Aankoop advies gevraagd voor soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:41
Ik zoek een?
Soundbar ter vervanging van mijn 10 jaar oude 5.1 LG geluidsset.
https://www.lg.com/uk/hom...T805TH-home-cinema-system
Toenmalige kostprijs zo'n 250 EUR. Zo'n all in one set met receiver erbij, niets bijzonders dus

Wat is je budget?
Max 500 eur maar value for money is belangrijker dan de prijs zelf.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV/films te kijken en muziek te luisteren in mijn woonkamer. Muziek is belangrijker dan de films. Streamen vanaf telefoon (Spotify) is een must, al doe ik dat nu via de TV en dat werkt ook prima, ik zou het liever rechtstreeks op de soundbar doen zodat de tv uit kan blijven

Wat heb je zelf al gevonden?
Sonos Arc - te duur, Harman Kardon Citation Multibeam 700 - op zich prima maar er schijnen kuren te zijn dat de verbinding af en toe wegvalt en dat lijkt me zwaar irritant

Welke vragen heb je hier nog over?
Een mooie plus is een systeem wat automatisch mee aan-uitschakelt met de tv, zodat je hiervoor geen afstandsbediening (of telefoon) hoeft te gebruiken. Uiteraard moet het systeem daarnaast wel afzonderlijk aan en uit te schakelen zijn, bijv. voor het luisteren van muziek

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald Koeman op 05-03-2023 15:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je gaat van een surroundsysteem met luidsprekers naar een geluidsbalk. Daarbij heb je vooral wensen op het gebied van gebruikersgemak, zoals automatisch inschakelen en integratie met Spotify, niet op het gebied van geluidskwaliteit.

Conclusie: Je bent bereid een flinke stap terug te doen op het gebied van geluidskwaliteit, het moet vooral makkelijker worden. Is dat juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
dmantione schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:14:
Je gaat van een surroundsysteem met luidsprekers naar een geluidsbalk. Daarbij heb je vooral wensen op het gebied van gebruikersgemak, zoals automatisch inschakelen en integratie met Spotify, niet op het gebied van geluidskwaliteit.

Conclusie: Je bent bereid een flinke stap terug te doen op het gebied van geluidskwaliteit, het moet vooral makkelijker worden. Is dat juist?
Nou nee niet per se. Mijn huidige geluidsset is nou niet bepaald premium en 10 jaar oud dus ik had gehoopt dat het qua geluidskwaliteit niet al te veel verschil zou maken of misschien gelijkwaardig zou zijn zelfs.
Ik heb nu deze:

https://www.lg.com/uk/hom...T805TH-home-cinema-system

Qua geluidskwaliteit wil ik er liever niet op achteruit gaan, of in elk geval niet veel. Of is dit onmogelijk?

Het praktische voordeel van geen speakers door heel de kamer weegt ook mee. Dus eventueel ben ik bereid hier iets aan geluidskwaliteit voor in te leveren. Is een soundbar per definitie minder qua geluidskwaliteit dan wat ik nu heb?

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald Koeman op 05-03-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou nee dus. Een geluidsbalk heeft een aantal fundamentele problemen:
  • Er is weinig ruimte voor luidsprekers
  • Afstand tussen de luidsprekers is erg beperkt
  • Er zijn geen luidsprekers achter
Een geluidsbalk probeert het geluid op de muur achter te richten en dan moet het via de muur de ruimte in reflecteren. Dat betekent dat je amper echte stereo of ruimtelijk geluid hebt, doch indirect via de muur wordt een ruimtelijk effect geschapen. Het spreekt voor zich dat het geluid daar niet beter op wordt.

Een dure balk is vanzelfsprekend beter dan een goedkope, maar wat er zou gebeuren als we op jouw verhaal door zouden borduren is dat we een balk zouden kiezen met een hoop smart-functionaliteit zoals het Sonos-ecosysteem of Heos van Denon. Bij dergelijke balken betaal je voor het ecosysteem en niet voor de audiohardware. Dan ga je dus €500 investeren, waarmee je voor het ecosysteem geld neertelt, maar krijg je dus nog steeds een balk met low-end geluidshardware erin.

Het is prima om een afweging te maken tussen gemak en geluidskwaliteit, maar ik heb niet het idee dat dat hier dan gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Okay, wat zou je dan aanraden voor het beschreven budget? Opnieuw een normale 5.1 geluidsset nemen? En zo ja welke bijvoorbeeld.?

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald Koeman op 05-03-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat hangt er vanaf hoe belangrijk je surround vindt, vooral omdat je zegt dat muziek (stereo) belangrijker is dan films. Als je films in surround wilt kunnen ervaren is 5.1 zeer aan te raden. Is stereo afdoende, dan kun je met een setje stereoluidsprekers aan beide zijden van de televisie al een zeer goede geluidskwaliteit bereiken en voor muziek is stereo adequaat. Omdat je 2 i.p.v. 6 luidsprekers moet kopen kun je dan investeren in de kwaliteit ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
dmantione schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:24:
Dat hangt er vanaf hoe belangrijk je surround vindt, vooral omdat je zegt dat muziek (stereo) belangrijker is dan films. Als je films in surround wilt kunnen ervaren is 5.1 zeer aan te raden. Is stereo afdoende, dan kun je met een setje stereoluidsprekers aan beide zijden van de televisie al een zeer goede geluidskwaliteit bereiken en voor muziek is stereo adequaat. Omdat je 2 i.p.v. 6 luidsprekers moet kopen kun je dan investeren in de kwaliteit ervan.
De gulden middenweg zou wat mij betreft zijn, een 2.1 geluidsset die later uitbreidbaar is naar 5.1, dan kan ik daar nog even voor sparen.
Zijn er specifieke sets die je kan aanraden voor dit bedrag?

Edit: wellicht zoiets als dit?
uitvoering: LG LHB675
Maar deze is 4.1 ipv 5.1. Is 5.1 uit de mode?, ik zie vrij weinig aanbod.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald Koeman op 05-03-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk niet zozeer dat 5.1 uit de mode is, maar LG's OLED-televisies een voet hebben die de centrumluispreker in de weg staat en LG daarom 4.1-setjes introduceert. Het ziet eruit als een prima set, streamen zul je met een extern apparaat via bijvoorbeeld Bluetooth moeten doen. Wat mijn kritisch oog ziet is dat 'ie alleen maar analoge radio kan en daarmee wat minder toekomstvast is, maar als digitale radio een eis is, zullen veel apparaten afvallen.

Zelf heb ik de Little/One MFB-luidsprekers naast mijn OLED-televisie staan. Die zijn ver buiten jouw budget, maar mijn filosofie is om luidsprekers en apparatuur te scheiden: Goede luidsprekers gaan een leven lang mee, terwijl de geluidsbronnen voortdurend veranderen. Een subwoofer is met de Little/One overbodig, ze kunnen zelf zeer diepe bassen weergeven.

Ik heb een mengpaneeltje op de luidsprekers aangesloten zodat ik geluid van verschillende bronnen naar de luidsprekers kan sturen en ook makkelijk apparaten bijprikken. Mijn Vu+ Ultimo 4K is het belangrijkste apparaat waar geluid uit komt, het is mijn televisie-ontvanger, maar ook mijn radio en ik gebruik zowel radiostations die ik via satelliet ontvang als internetradiostations. Voordeel van de Ultimo is dat je zenders van verschillende bronnen in dezelfde zenderlijst kunt zetten, dus als gebruiker kun je gewoon je zender kiezen en het apparaat zoek wel uit of die via sat of internet binnengehaald moet worden.

Verder zou ik eens in de pricewatch onder hifi-sets kijken welke setjes door Tweakers goed beoordeeld worden. Er zijn er veel die rond je budget uitkomen en al die setjes maken zonder meer gehakt van een geluidsbalk. Voor je keus kun je het beste kijken welke aansluitingen en functies je wilt, en daarop selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 14:58
Ik zou zelf geen voor de Q990 van Samsung, misschien wel boven je budget. Maar wat een soundbar zeg, top ding.

Uiteindelijk heb ik er €450 voor betaald, maar dat was inclusief goede aanbieding / cashback en verkoop van mijn oude set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-09 23:00
Je zou eventueel ook kunnen denken aan actieve speakers (2.0 opstelling).
Afhankelijk van de outputs op je TV, kan je de actieve speakers rechtstreeks koppelen (RCA out op TV) of eventueel dat je er een DAC moet tussenplaatsen.
Woofer heb je waarschijnlijk niet nodig, tenzij je echt veel laag wil.
Als je kijkt bij ADAM Audio, JBL, Genelec of andere aanbieders, zou je een leuke set kunnen zetten binnen jouw budget.

Wel even opletten dat je je volume kan regelen via een afstandsbediening.
Als je de speakers rechtstreeks kan koppelen zal dat denk ik geen probleem zijn.
Als je een DAC er tussen moet steken, moet deze ook volume controle hebben via afstandsbediening.
Alternatief voor een DAC is een preamp waarbij je deze enkel gebruikt om het volume te regelen.
Er zijn ook actieve speakers waarbij je het volume op de speaker zelf kan regelen via een afstandsbediening (maar de meeste hebben dit niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zoek nu een 5.1 set of een 2.1 set die uitbreidbaar is naar 5.1. Richtprijs blijft 500 Euro.
Pagina: 1