Nieuwe Telenet modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-05 09:14
Mijn vraag

Hallo, ik had bericht gekregen van Telenet dat mijn snelheid wordt verhoogd naar Gigabit, hiervoor moest ik wel een nieuwe modem halen. Dit heb ik gisteren gedaan en vandaag getracht te installeren volgens hun instructies. Installatie van de modem verliep vlot, Wifi op smartphone werkte, tv werkte, tot ik mijn pc opgestart heb. Heb Windows 10 Pro en werk met Chrome (ook met Edge geprobeerd). Sommige sites laden zonder probleem, sommige sites laden gewoon niet.

Om voorbeeld te geven, ik kan op Netflix, Tweakers, HLN.be, Telent Webmail maar kan niet op hardware.info, kan niet op Zooplus/Bitiba, kan niet op Tvline.com. Voor zover ik al gezocht heb zou dit te maken hebben met IPV6, zowel IPV4 en IPV6 stonden bij mij op automatisch voor zowel toewijzing IP als DNS. Nu had ik gelezen op de site van Netweters dat ik bij IPv6 mijn DNS moest veranderen naar DNS van Google 2001:4860:4860::8888 en 2001:4860:4860::8844, heb dit ook geprobeerd maar maakt geen verschil. Telenet klantendienst is niet bereikbaar op zondag (wat een service) en weet ook niet of die callcenters me kunnen helpen. Daarom stel ik mijn vraag hier, aan de kenners.

Er zit niet echt een logica in wat wel of niet werkt, Youtube werkt wel, andere sites dan weer niet, is ook niet dat ik torrent sites of warez sites bezoek, dacht eerst dat het aan firewall zou liggen maar zie niks wat hierop kan wijzen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro met laatste updates
Google Chrome, laatste nieuwe versie
Telenet CH8568LG (Gigabit modem) ter vervanging van CH7465LG-TN
Pc verbonden met Eterhenet, kabel rechtstreeks van modem naar pc, geen routers, geen switches

Op mijn Galaxy S10E kan ik alle sites openen, enkel problemen op PC.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
DNS van IPV6 manueel veranderen, werkte niet, terug op automatisch gezet, werkte ook niet.

Beste antwoord (via evandj op 08-03-2023 10:49)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anno 2023 zou IPv6 gewoon moeten werken, inclusief failback naar IPv4. Als dat niet werkt is iets mis, specifieker: iets is in je client software mis, want je webbrowser zou dit al moeten verzinnen :o

IPv6 uitzetten is uitstekende troubleshootstap, maar als permanente 'oplossing' is het het kindje met badwater weggooien.

Je hebt nu geconstateerd dat het probleem met support van v4-only sites als v6 aan staat op je PC niet goed werkt. Dat is begin van troubleshooten, niet het eind. Hoogstwaarschijnlijk zit iets met DNS niet goed. Het zou zo simpel kunnen zijn als dat Windows iets gaars gecached heeft en met ipconfig /flushdns een oplossing zou zijn.

Dus zet IPv6 weer eens aan en kijk wat er exact mis gaat met IPv4-only websites als IPv6 aan staat.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 06-03-2023 09:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Zet ipv6 eens uit op de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:23
wilde gok.. maar heb je een smart-switch ?

ofwel heb je een 2e DHCP in je netwerk draaien, ofwel heb je een smartswitch die hetzelfde IP heeft als je modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Heb geen smart-switch, heb geen router (behalve ingebouwd in Telenet modem), hangt niets tussen pc en modem. Op advies van jadjong heb ik ipv6 afgezet, dit blijkt nu te werken, kan alle sites openen die ik voordien niet kon openen. Is bizar want tot gisteren met oude modem heb ik nooit iets moeten uitzetten, ipv4 en ipv6 stonden beiden aan, alles stond op automatisch. Juist zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:36
Er zijn nu eenmaal sites die nog geen IP 6 doen en als je op je PC IP 6 aanhebt staan en je provider levert ook IP 6 dan doet je pc enkel IP 6 en kun je die sites niet bereiken.

Je oude modem deed vermoedelijk geen IP 6.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anno 2023 zou IPv6 gewoon moeten werken, inclusief failback naar IPv4. Als dat niet werkt is iets mis, specifieker: iets is in je client software mis, want je webbrowser zou dit al moeten verzinnen :o

IPv6 uitzetten is uitstekende troubleshootstap, maar als permanente 'oplossing' is het het kindje met badwater weggooien.

Je hebt nu geconstateerd dat het probleem met support van v4-only sites als v6 aan staat op je PC niet goed werkt. Dat is begin van troubleshooten, niet het eind. Hoogstwaarschijnlijk zit iets met DNS niet goed. Het zou zo simpel kunnen zijn als dat Windows iets gaars gecached heeft en met ipconfig /flushdns een oplossing zou zijn.

Dus zet IPv6 weer eens aan en kijk wat er exact mis gaat met IPv4-only websites als IPv6 aan staat.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 06-03-2023 09:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Ok zal dit morgen eens proberen, vandaag werken en zal mijn pc thuis niet opstaan. Ondertussen Telenet ook gehoord en volgens hen ligt het aan de firewall, antivirus of moet ik Microsoft om hulp vragen. Modem geeft ipv4 en 6 door dus ligt niet aan hen zeggen ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evandj
Zoals gezegd die ipconfig /flushdns gedaan, lijkt nu opgelost te zijn, ipv4 en ipv6 staan beide op en tot nu toe werkt alles zoals het moet. Hartelijk dank aan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Ben(V) schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:07:
Er zijn nu eenmaal sites die nog geen IP 6 doen en als je op je PC IP 6 aanhebt staan en je provider levert ook IP 6 dan doet je pc enkel IP 6 en kun je die sites niet bereiken.

Je oude modem deed vermoedelijk geen IP 6.
Er zijn veel meer sites die IPv4 only hebben dan IPv6.
Als een site alleen via IPv6 valt te benaderen, dan is dit geen professionele site maar vaak een hobby site.
En je hebt zoiets als IPv6 to IPv4 en vice versa.
Snelle DuckDuck:
For Service Providers to deliver IPv6, they use translation technologies.
https://infohub.delltechn.../ipv6-to-ipv4-translation

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Pagina: 1