Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik heb op 29 april 2021 een Logitech MX Keys gekocht. Toetsenbord van net geen 100 euro, waar op het moment (tot eind volgende maand) nog garantie op zit.

Ik begin nu steeds vaker te merken dat hij toetsaanslagen volledig mist of extra toetsaanslagen registreert, vooral bij toetsen zoals de T en I die op het uiterste van mijn wijsvinger zitten, dus mogelijk dat daar wat meer kracht op komt te staan dan andere toetsen.

Hoe dan ook lijkt het me niet de bedoeling dat een toetsenbord na 2 jaar al de prullenbak in kan, en zou dit iets zijn dat onder garantie gewoon opgelost moet kunnen worden. Dergelijke slijtage na 2 jaar zou bij een toetsenbord van 10-20 euro te verwachten zijn, maar niet bij een toetsenbord van een redelijk premium merk (Logitech is nou niet het goedkoopste merk op de markt) dat netjes van metaal gemaakt is enzo.

Het probleem waar ik nu mee zit is dat de betreffende winkel aangeeft dat als ze het niet kunnen vinden ik (tegen betaling tot 20 euro) het product terug kan krijgen.

Ik zie dus al gebeuren dat ik dit toetsenbord opstuur, een of andere logistiek medewerker 'm uitpakt, een ander persoon even vlug een test doet, alles tijdens die test prima lijkt te werken (de toetsen doen het wel als je heel rustig precies recht erop drukt en 't toetsenbord de kans geeft om alles even te verwerken), en ik daarna mag betalen voor niks. Daar heb ik geen zin in.

Omdat mijn toetsenbord met zo'n 700-800.000 aanslagen per dag te maken krijgt is het toch wel redelijk essentieel dat deze goed werkt, zeker omdat het vooral om werk gaat. Ik merk dat ik steeds vaker dingen moet corrigeren of dat een stukje software dat ik heb geschreven gewoon niet werkt omdat wat mijn vingers typen niet is wat uiteindelijk op het scherm komt te staan.

Dit is mijn eerste niet-mechanische toetsenbord in ~15 jaar tijd, en in die andere 15 jaar ben ik 2 keer uit eigen keuze van toetsenbord gewisseld, en alledrie doen het nog perfect. Ik heb dus het gevoel dat 2 jaar wel erg snel is.

Dus lang verhaal kort; is mijn verwachting hier reëel? Zou ik mogen verwachten dat dit toetsenbord nog gewoon binnen de garantie gerepareerd of vervangen wordt?

Ik ben benieuwd wat de meningen hier over zijn. Het is absoluut niet mijn bedoeling om na 2 jaar gewoon gratis een nieuw toetsenbord te krijgen, maar ik schrik er wel van dat dit na twee jaar al gebeurt.

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 05-03-2023 15:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 18:51

Dido

heforshe

offtopic:
556 aanslagen per minuut, 24 uur per dag. Ik ben onder de indruk

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Dido schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:28:
offtopic:
556 aanslagen per minuut, 24 uur per dag. Ik ben onder de indruk
Ik heb de statistieken uit WhatPulse getrokken, geen idee hoe correct die zijn, maar dat lijkt me niet heel relevant voor of ik wel of geen recht heb op garantie :+ Het is in ieder geval een toetsenbord dat veel gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:14

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het is vaak niet echt wat je hoort te doen, maar je kan ook bij Logitech zelf aankloppen voor garantie.

In het verleden zijn ze enorm behulpzaam geweest, bij mij ging het over een kapotte ontvanger voor een draadloze muis die het af en toe begaf, ook best lastig te reproduceren. Ze stuurden gewoon een volledig nieuwe muis (met adapter) mijn richting uit. Mogelijks kan je het zo proberen, en als er geen oplossing in zicht is het via de webshop proberen?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Mavamaarten schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:37:
Het is vaak niet echt wat je hoort te doen, maar je kan ook bij Logitech zelf aankloppen voor garantie.

In het verleden zijn ze enorm behulpzaam geweest, bij mij ging het over een kapotte ontvanger voor een draadloze muis die het af en toe begaf, ook best lastig te reproduceren. Ze stuurden gewoon een volledig nieuwe muis (met adapter) mijn richting uit. Mogelijks kan je het zo proberen, en als er geen oplossing in zicht is het via de webshop proberen?
Ik heb daar ook wel eens geluk mee gehad met zo'n Harmony afstandsbediening, die had ik tweedehands en ik had geen garantiebewijs of niks, maar ze hebben toen het serienummer van de oude geblokkeerd en kosteloos een nieuwe opgestuurd.

Is het proberen waard, maar aangezien in dit geval de webwinkel er tussen zit lijkt me dat ze mij snel zullen doorverwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:46
Oon schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:21:
Hallo allemaal,

Ik heb op 29 april 2021 een Logitech MX Keys gekocht. Toetsenbord van net geen 100 euro, waar op het moment (tot eind volgende maand) nog garantie op zit.

Ik begin nu steeds vaker te merken dat hij toetsaanslagen volledig mist of extra toetsaanslagen registreert, vooral bij toetsen zoals de T en I die op het uiterste van mijn wijsvinger zitten, dus mogelijk dat daar wat meer kracht op komt te staan dan andere toetsen.

Omdat mijn toetsenbord met zo'n 700-800.000 aanslagen per dag te maken krijgt is het toch wel redelijk essentieel dat deze goed werkt, zeker omdat het vooral om werk gaat. Ik merk dat ik steeds vaker dingen moet corrigeren of dat een stukje software dat ik heb geschreven gewoon niet werkt omdat wat mijn vingers typen niet is wat uiteindelijk op het scherm komt te staan.

Dit is mijn eerste niet-mechanische toetsenbord in ~15 jaar tijd, en in die andere 15 jaar ben ik 2 keer uit eigen keuze van toetsenbord gewisseld, en alledrie doen het nog perfect. Ik heb dus het gevoel dat 2 jaar wel erg snel is.

Dus lang verhaal kort; is mijn verwachting hier reëel? Zou ik mogen verwachten dat dit toetsenbord nog gewoon binnen de garantie gerepareerd of vervangen wordt?

Ik ben benieuwd wat de meningen hier over zijn. Het is absoluut niet mijn bedoeling om na 2 jaar gewoon gratis een nieuw toetsenbord te krijgen, maar ik schrik er wel van dat dit na twee jaar al gebeurt.
Even los van het garantie verhaal, je gebruikt een membraan toetsenbord op een manier waarvoor die niet gemaakt is. Namelijk intensief typen. De levensduur van zo'n switch is circa 1 miljoen aanslagen. Dus met jou aantal zit je daar al snel op voor de letters die je vaak gebruikt.
Mechanische toetsen gaan zeker 100 miljoen aanslagen mee, dus logisch dat je andere oudere mechanische toetsenborden het nog doen.

Kortom, probeer de garantie te claimen en stuur dat toetsenbord lekker met pensioen of gebruik hem op een manier wat past bij het ontwerp.
Lekker een goed mechanisch toetsenbord kopen en membraan toetsenborden voortaan links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:04
chrisborst schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Even los van het garantie verhaal, je gebruikt een membraan toetsenbord op een manier waarvoor die niet gemaakt is. Namelijk intensief typen. De levensduur van zo'n switch is circa 1 miljoen aanslagen. Dus met jou aantal zit je daar al snel op voor de letters die je vaak gebruikt.
Mechanische toetsen gaan zeker 100 miljoen aanslagen mee, dus logisch dat je andere oudere mechanische toetsenborden het nog doen.

Kortom, probeer de garantie te claimen en stuur dat toetsenbord lekker met pensioen of gebruik hem op een manier wat past bij het ontwerp.
Lekker een goed mechanisch toetsenbord kopen en membraan toetsenborden voortaan links laten liggen.
En waar word dat dan precies aangegeven? Of moet je die kennis maar gewoon hebben?

Als de fabrikant zo iets niet duidelijk ergens aan geeft, kan je niet verwachten dat een klant dit weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Oon schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:21:
Hoe dan ook lijkt het me niet de bedoeling dat een toetsenbord na 2 jaar al de prullenbak in kan, en zou dit iets zijn dat onder garantie gewoon opgelost moet kunnen worden. Dergelijke slijtage na 2 jaar zou bij een toetsenbord van 10-20 euro te verwachten zijn, maar niet bij een toetsenbord van een redelijk premium merk (Logitech is nou niet het goedkoopste merk op de markt) dat netjes van metaal gemaakt is enzo. (...) zo'n 700-800.000 aanslagen per dag
Logitech belooft dat MX Keys 10 miljoen toetsaanslagen kunnen verwerken. Jij zit op 500 miljoen dus een behoorlijk aantal toetsen is meer dan 10 miljoen keer gebruikt. In de garantievoorwaarden is slijtage uitgezonderd. Ook denk ik niet dat je kunt zeggen dat het toetsenbord niet conform is. Je hebt hem extreem veel gebruikt en kunt daarom verwachten dat hij dan sneller defect gaat.
Het probleem waar ik nu mee zit is dat de betreffende winkel aangeeft dat als ze het niet kunnen vinden ik (tegen betaling tot 20 euro) het product terug kan krijgen. (...) Ik zie dus al gebeuren dat ik dit toetsenbord opstuur, een of andere logistiek medewerker 'm uitpakt, een ander persoon even vlug een test doet, alles tijdens die test prima lijkt te werken (de toetsen doen het wel als je heel rustig precies recht erop drukt en 't toetsenbord de kans geeft om alles even te verwerken), en ik daarna mag betalen voor niks. Daar heb ik geen zin in.
Als je recht hebt op gratis reparatie of vervanging - ik denk van niet - en de winkel wil het probleem niet erkennen, kun je het bij een expert laten onderzoeken. Als die het probleem vindt dan kun je de kosten van de expert verhalen op de winkel.
WEBGAMING schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:59:
[...]

En waar word dat dan precies aangegeven? Of moet je die kennis maar gewoon hebben?

Als de fabrikant zo iets niet duidelijk ergens aan geeft, kan je niet verwachten dat een klant dit weet.
Als je de betreffende informatie van de fabrikant niet hebt gezien moet je begrijpen dat 700-800k aanslagen per dag extreem veel is.

[ Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 05-03-2023 15:17 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
WEBGAMING schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Gewoon op de website van de fabrikant (zie post van Fopjurist).
Van een gewone klant die naar de mediamarkt gaat zou ik dat inderdaad niet verwachten dat die die kennis heeft. Van iemand met een account op tweakers als iets eerder en van iemand die zoveel typt zeker.
Kortom, voor mensen waarvan je het niet mag verwachten dat ze het weten of dat ze het opzoeken is een normaal toetsenbord vaak prima en gaat zeker langer dan 2 jaar mee.
Voor mensen die zo intensief typen mag je verwachten dat ze iets meer onderzoek doen voor een stuk gereedschap wat ze zo intensief gebruiken.
Helemaal als het antwoord zo makkelijk gevonden kan worden, typ levensduur toetsenbord in op google en je hebt je antwoord al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
fopjurist schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Logitech belooft dat MX Keys 10 miljoen toetsaanslagen kunnen verwerken. Jij zit op 500 miljoen dus een behoorlijk aantal toetsen is meer dan 10 miljoen keer gebruikt. In de garantievoorwaarden is slijtage uitgezonderd. Ook denk ik niet dat je kunt zeggen dat het toetsenbord niet conform is. Je hebt hem extreem veel gebruikt en kunt daarom verwachten dat hij dan sneller defect gaat.
Dat is wat mij betreft duidelijk genoeg. Of ik de statistieken van WhatPulse moet geloven weet ik niet, maar boven de 10 miljoen aanslagen zit ik zeker, dus dan kan ik ook niet zeggen dat hij eerder kapot is gegaan dan verwacht.

Jammer, maar dan ga ik ook niet moeilijk doen met proberen garantie te krijgen. Dit toetsenbord is nog prima voor licht gebruik, maar niet meer de 20 euro waard mocht garantie niet lukken, en al helemaal niet de moeite waard om een expert lastig te gaan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
@Oon
Ik zou gewoon contact opnemen met Logitech en het eerlijke verhaal vertellen. Wellicht verrassen ze je en krijg je een nieuwe of kan je een goede deal krijgen voor een nieuw toetsenbord.
Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-05 17:01

Perkouw

Moderator General Chat
@Oon Webwinkel, ook op deze suggestieve manier, benoemen is niet de bedoeling. Dus even geknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 18:51

Dido

heforshe

Oon schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:06:
Of ik de statistieken van WhatPulse moet geloven weet ik niet,
Dat weet ik wel voor je.
8 of 9 aanslagen per seconde, 24 uur per dag, is absoluut belachelijk. Ik heb geen idee hoe die statistieken ontstaan, maar ze kloppen echt niet.
chrisborst schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:16:
@Oon
Ik zou gewoon contact opnemen met Logitech en het eerlijke verhaal vertellen. Wellicht verrassen ze je en krijg je een nieuwe of kan je een goede deal krijgen voor een nieuw toetsenbord.
Niet geschoten is altijd mis.
Ik zou, als ik de TS was, echter niet meteen gaan gooien met die statistieken. Dat is geen hobby-gebruik, consumentengebruik of zelfs professioneel gebruik. Dat soort gebruik past alleen bij destructieve levensduurtesten in een laboratorium. Als de consumentebond test na hoeveel miljoen aanslagen een toetsenbord stuk gaat claimen ze daarna ook geen garantie ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Dido schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:37:
[...]

Dat weet ik wel voor je.
8 of 9 aanslagen per seconde, 24 uur per dag, is absoluut belachelijk. Ik heb geen idee hoe die statistieken ontstaan, maar ze kloppen echt niet.

[...]

Ik zou, als ik de TS was, echter niet meteen gaan gooien met die statistieken. Dat is geen hobby-gebruik, consumentengebruik of zelfs professioneel gebruik. Dat soort gebruik past alleen bij destructieve levensduurtesten in een laboratorium. Als de consumentebond test na hoeveel miljoen aanslagen een toetsenbord stuk gaat claimen ze daarna ook geen garantie ;)
Zelfs al ga je uit van een factor 10, dan nog kom je snel op ~100 dagen aan gebruik voor 10 miljoen aanslagen. Als ik andersom reken; 320 aanslagen per minuut als ik gewoon rustig aan het typen ben, maar niet de hele tijd aan het typen, reken op 14 uur per dag ongeveer 100 aanslagen per minuut dan kom je op 84.000 per dag uit. Dan zou je op 119 dagen zitten voor 10 miljoen aanslagen.

Dat is dan geen berekening die er rekening mee houdt dat je niet iedere toets 84k keer aanraakt, maar het is toch zeker wel aannemelijk dat je na 2 jaar enkele toetsen hebt die niet meer naar behoren functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:12
Ik heb er laatst een logitech toetsenbord gefixt, door hem open te maken en bij het contactpunt tussen de plastic platen van de desbetreffende toetsen een klein druppeltje WD40 aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Oon schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:43:
[...]

Zelfs al ga je uit van een factor 10, dan nog kom je snel op ~100 dagen aan gebruik voor 10 miljoen aanslagen. Als ik andersom reken; 320 aanslagen per minuut als ik gewoon rustig aan het typen ben, maar niet de hele tijd aan het typen, reken op 14 uur per dag ongeveer 100 aanslagen per minuut dan kom je op 84.000 per dag uit. Dan zou je op 119 dagen zitten voor 10 miljoen aanslagen.

Dat is dan geen berekening die er rekening mee houdt dat je niet iedere toets 84k keer aanraakt, maar het is toch zeker wel aannemelijk dat je na 2 jaar enkele toetsen hebt die niet meer naar behoren functioneren.
Dan tik je alsnog elke maand de volledige LotR trilogie. Lijkt mij onwaarschijnlijk, maar goed, hiermee val je natuurlijk extreem ver buiten normaal gebruik van een toetsenbord, en in dit geval is het ook netjes aangegeven hoe lang ze mee horen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 10:01
Als ik het zo lees kan ts beter investeren in een toetsenbord met verwisselbare switches.
Pagina: 1