinere ruimte mag maken met minder mensen.
Communicatie is hierin inderdaad key, met mijn oudste ook het geval. Uiteindelijk gaat het om een stukje resultaat en dit met zelfvertrouwen te kunnen doen ipv bijzaken die dit verhinderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kelly.hipolito
Lethalis schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 06:48:

Niet om vervelend te zijn. Maar asap melden bij jouw decaan. Al is het dat hij of zij, van jouw situatie weet. Of je er effectief gebruik van gaat maken is een tweede. Het komt altijd van beide kanten. Als er iets te melden valt, hoort een decaan het te weten. De decaan is er immers voor de scholier, is onafhankelijk en adviseert bindend de academie en de examencommissie (althans in mijn tijd). Vooral die laatste kan nog wel eens van toepassing komen. De lesjes zijn makkelijk zonder moeite of stress, als ik voor mijzelf spreek. Bij werkend leren (tegenwoordig het afstuderen bij Avans Breda), inn mijn tijd, dan begint het spel pas echt.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:26
Falcon schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 06:47:
Je zou ook kunnen starten als Tester/QA Engineer, hierdoor op een relatief laag niveau bekend raken met IT opleverprocessen die ondersteund worden door bijv. Scrumframework en DevOps gedachtegoed/cultuur.

Code monkey’s zijn er genoeg (en worden al soms ingehaald door AI), maar juist alle stappen hierin helpen jou in de structuur.
En diezelfde AIs die zo goed kunnen coden zouden het Scrumframework (wat binnen het begripsniveau van een zesjarige ligt) niet kunnen volgen?

Ik zou vooral doen waar je energie van krijgt, zolang er werk in de sector is. Die grote AI-revolutie in de toekomst gaat ons allemaal raken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:07:
[...]

En diezelfde AIs die zo goed kunnen coden zouden het Scrumframework (wat binnen het begripsniveau van een zesjarige ligt) niet kunnen volgen?

Ik zou vooral doen waar je energie van krijgt, zolang er werk in de sector is. Die grote AI-revolutie in de toekomst gaat ons allemaal raken.
Waar komt deze weg? 8)7

Door @Merik zijn uitval bij eerdere jobs/opleidingen rondom structuur, planning & focus is een steady heartbeat binnen de Sprints/Opleverproces misschien wel handig om eerst zichzelf eigen te maken en aan te wennen.

Daarna/daarnaast kan hij dan een opleiding gaan volgen richting ontwikkelaar, door eerst in een andere rol te beginnen binnen een ontwikkel team. Ik heb niet het idee dat de energie het probleem is bij @Merik, maar meer het doseren ervan en interesse/focus houden.

Ook proef ik een beetje dat het sociale aspect en het samenwerken als Team (werken aan 1 doel), genoeg uitdagingen voor @Merik meeneemt. En daarvoor hoef je geen regel code te coderen ;)

Ik draai hem dus even om :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

chrisborst schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:32:
@Merik
Ze schreeuwen momenteel om personeel
Helaas niet zodanig dat werkgevers bereid zijn mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen voor iets van hoger niveau dan documenten scannen.... Vaak is het noemen van wajong (i.v.m. ASS) voldoende om niet interessant te zijn, anders te laag opgeleid en te weinig werkervaring.

Nadat ITvitae niet in staat bleek een werkplek te vinden (weinig contacten in Twente) zoekt de Visie Groep (Enschede) nu in opdracht van het UWV mee. Helaas zijn papieren (het gebrek daaraan) een issue :/ , inmiddels is bbl is ter sprake gekomen, maar om nou voor de 3e keer naar het mbo te gaan.... hopelijk krijg ik (als het dat wordt) dan wel vrijstelling voor het een en ander daar ik op latere leeftijd (30+) de havo en 't vwo heb weten te halen :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• kelly.hipolito
Raven schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Helaas niet zodanig dat werkgevers bereid zijn mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen voor iets van hoger niveau dan documenten scannen.... Vaak is het noemen van wajong (i.v.m. ASS) voldoende om niet interessant te zijn, anders te laag opgeleid en te weinig werkervaring.

Nadat ITvitae niet in staat bleek een werkplek te vinden (weinig contacten in Twente) zoekt de Visie Groep (Enschede) nu in opdracht van het UWV mee. Helaas zijn papieren (het gebrek daaraan) een issue :/ , inmiddels is bbl is ter sprake gekomen, maar om nou voor de 3e keer naar het mbo te gaan.... hopelijk krijg ik (als het dat wordt) dan wel vrijstelling voor het een en ander daar ik op latere leeftijd (30+) de havo en 't vwo heb weten te halen :)
Ofschoon ik geen specifieke ervaring heb met ITvitae bij mijzelf of collega's.
Ken ik het principe wel. Ik loop immers alweer een tijdje mee in de werkwereld en heb van alles in den positieve al wel voorbij zien komen. Ik zie in mijn netwerk, bij potentiële aspirant (con)collega's regelmatig dat bedrijven; initiatieven als ITvitae (mis)bruiken om de excellente studenten eruit te pikken. Degene met hoogbegaafdheid.
Heel vervelend gezegd. De rest is vaak niet interessant. Laat maar hoor je dan al snel.

De website van ITvitae sorteert er zelfs onbedoeld een beetje op voort met: "Bijzondere talenten met uitzonderlijke skills".

Vervelend voor je dat nog geen plekje hebt gevonden. Maar ook bij jouw geldt net als bij TS.
Waarom zou het de 3x wel lukken op het MBO?

Ik heb nooit op het MBO gezeten. Dus van een afstandje, je bent een VWO'er. Dan lijkt mij MBO veel te makkelijk voor je. En na 2x MBO, is niet het niveau maar ASS waarschijnlijk het probleem waar een algemene onderwijsinstelling geen raad mee weet om je passend te begeleiden. Dat gaat ook nu weer niet gebeuren tenzij je vooraf maatregelen en afspraken kunt maken met de betreffende school. Al heb ik er een hard hoofd in. Daar ben ik eerlijk in. De meeste openbare scholen zijn een puinzooi wat betreft organisatie. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Met andere woorden je mag het als scholier zelf uitzoeken. En mede daarom begrijp ik maar al te goed dat er veel ASS'ers vastlopen. Vaak zelfs onnodig maar dit terzijde.

Vrijstelling reken er niet op. Niet het niveau maar de administratie speelt hierbij parten. Voor het behalen van je diploma heb je bepaalde studiepunten nodig en aangezien opleidingen geaccrediteerd zijn. Moet dit exact matchen. Ik heb eens op een mistige maandag een tijdje Informatica gestudeerd.

En ondanks dat ik de basisvakken als Engels, Nederlands, Wiskunde e.d. succesvol had afgerond. Kreeg ik geen vrijstelling na opleiding switch. Ook niet binnen dezelfde school. Want het zou niet matchen. Achteraf dus gewoon hetzelfde met een andere naam, andere code en dus zwaar balen. Maar goed dat is van tijdelijke aard. Gelukkig was ik er zo weer doorheen.

Sluit ik af met het feit. Dat Ik van een buurjongen wel ooit eens heb gehoord van MBO+. Dat is voor Havo, VWO scholieren die in korte tijd MBO afronden. Maar let op. Dat is een versneld traject. Geen traject met vrijstellingen. Je jakkert dan erg snel door de materie heen en hebt veel vaker toetsen. Ik vraag me af of dat in het voordeel is van een ASS er. Alhoewel ik niet weet hoe het voelt om snel overprikkelt te raken. Lijkt mij een versnelt traject juist geen positieve bijdragen te leveren wanneer je deze klachten ervaart. Maar maar. Altijd eens goed om MBO+ als optie voor te leggen bij het UWV. Je weet nooit wat er geregeld kan worden.

• Merik
Hillie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 03:51:
[...]
Van de 4 dingen die je noemt hem je zeker weer grote kans op 2 of 3. De laatste zal je hopelijk bespaard blijven, maar reken maar op werkstress en een forse dosis nieuwe prikkels. Als dat aanleidingen zijn om een werkplek als minder geschikt te classificeren, dan komt de derde ook al gauw om de hoek kijken.

Als ik zo lees dat je met allerlei zaken tegelijk aan de slag gaat (lijstjes, mind map, pauze apps, etc), dan zou ik zelf al helemaal gestoord worden. Maar goed, ik heb misschien het geluk dat ik m'n werkplekken redelijk kan vormen naar mijn wensen en ik misschien ook redelijk flexibel ben, maar dat kan ik niet echt goed vergelijken. Ik zou vooral goed naar jezelf gaan luisteren en op stabiliteit gaan richten. Om de een of andere reden lijkt me dat redelijk bij je passen, maar ook daar kan ik de plank natuurlijk final misslaan.
Heb bij het laatste precies het tegenovergestelde. Omdat ik nogal tegen praktische problemen aanloop, als voorbeeld bij het 's ochtends met studeren eigenlijk binnen de minuut al afgeleid zijn. Dan is tijd afblokken en goed opgezet schema essentieel om een houvast te hebben, zeker zonder daginvulling. Dat opzetten kost wat moeite, en het zoeken naar goede app/software naar je persoonlijke voorkeur, maar uiteindelijk worden dat automatismes. Qua opzet hoeft dat ook niet ingewikkeld te zijn, mijn pomodoro timer is een BASH script van 10 regels, zonder geluid. Ik heb veel behoefte aan structuur, ben normaal erg snel afgeleid met teveel taken tegelijk of al door uitpuilende e-mail box b.v. Vind trouwens mind map software praktische hulp bij high-level dagelijkse planning maar ook bij het uitmappen van een studie-opdracht (of software-project), mijn laatste CS50 (befaamd moeijlijke) opdacht kostte ~20 uur of IRL enkele weken inclusief korte break. Bij zo'n grote opdracht is het fijn om alles in stukken te hakken in sub-taken en sub-taken daarvan en als discrete acties te zien, 1 actie tegelijk als dat gaat. Klinkt misschien rigide maar heeft naar mijn gevoel een positief effect.
kelly.hipolito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 05:38:
Dapper dat je, jezelf durft te diagnosticeren met "executieve disfunctie denk ik, autisme/ADHD".
Het valt mij op dat er her en der een specifiek advies geschreven wordt van Tweakers om jouw loopbaan met pad A of B te vervolgen. Ondanks dat er nog niet officieel duidelijk is hoe jezelf functioneert. Wat uiteraard wel zeer bepalend kan zijn voor je functioneren.

Mijn advies is zorg dat je eerst duidelijk krijgt of je autistisch bent. Dat lijkt mij absoluut het belangrijkste.
Met een officiële diagnose kun je zoveel meer aan extra's krijgen.

Bijvoorbeeld specifiek bij een opleiding; extra tijd bij tentamens of indien overprikkeld het tentamen afnemen op een later moment. Maar ook later bepaalde subsidies vanuit de overheid om na de studie bij bepaalde werkgevers aan de slag te gaan. Er is immers vanuit de rijksoverheid zeer veel mogelijk om met een "beperking", vervelend woord. Toch aan de slag te gaan.

...
Bedankt! Ik heb een diagnose autisme (syndroom van Asperger) van 2009, nog niet met ADHD. Ik hoop deze of komende maand intake te krijgen bij de GGZ. Ik lees van de ervaring van anderen dat ADHDcentraal een stuk sneller zou zijn maar stond al lang op de wachtlijst (8 maanden inmiddels). Maar je advies is eigenlijk wat mijn toenmalige studie-adviseur aangaf toen het wat betreft studie te laat was. Deels ook vanwege perfectionisme en denken dingen beter te weten, hulpvraag als zwaktebod te zien etc. en te impulsief / kort-door-de-bocht zijn in beslissingen (ook door overbelasting). Ook lang niet ingezien en slecht mee omgegaan, lastig om de switch om te gooien en daarvan los te komen.

Diagnose ADHD is belangrijk inderdaad, zonder weet je nog niks, maar ben na het inlezen (vooral het boek Driven to Distraction, erg velhelderend) toch grotendeels overtuigd. Vooral na het lezen van. Wat je zegt over kleine aanpassingen en hogere productiveit is spot-on denk ik, en een goede baas die af en toe meedenkt waar je ingezet wordt met werkzaamheden of werkplek, scheelt ook een slok op de borrel. Maar ik wil niet teveel nadruk leggen op deze problemen (of afschuiven).

Op dit moment is hulpvraag met WIA-uitkering lastig gebleken, ondersteuning voor reintegratie loopt via mijn oud-werkgever als eigenrisicodrager en hun arbeidsongeschiktheidsvezekeraar, maar daar wordt eigenlijk naar elkaar gewezen. Pas op een later moment en na veel moeite achter gekomen, maar mogelijkheid reintegratie loopt niet via het UWV maar alles via hen. Mijn uitkering ontvang ik van het UWV maar dit ontvangen zij dan via mijn oud-werkgever (verzekeraar?) blijkbaar. Hierom vallen enkele opties tot reintegratie af voor mij.
Falcon schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 06:47:

Uiteindelijk is code implementeren maar een heel klein gedeelte van het opleverproces.

Zeker in een cross-functional Team die hun projecten cloud-native/cloud-hosted draaien, kan je grote stappen maken.
Communicatie is misschien niet mijn sterkste punt inderdaad, goede afspraken is belangrijk maar dit (onnodige) communicatie probeer ik normaal tot een minimum te beperken. Merk dat anders gewoon veel energie kost. Dat is ook waarom ik aanleun tegen de vakgebieden die ik noemde, iets meer onafhankelijkheid / vrijheid zou eerder mijn voorkeur hebben. Zoals b.v. ook Data Science, al klinkt dat dan als minder uitdaging en variatie. Naar mijn idee is met cybersecurity iets waarbij nieuwe/ongewone uitdagingen op het pad komen, wat me ook trok aan werken als engineer, als een oplossing er niet is daarmee aan de slag gaan en desnoods van scratch maken. Qua logisch/analytisch denkvermogen zou het voor mij wel passen denk ik, en kennisniveau (hoewel ik veel studieproblemen gehad heb, tot en met VWO altijd vlot doorlopen).
Raven schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Hulde aan het halen je diploma! Had zelf ook op IT Vitae gekeken, maar net te oud daarvoor. HBO klinkt misschien wel interessanter dan MBO inderdaad (als haalbaar) al is b.v. een beroep als elektromonteur erg in trek nu. Als je WAJONG hebt zou je het kunnen proberen via het doelgroepregister en beschutte werkplek https://www.uwv.nl/partic...n-indicatie-banenafspraak

[Voor 0% gewijzigd door Merik op 07-03-2023 16:23. Reden: woorden]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kelly.hipolito
Merik schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Naar mijn idee is met cybersecurity iets waarbij nieuwe/ongewone.

HBO klinkt misschien wel interessanter dan MBO inderdaad al is een beroep als elektromonteur erg in trek nu.
Wellicht dat ik nu teveel op jouw stoel ga zitten. Maar als ik jouw klachtenbeeld zo lees zou ik dat beslist niet kiezen. IT Security gerelateerde banen kunnen erg stressvol zijn en dat is vaak gewoon knallen en aanpoten. Als een klant ik noem maar wat gijzelsoftware heeft. Zit het bedrijf letterlijk op slot en is het zaak dat het asap weer draait. Dat kan betekenen wekenlang overwerken, weinig rust en haast geen slaap.

Gevolg overprikkeld tot en met en dat ook voor non ASS gerelateerd personeel. Dan kun je moeilijk zeggen ik ben overprikkeld mijn uren zitten erop ik ga. Zelfde geldt voor beroepen als elektromonteur en cv monteur. Er is veel te veel werk en veel te weinig personeel dus aanpoten met veek druk en evt stress alsgevolg.

Hopelijk heb je snel een diagnose. En welke opleiding je daarna ook gaat doen. Zorg dat je voordat je begint met de decaan hebt gezeten. Elke school is verplicht een passend lesaanbod te bieden.

Sluit ik af met een vraagje als niet ASS persoon. Ik hoor en lees vaak dat communicatie lastig is. Hulpvragen ook. Vaak komt er dan toch uiteindelijk een hulpvraag maar te laat. Spijtig omdat er meestal genoeg mogelijk is. Mits je op tijd aan de bel trekt. Misschien een hele domme vraag. Maar bespreek je die problemen dan niet eerder met andere? Je zou bijvoorbeeld altijd kunnen vragen aan de vertrouwde omgeving als vrienden, familie, klasgenootjes, collega's hoe zij er tegen aankijken. Voordat je het officieel maakt bij een manager, decaan, mentor enz.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

kelly.hipolito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:45:
Vervelend voor je dat nog geen plekje hebt gevonden. Maar ook bij jouw geldt net als bij TS.
Waarom zou het de 3x wel lukken op het MBO?
Ik liep toen vast op het verplicht moeten slagen voor Nederlands, maatschappijleer en de vele groepsopdrachten, waar geen bijles/begeleiding voor bestaat. Voor Engels was mijn niveau voor mbo zo hoog dat de lerares mij als ze dat mocht vrijstelling wilde geven, maar dat mocht niet. Dan maar huiswerk voor andere vakken in haar les maken....

Met m'n vwo-dipploma kan ik (indien het bbl wordt) hopelijk vrijstelling krijgen voor de algemene vakken. De technische vakken maak ik mij geen zorgen over, ict is op het mbo van belachelijk laag niveau...
kelly.hipolito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:45:Ik heb nooit op het MBO gezeten. Dus van een afstandje, je bent een VWO'er. Dan lijkt mij MBO veel te makkelijk voor je.
Daar ben ik ook bang voor, helaas heeft de lokale uni geen duaal-opleidingen en net als met de lokale hbo-instelling zit ik met de kosten. Hangt van UWV af, die heeft echter voor ik bij ITvitae terecht kwam al aangegeven niet voor opleidingen in het reguliere onderwijs te betalen omdat die te lang duren, anders was ik meteen na het vwo naar het hbo of uni gegaan.
kelly.hipolito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:45:En na 2x MBO, is niet het niveau maar ASS waarschijnlijk het probleem waar een algemene onderwijsinstelling geen raad mee weet om je passend te begeleiden. Dat gaat ook nu weer niet gebeuren tenzij je vooraf maatregelen en afspraken kunt maken met de betreffende school. Al heb ik er een hard hoofd in. Daar ben ik eerlijk in. De meeste openbare scholen zijn een puinzooi wat betreft organisatie. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Met andere woorden je mag het als scholier zelf uitzoeken. En mede daarom begrijp ik maar al te goed dat er veel ASS'ers vastlopen. Vaak zelfs onnodig maar dit terzijde.
Van wat ik van mijn tijd op het ROCvT kan herinneren (2003-2008) was dat er toen in ieder geval helemaal niet, hoe het er tegenwoordig op het ROCvT (mbo specifiek) aan toe gaat weet ik niet. De vavo valt ook onder ROCvT en dat heb ik gelukkig wel weten te halen :)
kelly.hipolito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:45:
Vrijstelling reken er niet op. Niet het niveau maar de administratie speelt hierbij parten. Voor het behalen van je diploma heb je bepaalde studiepunten nodig en aangezien opleidingen geaccrediteerd zijn. Moet dit exact matchen. Ik heb eens op een mistige maandag een tijdje Informatica gestudeerd.

En ondanks dat ik de basisvakken als Engels, Nederlands, Wiskunde e.d. succesvol had afgerond. Kreeg ik geen vrijstelling na opleiding switch. Ook niet binnen dezelfde school. Want het zou niet matchen. Achteraf dus gewoon hetzelfde met een andere naam, andere code en dus zwaar balen. Maar goed dat is van tijdelijke aard. Gelukkig was ik er zo weer doorheen.
Die is bij het ROCvT een ramp, daar weet ik alles van. Mooi voorbeeldje: Tijdens mbo-opleiding 1 papiertje voor ECDL gehaald, althans, nooit papieren bewijs van gekregen. Bij de volgende mbo-opleiding weer ECDL, maar omdat die administratie (van dezelfde onderwijsinstelling, alleen locatie straat verderop) niet in staat is te communiceren met die van de eerste moest dat opnieuw. 7 toetsen achter elkaar in nog geen 1½ uur -> opnieuw gehaald.... en praat me niet van roosters, op een gegeven moment kregen we zoveel veranderingen in korte tijd dat zelfs de leraren niet meer wisten hoe het zat |:(
kelly.hipolito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:45:Sluit ik af met het feit. Dat Ik van een buurjongen wel ooit eens heb gehoord van MBO+. Dat is voor Havo, VWO scholieren die in korte tijd MBO afronden. Maar let op. Dat is een versneld traject. Geen traject met vrijstellingen. Je jakkert dan erg snel door de materie heen en hebt veel vaker toetsen. Ik vraag me af of dat in het voordeel is van een ASS er. Alhoewel ik niet weet hoe het voelt om snel overprikkelt te raken. Lijkt mij een versnelt traject juist geen positieve bijdragen te leveren wanneer je deze klachten ervaart. Maar maar. Altijd eens goed om MBO+ als optie voor te leggen bij het UWV. Je weet nooit wat er geregeld kan worden.
Op dit moment gaat alles via https://visie-groep.nl/ , kan het wel noemen maar mbo+ is hier in 't verre oosten volgens mij niet beschikbaar, althans, ooit wel eens van gehoord maar kan er bij lokale ROC niet zou gauw wat over vinden.
[...]

Hulde aan het halen je diploma!
Dank :) , vwo op mijn 33e gehaald, havo paar jaar daarvoor.
Had zelf ook op IT Vitae gekeken, maar net te oud daarvoor.
Ik was 34 toen ik daar bezig was.
HBO klinkt misschien wel interessanter dan MBO inderdaad (als haalbaar)
Qua niveau zeker, maar wegens gebrek aan stufi ben ik afhankelijk van wat het UWV nog (meer) wil betalen nadat ze al een behoorlijk bedrag voor ITvitae hebben betaald en dan tel ik de reiskosten (ruim €3000) nog niet eens mee.
Als je WAJONG hebt zou je het kunnen proberen via het doelgroepregister en beschutte werkplek https://www.uwv.nl/partic...n-indicatie-banenafspraak
Daar sta ik in, maar heeft tot nu toe niet geholpen. Dan kom ik uit bij werkgevers a la AutiTalent (in 2010 halfjaar contract gehad) en mag ik alleen werkzaamheden ver beneden mijn niveau doen én zowel ik als moeders gaan er dan financieel op achteruit :/ De Belastingdienst vind het ontvangen van meer dan 1 inkomen (loon + aanvulling uit de wajong) héél erg interessant....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Merik
kelly.hipolito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:41:
[...]
IT Security gerelateerde banen kunnen erg stressvol zijn en dat is vaak gewoon knallen en aanpoten. Als een klant ik noem maar wat gijzelsoftware heeft. Zit het bedrijf letterlijk op slot en is het zaak dat het asap weer draait. Dat kan betekenen wekenlang overwerken, weinig rust en haast geen slaap.

Gevolg overprikkeld tot en met en dat ook voor non ASS gerelateerd personeel. Dan kun je moeilijk zeggen ik ben overprikkeld mijn uren zitten erop ik ga. Zelfde geldt voor beroepen als elektromonteur en cv monteur. Er is veel te veel werk en veel te weinig personeel dus aanpoten met veek druk en evt stress alsgevolg.

Hopelijk heb je snel een diagnose. En welke opleiding je daarna ook gaat doen. Zorg dat je voordat je begint met de decaan hebt gezeten. Elke school is verplicht een passend lesaanbod te bieden.

Sluit ik af met een vraagje als niet ASS persoon. Ik hoor en lees vaak dat communicatie lastig is. Hulpvragen ook. Vaak komt er dan toch uiteindelijk een hulpvraag maar te laat. Spijtig omdat er meestal genoeg mogelijk is. Mits je op tijd aan de bel trekt. Misschien een hele domme vraag. Maar bespreek je die problemen dan niet eerder met andere? Je zou bijvoorbeeld altijd kunnen vragen aan de vertrouwde omgeving als vrienden, familie, klasgenootjes, collega's hoe zij er tegen aankijken. Voordat je het officieel maakt bij een manager, decaan, mentor enz.
Sorry voor de muur van tekst. Voor alle duidelijkheid ik zit in de WIA nu. Dat laatste was bedoeld als kort advies aan Raven.

Het probleem met communicatie (of schakelen) bedoel ik niet met werkdruk in het algemeen, voor mij zou een 5x4 baan in support ook meer moeite kosten dan voltijdsbaan als engineer. Of meer, met hobby-matig ( beperkt) leren erbij. Zo'n situatie als je beschrijft, zou ik denk ik wel kunnen trekken, mits natuurlijk dat niet blijft duren (op dit moment niet though). Maar is dat niet alleen een deel van het werk, en ook software testen op bugs/veiligheid, audits en beveiligingsproducten ontwikkelen? De reden dat ik op deze gebieden uitkwam is deels ook vanwege de varieteit in het werk. Of is er een tussenweg als de mogelijkhedendie @Falcon noemde? In hoeverre zijn er sowieso mogelijkheden op 9-5 banen in de ICT-sector?

Wat betreft hulp vragen zou ik i.i.g. 2x stil staan voor alvorens dezelfde fouten de maken zeker met mijn burnout / toestanden eromheen wat al 3 jaar aansleept. Maar om antwoord te geven op je vraag, ik ben opgevoegd door een perfectionistische moeder als oudste kind met het idee, falen mag niet. Wat zwaar klote is, want dat kan je doortrekken naar zo'n beetje alle dingen in 't leven, en probeer dat dan maar af te leren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik ken eigenlijk alleen maar 9-5 banen in Ontwikkelland. Met af en toe een uitschieter.

Ga eens in gesprek met recruiter van de grotere jongens (Sogeti/Cap, Polteq, Ordina, etc)

Vraag naar hun Trainingsprogramma’s, vaak zijn die juist in het begin algemeen zodat je nog kunt switchen

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Vergeet bij alles wat je doet niet of het ook gezond voor je is. Je zit niet voor niks in de WIA en de kans op een nieuwe burn out of nog ergers is zeer groot door je ASS. Heb zelf ook ASS en ben volledig afgekeurd na bijna 25 jaar gewerkt te hebben. Heb voor de jaren waarin ik gewerkt heb fysiek een grote prijs voor betaald (onder andere een hartinfarct). Verschil is wel dat ik er pas achter dat ik ASS had na een jaar ziek thuis gezeten te hebben.

Wil je zelf weer aan het werk of wil het UWV dit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kelly.hipolito
Raven schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Ik liep toen vast op het verplicht moeten slagen voor Nederlands, maatschappijleer en de vele groepsopdrachten, waar geen bijles/begeleiding voor bestaat.
Met m'n vwo-dipploma kan ik (indien het bbl wordt) hopelijk vrijstelling krijgen voor de algemene vakken. De technische vakken maak ik mij geen zorgen over, ict is op het mbo van belachelijk laag niveau...
Ik heb mij een beetje ingelezen wat betreft ASS binnen het werkveld en wat daar bijkomt kijken voor iemand met ASS. Geldt denk ik een beetje voor beide @Merik . Is het volgen van een opleiding wel de juiste? Als ik het als buitenstaander lees is er een duidelijke mismatch. De stof van school is tot op "belachelijk laag niveau" maar toch is een (MBO) opleiding niet behaald. Ook niet na meerdere pogingen. Groepsopdrachten zijn vaak het makkelijkste. Zeg ik zonder ASS. Echter is het groepsproces essentieel bij werkgever land anno 2023.

Dan kun je poging 3, weer een MBO of HBO opleiding gaan volgen en weer tegen dat groepsproces of andere niet vakinhoudelijke kwesties "waar geen bijles/begeleiding voor bestaat" aanlopen. Of na veel prikkels en moeite de opleiding halen. Dan zal de gemiddelde werkgever je weer afwijzen. Nu niet op geen diploma maar op past niet in het team.

Jaren terug heeft de overheid de sociale werkplaatsen afgeschaft en de Melkert banen geschrapt.
Met als tegenprestatie dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen het reguliere circuit, opgenomen zouden worden bij overheden en bedrijven. Ik zou eens bij de gemeente gaan informeren.
Ik begrijp uit de tekst dat het lastig is "hulpvraag als zwaktebod" e.d. Maar je zult zelf aan de bel moeten trekken. Gemeenten hebben vaak mogelijkheden maar moeten wel bekend worden met de zaken waar jij tegen aanloopt.

@Raven Begrijp ik het goed dat je sinds 2010 geen contract meer hebt gehad en dus effectief al 13 jaar thuis zit?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

kelly.hipolito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:25:
[...]

Ik heb mij een beetje ingelezen wat betreft ASS binnen het werkveld en wat daar bijkomt kijken voor iemand met ASS. Geldt denk ik een beetje voor beide @Merik . Is het volgen van een opleiding wel de juiste?
Werkgevers eisen een diploma, ook in een tijd waar ze beweren te staan te springen om personeel wordt er naar papieren gekeken.
kelly.hipolito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:25:De stof van school is tot op "belachelijk laag niveau" maar toch is een (MBO) opleiding niet behaald. Ook niet na meerdere pogingen. Groepsopdrachten zijn vaak het makkelijkste. Zeg ik zonder ASS. Echter is het groepsproces essentieel bij werkgever land anno 2023.
Voor de duidelijkheid (vergeten te vermelden), alleen mbo4 (elektrotechniek) heb ik vanwege de algemene vakken niet gehaald, mbo niveau 3 ICT wel en daar heb ik vrijwel alleen maar voor uit de neus hoeven eten.
kelly.hipolito schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:25:
@Raven Begrijp ik het goed dat je sinds 2010 geen contract meer hebt gehad en dus effectief al 13 jaar thuis zit?
De vavo, ITvitae en een paar maanden durende stage bij Voskamp Beveiligingstechniek buiten beschouwing gelaten, ja.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kelly.hipolito
Raven schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:29:
[...]
Werkgevers eisen een diploma, ook in een tijd waar ze beweren te staan te springen om personeel wordt er naar papieren gekeken.

Voor de duidelijkheid (vergeten te vermelden), alleen mbo4 (elektrotechniek) heb ik vanwege de algemene vakken niet gehaald, mbo niveau 3 ICT wel en daar heb ik vrijwel alleen maar voor uit de neus hoeven eten.

De vavo, ITvitae en een paar maanden durende stage bij Voskamp Beveiligingstechniek buiten beschouwing gelaten, ja.
Ik ervaar toch echt wat anders. Net als @chrisborst @Furion2000 ook aangeven.
Ik heb meer dan genoeg (nieuwe) collega's, intern, maar ook extern binnen het netwerk die binnen zijn gekomen met een 21+ toets of capaciteitentest. Ook meer dan genoeg ads en posters langs de weg die dat beeld bevestigen.

De vraag naar programmeurs, cv monteurs, elektriciens enz. is zo groot. Dat bedrijven zelfs adverteren met het feit om aub niet naar een ROC of HBO te gaan maar je te melden bij hun. Dan krijg je een interne opleiding, met erkend diploma en vanaf dag 1 betaald staat er dan bij. Maar dan komt het punt dat een bedrijf veel tijd en geld in je gaat investeren en dus zeker wil zijn van een match.

Ik kan mij spijtig genoeg voorstellen dat een kandidaat met ASS dan afvalt. Teveel onduidelijkheid, onzekerheid, risico kosten/baten waarschijnlijk. En dan krijg je smoesjes. Past niet in team, geen vooropleiding, gat in cv, leeftijd enz enz.

In jouw specifieke situatie. Waarom wil het UWV dat je weer (mogelijk) een opleiding gaat volgen op het MBO? Je hebt een MBO opleiding afgerond lees ik nu en je hebt ITvitae afgerond. Het lijkt wel of ze met hagel aan het schieten zijn en maar hopen dat je ergens aanhaakt. Je blijft hangen en gaat dadelijk gewoon een levensfase missen. 13 jaar is erg lang. Waarom zou je na het behalen van weer een MBO opleiding ineens wel interessant zijn voor een bedrijf? En om te mogen starten met een duale opleiding heb je werk nodig voordat de opleiding begint. Waar haal je dat werk nu ineens wel vandaan als het al 13 jaar niet lukt?

Zoals eerder geadviseerd. Ik zou meerdere lijntjes uitzetten. Ga in gesprek bij de gemeente, meld je aan bij een belangenorganisatie. Misschien hebben die korte lijntjes. Bij wijze van; schrijf je een brief naar de wethouder. Met een roep om hulp.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:16
kelly.hipolito schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:05:
[...]
Ik kan mij spijtig genoeg voorstellen dat een kandidaat met ASS dan afvalt. Teveel onduidelijkheid, onzekerheid, risico kosten/baten waarschijnlijk. En dan krijg je smoesjes. Past niet in team, geen vooropleiding, gat in cv, leeftijd enz enz.
Binnen de ICT lijkt mij dat ASS geen probleem zou moeten zijn. Vaak zijn mensen met ASS bijzonder geschikt voor de ICT vanwege specifieke kwaliteiten.
Sterker nog, er zijn steeds meer ICT bedrijven die specifiek zich richten op mensen met ASS omdat ze vaak (met wat specifieke hulp) enorm waardevolle medewerkers kunnen zijn.
@Merik Volgens mij heb jij vooral baat bij een bedrijf die je jou de juiste omgeving bied om goed te kunnen functioneren. Want het maakt niet uit welke opleiding je hebt gedaan als je vervolgens in een bedrijf terecht komt waar je niet kan functioneren. Het gaat niet om de inhoud van de functie maar vooral om de context waarin je die moet uitvoeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Merik
Faxe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:54:
Vergeet bij alles wat je doet niet of het ook gezond voor je is. Je zit niet voor niks in de WIA en de kans op een nieuwe burn out of nog ergers is zeer groot door je ASS. Heb zelf ook ASS en ben volledig afgekeurd na bijna 25 jaar gewerkt te hebben. Heb voor de jaren waarin ik gewerkt heb fysiek een grote prijs voor betaald (onder andere een hartinfarct). Verschil is wel dat ik er pas achter dat ik ASS had na een jaar ziek thuis gezeten te hebben.

Wil je zelf weer aan het werk of wil het UWV dit?
Sorry dat te horen, dat klinkt als het meest slechbare scenario waar je in kunt komen. Ik lees meer verhalen van mensen met late diagnose zoals het jouwe, dat is klote.

Druk is vooral vanuit mezelf, werken scheelt voor uitkering maar dit in de 65-80% arbeidsongeschikt in de WiA/WGA en scheelt iets maar niet veel. Ik heb vooral zelf zin om terug te gaan ook en de bladzijde om te slaan. In het verleden heb ik soms de neiging gehad te blijven hangen in slechte gewoontes, burnout (en zaken daaromheen) is nu ook ook al 3+ jaar geleden, het laatste jaar werkloos.

@chrisborst
Zo zie ik het ook, het is interessant om de reacties van mensen hier te lezen, veel nuttige adviezen over mogelijkheden tot werk en studie te kunnen instromen, en de andere factoren (en waarop te letten).

@Raven
Als ik jou was zou ik aankloppen bij Stichting Mee. Zij kunnen je helpen met ondersteuning in het algemeen, financieel/wonen etc., misschien hebben zij nuttig advies. Of anders via arbeidsdeskundige bij het UWV, zij zijn op de hoogte van je situatie en in mijn ervaring zijn zij ook wel meedenkend en hebben soms nieuwe informatie. Het uitzoeken wat dingen wat betreft uitkering / regelingen daaromheen is soms een ramp merk ik.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In jouw specifieke situatie. Waarom wil het UWV dat je weer (mogelijk) een opleiding gaat volgen op het MBO?
Dat komt niet van het UWV, kwam ter sprake bij Visie Groep omdat we gesprekken bij werkgevers hebben gehad waar je als absolute minimum een afgeronde mbo 4 opleiding dient te hebben voordat een sollicitatie pas wordt overwogen.
Zoals eerder geadviseerd. Ik zou meerdere lijntjes uitzetten. Ga in gesprek bij de gemeente, meld je aan bij een belangenorganisatie. Misschien hebben die korte lijntjes. Bij wijze van; schrijf je een brief naar de wethouder. Met een roep om hulp.
Daarom zit ik nu bij de Visie Groep, daar hebben ze veel meer (lokale) lijntjes dan ITvitae
Merik schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:56:
@Raven
Als ik jou was zou ik aankloppen bij Stichting Mee. Zij kunnen je helpen met ondersteuning in het algemeen, financieel/wonen etc., misschien hebben zij nuttig advies.
Kunnen zij helpen met de wachtlijsten in de sociale huur? ;) Begeleidwoonprojecten val ik buiten, ooit eens iemand hier gehad om eventuele CIZ-indicatie te bespreken. Stond half uur voor gereserveerd, dame was er 1½ uur, conclusie: Te goed voor dat soort dingen.

Dat gezegd hebbende kan ik de website wel eens bekijken :) , dank voor de tip.
Merik schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:56:
Of anders via arbeidsdeskundige bij het UWV,
Zij heeft mij naar de Visie Groep gestuurd nadat ITvitae maar geen geschikte werkplek kon vinden.

Oscar Wilde

• kelly.hipolito
Raven schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:37:
[...]

Dat komt niet van het UWV, kwam ter sprake bij Visie Groep omdat we gesprekken bij werkgevers hebben gehad waar je als absolute minimum een afgeronde mbo 4 opleiding dient te hebben voordat een sollicitatie pas wordt overwogen.
En als je MBO 4 hebt behaald is het HBO enz enz. Kortom waarschijnlijk een smoesje. Met je VWO diploma, ook nog eens in eigen avond-tijd en op eigen initiatief gehaald. Mag inclusief MBO 3 ICT diploma, het MBO denkniveau 4 totaal geen probleem zijn.

Zoals @chrisborst ook beschrijft. Denk ik ook dat de omgeving leidend is. Dat niveau geloof ik allemaal wel en je kunt 100 MBO opleidingen afronden. De uitdaging zit hem er waarschijnlijk in hoe de werkomgeving is vormgegeven. Zet jouw op een rustige, prikkelarme stek met wat specifieke maatregelen geijkt op ASS en je functioneert denk ik perfect.

Maar dat kan blijkbaar geen enkele organisatie je bieden. Anders hadden ze dat binnen 13 jaar toch wel kunnen organiseren nietwaar? Heb je wel eens gevraagd wat Visie gaat bereiken wat de rest na 13 jaar niet kan. Of is dit het zoveelste nieuwe zorgbureautje wat lekker uurtjes kan schrijven zonder resultaatverplichting.

[...]
Raven schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:37:

Kunnen zij helpen met de wachtlijsten in de sociale huur? ;) Begeleidwoonprojecten val ik buiten, ooit eens iemand hier gehad om eventuele CIZ-indicatie te bespreken. Stond half uur voor gereserveerd, dame was er 1½ uur, conclusie: Te goed voor dat soort dingen.
Je bent van 1987 en zelfs jarig vandaag! Gefeliciteerd! Inschrijven is vanaf 18. Dat zou genoeg inschrijftijd moeten geven om een woning te verkrijgen. "Ooit eens" een gesprek telt niet in deze overvolle maatschappij. Je zult dagelijks aan de slag moeten. Wanneer een CIZ-indicatie niet haalbaar is zal er vast een andere hulpvorm zijn waar je wel voor in aanmerking komt. Je moet er wel actief mee bezig zijn en opzoek blijven. Hoe vervelend het ook kan zijn en "het laat dan maar zitten" al snel op de loer ligt. Nu heb ik vernomen dat het bij ASS lastig kan zijn om hulp te vragen, communiceren enz.

Neem anders een vriend of vriendin mee naar gesprekken als deze. Met z'n tween sta je zo ie zo sterk. Misschien ben ik het persoonlijk maar ik zou jouw situatie echt NIET accepteren en dagelijks in de telefoon hangen om het te fixen. Maar wellicht schuilt daar het probleem.

Wanneer je niet actief naar hulp zoekt krijg je geen hulp en ben je een makkelijke klant. Hoeft de gemeenschap je niet te helpen bij deze lastige en complexe casus. Want geen officiële hulpvraag is geen hulp in hokjes land, Nederland.

Stiekem verdenk ik diverse gemeenten er van dat ze dit wel best vinden. Die hebben laatst immers meerdere zorgtaken van de landelijke overheid overgenomen, inclusief een grote zak geld. Altijd handig als er dan geen zorgvraag komt en je daarmee het begrotingstekort kunt dichten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee