Hela tweakers! Long time lurker van tweakers en de BBG en nu toch besloten maar eens een systeempje te gaan bouwen.
Mijn eerste systeem dat ik voor mezelf bouw! Wel al eens 2 systeempjes gebouwd voor gebruik op werk (tijden terug however).
Lang gegamed op mijn MacBook via zowel dual boot en nu parallels met mijn nieuwe M1max. Nu toch wel een keer zin om een iets minder pijnlijke game ervaring te hebben waar je van tevoren weet dat dingen gewoon werken als je ze installeert
En je niet eindeloos hoeft te pielen om het dan uiteindelijk een beetje leuk te laten draaien. Zit dus ook al flinke tijd niet meer in het PC/windows ecosysteem en kan dus zeker wat advies gebruiken!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is 99% voor gamen. Kijk vooral uit naar het spelen van de grote "nieuwe" RPGs als CyberPunk, Hogwarts Legacy etc. Dagelijks gebruik ik mijn M1Max MacBook Pro voor alles. Was het gamen via parallels toch een beetje zat (hoewel dat echt verbazend goed werkt!) omdat lang niet alle games werken en sommige toch ook zeer suboptimaal draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De cpu is atm niet bij het overzicht opgeteld omdat hij nog niet uit is. Dat meegenomen kom ik nu uit op rond de 3000 euro. Wat ik aan de ene kant toch wat veel vind maar lijkt me ook wel weer erg leuk als dat dan flink wat jaren mee gaat en ik er echt alles uit kan halen? Ben er nog niet helemaal uit haha.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb een uitvoering: LG UltraGear 27GP950-B Zwart monitor 4k@160Hz
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
4080 lijkt me leuk maar sta ook open voor een beter alternatief als dat toch wat kosten snijd. Vond de 4070Ti niet zo'n aantrekkelijk alternatief so far maar dat kan misschien naïef zijn?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Zou graag voor het nieuw AMD platform gaan qua CPU.
- Verder neig ik toch meer richting Nvidia op het moment nog door de raytracing en blender performance. (Beide zijn meer leuk meegenomen however, afentoe speel ik wat in blender en ik werk zelf aan raytracing spul op mijn M1 MacBook dus dat is meer professionele nieuwsgierigheid. Alhoewel ik waarschijnlijk geen development ga doen op dit systeem)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Liefst klein houden qua formaat maar goed dat blijft natuurlijk lastig met die grote GPUs en airflow.
- 4k high framerate performance zou leuk zijn aangezien mijn huidige monitor dat support.
Ga je overklokken?
Kan wat kleine dingen aanpassen als dat veel verschil zou maken maar ben zeker geen fanatieke overklokker
Wat verwacht je van ons?
Heb met de huidige samenstelling nog de volgende twijfels:
- Ga ik voor een 7800x3D of een van de x modellen?
- Qua SSD heb ik "gewoonweg" iets gekozen, daar erg weinig verstand van, daarnaast mocht ik voor deze gaan, met of zonder heatsink? Heb het idee dat het geselecteerde mobo met een heatsink komt maar past dat?
- Welk RAM past het beste bij de gekozen CPU ook erg lastig volledig te doorgronden wat de effecten hier zijn (heb ik nu "te duur" ram gekozen?)
- Is de koel oplossing genoeg als ik voor deze CPU ga?
- werken deze parts goed samen of is een van de onderdelen zwaar overkill/gebottlenecked door iets anders?
- Is de c850 PSU genoeg? Lijkt erop dat de c1000 niet te krijgen is atm.
- Waar zou ik nog kosten kunnen besparen?
Ben tot nu toe op het volgende uitgekomen maar sta dus zeer open voor advies!
Mocht je nog kritieke informatie missen laat het me weten!
Mijn eerste systeem dat ik voor mezelf bouw! Wel al eens 2 systeempjes gebouwd voor gebruik op werk (tijden terug however).
Lang gegamed op mijn MacBook via zowel dual boot en nu parallels met mijn nieuwe M1max. Nu toch wel een keer zin om een iets minder pijnlijke game ervaring te hebben waar je van tevoren weet dat dingen gewoon werken als je ze installeert
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is 99% voor gamen. Kijk vooral uit naar het spelen van de grote "nieuwe" RPGs als CyberPunk, Hogwarts Legacy etc. Dagelijks gebruik ik mijn M1Max MacBook Pro voor alles. Was het gamen via parallels toch een beetje zat (hoewel dat echt verbazend goed werkt!) omdat lang niet alle games werken en sommige toch ook zeer suboptimaal draaien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De cpu is atm niet bij het overzicht opgeteld omdat hij nog niet uit is. Dat meegenomen kom ik nu uit op rond de 3000 euro. Wat ik aan de ene kant toch wat veel vind maar lijkt me ook wel weer erg leuk als dat dan flink wat jaren mee gaat en ik er echt alles uit kan halen? Ben er nog niet helemaal uit haha.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb een uitvoering: LG UltraGear 27GP950-B Zwart monitor 4k@160Hz
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
4080 lijkt me leuk maar sta ook open voor een beter alternatief als dat toch wat kosten snijd. Vond de 4070Ti niet zo'n aantrekkelijk alternatief so far maar dat kan misschien naïef zijn?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Zou graag voor het nieuw AMD platform gaan qua CPU.
- Verder neig ik toch meer richting Nvidia op het moment nog door de raytracing en blender performance. (Beide zijn meer leuk meegenomen however, afentoe speel ik wat in blender en ik werk zelf aan raytracing spul op mijn M1 MacBook dus dat is meer professionele nieuwsgierigheid. Alhoewel ik waarschijnlijk geen development ga doen op dit systeem)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Liefst klein houden qua formaat maar goed dat blijft natuurlijk lastig met die grote GPUs en airflow.
- 4k high framerate performance zou leuk zijn aangezien mijn huidige monitor dat support.
Ga je overklokken?
Kan wat kleine dingen aanpassen als dat veel verschil zou maken maar ben zeker geen fanatieke overklokker
Wat verwacht je van ons?
Heb met de huidige samenstelling nog de volgende twijfels:
- Ga ik voor een 7800x3D of een van de x modellen?
- Qua SSD heb ik "gewoonweg" iets gekozen, daar erg weinig verstand van, daarnaast mocht ik voor deze gaan, met of zonder heatsink? Heb het idee dat het geselecteerde mobo met een heatsink komt maar past dat?
- Welk RAM past het beste bij de gekozen CPU ook erg lastig volledig te doorgronden wat de effecten hier zijn (heb ik nu "te duur" ram gekozen?)
- Is de koel oplossing genoeg als ik voor deze CPU ga?
- werken deze parts goed samen of is een van de onderdelen zwaar overkill/gebottlenecked door iets anders?
- Is de c850 PSU genoeg? Lijkt erop dat de c1000 niet te krijgen is atm.
- Waar zou ik nog kosten kunnen besparen?
Ben tot nu toe op het volgende uitgekomen maar sta dus zeer open voor advies!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 319,- | € 319,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4080 16GB SUPRIM X | € 1.499,- | € 1.499,- |
1 | Behuizingen | NZXT H5 Elite Zwart | € 144,- | € 144,- |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken Z63 | € 239,89 | € 239,89 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | € 235,44 | € 235,44 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold v1 | € 99,25 | € 99,25 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 97,90 | € 97,90 |
Totaal | € 2.634,48 |
Mocht je nog kritieke informatie missen laat het me weten!